W ostatnich latach przekonujemy się, że sprzedaż rękodzieła może być nie tylko ciekawą formą realizacji własnych pasji, ale również niezwykle dochodowym przedsięwzięciem. Każdy z nas posiada zdolności artystyczne, których owocem chciałby podzielić się ze światem, nawet, jeśli nie każdy w to wierzy. Wielu z nas na pewno niejednokrotnie przychodził do głowy pomysł sprzedaży własnych wyrobów, ale obawialiśmy się wszelkich trudów z tym faktem związanych – zarówno praktycznych, dotyczących prowadzenia biznesu, jak i aspektów formalnych, mających związek z jego założeniem. W tym artykule pokażemy jednak, że dla chcącego nie ma nic trudnego, oraz, że nie taki diabeł straszny, jak go malują! Stwórz z nami własne rękodzieło!

rękodzieło-pomysł-na-biznes

Jakie zyski może nam przynieść sprzedaż rękodzieła? Co najlepiej się sprzedaje? Czy założenie działalności gospodarczej zawsze jest niezbędne? Jeśli tak, to jak to zrobić? Gdzie sprzedawać rękodzieło – najlepiej samodzielnie, tworząc własne kanały handlowe, czy zdecydować się na współpracę biznesową z „większym” przedsiębiorcą? Czytaj dalej, a wszystkiego się dowiesz!

Jakie rękodzieła sprzedają się najlepiej?

W przypadku sprzedaży rękodzieła, trudno powiedzieć, które „małe dzieła sztuki” sprzedają się najlepiej. Rękodzielnictwo to biznes przeznaczony dla osób kreatywnych, które nie boją się innowacji. W swoich pracach powinieneś postawić na autentyczność, pozwalając na to, by Twoje zdolności manualne wyrażały Cię najpełniej jako artystę. Pamiętaj także, że praktycznie każdą umiejętność można w pełen wyobraźni sposób zastosować przy tworzeniu rękodzieł.

Niemniej, nie ulega wątpliwości, że niektóre produkty cieszą się dużo większym uznaniem od innych w oczach domorosłego kustosza, który przegląda ofertę nowopoznanego artysty. Z tego powodu, łatwiej rozpocząć związany z „mainstreamem” biznes, aniżeli na siłę szukać rozwiązań nigdzie dotychczas niewidzianych.

Należy podkreślić jednak, że na takim myśleniu nie powinieneś opierać swojej długoterminowej strategii – Twoi stali klienci z pewnością chcieliby zobaczyć w przyszłości coś, co wypłynęło prosto z Twojego serca, a czego nigdy, nigdzie indziej nie widzieli. Poza tym, najbardziej unikalne pomysły, jednostkowo osiągają przychody wyższe niż te najbardziej popularne.

Tak czy inaczej, jeśli zastanawiasz się, w którym miejscu na rynku możesz zacząć najbezpieczniej, lub po prostu szukasz wartościowej inspiracji, najlepiej zrobisz, gdy zwrócisz swój wzrok na poniższą listę. To produkty cieszące się zdecydowanie największym zainteresowaniem w sektorze handmade.

Świeczki

Świeczki to nie tylko wosk, którego palenie ma rozjaśnić mrok. Dzięki rozmaitym ozdobnikom, sama świeczka może wyglądać jak prawdziwe dzieło sztuki (np. w słoiku), a zastosowanie odpowiednich aromatów spowoduje, że odpalenie knota zabierze posiadacza w podróż po iście magicznej krainie.

Sam wosk również można formować, zarówno przy użyciu specjalistycznych technik, jak i wyłącznie poprzez jego ubarwianie odpowiednimi mieszankami kolorów.

Biżuteria

Kolczyki, naszyjniki, pierścionki, bransoletki – w tworzeniu biżuterii handmade, ogranicza Cię wyłącznie Twoja własna wyobraźnia. Kolorowe kamyki, bursztyn, jarzębina, wiklina, rzemyki, a nawet srebro, czy rozmaite stopy metali… Jeśli nie brak Ci zdolności manualnych, to po prostu puść wodzę fantazji i stwórz coś niesamowitego!

