Własny biznes w postaci sklepu odzieżowego to coś, o czym myślicie już od dawna? W tym tekście tłumaczymy, jak założyć sklep odzieżowy krok po kroku. Jakich formalności trzeba będzie dopełnić i jakie koszty wziąć pod uwagę, planując rozwój takiego przedsięwzięcia?

Jak otworzyć sklep z odzieżą

Sklep odzieżowy – jak zacząć?

Myślicie, że ubrania kupuje się wyłącznie w galeriach handlowych lub sklepach dużych sieciówek? Niekoniecznie! Wielu Polaków poszukuje modowych „perełek” np. w sklepach z odzieżą używaną. Coraz popularniejsze staje się też wspieranie rodzimych, własnych marek z odzieżą i wybór lokalnie wyprodukowanych ubrań. Dobrym pomysłem jest otwarcie sklepu internetowego – zakupy online są coraz bardziej popularne ze względu na oszczędność czasu.

Myślicie o otwarciu własnego biznesu tego typu? W tym tekście wytłumaczymy Wam, jak założyć sklep odzieżowy krok po kroku. Jak przygotować biznesplan sklepu i z jakimi kosztami na start trzeba się będzie liczyć? Czy sklepy odzieżowe to pewny zarobek?

Jak otworzyć sklep z odzieżą krok po kroku

Zakładanie sklepu z ubraniami

Jak nie utonąć w morzu formalności, otwierając własny sklep odzieżowy? Najlepszym sposobem na to, by wystartować z własnym biznesem, będzie analiza rynku w miejscowości, w której chcemy założyć sklep.

Przede wszystkim warto starannie przyjrzeć się konkurencji. W niewielkim mieście raczej nie znajdzie się wystarczająca liczba klientów dla kilku sklepów o tym samym profilu. Jeśli więc zauważycie jakąś niszę, dobrze będzie to wykorzystać. Sprawdźcie, czy w wybranej lokalizacji nie brakuje np. sklepu z odzieżą dziecięcą lub w niestandardowych rozmiarach. Wyposażenie sklepu w brakujące lokalnie towary może być szansą na sukces w sprzedaży.

Kolejnym, istotnym krokiem będzie tu przygotowanie odpowiedniego biznesplanu. Taki dokument pomoże prawidłowo oszacować koszty inwestycji, a także uzyskać kredyt na start działalności.

Jak otworzyć sklep internetowy z odzieżą

Biznesplan sklepu odzieżowego

Budżet, jaki będziecie musieli przeznaczyć na założenie sklepu z odzieżą, musi uwzględniać wynajem lokalu, a także jego przystosowanie oraz zakup towaru. Jak sprawdzić, ile pieniędzy potrzebujemy? Należy przygotować biznesplan, który pomoże także starać się o dofinansowanie.

Choć każdy urząd pracy ma własne wytyczne, dotyczące obowiązkowej zawartości biznesplanu, istnieje kilka podstawowych pozycji, które muszą się w nim znaleźć. Są to:

  • opis misji i celów firmy,

  • opis sprzedawanych produktów,

  • analiza SWOT,

  • analiza konkurencji,

  • kalkulacja kosztów związanych z otwarciem sklepu odzieżowego,

  • specyfikacja i harmonogram wydatków,

  • prognoza finansowa na 3 – 5 lat,

  • plan marketingowy.


ZOBACZ TEŻ:


Jak otworzyć sklep odzieżowy z dofinansowaniem?

Prawidłowo przygotowany biznesplan otworzy Wam drzwi do ubiegania się o dofinansowanie na założenie własnej działalności. Najlepiej jest starać się o nie w powiatowych urzędach pracy. Dotacje unijne są bowiem rzadko przyznawane na założenie sklepu odzieżowego.

Jak założyć sklep internetowy z ubraniami

Rejestracja sklepu z ubraniami

Kolejnym etapem zakładania sklepu odzieżowego będzie rejestracja działalności gospodarczej (np. jako jednoosobowa działalność gospodarcza), co nie wymaga dodatkowych opłat administracyjnych. Wystarczy, że wybierzecie odpowiedni kod PKD działalności i złożycie wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Własny sklep odzieżowy – jaki kod PKD?

Kod PKD, który powinniście wybrać, zakładając sklep odzieżowy, to:

  • PKD 47.71. Z

Wraz ze złożeniem wniosku zostanie Wam także nadany numer REGON. Zostaniecie także zgłoszeni do urzędu skarbowego oraz do ZUS. Pamiętajcie, że w terminie maksymalnie do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności musicie także złożyć w dowolnym oddziale ZUS-u uzupełniony formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA!

W przypadku rejestracji do VAT konieczne będzie złożenie formularza VAT-R w dedykowanym urzędzie skarbowym.


