Jak założyć firmę odzieżową i spełniać marzenia o własnym biznesie? Wszystkie pomysły rodzą się w głowie, a do ich realizacji potrzebne jest profesjonalne przygotowanie i wytrwałość w dążeniu do celu. Naturalnie, poza pomysłem, zapałem i odpowiednim nastawieniem, przydałoby się też odpowiednie źródło finansowania i wiedza na temat aktualnej struktury rynku.

jak-założyć-firmę-odzieżową

Jak stworzyć własną markę odzieżową? Czy założenie własnej marki odzieżowej jest trudne? Jak stworzyć idealny biznesplan dla własnej firmy odzieżowej? Do jakiej grupy docelowej najbardziej opłaca się dotrzeć? Co powinna zakładać koncepcja marki odzieżowej? Z jakiego modelu biznesowego najlepiej skorzystać? Ile można zarobić na własnej marce odzieżowej i ile trzeba zainwestować? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym materiale.

Własna marka odzieżowa – pomysł na biznes

Marka odzieżowa to spełnienie marzeń wielu pasjonatów mody. Zakładanie firmy wiąże się z wieloma przygotowaniami, jednak najważniejszy jest pomysł! Branża modowa ciągle się rozwija, a kolejne brandy wyrastają na rynku jak grzyby po deszczu. Jak się przebić i sprawić, by to właśnie twoja firma była numerem jeden wśród konkurencji? Liczy się odpowiednia koncepcja!

Jak stworzyć własną markę odzieżową?

Zakładanie własnej marki odzieżowej to nie lada wyzwanie! Idea dobrze prosperującego biznesu przyświeca każdemu, kto decyduje się na własną firmę. Jakie działania podjąć, by zdeklasować konkurencje i zostać liderem w branży? Dobry plan powinien składać się z kilku etapów, które usprawnią przygotowania i pozwolą lepiej wkroczyć w rynek modowy.


Szukasz nowego zatrudnienia w województwie śląskim? Zobacz oferty pracy w Katowicach na GoWork.pl i aplikuj na najciekawsze z nich!


Jak założyć własną markę odzieżową – etapy przygotowań

Jak stworzyć markę odzieżową, która odpowie na potrzeby klientów i wyróżni się na tle innych brandów modowych? Na początku warto zdefiniować cel oraz misję, które będą przyświecać twojej firmie. Odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • Czy twój pomysł ma szansę na sukces w branży?

  • Jakie produkty zamierzasz zaoferować swoim klientom?

  • Jaka jest grupa docelowa powstającej marki?

  • Jakie działania podejmuje konkurencja?

  • Czy na rynku istnieje wiele podobnych firm?

Te czynniki pomogą wdrożyć odpowiedni plan założenia firmy odzieżowej. Priorytetem dla przyszłych przedsiębiorców powinna być propozycja marki, która wyróżni się na tle konkurencji i zaoferuje klientom nowe rozwiązania. Własna marka odzieżowa to popularny biznes dla kobiet. Odpowiednia koncepcja jest w stanie zagwarantować sukces w branży i pozyskać szerokie grono klientów.

Biznesplan Twojej marki odzieżowej – o czym musisz pamiętać?

Własny biznes to niełatwa sprawa. Już na etapie planowania staniemy przed wieloma dylematami, z którymi może być trudno się uporać. Postaraj się jednak zachować zimną krew i kwestie czysto formalne zostaw na drugim planie. Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością? Jak wysokie będą koszty początkowe? Produkcja ubrań w Polsce, czy za granicą? Choć może się wydawać inaczej, planując otwarcie działalności gospodarczej, najpierw powinieneś zająć się innymi sprawami.

Rozmyślania na temat własnej działalności gospodarczej w tym sektorze, powinno rozpocząć określenie grupy docelowej, do której Twoje ubrania mają trafić. Chodzi tu nie tylko o przedział wiekowy potencjalnych klientów, ale również styl przyszłych kolekcji – casual, vintage, street wear, a może jeszcze coś innego? Wiele zależy od koncepcji marki jaką zamierzasz kreować, a to zaś jest w pełni zależne od Twojego stylu i sposobu patrzenia na rzeczywistość.

W ramach tworzenia biznesplanu, warto rozważyć analizę konkurencji, a więc pokrewnych Ci tematycznie firm odzieżowych. Nie chodzi oczywiście o to, by kopiować pomysły od innych, ale by znać trendy na rynku i rozumieć aktualne zapotrzebowanie, by móc później celnie na nie odpowiedzieć. Na tym etapie możesz już się zastanowić, czy zamierzasz prowadzić sprzedaż za pośrednictwem sklepów internetowych, sprzedaż stacjonarną, czy też preferujesz model hybrydowy.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nawet w sytuacji w której chcesz sprzedawać swoje produkty jedynie w sklepie stacjonarnym, warto zaprojektować dobrze wyglądającą stronę internetową, dzięki której będziesz mógł zaprezentować swoje ubrania i poszerzyć zakres komunikacji z klientem, tworząc podwaliny pod skuteczne działania marketingowe.