Wyroby wiklinowe

Dużą popularnością – lub, mówiąc dokładniej – powracającą popularnością, cieszą się wszelkiego rodzaju wyroby wiklinowe, takie jak koszyki, pudełka, czy nawet meble. W niektórych przypadkach, rzeczony biznes może nie by najtańszy w początkowych fazach rozwoju, ale zdecydowanie jest jednym z najbardziej perspektywicznych, rokując na stworzenie pełnoprawnej, niezwykle zyskownej firmy, skupionej na produkcji wyrobów wiklinowych.

Ozdoby woskowe i gliniane

Rzeźbienie w wosku i glinie może przybierać różne formy. O ile w przypadku tego pierwszego będziemy zmuszeni ograniczyć się niemal wyłącznie do dekoracji, o tyle w przypadku gliny, możemy pokusić się o wytwarzanie wszelkiego typu naczyń – garnków, misek, czy wazonów, również o ozdobnym charakterze.

Ten z pomysłów może wymagać od Ciebie posiadania nie tylko określonych zdolności manualnych, ale również odpowiedniej wiedzy. Niemniej, nawet jeśli jeszcze jej nie posiadasz, to warto się w tym zakresie wyedukować – rzeźbienie jest niezwykle satysfakcjonującym zajęciem!

Produkty cyfrowe

Nie każdy rodzaj artystycznego wyrazu musi przybierać fizyczną formę – równie dobrze, może on istnieć w przestrzeni cyfrowej, w formie obrazu (digital art) czy fotografii. Niemniej, trzeba mieć na uwadze, że jest to zdecydowanie najtrudniejsza forma biznesu, a prowadzona samodzielnie, bez wsparcia zewnętrznych platform, jednocześnie bez odpowiedniego zaplecza marketingowego, szybko może zniechęcić twórcę do dalszej działalności.

Ciekawą alternatywę dla cyfrowych artystów, może stanowić branża NFT, gdzie oparty o kryptografię algorytm, służący do tworzenia tzw. „smart-contractów”, zabezpiecza interesy zarówno twórcy, jak i kupującego, jednocześnie wynosząc całą branżę digital art na zupełnie nowy poziom prestiżu. Niemniej, przed rozpoczęciem swojej przygody z NFT, warto byłoby się o niej więcej dowiedzieć – wbrew pozorom, to niezwykle skomplikowany temat.

Garderoba

Pomysłem godnym rozważenia, jest przerabianie i konstruowanie od podstaw odzieży. Taka działalność ma z definicji artystyczny charakter, stojący w opozycji do znanej nam dzisiaj masowości „sieciówek”. Żadna z koszul, sukienek czy t-shirtów, nie będzie miała swojego odpowiednika, nadając każdemu z wyrobów unikalnego charakteru.

Warto też mieć na względzie, że im dłuższy będziesz mieć staż rynkowy w takiej niszy, tym szybciej osiągniesz status uznanego artysty w branży modowej – a ten fakt może wywindować Twoje marże do nieprawdopodobnych poziomów.

Co jeszcze można sprzedawać?

Tak naprawdę, jedynym ogranicznikiem w rękodzielnictwie, jest Twoja własna wyobraźnia. Wystarczy, że zastanowisz się nad tym, co chciałbyś tworzyć i co potrafisz tworzyć, jednocześnie nie obawiając się innowacji i pionierstwa w określnej dziedzinie. Wówczas na pewno znajdziesz niszę dla siebie, która być może w przeciągu kilku kolejnych lat, dzięki Twojej partycypacji, stanie się jedną z wiodących kategorii handmade.

Kto może tworzyć własne rękodzieła?