Szukasz pracy we Wrocławiu? Sprawdź najlepsze oferty na GoWork.pl!


Jak otworzyć sklep z odzieżą - koszty

Koszty prowadzenia sklepu z odzieżą: czy to się opłaca?

Planujecie już, jak otworzyć własny sklep odzieżowy i chcecie oszacować wydatki na start? Najważniejszą pozycją będzie tu koszt wynajmu oraz dostosowania i wyposażenia lokalu. Ten wydatek jest pomijany, gdy chodzi o sklepy internetowe z odzieżą. Zastępuje go koszt opłacenia domeny, stworzenia strony internetowej lub opłaty abonamentu gotowego systemu. Otwarcie sklepu odzieżowego w Internecie w ostatecznym rozrachunku może być podobne względem wydatków do biznesu stacjonarnego.

Lokal na sklep odzieżowy

Wybór odpowiedniej lokalizacji na własny sklep z ubraniami może okazać się kluczowy dla powodzenia Waszej firmy. Dlatego na jej znalezienie warto poświęcić więcej czasu. W tym celu najlepiej jest odwiedzić stronę internetową miejskiego Zarządu Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami i sprawdzić listę wolnych lokali do wynajęcia.

Ceny najmu mogą różnić się w zależności od tego, czy lokal wymaga remontu, a także, w jakim mieście się znajdujemy. Dobrze jest jednak przyjąć, że kwota czynszu raczej nie będzie niższa, zwykle są to już kwoty powyżej tysiąca złotych miesięcznie w małych miejscowościach. Duże miasta to czasami wydatek rzędu kilku tysięcy.

Własny sklep internetowy - jak go otworzyć

Wyposażenie sklepu z odzieżą: koszty

Kolejnym punktem w budżecie Waszej firmy będzie wyposażenie lokalu, jakie trzeba będzie zakupić. Czego będziemy potrzebować i ile możemy na to wydać? Poniżej znajdziecie pełną listę sprzętu do sklepu odzieżowego:

  • lada (od 1000 zł),

  • przebieralnia (od 100 zł),

  • wieszaki (od 200 zł),

  • oświetlenie (od 400 zł),

  • lustra (od 300 zł),

  • pufy (od 150 zł),

  • środki czystości (ok. 80 zł miesięcznie),

  • półki i stoły do wykładania ubrań (od 1000 zł),

  • alarm przeciwwłamaniowy (od 300 zł),

  • ubezpieczenie lokalu i towarów (od 300 zł),

  • dodatki do wystroju wnętrz (od 400 zł),

  • waga do ubrań – w przypadku sklepu z odzieżą sprzedawaną na wagę (od 300 zł).

Dobrze jest także uwzględnić koszty związane z zakupem kasy fiskalnej, na którą zazwyczaj trzeba przeznaczyć powyżej 1-2 tys. zł. Powyższe dane to koszt samych sprzętów, a do tego trzeba dodać również wydatek związany z zatowarowaniem i opłaceniem lokalu czy pracowników. Jak zaoszczędzić na kupnie mebli i sprzętu do sklepu odzieżowego? Dobrze jest polować na okazje z „drugiej ręki” np. w Internecie.

Otwarcie sklepu internetowego z odzieżą

Własny sklep odzieżowy zarobki

Czy opłaca się otworzyć sklep internetowy z odzieżą? Własny biznes odzieżowy to całkiem ciekawy pomysł na zarobek – szczególnie kiedy większość biznesowych obowiązków wykonuje sam założyciel biznesu. A ile zarabia właściciel sklepu z odzieżą? Według wszelkich estymacji własny biznes odzieżowy może przynieść nawet 10 tys. złotych zysku.

Kupno towaru do sklepu odzieżowego

Jak wspominaliśmy, już na samym starcie planowania tego, jak otworzyć własny sklep odzieżowy, będziecie musieli wybrać, jaki rodzaj towaru chcecie w nim sprzedawać.

Na pewno warto starać się zostać dystrybutorem ubrań konkretnych marek, kontaktując się bezpośrednio z producentami. Nie jest to jednak jedyna opcja. Towar do nowo założonego sklepu odzieżowego można nabywać również w hurtowniach – stacjonarnych lub internetowych.

Jak otworzyć sklep z używaną odzieżą?

Właściciele sklepów z odzieżą używaną zaopatrują się za to głównie zagranicą. Popularnym rozwiązaniem jest „ściąganie” używanych ubrań z np. Wielkiej Brytanii. Ceny towaru różnią się tu w zależności od jakości dostępnych produktów, a także tego, czy został on posortowany. Można też skorzystać z oferty lokalnych hurtowni. Przy ich wyborze ważne jest, aby wziąć pod uwagę możliwość skorzystania z dowozu. Oczywiście warto także wybrać hurtownię z najkorzystniejszą ceną, nawet jeśli jest ona oddalona od sklepu, ale tylko wtedy, gdy możemy samodzielnie pojechać po towar.

