Kluczem do odniesienia sukcesu jako przedsiębiorca, jest dobry pomysł na biznes. Inspiracji można szukać w różnych gałęziach gospodarki. Jednak od lat to branża gastronomiczna pozostaje w centrum zainteresowania początkujących przedsiębiorców. Restauracje i cukiernie często stanowią świetne źródło dochodu, podobnie jak kawiarnie. Choć konkurencja na rynku jest spora, to dobrze poprowadzona kawiarnia, z nietuzinkowym wnętrzem i wyborem doskonałych kaw, wciąż ma ogromne szanse na przyciągnięcie stałego grona klientów. Kawa to napój uwielbiany od wieków, dziś przechodzimy tak zwaną trzecią rewolucję kawową. Co to oznacza dla właścicieli kawiarni? Jakie aspekty są najważniejsze, jeżeli chcemy otworzyć doskonałą kawiarnię? Sprawdź, na co zwrócić uwagę!

Jak otworzyć kawiarnię?

Kultura picia kawy stanowi niezwykle stary obyczaj. Owoce kawowca najpierw były znane wyłącznie w Afryce. W Etiopii podawano je z dodatkiem masła i soli. Cywilizacja europejska kawą zaczęła się interesować w wieku XVI, kiedy to niemiecki botanik i podróżnik, Leonhard Rauwolf jako pierwszy Europejczyk opisał kawę. Pierwsze dostawy kawy do Europy zawdzięczamy kompanii wschodnioindyjskiej oraz holenderskiej. W Anglii kawa była popularna dużo wcześniej niż w Europie kontynentalnej, pierwszą kawiarnię w Anglii otwarto już w 1650 roku w Oksfordzie, w Paryżu – w 1671 roku.

Jak zatem widać, kawiarnie już od wieków cieszą się dużą popularnością, w dzisiejszych czasach wciąż pozostają doskonałym i dochodowym pomysłem na biznes. Jeżeli marzysz o własnej działalności w gastronomii, kawiarnia może być nawet lepszym pomysłem od restauracji czy cukierni. Zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miejscowościach możemy znaleźć idealne lokalizacje, które są często uczęszczane. Atrakcyjne miejsce na lokal to pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu zawodowego w gastronomii. Znalezienie lokalu to tylko jeden aspekt, a musimy przecież pamiętać również o przygotowaniu biznesplanu, zgromadzeniu wystarczającego kapitału, należy przemyśleć wystrój wnętrza, motyw przewodni kawiarni, a także znaleźć profesjonalny personel. Wyposażenie kawiarni jest niezmiernie ważnym czynnikiem, ekspresy do kawy i inne sprzęty czy akcesoria muszą być solidne wykonane – od nich również będzie zależeć jakość przygotowanej kawy.

Czy prowadzenie własnej kawiarni jest opłacalne?

Prowadzenie własnej kawiarni może przynosić spory dochód – szczególnie jeżeli taki lokal otworzymy w centrum miasta lub w pobliżu znajduje się kompleks biurowców. Dzięki takiej lokalizacji możemy zyskać stałych klientów, a to w dużym stopniu pomoże nam osiągnąć sukces. Na powodzenie i opłacalność biznesu będzie wpływać wiele czynników; musimy zadbać o wystrój wnętrza – w ostatnim czasie klienci zwracają na to szczególną uwagę. Do kawiarni przychodzimy głównie po to, aby się odprężyć, dobra kawa jest bardzo ważna, ale liczy się również przyjemna atmosfera i przytulny nastrój. Kawa to napój uwielbiany przez smakoszy na całym świecie, kawiarnie oferujące wyborne ziarna arabiki mogą być niemal pewne, że klientów im nie zabraknie.

Biznesplan kawiarni – co powinien zawierać?

Dobry biznesplan to podstawa każdego udanego biznesu. Jeżeli chcesz prowadzić kawiarnię, dokładnie zaplanuj każdy aspekt; ważny jest zarówno wybór lokalu, jak i dobre wyposażenie. Porządny biznesplan uwzględnia wszystkie najważniejsze kwestie prowadzenia działalności gospodarczej, np. prognozy finansowe, działania marketingowe (w tym bardzo ważny marketing internetowy), zagrożenia ze strony konkurencji, cele biznesu czy opis świadczonych usług oraz oferowanych produktów. W celu zwiększenia przejrzystości pewne informacje warto sporządzić w formie tabelek czy wykresów. Profesjonalnie napisany biznesplan stwarza również możliwość ubiegania się o dotacje – dofinansowanie otrzymują autorzy najlepszych biznesplanów.