Nie daj się zwieść stereotypom – podobnie, jak „każdy śpiewać może”, tak samo każdy może zająć się rękodzielnictwem, zarówno w wymiarze hobbystycznym, jak i czysto zarobkowym. Nie każdy na tej podstawie osiąga wynagrodzenie porównywalne z zatrudnieniem na etacie, czy innymi rodzajami działalności gospodarczej, ale wcale nie oznacza to, że rękodzieło nie stanowi opłacalnego biznesu. Z jednej strony możemy podreperować swój domowy budżet, z drugiej – realizować swoje pasje w wymarzonej dziedzinie.

Opisywane wyżej obszary, stanowiące najpopularniejsze rodzaje rękodzieł, wcale nie muszą wyznaczać kierunku Twoich działań. Dla przykładu, osoba na co dzień zatrudniona jako spawacz, z powodzeniem może próbować swoich sił w artystycznej obróbce metalu, charakterystycznej dla sprawowanego przez siebie zawodu, jednocześnie nadając swoim dziełom unikalności. Spotkać można również kucharzy, którzy swoje umiejętności wykorzystują do tworzenia stroików z warzyw i owoców, czy rzeźbienia w dyni.

Po prostu zastanów się nad tym, co potrafisz robić i co lubisz robić – w ten sposób bez trudu znajdziesz swoją niszę i przekonasz się, że tak naprawdę, wszystko, czego potrzebujesz, by podbić branżę rękodzieł, to samozaparcie i motywacja.

Rękodzieło – możliwości sprzedaży swoich dzieł

Zupełnie oczywistym jest, że samo tworzenie dzieł sztuki, potencjalnie mogących zainteresować klientów swoim jestestwem, nie jest wystarczającym czynnikiem dla osiągnięcia sukcesu. Swoje wyroby trzeba jeszcze mieć gdzie sprzedać i wiedzieć, jak się zareklamować.

Istnieje kilka sposób, z których możesz skorzystać, a każdy ma swoje wady i zalety. W niektórych przypadkach, w zamian za niezależność, będziesz musiał zainwestować dodatkowe fundusze – w innych zaś, Twoje możliwości operacyjne zmniejszą się, ale obniży się również próg wejścia na rynek. Sam musisz zadecydować, na czym zależy Ci najbardziej.

Założenie własnego sklepu internetowego

Założenie własnego sklepu internetowego jest czymś, co zdecydowanie przychodzi na myśl jako pierwsze. W dobie powszechnej cyfryzacji, jest to zapewne najłatwiejsza metoda, by w krótkim czasie dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych odbiorców. Niemniej, kampanie marketingowe, wbrew pozorom nie będą należały do najtańszych, podobnie zresztą jak odpowiednia optymalizacja samej strony.

Tak czy inaczej, jeżeli szukasz sposobu na zmaksymalizowanie swoich zysków, przy jednoczesnym zachowaniu jak największej niezależności, a inwestycja rzędu kilku tysięcy złotych na star nie jest dla Ciebie przerażającą perspektywą, to zdecydowanie jest to najrozsądniejsze z dostępnych rozwiązań.

Portale aukcyjne

Sporą popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju portale aukcyjne, takie, jak na przykład Allegro czy Ebay, na których miliony klientów każdego dnia szukają rozmaitych produktów – również kreatywnego rękodzieła. Wystawianie swoich wyrobów na tego typu stronach, z całą pewnością pozwoli Ci na poszerzenie grona swoich odbiorców, choć jeśli nie posiadasz własnej strony internetowej, wówczas rozwiązanie to nie będzie tak efektywne.

Współpraca z większymi sieciami

Godną rozważenia koncepcją, jest podjęcie współpracy z jedną z większych sieci, na przykład Empik Marketplace. W zasadzie, pod kątem działania, nie różni się to niczym od portali aukcyjnych (wzmiankowanych wyżej) jednak ma pewną, dodatkową zaletę – istnieje szansa na podjęcie intratnej, długoterminowej współpracy z samą siecią, gdzie wartość kontraktu może opiewać na niewyobrażalne początkowo sumy.

Warto też zastanowić się nad współpracą z lokalnymi sklepami – nawet niekoniecznie z najpopularniejszymi markami. Prawda jest taka, że im więcej punktów zbytu stworzysz dla swoich wyrobów, tym większe masz szanse na odniesienie spektakularnego sukcesu.