Dopiero po wykonaniu wszystkich powyższych kroków możesz zastanowić się nad tym, jak wysokie będą koszty inwestycji. Zależnie od rozmiarów Twojej firmy na starcie, mogą się one wahać od skromnych 10 000 złotych, do nawet kilkuset tysięcy złotych.

Jak wyróżnić swoją markę odzieżową na tle konkurencji?

Myśląc o tym, jak założyć markę odzieżową należy wziąć pod uwagę zachowania konsumenckie i działania konkurencji. Aby wyróżnić swoją firmę na tle całej branży, należy zaproponować klientom innowacyjne rozwiązania i oryginalne produkty. Nawet jeżeli Twoja marka będzie oferować powszechnie dostępne bluzy, dresy i sukienki to warto, by były to nietuzinkowe kreacje, których nie oferuje żaden inny niż Twój własny sklep odzieżowy.

Nazwa marki odzieżowej

Oprócz odpowiedniej koncepcji własnej marki odzieżowej ważna jest oryginalna nazwa, która będzie nawiązywać do polityki i obranej misji firmy. Jak nazwać swój brand? Najważniejsze, by nazwa była chwytliwa i łatwa do zapamiętania. Powinna być krótka i lekko intrygująca, wtedy klienci szybciej ją zapamiętają i będą kojarzyć produkt z marką, a to jest w branży modowej kluczowe.

Jak stworzyć markę odzieżową – logo

Kreowanie odpowiedniej nazwy jest tak samo ważne, jak zaprojektowanie oryginalnego logo firmy odzieżowej. Projekt powinien być spójny z koncepcją i nazewnictwem brandu. Profesjonalny grafik powinien zaproponować nietuzinkowy pomysł, który podbije zarówno twoje serce, jak i twoich przyszłych klientów.

Firma odzieżowa: jak założyć?

Po zaprojektowaniu logo i obmyśleniu nazwy nowo powstałej marki należy skupić się na asortymencie i produkcji ubrań. Określ grupę docelową, do której skierujesz swoje usługi. Masz zamiar oferować ubrania dla kobiet, mężczyzn czy dzieci? Będą to kolekcje biznesowe czy casualowe? W jakim wieku będą twoi klienci? Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci prawidłowo wybrać asortyment i zaplanować kolekcje.

Jak zacząć zamawiać asortyment do firmy odzieżowej?

Ubrania, które chcesz sprzedawać w swojej firmie odzieżowej, możesz pozyskać na dwa sposoby. Popularne jest zamawianie gotowej odzieży z hurtowni stacjonarnej bądź internetowej. Wiele sklepów decyduje się na odzież z zagranicy, głównie z Chin, bowiem jest to najtańsza opcja pozyskania towaru.

Jeżeli jednak zależy ci na dobrej jakości i chcesz budować świadomą markę modową, to warto postawić na polskie szwalnie i zlecić szycie na podstawie oryginalnych projektów i własnych pomysłów. Pamiętaj, że hurtowa produkcja odzieży ma negatywny wpływ na środowisko i przyczynia się do efektu cieplarnianego. Warto postawić na ekologiczne rozwiązania, dobre materiały i krajową produkcję.

Własna marka odzieżowa – formalności prawne

Założenie prywatnego przedsiębiorstwa wiąże się z wieloma formalnościami prawnymi. Biznesplan, kosztorys i zgłoszenie działalności do ZUS-u jest niezbędne przed otwarciem własnej marki odzieżowej. Aby zabezpieczyć logo i nazwę brandu warto udać się do Urzędu Patentowego i zastrzec własny znak towarowy.

Najlepiej skorzystać z profesjonalnych usług księgowości, które zadbają o dopilnowanie wszelkich formalności. Następnie należy skupić się na zakresie oferowanych usług. Planujesz wynajęcie lokalu stacjonarnego i otworzenie butiku czy pragniesz sprzedać swoje produkty przez internet? Jakie formy płatności będą dostępne w twojej firmie? Ile osób zatrudnisz? Wszystkie te aspekty powinny być opracowane przed oficjalnym otwarciem marki.

Reklama marki odzieżowej

Jak założyć firmę odzieżową, aby przyciągnęła klientów? W pozyskiwaniu konsumentów niezbędna jest reklama marki. Jak zacząć promować swoją firmę? Na początku, aby nie generować zbyt wielu kosztów na marketing, warto postawić na media społecznościowe i tam reklamować swoje produkty. Konta w social mediach i korzystanie z marketplace’ów sprawią, że twoja oferta trafi do szerokiego grona odbiorców: warto to rozważyć zwłaszcza, jeśli ma się zamiar zostać sławnym projektantem mody.

Oprócz marketingu internetowego trzeba też skupić się na jakości i szacie graficznej sklepu. Jeżeli sprzedajesz towar przez internet, zadbaj o profesjonalne zdjęcia produktów i dobre funkcjonowanie swojej strony internetowej. Podczas otwarcia własnej działalności zaoferuj atrakcyjne rabaty, kartę stałego klienta i newsletter, aby budować swoje zasięgi i zaufanie wśród konsumentów.

Oceń artykuł
3.5/5 (2)