Własny biznes w postaci sklepu odzieżowego to coś, o czym myślicie już od dawna? W tym tekście tłumaczymy, jak założyć sklep odzieżowy krok po kroku. Jakich formalności trzeba będzie dopełnić i jakie koszty wziąć pod uwagę, planując rozwój takiego przedsięwzięcia?

Sklep odzieżowy – jak zacząć?

Myślicie, że ubrania kupuje się wyłącznie w galeriach handlowych lub sklepach dużych sieciówek? Niekoniecznie! Wielu Polaków poszukuje modowych „perełek” np. w sklepach z odzieżą używaną. Coraz popularniejsze staje się też wspieranie rodzimych, własnych marek z odzieżą i wybór lokalnie wyprodukowanych ubrań.

Myślicie o otwarciu własnego biznesu tego typu? W tym tekście wytłumaczymy Wam, jak założyć sklep odzieżowy krok po kroku. Jak przygotować biznesplan sklepu i z jakimi kosztami na start trzeba się będzie liczyć?

Zakładanie sklepu z ubraniami

Jak nie utonąć w morzu formalności, otwierając własny sklep odzieżowy? Najlepszym sposobem na to, by wystartować z własnym biznesem, będzie analiza rynku w miejscowości, w której chcemy założyć sklep.

Przede wszystkim warto starannie przyjrzeć się konkurencji. W niewielkim mieście raczej nie znajdzie się wystarczająca liczba klientów dla kilku sklepów o tym samym profilu. Jeśli więc zauważycie jakąś niszę, dobrze będzie to wykorzystać. Sprawdźcie, czy w wybranej lokalizacji nie brakuje np. sklepu z odzieżą dziecięcą lub w niestandardowych rozmiarach – to może być Wasza szansa na sukces!

Kolejnym, istotnym krokiem będzie tu przygotowanie odpowiedniego biznesplanu. Taki dokument pomoże prawidłowo oszacować koszty inwestycji, a także uzyskać kredyt na start działalności.

Biznesplan sklepu odzieżowego

Budżet, jaki będziecie musieli przeznaczyć na założenie sklepu z odzieżą, musi uwzględniać wynajem lokalu, a także jego przystosowanie oraz zakup towaru. Jak sprawdzić, ile pieniędzy potrzebujemy? Należy przygotować biznesplan, który pomoże także starać się o dofinansowanie.

Choć każdy urząd pracy ma własne wytyczne, dotyczące obowiązkowej zawartości biznesplanu, istnieje kilka podstawowych pozycji, które muszą się w nim znaleźć. Są to:

  • opis misji i celów firmy,
  • opis sprzedawanych produktów,
  • analiza SWOT,
  • analiza konkurencji,
  • kalkulacja kosztów związanych z otwarciem sklepu odzieżowego,
  • specyfikacja i harmonogram wydatków,
  • prognoza finansowa na 3 – 5 lat,
  • plan marketingowy.

Jak otworzyć sklep odzieżowy z dofinansowaniem?

Prawidłowo przygotowany biznesplan otworzy Wam drzwi do ubiegania się o dofinansowanie na założenie własnej działalności. Najlepiej jest starać się o nie w powiatowych urzędach pracy. Dotacje unijne są bowiem rzadko przyznawane na założenie sklepu odzieżowego.

Rejestracja sklepu z ubraniami

Kolejnym etapem zakładania sklepu odzieżowego będzie rejestracja działalności gospodarczej, co nie wymaga dodatkowych opłat administracyjnych. Wystarczy, że wybierzecie odpowiedni kod PKD działalności i złożycie wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Własny sklep odzieżowy – jaki kod PKD?

Kod PKD, który powinniście wybrać, zakładając sklep odzieżowy, to:

  • PKD 47.71. Z

Wraz ze złożeniem wniosku zostanie Wam także nadany numer REGON. Zostaniecie także zgłoszeni do urzędu skarbowego oraz do ZUS. Pamiętajcie, że w terminie maksymalnie do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności musicie także złożyć w dowolnym oddziale ZUS-u uzupełniony formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA!