Własny sklep stacjonarny

Wynajęcie lub kupno lokalu i zaadaptowanie go do swoich potrzeb, może stanowić jedno z najbardziej kosztownych rozwiązań. W obliczu podanych wyżej metod, może stanowić wręcz nieopłacalny wysiłek, dlatego jeżeli chcesz postawić na osobistą, stacjonarną sprzedaż rękodzieła, musisz przedtem dokładnie zbadać lokalny rynek i oszacować swoje możliwości w skrupulatnym biznesplanie.

Najlepiej dla takich celów sprawdzą się małe stragany lub lokale, osadzone w dużych punktach handlowych, lub innych, często uczęszczanych przez klientów miejscach. Upewnij się jednak, że w miejscu, w którym planujesz rozpocząć działalność, istnieje zapotrzebowanie na sprzedawane przez Ciebie niedługo towary.

Dodatkowo zastanów się, w jaki sposób zadbasz o marketing – najlepiej zacznij od ulotek i atrakcyjnych rabatów, czy programów lojalnościowych. Spory ruch w początkowym okresie prowadzenia działalności, to jedna z najpotężniejszych sił napędzających Twój biznes w przyszłości.

Zrzeszenie w spółdzielni pracy

Spółdzielnie pracy to generalnie rzadkie zjawisko, choć całkiem popularne w gronie rękodzielników i im podobnych twórców. Spółdzielnie pracy to dobrowolne zrzeszenia artystów i przedsiębiorców, działające w interesie swoich członków na podstawie wcześniej spisanych umów czy statutów.

Partycypacja w spółdzielni pracy, znacznie obniża zobowiązania finansowe rękodzielnika, choć nakłada na niego również dodatkowe obowiązki pracowniczej natury. Wedle wielu głosów, ten szlachetny akt solidarności nie przystaje do dzisiejszych realiów, gdzie króluje cyfryzacja i wyjątkowo szybki obieg informacji – inne rozwiązania zdają się być zwyczajnie bardziej opłacalne na dłuższą metę.

Niemniej, podejmowanie współpracy z takim rodzajem spółdzielni, nie musi z marszu przyjmować formy stałego związania się z nią. Twoja pozycja negocjacyjna jest duża, a ostateczny kształt umowy leży w Twojej gestii – jeśli chcesz, skontaktuj się z lokalną organizacją tego typu i porozmawiaj o wspólnych perspektywach; zawsze warto rozmawiać i tworzyć sobie jak najwięcej okazji do zarobku.

czy-rękodzieło-się-opłaca

Sklep internetowy – o czym trzeba pamiętać?

W przypadku własnego sklepu internetowego, trzeba pamiętać o przygotowaniu wielu rzeczy, które w dłuższej perspektywie zwiększą Twoje zasięgi, w konsekwencji zwiększając zarobki. Taka sytuacja dotyczy nie tylko sklepów z rękodziełem, ale wszystkich, w dowolnej branży. Niezmiernie istotnym jest, by zadbać zarówno o wygląd sklepu, jak i jego funkcjonalność.

Przejrzysty i wygodny interfejs

Tworząc sklep internetowy, pamiętaj, że przede wszystkim w tej branży, najistotniejsze jest to, co widać na pierwszy rzut oka. Z tego powodu, o skromne, acz kreatywne logo i gustowną szatę graficzną, powinieneś zadbać w pierwszej kolejności. Niemniej, nie do pominięcia są pewne aspekty natury technicznej, gdzie na pierwszy plan wysuwa się komfort korzystania ze sklepu.

Zwróć uwagę na to, by Twój potencjalny klient mógł wygodnie poruszać się po stronie, bez trudu odnajdując wszystko, czego poszukuje. Zadbaj także o jak najrozleglejsze integracje w zakresie płatności, czy dostawy – walcząc o klientów nie warto się ograniczać!

