logo Amii sp z oo

Amii sp z oo

Łódź

Wywiadu udzieliła:
Magdalena Grądzka
Prezes Zarządu Amii sp z oo
Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego Wydziału Zarządzania. W Amii swoją karierę rozpoczęła w lipcu 2003 roku, po kilku wewnętrznych awansach w październiku 2008 roku objęła stanowisko Prezesa Zarządu. W roku 2015 otrzymała prestiżową nagrodę i znalazła się na liście 100 najbardziej przedsiębiorczych kobiet w Polsce.
Amii sp z oo
Liczba pracowników: 100
Rok założenia: 1977
Adres:
ul. Grabińska 23
92-780 Łódź
Branże:
  • Produkcja
  • Sprzedaż

Jakie były początki firmy Amii?

Początki przedsiębiorstwa Amii Sp. z o.o. to rok 1977, kiedy Jan Siniarski założył 3-osobową firmę, specjalizującą się w produkcji opartej na technologii wtryskowego formowania tworzyw sztucznych. Od początku lat 80-tych przedsiębiorstwo sukcesywnie rozszerzało swoją ofertę produktową o przetwórstwo metali, m.in. zapinki do futer, produkcję filtrów do dializ, sprzedaż alkomatów. Od wejścia Polski do UE firma, dzięki eksportowi, notuje dynamiczny rozwój, czego dowodem są uzyskane wyróżnienia Gazeli Biznesu za lata 2006, 2007, 2008, 2011, 2013, 2014, 2015.

Skąd wziął się pomysł na założenie tego typu biznesu?

Działalność na rynku uzdatniania wody zaczynaliśmy od antyimportowej produkcji plastikowych wkładów do filtrów medycznych przeznaczonych do dializ. Były to wkłady tanio produkowane w Polsce i pasujące do amerykańskich filtrów pracujących w szpitalach. To wtedy narodził się pomysł, aby produkować wkłady nie tylko dla medycyny, ale także do użytku domowego i innych zastosowań. Początkowo produkowaliśmy tylko jeden element z kilkudziesięciu potrzebnych do pracy profesjonalnego domowego filtra do wody, a pozostałe komponenty kupowaliśmy w Stanach Zjednoczonych. W kolejnych latach stopniowo rozpoczynaliśmy własną produkcję kolejnych komponentów. Zmiany nie były więc natychmiastowe lecz rozłożone na wiele lat. Można powiedzieć, że ukształtowała nas sprzedaż filtrów dla medycyny wymagająca najwyższych standardów jakości i posiadania specjalnych certyfikatów. Te same medyczne standardy, choć nie ma takich obowiązków, stosujemy do dziś do wszystkich naszych domowych produktów.  Zaczynając od jednego rodzaju wkładów filtracyjnych doszliśmy dzisiaj do szerokiej gamy różnorodnych modeli filtrów, przeznaczonych zarówno do użytku domowego, jak i medycyny czy przemysłu.

Jak bardzo zmieniła się Państwa firma od początku jej istnienia? Czy w tym czasie miał miejsce jakiś przełomowy moment, który wyznaczył Wam kierunek rozwoju przedsiębiorstwa?

Oczywiście poza wielkością zatrudnienia, zmieniającym się asortymentem, który produkowała i sprzedawała firma Amii zmieniła się także lokalizacja firmy. Nasza firma korzystając z środków UE zakupiła w 2012r.  budynek przy ul. Technicznej 22, w którym mieści się produkcja i sprzedaż filtrów. W bieżącym roku postanowiliśmy rozbudować firmę, zadbaliśmy o wygodę naszych pracowników. Zainwestowaliśmy w najlepszej jakości sprzęty, materiały, tak aby praca w Amii była bardziej przyjemna. W związku z rozwojem firmy, poszerzaniem asortymentu wzrosła oczywiście liczba pracowników. Obecnie dla firmy Amii pracuje około 100 osób, które stanowią zgrany, stabilny i wysoko wyspecjalizowany zespół. Przy ulicy Grabińskiej prowadzimy sprzedaż alkomatów i kesek. Otworzyliśmy także biuro w Warszawie oraz stosika firmowe w Centrach Handlowych. W roku 2009 wyodrębniono w firmie Dział Badań i Rozwoju oraz Dział Kontroli Jakości naszych wyrobów. Zakupiliśmy wyspecjalizowane maszyny, odnowiliśmy laboratoria, dzięki temu nasi pracownicy przeprowadzają specjalistyczne badania i dostosowują się do potrzeb naszych klientów.