W przypadku rejestracji do VAT konieczne będzie złożenie formularza VAT-R w dedykowanym urzędzie skarbowym.


Szukasz pracy we Wrocławiu? Sprawdź najlepsze oferty na GoWork.pl!


Koszty prowadzenia sklepu z odzieżą: czy to się opłaca?

Planujecie już, jak otworzyć własny sklep odzieżowy i chcecie oszacować wydatki na start? Najważniejszą pozycją będzie tu koszt wynajmu oraz dostosowania i wyposażenia lokalu.

Lokal na sklep odzieżowy

Wybór odpowiedniej lokalizacji na własny sklep z ubraniami może okazać się kluczowy dla powodzenia Waszej firmy. Dlatego na jej znalezienie warto poświęcić więcej czasu. W tym celu najlepiej jest odwiedzić stronę internetową miejskiego Zarządu Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami i sprawdzić listę wolnych lokali do wynajęcia.

Ceny najmu mogą różnić się w zależności od tego, czy lokal wymaga remontu, a także, w jakim mieście się znajdujemy. Dobrze jest jednak przyjąć, że kwota czynszu raczej nie będzie niższa, niż ok. 450 zł miesięcznie.

Wyposażenie sklepu z odzieżą: koszty

Kolejnym punktem w budżecie Waszej firmy będzie wyposażenie lokalu, jakie trzeba będzie zakupić. Czego będziemy potrzebować i ile możemy na to wydać? Poniżej znajdziecie pełną listę sprzętu do sklepu odzieżowego:

  • lada (od 300 do 600 zł),
  • przebieralnia (od 60 do 300 zł),
  • wieszaki (od 100 do 300 zł),
  • oświetlenie (od 150 do 300 zł),
  • lustra (od 70 do 250 zł),
  • pufy (50 – 100 zł),
  • środki czystości (ok. 70 zł miesięcznie),
  • półki i stoły do wykładania ubrań (od 150 do 500 zł),
  • alarm przeciwwłamaniowy (od 300 do 400 zł),
  • ubezpieczenie lokalu i towarów (ok. 70 zł miesięcznie),
  • opakowania na ubrania (od 20 do 50 zł),
  • dodatki do wystroju wnętrz (od 100 do 200 zł),
  • waga do ubrań – w przypadku sklepu z odzieżą sprzedawaną na wagę (od 50 do 150 zł),

Dobrze jest także uwzględnić koszty związane z zakupem kasy fiskalnej, na którą zazwyczaj trzeba przeznaczyć ok. 1 tys. zł. Jeśli planujecie także wykonanie profesjonalnego szyldu dla własnego sklepu odzieżowego, szykujcie się na koszt rzędu ok. 700 zł.

Jak zaoszczędzić na kupnie mebli i sprzętu do sklepu odzieżowego? Dobrze jest polować na okazje z „drugiej ręki” np. w internecie.

Własny sklep odzieżowy zarobki

Czy opłaca się założyć sklep internetowy z odzieżą? Własny sklep odzieżowy to całkiem intratny biznes – szczególnie kiedy większość biznesowych obowiązków wykonuje sam właściciel. Według wszelkich estymacji, własny sklep odzieżowy może przynieść nawet 10 tys. złotych zysku.

Kupno towaru do sklepu odzieżowego

Jak wspominaliśmy, już na samym starcie planowania tego, jak otworzyć własny sklep odzieżowy, będziecie musieli wybrać, jaki rodzaj towaru chcecie w nim sprzedawać.

Odzież do własnego sklepu

Na pewno warto starać się zostać dystrybutorem ubrań konkretnych marek, kontaktując się bezpośrednio z producentami. Nie jest to jednak jedyna opcja. Towar do nowo założonego sklepu odzieżowego można nabywać również w hurtowniach – stacjonarnych lub internetowych.