Nie do przeoczenia jest również sposób, w jaki zaprezentujesz swoje rękodzieła. Sfotografowane produkty warto umieścić na schludnym, białym tle, a przed wstawieniem na stronę, poddać zdjęcia drobnej obróbce kosmetycznej (nasycenie barw, kontrast i światło).

Skuteczne działania marketingowe

Nawet najpiękniejsze rękodzieła, w sposób oczywisty przyćmiewające swoją konkurencję, potrzebują wdrożenia odpowiedniego zaplecza reklamowego, by dotrzeć do odbiorców. W przypadku sklepu internetowego, kluczowe będą oczywiście działania w zakresie pozycjonowania strony, czy reklama w programach Google i w mediach społecznościowych. Generuje to pewne wstępne koszty, ale nie bez powodu mówi się, że to właśnie reklama jest dźwignią handlu.

Media społecznościowe z powodzeniem mogą być wykorzystywane również po dokonanej sprzedaży rękodzieła, by podziękować za okazane zainteresowanie i wsparcie, a więc również podtrzymać relacje z klientem – dzięki czemu zwiększamy szanse na to, że wkrótce wróci po więcej.

Branding, czyli Twoja historia

Szczególny charakter rękodzielnictwa sprawia, że Twoja historia jako przedsiębiorcy, będzie dla klientów dużo istotniejsza, aniżeli ma to miejsce w przypadku innych form działalności. Odwiedzający Twój sklep klienci chcieliby wiedzieć kim jesteś, co Cię skłoniło do postawienia pierwszych kroków w tym biznesie, skąd czerpiesz inspirację i jakie przesłanie niosą za sobą tworzone przez Ciebie dzieła sztuki. Tak naprawdę, dla wielu amatorów rękodzielnictwa, historia ma takie samo, a może nawet większe znaczenia niż sam produkt końcowy – w końcu mówimy o prawdziwej sztuce!

Obowiązek zgłoszenia działalności gospodarczej w przypadku rękodzieła

Założenie własnej działalności gospodarczej, nieodzownie wiąże się ze spełnieniem szeregu formalności, które wielu z nas mogą przyprawiać o ból głowy. Ponadto, własna firma to kosztowna rzecz – w dużej mierze, to właśnie te koszty są głównym powodem, dla którego wielu utalentowanych ludzi porzuca marzenia o sprzedaży własnych wyrobów. Niemniej, zarabianie na swojej twórczości, nie zawsze musi wynikać z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Polskie prawo od paru lat wyróżnia pojęcie działalności nierejestrowanej, co może stanowić dobrą alternatywę dla wszystkich tych, którzy możliwość tworzenia zarabiania na rękodzielnictwie, traktują raczej jako sposób na podreperowanie domowego budżetu, aniżeli stałe źródło utrzymania.

Prawda jest taka, że w przypadku sprzedaży rękodzieła, mało którzy artyści prowadzą działalność gospodarczą w sformalizowanej formie. Działalność nierejestrowana znacznie ogranicza koszty jej prowadzenia, ponieważ nie zachodzi konieczność opłacania ubezpieczeń ZUS, ani podatku VAT. Co prawda, nadal trzeba opłacać podatek dochodowy (na zasadach ogólnych), ale i tak działalność nierejestrowana jest dużym odciążeniem.

Niestety, nie jest to rozwiązanie dostępne dla wszystkich. Przedsiębiorca, który chciałby skorzystać z prawa do działalności nierejestrowanej, musi wykazać, że jego przychody miesięczne nie przekraczają 50% minimalnej płacy w danym roku – w 2022, będzie to zatem 1505 złotych. Ponadto, bezwzględnie dokonać rejestracji będzie musiała osoba, która w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadziła działalność gospodarczą – bez względu na wysokość uzyskiwanych przychodów.