Ważną częścią na początku planowania biznesu jest opracowanie strategii marketingowej, dobrym pomysłem będzie reklama w mediach społecznościowych. Założenie profilu kawiarni na Facebooku lub Instagramie to obecnie popularna metoda na pozyskanie bardzo szerokiego grona klientów.

Ile kosztuje otwarcie kawiarni?

Koszt otwarcia kawiarni będzie zależał od wielu czynników, w mniejszych miastach koszt najmu czy zakupu lokalu będzie znacznie mniejszy. Do tego dochodzi również konkretna lokalizacja – najdroższe lokale znajdują się blisko centrum miasta, w galeriach handlowych czy blisko biurowców. Na koszt wpłynie również charakter kawiarni i to, jakie będzie jej menu. Być może zależy Ci na serwowaniu wyśmienitych ciast? A może marzysz o bardziej urozmaiconej ofercie? Serwowanie kawy z pożywnym śniadaniem lub lekką sałatką stało się bardzo modne w większych miastach. Jednak bogatsza karta dań to większy wydatek dla przedsiębiorcy – sprzęt, który umożliwi przygotowanie takich potraw, sporo kosztuje.

Prowadzenie kawiarni to ciągłe ulepszanie lokalu, obserwowanie konkurencji i śledzenie branży – bez tego nie będziemy w stanie podążać za trendami i utrzymać sukcesu na dłuższą metę. Ekspresy do kawy również nie należą do najtańszych; musimy pomyśleć o wystroju wnętrz (koszt dostosowania lokalu do własnego pomysłu może wynieść 20 000 zł lub więcej), dekoracjach i innym wyposażeniu. Koszt otwarcia kawiarni może wynieść zarówno 50 000 zł, jak i kilka razy więcej – wszystko zależy od pomysłu i naszych możliwości.  

Otworzenie kawiarni a założenie działalności gospodarczej

Jeżeli chcesz prowadzisz własną kawiarnię, konieczne będzie założenie działalności gospodarczej. W zależności od Twojej sytuacji możesz zdecydować się na jedną z kilku opcji. Dość częstym wyborem jest jednoosobowa działalność gospodarcza; to dobra opcja dla osób niezależnych, które marzą o samodzielnym prowadzeniu biznesu. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółka cywilna będą za to świetnym wyborem, jeżeli chcesz prowadzić kawiarnię ze wspólnikiem. Tworząc zgrany team macie dużą szansę na osiągnięcie sukcesu. Jedyną niedostępną formą prawną będzie spółka partnerska, jest ona zarezerwowana dla osób wykonujących wolne zawody. Jeżeli chcesz założyć kawiarnię, która podbije serca kawoszy, dokładnie przemyśl, która forma prawna będzie optymalna. Jest to kwestia, która wpłynie na całe funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Własna kawiarnia a koncesja

W przypadku kawiarni uzyskanie koncesji uznawane jest za konieczność – ciężko byłoby wskazać tego typu lokal, który nie serwuje dobrej whisky czy drinków alkoholowych na bazie kawy. W celu uzyskania takiej koncesji właściciel kawiarni musi dokonać na rachunek gminy opłaty jednorazowej, ponadto każdego roku należy również uiścić opłatę za sprzedaż detaliczną alkoholu. Koncesję wydaje burmistrz, wójt bądź prezydent miasta, w zależności od lokalizacji. Należy złożyć odpowiedni wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Powinien on zawierać m.in. adres punktu sprzedaży, oznaczenie rodzaju zezwolenia, przedmiot działalności gospodarczej czy numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej. Jeżeli mowa o kawiarniach, zezwolenie wydawane jest na okres nie krótszy niż 4 lata.

Lokal na własną kawiarnię – jaki powinien być?