Warszawscy właściciele sklepów polecają np. Wólkę Kosowską, centrum handlowe „PTAK” w Rzgowie oraz Maximus. Ceny za ubrania są tam niższe nawet o 50 – 75%! Przykładowo paczkę 7 par spodni można dostać tam za równowartość ok. 120 zł.

Jak otworzyć sklep z odzieżą używaną?

Właściciele sklepów z odzieżą używaną zaopatrują się za to głównie zagranicą. Popularnym rozwiązaniem jest „ściąganie” używanych ubrań z np. Wielkiej Brytanii. Ceny towaru różnią się tu w zależności od jakości dostępnych produktów, a także tego, czy został on posortowany.

Można jednak przyjąć, że standardowo za 1 kg towaru zapłacimy od 40 centów do 4 euro. Ceny w polskich hurtowniach są tu już znacznie wyższe i wynoszą od 4 do 40 zł za kilogram odzieży.

Jak otworzyć sklep odzieżowy – zezwolenia, opłaty

Wiecie już, gdzie i jaki sklep odzieżowy chcecie otworzyć? Trzeba będzie jeszcze postarać się o wymagane zezwolenie na sprzedaż. Choć taka działalność nie jest regulowana, niezbędne będzie uzyskanie kilku zgód.

Zezwolenie GIOŚ

Zastanawiacie się, jak otworzyć sklep z odzieżą używaną? Tu konieczne będzie zdobycie zezwolenie GIOŚ. Zezwolenie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska jest niezbędne w przypadku sprzedaży odzieży używanej i nieposegregowanej. Aby je zdobyć, musicie zgłosić się do hurtowni, w której nabywacie towar i poprosić o wystawienie zaświadczenia o przeprowadzaniu dezynfekcji i dezynsekcji ubrań.

Kontrola PIH

Prowadząc działalność opartą na sprzedaży towarów i usług musicie liczyć się z możliwością kontroli ze strony Państwowej Inspekcji Handlowej (PIH). Kontroli najczęściej w przypadku sklepów odzieżowych podlega towar, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi przez przepisy.

Sklep odzieżowy: opłata ZaiKS, ZPAV, STOART, SAWP

Choć to niby drobiazg, warto pamiętać o tym, że w naszym sklepie odzieżowym nie możemy tak po prostu puszczać muzyki np. z radia. Aby zyskać do tego prawo, niezbędne jest bowiem uiszczenie za to odpowiedniej opłaty.

Zapłacić ją trzeba w trybie miesięcznym lub jednorazowym do Organizacji Zbiorowego Zarządzania, które reprezentują twórców, wykonawców i producentów. Chcecie uniknąć dodatkowych kosztów? Korzystajcie z muzyki udostępnionej w domenie publicznej.

Jak reklamować sklep z odzieżą?

Aby móc liczyć na dobre zarobki, właściciele sklepów z odzieżą muszą także zadbać o ich reklamę. Możliwości jest całkiem sporo – od naklejenia ogłoszeń o otwarciu sklepu w jego okolicy do social mediów. Jednak idealnym uzupełnieniem stacjonarnego sklepu odzieżowego będzie otwarcie internetowej strony, za której pośrednictwem możecie też równolegle sprzedawać swoje produkty.

Jak założyć sklep internetowy z odzieżą?

Można skorzystać w tym celu z gotowych rozwiązań, które pozwolą nam założyć własny sklep internetowy z ubraniami nawet w ciągu zaledwie doby. Więcej informacji na temat sprzedaży w sieci znajdziecie w innym naszym artykule -> Jak założyć sklep internetowy?

Uzupełnienie sprzedaży stacjonarnej tą internetową nie tylko pozwoli Wam dotrzeć do większej liczby klientów, ale i ułatwi prezentację Waszej firmy w sieci. Choć internetowa sprzedaż wysyłkowa oznacza także konieczność np. obsługi paczek, to może się Wam opłacić. W ten sposób uprościcie też kontakt z producentami ubrań, których będziecie chcieli zaprosić do współpracy.

Oceń artykuł
3.6/5 (9)