Niemniej, przedsiębiorcy spełniający powyższe wymogi, będą mogli cieszyć się dużo większą prostotą i rentownością działań, korzystając z takiej formy prowadzenia działalności. Na start wystarczą niewielkie nakłady finansowe, dotyczące niemal wyłącznie kosztów stworzenia określonego rodzaju rękodzieła. Pamiętaj jednak, by skrupulatnie odnotowywać uzyskiwane przychody. Kiedy je przekroczysz, będziesz mieć jedynie 7 dni na zawnioskowanie o rejestrację firmy – jeśli tego nie zrobisz, narazisz się na konsekwencje karno-skarbowe.

Założenie działalności gospodarczej w pigułce

Dla osób, które nigdy nie prowadziły własnej działalności gospodarczej, perspektywa zarejestrowania własnego biznesu może być przerażająca. Niemniej, w poniższym poradniku, przeprowadzimy Cię przez cały proces krok po kroku – wszak rejestracja rękodzielnictwa nie różni się pod kątem formalnym od innych form działalności gospodarczej.

Warto mieć też na uwadze fakt, że polskie prawo przewiduje szereg ułatwień dla początkujących przedsiębiorców. Jednym z nich jest na przykład „mały ZUS”, dzięki któremu nie będziesz zmuszony do opłacania pełnych składek ZUS przez okres pierwszych sześciu miesięcy, licząc od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej. Dzięki opłacaniu niższych składek, twórca może dużo lepiej zarządzać swoim kapitałem w początkowym okresie prowadzenia firmy, odkładając część funduszy na czas, w którym będzie podlegać pełnemu ubezpieczeniu.

Co zatem należy zrobić, jeżeli nie podlegamy już pod zapisy o nierejestrowanej działalności, lub po prostu chcemy mamy pewność (bądź choćby zamysł), że nasze rękodzielnictwo stanie się naszym jedynym źródłem utrzymania? Po prostu podążaj za poniższą, trzystopniową instrukcją, a przekonasz się, że założenie własnego biznesu jest banalnie proste.

Wypełnienie wniosku CEiDG-1

Pierwszym krokiem, jaki musisz wykonać, jest wypełnienie wniosku CEiDG-1 i złożenie go we właściwym dla siebie urzędzie miasta lub gminy. W ten sposób, Twoja działalność gospodarcza zostanie formalnie zarejestrowana – otrzymasz NIP oraz REGON, a kolejne elementy „papierologii” staną się maksymalnie uproszczone.

Formularz VAT-R

Później wystarczy, że skierujesz swoje kroki do najbliższego Urzędu Skarbowego, gdzie złożysz formularz VAT-R, stając się czynnym płatnikiem VAT. Pamiętaj, że musisz tego aktu dokonać minimum na jeden dzień przed rzeczywistym rozpoczęciem działalności gospodarczej – w innym wypadku nie uchronisz się od urzędniczych nieprzyjemności.

W przypadku przedsiębiorcy zajmującego się rękodziełem, trzeba wiedzieć, że tego rodzaju działalność obarczona jest niższą stawką podatku, bo tylko 7%. Niestety, nie wszystkie produkty mogą liczyć na specjalne traktowanie – wykaz tych, do których stosuje się obniżony podatek, znajduje w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT, na pozycjach od 110 do 128.

Zgłoszenie w ZUS

Ostatnim krokiem, który nada Ci pełnoprawny status przedsiębiorcy, jest wizyta w lokalnym oddziale ZUS i złożenie w nim jednego z formularzy – ZUS ZUA, lub ZUS ZZA. Rzeczone oświadczenia składane celem zgłoszenia osoby do dwóch rodzajów ubezpieczeń ZUS, co w przypadku przedsiębiorców jest obowiązkowe – w teorii, osoby fizyczne podejmujące dowolną pracę, również są objęte wzmiankowanym obowiązkiem, choć jest on w wielu przypadkach nagminnie łamany, a sam proceder jest niemal nieweryfikowalny.

Pamiętaj także, że jeżeli spełniasz określone wymagania, możesz skorzystać z preferencyjnych składek. Niemniej, abstrahując od tego faktu, zastanawiasz się pewnie, czym różnią się powyższe formularze?