W trakcie poszukiwań idealnego lokalu na kawiarnię, koniecznie weź pod uwagę lokalizację. Czy panuje tam spory ruch? Jak blisko jest centrum miasta? Czy w pobliżu znajdują się biurowce, osiedla itp.? Warto również sprawdzić, czy w pobliżu jest duża konkurencja. Lokal na kawiarnię musi spełniać różne wymogi, konieczny będzie odbiór lokalu przez Państwową Inspekcję Pracy. Jeżeli planujesz wynajem lokalu, skorzystaj ze strony miejskiego Zarządu Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami. Dzięki niej dowiesz się o wolnych lokalach w dobrej lokalizacji. Lokal powinien mieć co najmniej 3 metry wysokości, konieczna będzie również odpowiednia klimatyzacja oraz kanalizacja. W kawiarni musi znaleźć się szatnia (albo miejsce do tego służące), toaleta, dwa wejścia. W kuchni wymagana jest powierzchnia łatwo zmywalna. Jeżeli ciasta będą przygotowywane na miejscu, w lokalu – potrzebne będą osobne pomieszczenia.

Warto wziąć pod uwagę miejsca, w których poprzedni właściciel/najemca również prowadził lokal gastronomiczny. Czeka nas wtedy mniej przeróbek, co zaoszczędzi nam nie tylko czasu, ale również dodatkowych kosztów. Zwróć uwagę na dodatkowe atuty, które pomogą przyciągnąć klientów. Ogródek przed lokalem czy witryna, przez którą mogą zaglądać spacerowicze, stanowią ogromne plusy danego lokalu. Lokal powinien znajdować się w bezpiecznej okolicy; należy upewnić się, że w razie pożaru czy innego wypadku będzie możliwy dojazd odpowiednich służb.

Niezbędne wyposażenie własnej kawiarni

W branży gastronomicznej odpowiednie wyposażanie to podstawa udanego biznesu. Nie inaczej jest w przypadku kawiarni, od jakości sprzętu uzależniony będzie smak kawy. Profesjonalne ekspresy do kawy stanowią najważniejszy element wyposażenia kawiarni, są one absolutnie najważniejsze. Warto w nie zainwestować znaczną część budżetu, smaczna kawa jest gwarancją, że klienci chętnie będą do nas wracać. Warto pamiętać, że taki ekspres pozwoli bariście na wyciągnięcie z ziarenek maksimum smaku i aromatu. Bazą każdego napoju kawowego jest oczywiście mocne espresso, ale dobry ekspres do kawy pozwoli również na spienienie mleka w stopniu idealnym. Przygotowanie wyśmienitego cappuccino, latte czy mokki za pomocą profesjonalnego sprzętu odbędzie się bezproblemowo i sprawnie.

Musimy również zaopatrzyć lokal w profesjonalny młynek do kawy, który umożliwi ekspresowi optymalną pracę. Młynek powinien mieć szeroki zakres ustawień stopnia zmielenia ziaren. Dobry jakościowo młynek nie powoduje powstawania dużej ilości pyłu, a kawa zmielona jest równomiernie. Przygotowany napar jest pozbawiony nadmiaru goryczy, a jego smak jest doskonale wyważony.

Wspomnieliśmy wyżej, że obecnie mamy do czynienia z trzecią rewolucją kawową. Mowa tutaj o podejściu oraz wymaganiach współczesnych konsumentów kawy. Otóż najważniejsza jest jakość surowca, najbardziej cenione są ziarna kaw z rodzinnych plantacji, wypalane ręcznie w małych palarniach. Są to kawy speciality, które charakteryzują się najwyższą jakością, a także bogactwem smaków i aromatów. Napar z takich ziaren może mieć różnorodne nuty smakowe; mogą być wyczuwalne akcenty owocowo-kwiatowe, jak i czekoladowe. Kawiarnie również oferują kawy speciality, warto zaopatrzyć swój lokal w ziarna z różnych regionów – tak, aby każdy klient mógł zaspokoić swoje smakowe preferencje. Niezwykle popularne stały się również alternatywne metody parzenia kawy. Aeropress, Drip, Chemex czy French Press – są to akcesoria stosunkowo niedrogie, jednak pozwalają na przygotowanie wspaniałego naparu. W nowoczesnej kawiarni nie może ich zabraknąć. Prowadząc własny biznes, musimy zwracać uwagę na potrzeby klientów oraz panującą modę.

Oprócz urządzeń i akcesoriów potrzebnych do przygotowania kawy warto również zakupić:

  • witrynę na słodkości,

  • kostkarkę do lodu,

  • urządzenia piekarnicze,

  • zmywarki gastronomiczne,

  • blendery,

  • lady chłodnicze,

  • czekoladziarkę,

  • dystrybutor do lodów,

  • dystrybutor do napojów.