Otrzymali Państwo bardzo dużą ilość wyróżnień, Gazele Biznesu, nagrodę przyznawaną przez Puls Biznesu itp. Które z nich napawa Państwa największą dumą?

Do tej pory siedmiokrotnie otrzymaliśmy Gazelę Biznesu (za lata 2006, 2007, 2008, 2011, 2012, 2013 oraz 2014). Natomiast naszą największą dumą jest dwukrotne zajęcie przez Amii I miejsca w regionalnym rankingu miesięcznika Forbes w 2015 oraz 2016 roku, w kategorii firm o poziomie przychodów od 50 do 250 mln PLN. Ponadto w roku 2010, firma otrzymała wyróżnienie Kamertonem Innowacyjności na gali Lider Nowoczesnych Technologii 2010. W listopadzie 2010 r. firma otrzymała prestiżowy tytuł Regionalnego Lidera Innowacji i Rozwoju w kategorii: Innowacyjna firma w konkursie organizowanym przez Fundację Innowacji i Rozwoju. Z kolei w 2012 roku firma Amii Sp. z o.o. otrzymała dwa prestiżowe tytuły Regionalnego Lidera Innowacji i Rozwoju w kategoriach: Wizjoner IT oraz Innowacyjny produkty (filtr membranowy ultra-filtracyjny). W 2014 roku otrzymaliśmy także nagrodę E-Gazeli Biznesu, za dynamicznie rozwijającą się firmę e-commerce w Polsce. Wszystkie nagrody są dla nas ważne i dają nam poczucie, że to czym się zajmujemy jest warte naszej pracy i wysiłku, który w to wkładamy. Oczywiście nie byłoby tych nagród bez zaangażowania osób pracujących w firmie Amii. To oni i ich wysiłek włożony w pracę pomagają firmie Amii piąć się ku górze.

Jak zatem wygląda Państwa recepta na sukces?

Jest wiele czynników składających się na sukces firmy. Udało nam się zbudować kompetentny zespół, który systematycznie się powiększa i osiąga coraz większe sukcesy. Zdobywamy kolejne rynki zagraniczne, wprowadzamy nowe produkty, dbamy o zadowolenie klientów i użytkowników naszych produktów, starannie dobieramy współpracowników, dbamy o szczegóły i najwyższą jakość we wszystkich aspektach działalności. Rozwój sprzedaży zagranicznej utwierdził nas w przekonaniu, że nasza produkcja to dobry i niezwykle przyszłościowy kierunek. Dzięki wysiłkom działu produkcji i kontroli jakości nasze produkty uzyskują kolejne certyfikaty: polski PZH, niemiecki certyfikat TUV czy certyfikat BPA Free na nasze produkty. Z dumą możemy również poinformować, że nasze produkty mają najważniejszy na świecie w naszej branży amerykański certyfikat NSF International.

Filtry i dystrybutory wody, alkomaty i spinki do futer – to dosyć spory rozrzut, jeśli chodzi o tematykę produktów. Czym jest to spowodowane?

Długą historią firmy Amii oraz naszą dewizą: „Tylko najlepsze jest wystarczająco dobre”. Raz wprowadzone na rynek najlepsze produkty utrzymują się na nim same. A zmiany gospodarcze otwierały  szanse, z których korzystaliśmy. Teraz dywersyfikacja prowadzonej działalności pozwala nie tylko przenosić doświadczenia z jednego rynku na drugi, ale także zapewnia firmie stabilną pozycję finansową (firma finansuje się z własnego kapitału, nie posiada kredytów komercyjnych). Na każdym rynku osiągamy sukcesy. Alkomaty dostarczamy m.in. do policji, jesteśmy największym w Europie producentem kesek, filtry eksportujemy do kilkudziesięciu krajów na wszystkich kontynentach. Warto jednak podkreślić, że aktualnie podstawową działalnością, w która zaangażowana jest zdecydowana większość pracowników jest produkcja i sprzedaż filtrów do wody.

 

 

 

Jaka jest misja Państwa firmy?

Dostarczanie wyrobów najwyższej jakości, dostosowanych do potrzeb klientów. Jednocześnie stale pracujemy nad rozwojem nowych rozwiązań w filtracji wody. Samodzielnie lub przy współpracy z jednostkami naukowymi opracowujemy na skalę światową nowe technologie, które wdrażamy do produkcji. Przekonujemy o korzyściach płynących z picia czystej, zdrowej, świeżej, przefiltrowanej wody. Jesteśmy firmą, która zapewni każdemu klientowi własne źródło najczystszej wody.

 

Gdzie kandydaci powinni szukać informacji o prowadzonych rekrutacjach?