  • ZUS ZUA wypełniasz wówczas, gdy podlegasz zarówno obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu, równocześnie opłacając składkę zdrowotną,

  • ZUS ZZA wypełniasz, gdy podlegasz wyłącznie obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Powinieneś zatem wypełnić druk ZUS ZUA, nawet wówczas, gdy dotyczą Cię obniżone składki ZUS. Gdy już to wszystko zrobisz, możesz spokojnie zajmować się swoją firmą. Niemniej, to jeszcze nie koniec obowiązków rękodzielnika – prowadzenie działalności gospodarczej to ciężki kawałek chleba, szczególnie w tak wymagającej (choć zdobywającej na popularności) branży. Teraz, musisz zająć się opisywanymi parę akapitów wyżej działaniami marketingowymi, oraz, co najistotniejsze, tworzyć i nigdy się nie poddawać!

Czy opłaca się sprzedawać rękodzieło – pomysł na biznes z duszą

Niezmiernie trudno jest ocenić potencjał finansowy rękodzielnictwa, bo wszystko zależy od tego, jakie dokładnie wyroby zamierzasz produkować. Zastanawiając się nad potencjalnymi zyskami, trzeba będzie pod uwagę wziąć również koszty, z jakimi przyjdzie Ci się mierzyć, co również uzależnione jest przede wszystkim od rodzaju wyrobów, ale także od indywidualnego modelu biznesowego.

Warto również nadmienić, że w przeważającej większości przypadków, tworzenie rękodzieła nie będzie wystarczające dla pokrycia wszystkich kosztów, niezbędnych dla utrzymania się jednostki – ów biznes należy traktować raczej jako możliwość dorobienia do domowego budżetu, ciesząc się, gdyby jednak miało się okazać, że finalne zyski przewyższą te wcześniej zakładane. Analizując sprawę pod tym kątem, należy dojść do wniosku, że mimo wszystko, rękodzieło to dobry pomysł na biznes.

Koszty stworzenia rękodzieła i prowadzenia biznesu

Zazwyczaj koszty wyrobienia określonego produktu nie są zbyt duże – przynajmniej, gdy mówimy o tych najbardziej popularnych, jak świeczki czy biżuteria, mając na względzie dość wysoką marżę rzeczonych. Nieco inaczej może być w przypadku wyrobów drewnianych, czy metalowych.

Największe koszty może pochłonąć stworzenie sklepu internetowego, lub, jeśli taki masz zamysł, wynajęcie stacjonarnego lokalu. W obu przypadkach, możemy spodziewać się kosztu zbliżonego do 4 000 złotych, przy czym lokal stacjonarny trzeba będzie opłacać później co miesiąc – sklep internetowy raz w roku, co stanowi dużo tańszą alternatywę.

Nie do pominięcia są też same koszty związane z prowadzeniem działalności. Sam ZUS to blisko półtora tysiąca złotych, a w przypadku sfinalizowanej transakcji, nasz zysk uszczupli się o należne podatki.

Sprzedaż produktów handmade – potencjalne zyski

Zdecydowana większość rękodzielników utrzymuje, że ich miesięczne zyski tyle, co przynajmniej minimalne wynagrodzenie krajowe, jednak działalność ta nie stanowi ich wyłącznego dochodu. Twoje zasięgi będą miały kluczowe znaczenie dla budowy potencjału działalności.

Choć trudno ocenić, jakie zyski może osiągać twórca na swoich własnoręcznie tworzonych produktach, to właśnie 2 000 złotych netto w skali miesiąca powinno być punktem docelowym, do którego będziesz dążyć i który uznasz za swój sukces. Procent najlepszych, najbardziej rozpoznawalnych rękodzielników, o długim stażu rynkowym, może liczyć nawet na 5 000 złotych netto miesięcznie.

Pamiętaj jednak, że droga na szczyt nie jest usłana różami i minie sporo czasu, zanim będziesz mógł święcić triumfy – niemniej, nigdy nie warto się poddawać i rezygnować z marzeń!

Oceń artykuł
5/5 (1)