Otwarcie sklepu odzieżowego w Internecie

Jak otworzyć sklep odzieżowy – zezwolenia, opłaty

Wiecie już, gdzie i jaki sklep odzieżowy chcecie otworzyć? Trzeba będzie jeszcze postarać się o wymagane zezwolenie na sprzedaż. Choć taka działalność nie jest regulowana, niezbędne będzie uzyskanie kilku zgód.

Zezwolenie GIOŚ

Zastanawiacie się, jak otworzyć sklep z odzieżą używaną? Tu konieczne będzie zdobycie zezwolenie GIOŚ. Zezwolenie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska jest niezbędne w przypadku sprzedaży odzieży używanej i nieposegregowanej. Aby je zdobyć, musicie zgłosić się do hurtowni, w której nabywacie towar i poprosić o wystawienie zaświadczenia o przeprowadzaniu dezynfekcji i dezynsekcji ubrań.

Kontrola PIH

Prowadząc działalność opartą na sprzedaży towarów i usług musicie liczyć się z możliwością kontroli ze strony Państwowej Inspekcji Handlowej (PIH). Kontroli najczęściej w przypadku sklepów odzieżowych podlega towar, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi przez przepisy. Inspekcja może również sprawdzić zezwolenia, licencje i pozwolenia, czy oznakowanie produktów.

Sklep odzieżowy: opłata ZaiKS, ZPAV, STOART, SAWP

Choć to niby drobiazg, warto pamiętać o tym, że w naszym sklepie odzieżowym nie możemy tak po prostu puszczać muzyki np. z radia. Aby zyskać do tego prawo, niezbędne jest bowiem uiszczenie za to odpowiedniej opłaty.

Zapłacić ją trzeba w trybie miesięcznym lub jednorazowym do Organizacji Zbiorowego Zarządzania, które reprezentują twórców, wykonawców i producentów. Chcecie uniknąć dodatkowych kosztów? Korzystajcie z muzyki udostępnionej w domenie publicznej.

Internetowy sklep z odzieżą

Jak reklamować sklep z odzieżą?

Aby móc liczyć na dobre zarobki, właściciele sklepów z odzieżą muszą także zadbać o ich reklamę. Możliwości jest całkiem sporo – od naklejenia ogłoszeń o otwarciu sklepu w jego okolicy, po promocję w Social Media. Jednak idealnym uzupełnieniem stacjonarnego sklepu odzieżowego będzie otwarcie internetowej strony, za której pośrednictwem możecie też równolegle sprzedawać swoje produkty.

Internetowy sklep z odzieżą wymaga jednak odpowiedniego zaplecza finansowego przeznaczonego na promocję. Wynika to z ogromnej konkurencji w sieci. Sklep online, który ma pojawić się w na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce, musi mieć stronę internetową dobrze zoptymalizowaną pod kątem SEO oraz inwestować w reklamy przykładowo Google Ads czy Facebook Ads, dzięki którym łatwiej jest dotrzeć do potencjalnych klientów.

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą na sklep z odzieżą

Jak założyć sklep internetowy z odzieżą?

Można skorzystać w tym celu z gotowych rozwiązań, które pozwolą nam założyć własny sklep internetowy z ubraniami nawet w ciągu zaledwie doby. Więcej informacji na temat sprzedaży w sieci znajdziecie w innym naszym artykule -> Jak założyć sklep internetowy?

Uzupełnienie sprzedaży stacjonarnej tą internetową nie tylko pozwoli Wam dotrzeć do większej liczby klientów, ale i ułatwi prezentację Waszej firmy w sieci. Choć internetowa sprzedaż wysyłkowa oznacza także konieczność np. obsługi paczek, to może się Wam opłacić. W ten sposób uprościcie też kontakt z producentami ubrań, których będziecie chcieli zaprosić do współpracy. Należy jednak pamiętać, że w niektórych sprawach trzeba postępować tu inaczej. Przykładem jest kod PKD, który dla sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet wynosi 47.91.Z.

Sama sprzedaż odzieży w sieci daje wiele możliwości. W sklepie internetowym można sprzedawać znacznie więcej ubrań. W lokalu ogranicza nas za to dostępny metraż. We własnym sklepie internetowym prowadzi się własną politykę zwrotów czy wykorzystuje działania promocyjne w bardzo różnorodny sposób.

Oceń artykuł
3.8/5 (24)