Ogłoszenia dotyczące pracy potencjalni kandydaci mogą odnaleźć przede wszystkim na naszej stronie: www.amii.pl, w zakładce oferty pracy. Współpracujemy także z ogólnopolskimi i lokalnymi serwisami ogłoszeń. Poszukujemy również kandydatów samodzielnie, jak i korzystamy z pomocy profesjonalnych firm zajmujących się zasobami ludzkimi. Każdy zainteresowany pracą w Amii może skontaktować się z  działem HR pod adresem email: rekrutacja@amii.pl

Jak wygląda sam proces rekrutacji?

Zwracamy szczególną uwagę na dostosowanie umiejętności i cech kandydata do wymagań na obsadzanym stanowisku. Potencjalny kandydat przede wszystkim musi przesłać do nas swoje CV deklarując tym samym chęć udziału w procesie rekrutacyjnym. Może to zrobić za pośrednictwem jednego z portali lub bezpośrednio na nasz adres e-mail rekrutacja@amii.pl. Życiorys w zależności od stanowiska, na które dany kandydat aplikuje jest weryfikowany przez dział HR oraz kierowany jest do odpowiedniego działu w naszej firmie. Wybranych kandydatów zapraszamy na rozmowę kwalifikacyjną. Pierwszy jej etap to luźna rozmowa, która ma pomóc poznać nam daną osobę, przełamać stres, jaki zawsze takim rozmowom towarzyszy. Kolejnym etapem jest rozmowa z kierownikiem działu, do którego aplikuje kandydat. Rozmowa ta weryfikuje konkretne umiejętności i predyspozycje kandydata, np. znajomość języków obcych, zaradność, pomysłowość. Ostatni etap to rozmowa z dyrektorem działu lub prezesem. Tutaj omawiane są warunki pracy, oczekiwania zarówno jednej, jak i drugiej strony. Po przejściu przez wszystkie etapy procesu rekrutacyjnego zarząd firmy omawia kandydaturę i wówczas zapada decyzja. Po zakończonej rekrutacji zawsze informujemy kandydatów o jej wyniku. Dzięki temu, że zwykle prowadzimy kilka rekrutacji jednocześnie i poszukujemy najlepszych kandydatów, zdarza się, że w trakcie procesu kandydaci wybierają inne stanowisko, bardziej dopasowane do ich umiejętności i zainteresowań kandydata.

Jakie cechy u potencjalnych pracowników i już tych aktualnych, cenią Państwo najbardziej? Czy w Państwa firmie jest miejsce dla ludzi, którzy nie przywiązują dużej wagi do środowiska?

Jesteśmy firmą eksportową, więc najbardziej uniwersalna jest znajomość języków obcych. Pracują u nas także osoby spoza Polski i część komunikacji w firmie odbywa się po angielsku. Na co dzień pracownicy mają też kontakt z klientami zza granicy, odwiedzającymi nas lub odwiedzanymi przez nas. W naszych strukturach chcemy mieć osoby pracowite, nastawione na sukces, odpowiedzialne za powierzone im zadania, inteligentne, kreatywne, lubiące wyzwania i kontakt z ludźmi. Do tego również potrzebna jest zarówno samodzielność w działaniu, jak i umiejętność realizacji zadania w grupie. Poczucie humoru również jest dla nas bardzo ważne. W firmie panuje rodzinna, przyjazna atmosfera, chcemy, by tak zostało. Dbanie o środowisko naturalne człowieka to sens działania naszej firmy. Nie jest to warunek przyjęcia do pracy, ale na pewno można się tego u nas nauczyć. Nasi pracownicy zawsze z chęcią przyjmują swoich nowych kolegów, poświęcają im dużo czasu, przybliżają system w jakim pracujemy i dzielą się wiedzą.

Jak zapatrują się Państwo na staże i praktyki? Czy Amii jest dobrą firmą na rozpoczęcie kariery zawodowej dla osób, które nie dysponują jeszcze dużym doświadczeniem zawodowym?

W naszym zespole mamy osoby, które po odbytym stażu zostały zatrudnione na podstawie umów o pracę. Nie każdy z naszych pracowników, w chwili rozpoczęcia pracy w firmie Amii miał bogate doświadczenie zawodowe. Część osób uczyło się tu wszystkiego od podstaw i teraz uzyskują świetne wyniki, które doceniane są przez zarząd firmy. Jeśli ktoś jest zaangażowany w wykonywanie obowiązków, ma zapał do pracy, jest rzetelny i chce się czegoś nauczyć, nabrać doświadczenia i czuje, że będzie na danym stanowisku dobry – zapraszamy!

