Na czym polega metoda FUKO, ułatwiająca menedżerom przekazywanie konstruktywnego feedbacku? Zwrócenie uwagi pracownikowi nie musi być przykre i powodować spadku motywacji. Informacja zwrotna metodą FUKO jest nazywana konstruktywną krytyką i zostaje podana tak, aby odnieść zamierzony skutek i wzmocnić więzi w zespole. Warto się z nią zapoznać!

Czym-jest-metoda-FUKO

Jeśli potrzebujesz wsparcia w komunikacji z pracownikami, a dokładniej masz trudności ze zwróceniem im uwagi, nie wiesz, jak to zrobić lub boisz się kogoś urazić, idealnym rozwiązaniem jest metoda FUKO. Stanowi doskonałe wsparcie w rozwoju umiejętności udzielania feedbacku. Przynosi korzyści również pod względem pracy całego zespołu. Czym jest metoda FUKO? Jakie etapy obejmuje? Czy ma zastosowanie w trudnych sytuacjach?

Skąd wzięła się metoda FUKO?

Tak naprawdę nie ma wiarygodnych źródeł informacji co do autorów metody FUKO. Ze względu na uniwersalność tego schematu, w podobnym tonie wydaje się być model FUO autorstwa Friedemanna Schulza von Thuna oraz książka M. Król-Fijewskiej i P. Fijewskiego mówiąca o asertywności menedżera, gdzie wprost opisano poszczególne schematy FUKO. Zbliżone założenia z czterema krokami FUKO (obserwowanie bez oceniania, rozpoznawanie i wyrażanie uczuć, wiązanie aktualnie przeżywanych uczuć z potrzebami, formułowanie konkretnych próśb) ma stworzony przez M.B. Rosenberga model komunikacji bez przemocy.


SPRAWDŹ TEŻ: 


FUKO: co to jest i jak pomaga dawać pracownikom informacje zwrotne?

Okresowa rozmowa ewaluacyjna nie służy tylko do podsumowywania sukcesów pracownika. To również moment na to, aby przekazać konstruktywną informację zwrotną względem danej osoby. Wasz podopieczny w zespole już od dawna powinien zmienić jeden z zawodowych nawyków, a może spłynęły na niego skargi od pozostałych członków działu? Zamiast negatywnego feedbacku istnieją inne rozwiązania na to, jak bezproblemowo poradzić sobie z takimi sytuacjami.

Właśnie w tym celu powstało FUKO. To prosta metoda, ułatwiająca efektywną, zrozumiałą dla obu stron komunikację. Uznawana jest za model udzielania informacji zwrotnej, który przynosi najlepsze efekty. Wystarczy wykonać cztery, proste kroki, aby zastosować metodę FUKO w praktyce.


Szukasz pracy w Łodzi? Sprawdź najlepsze oferty na GoWork.pl!


Metoda-FUKO-co-to-jest

Metoda FUKO w czterech krokach – na czym polega?

Technika ta opiera się na czterech prostych krokach, które uczą, jak udzielać informacji zwrotnej. Jak nazywają się te etapy feedbacku takim systemem i w jaki sposób przebiegają? Sprawdźmy więc, czym jest metoda FUKO, na początek podając przykład wypowiedzi będących zastosowaniem jej w praktyce.


Sprawdź też: Kilka prostych porad, które pomogą usprawnić komunikację w firmie


Metoda FUKO: przykłady

Przykładami takiego stwierdzenia mogą być:
F: „Zauważyłam, że często się spóźniasz”;
U: „Przykro mi, że nie szanujesz tego, jak wpływa to na pracę zespołu”;
K: „Jeśli nie przestaniesz się spóźniać, możesz nie nadążyć ze swoją pracą, co niekorzystnie wpłynie na Twoje wyniki, jak i pozostałego zespołu”;
O: „Oczekuję, że w ciągu miesiąca unormujesz kwestię swoich spóźnień”.

F – Fakty

Pierwszym krokiem w metodzie FUKO będzie odwołanie się w przeprowadzanej rozmowie do faktów. Unikajcie ogólników, a skupcie się za to na przykładach konkretnych sytuacji, lub zachowań pracownika, które wzbudziły Wasze wątpliwości. Starajcie się przy tym nie oceniać podwładnego, a wręcz przeciwnie – zwrócić uwagę drugiej stronie na problem, który chcecie wspólnie rozwiązać.

U – Uczucia

Kolejnym krokiem w FUKO jest przywołanie personalnych odczuć, jakie pojawiły się w Was w wyniku wspomnianych wcześniej faktów. Pomogą zinterpretować zaistniałą sytuację. Mówienie o swoich uczuciach sprawi, że w drugiej osobie może pojawić się poczucie winy, a jednocześnie refleksja nad własnym zachowaniem.

K – Konsekwencje

Powołując się na konkretne, możliwe konsekwencje, jakie wiążą się z niepożądanym zachowaniem pracownika, łatwiej zobrazujemy mu, do czego będzie prowadzić brak zmiany zachowania z jego strony.

O – Oczekiwania

Ostatnim krokiem w modelu FUKO jest przedstawienie jasnych oczekiwań co do tego, jak należałoby rozwiązać zaistniałą sytuację. To właśnie teraz tłumaczymy pracownikowi, jaki jest cel naszej rozmowy i jakiej zmiany od niego oczekujemy.


SPRAWDŹ TEŻ: Samoocena pracownika – jak się ocenić? Poznaj swoje mocne i słabe strony!


Co nam daje metoda FUKO?

Głównym celem FUKO jest skuteczna komunikacja pomiędzy przełożonymi a członkami zespołu. Unikając ogólników, a skupiając się na konkretnych oczekiwaniach, łatwiej osiągniemy zamierzony cel w postaci zmiany zachowania pracownika. Jego praca może być wtedy znacznie efektywniejsza.

Można wiele zyskać, stosując metodę FUKO – przekazywana informacja zwrotna jest nie tylko przejrzysta, ale i pozbawiona emocji, jakim często towarzyszy negatywny feedback. Ta ostatnia opcja potrafi więcej zepsuć, niż naprawić!

Model FUKO przewiduje także szansę dla pracownika na zrozumienie swojej wadliwej postawy i zmianę zachowania tak, aby nie wpłynęło to na jego zatrudnienie lub pozycję w zespole. Okazuje się, że konstruktywny feedback, czyli prosta, efektywna rozmowa może poprawić sytuację bez drastycznych zmian.

Metoda FUKO idealnie sprawdza się w stresujących sytuacjach, gdzie emocje biorą górę. Przekazywanie informacji zwrotnej w sposób jasny oraz optymalny chroni przed eskalacją konfliktów lub napięć, które w konsekwencji oddziałują na pracę pojedynczych pracowników, jak i wszystkich członków zespołu.


DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ: Zarządzanie emocjami w pracy. Jak je opanować?


Model FUKO – dla kogo?

Choć technika FUKO jest dedykowana osobom na stanowiskach kierowniczych oraz menedżerskich, wiążących się z koniecznością okresowej oceny pracowników, nie tylko oni mogą na niej skorzystać.

Zasada FUKO to model komunikacji, który sprawdzi się idealnie nawet podczas zwykłych rozmów współpracowników, a nawet w sprawnym porozumiewaniu się w życiu prywatnym. Jeśli potrzebujecie zwrócić komuś uwagę, warto z niego skorzystać. To sprytna i jednocześnie nieskomplikowana metoda na to, jak się łatwiej i z sensem dogadać.

Oceń artykuł
4/5 (5)