Własna kawiarnia a wymagania sanepidu

Jeżeli chcesz otworzyć własną kawiarnię, musisz wziąć pod uwagę wymagania sanepidu. Konieczne będzie uzyskanie zgody na prowadzenie kawiarni w danym lokalu od Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Wymogów jest sporo, warto tutaj przytoczyć kilka przykładów. W lokalach gastronomicznych konieczne jest zastosowanie powierzchni łatwo zmywalnych na podłogach i blatach (np. płytek w kuchni). Kolejną ważną kwestią będzie wydzielenie osobnych pomieszczeń oraz stanowisk do obróbki warzyw, owoców czy mięsa. Każdy lokal gastronomiczny musi być wyposażony w zmywarkę z wyparzarką oraz zlewozmywak. Każde z urządzeń musi być oznaczone instrukcją obsługi. Oczywiście konieczny jest dostęp do zimnej i ciepłej wody. Musimy również zadbać o odpowiednie oznaczenia i oświetlenie w toaletach, mydła antybakteryjne, czy tabliczki informacyjne mówiące np. o zakazie sprzedaży alkoholu nieletnim.

Aby przejść kontrolę sanepidu, właściciel lokalu musi przygotować wiele dokumentów, m.in. książeczki sanepidu, projekt technologiczny lokalu, wyniki z badania wody, szkolenie BHP pracowników czy wyniki deratyzacji. Po odbiorze przez sanepid możesz już zaprosić pierwszych gości na wyśmienitą kawę z ciastem.

Pomysł na biznes – jaką kawiarnię otworzyć? Przykłady

Odniesienie sukcesu w branży gastronomicznej to kwestia wyróżnienia się na tle konkurencji. Warto pomyśleć o nietypowych strategiach, które pozwolą nam zaciekawić, a tym samym przyciągnąć klientów. Liczą się kreatywne rozwiązania i niesztampowe pomysły, a przedsiębiorcy wykazują się dziś niebagatelną wyobraźnią. Niezwykle modne stało się połączenie kawiarni z jakąś rozrywką, zadbaj więc o ciekawe atrakcje i motyw przewodni. Można zorganizować czytelnię, galerię sztuki, kocią kawiarnię, a nawet mini kino – a wszystko oczywiście w towarzystwie najlepszej kawy speciality.

Na świecie już od dawna funkcjonują biblioteki serwujące kawę, jest to doskonały sposób, aby zachęcić młodsze pokolenia do czytelnictwa. Będzie to świetnie miejsce spotkań, które sprawi, że czytelnia stanie się miejscem bardziej przyjaznym, zachęcającym. W tradycyjnej bibliotece musi panować absolutna cisza, przełam ten schemat i pokaż, że ciekawe dyskusje (oraz pyszna kawa) idą w parze z czytelnictwem. Może to być również połączenie kawiarni ze sprzedażą książek używanych.

Wybór konkretnego motywu kawiarni to świetny pomysł na biznes, który zaciekawi, a tym samym przyciągnie klientów. Może to być motyw starego kina, udekorowany plakatami przedstawiającymi ikony kina (np. Paul Newman, Elizabeth Taylor czy Humphrey Bogart). Możesz również postawić na motyw wnętrza z ery wiktoriańskiej, czy lat 50. XX wieku. Motyw angielski również może być czymś ciekawym i oryginalnym. Styl industrialny przywodzący na myśl opuszczone fabryki to kolejna dobra opcja. W Londynie istnieje kawiarnia, której motywem przewodnim jest amazoński las deszczowy – być może warto się zainspirować i stworzyć lokal bliski naturze.

Warto również pomyśleć o kawiarni przyjaznej dzieciom; zorganizowanie kącika dla najmłodszych z pewnością zostanie docenione również przez dorosłych. Serwowanie wegańskich kanapek i przekąsek również pomoże dotrzeć do większej grupy odbiorców – zdrowe odżywianie jest popularne, bardzo dużo osób pragnie takich alternatyw w lokalach gastronomicznych. Niezależnie od motywu, pamiętajmy, że kawiarnie z dobrym pomysłem odnoszą największy sukces w branży.

Oceń artykuł
5/5 (1)