W jaki sposób dbają Państwo o atmosferę w pracy?

Mając świadomość jak ważną rolę w funkcjonowaniu i rozwoju naszej firmy odgrywają  ludzie, staramy się naszym pracownikom stwarzać jak najlepsze warunki pracy, w tym dobrą atmosferę pracy. Swoje relacje opieramy na wzajemnym szacunku, utrzymujemy kontakty koleżeńskie. Różnice zdań i konflikty staramy się jak najszybciej załagodzić, tak aby problem nie narastał. Czasami pojawiają się stresujące sytuacje, a śmiech pomaga nam rozładować atmosferę. Ważnym elementem jest praca zespołowa, osoby zatrudnione w naszej firmie nigdy nie odmawiają pomocy, doceniają swoje umiejętności. Dużym plusem jest bezpośredni kontakt każdego pracownika z zarządem. Można normalnie porozmawiać, wszyscy mówimy sobie po imieniu. Czuć, że jesteśmy jednym zespołem. Raz w miesiącu omawiamy wspólnie najważniejsze tematy firmowe, dzięki temu każdy może się dowiedzieć nad czym pracują inni. Z drobnych rzeczy, to np. pamiętamy o naszych urodzinach, staramy się, aby ten dzień był dla jubilata wyjątkowy i upłynął w możliwe najlepszej atmosferze. Organizujemy w firmie ważne, większe święta, tak aby choć na chwilę wszyscy poczuli w firmie domową atmosferę.

A po pracy? Czy organizują Państwo imprezy integracyjne, wyjazdy?

Obchodzimy wspólnie ważne rocznice dla firmy - 30 lecie, 35 lecie, wkrótce 40 lecie firmy.  Organizujemy również imprezy, dla naszych klientów strategicznych podczas których możemy lepiej ich poznać W tym roku nasi pracownicy uczestniczyli w kilku wydarzeniach sportowych pod patronatem firmy. Miło było patrzeć jak potrafią się wzajemnie dopingować i wpierać. Nasi pracownicy spotkają się także poza firmą tworząc nowe znajomości i przyjaźnie. Świetnymi miejscami integracji są także wyjazdy targowe, zarówno zagraniczne, jak i te zorganizowane w kraju. Uczestniczymy w 6-10 tego rodzaju imprezach rocznie. Po spotkaniach na targach jest czas, który można poświęcić tylko dla siebie, zwiedzić miasta, zapoznać się z kulturami odległych od nas krajów. Powrót z targów niejednokrotnie wiąże się z przewiezieniem drobnych upominków dla pracowników, którzy zostali w Polsce.

Czy ze względu na charakterystykę branży, w której Państwo działacie, staracie się wspierać środowisko naturalne oraz lokalne społeczności?

Oczywiście dbamy o środowisko naturalne. Staramy się pamiętać o tym na każdym etapie produkcji i podczas inwestycji, dlatego np. wszystkie nasze filtry są produkowane z materiałów podlegających recyklingowi. Inwestujemy w przyjazne środowisku technologie w naszych budynkach: ogrzewanie geotermalne, rekuperację powietrza, najwyższe standardy dotyczące izolacji cieplnej, energooszczędne oświetlenie. Dbamy o zielone otoczenie i ptaki w naszej okolicy. Ponadto posadziliśmy 300 drzew dookoła fabryki, a do podlewania trawników i kwiatów, które otaczają siedzibę naszej firmy stosujemy  filtrowaną wodę. Wspieramy także lokalny klub sportowy w naszym mateczniku – KS Amii Nowosolna.

Jakie cele stawiacie przed sobą w najbliższej przyszłości?

Rozwój, rozwój i jeszcze raz rozwój. Inwestujemy w nowe rynki, budujemy coraz większy zespół. Wciąż nie ma nas na wielu interesujących rynkach, dlatego głównym celem jest wejście z naszymi produktami do kolejnych krajów, na przykład afrykańskich. Równocześnie rozszerzamy działalność na rynkach już obsługiwanych. To mnóstwo ciekawej pracy dla handlowców, jak i pracowników innych działów (IT, produkcji, badań i rozwoju). Zapotrzebowanie na czystą wodę do picia stale rośnie, więc mimo silnej konkurencji, wierzymy w nasz sukces. W związku z tym, jednym z ważniejszych celów jest pozyskanie kolejnych najlepszych pracowników, który poszerzą nasze grono. Tak jak wcześniej wspominałam, to dzięki ludziom osiągnęliśmy tak wiele sukcesów – a to ciągle jeszcze początek.