Niektórzy przedsiębiorcy od samego początku znają branżę, w której chcieliby sprawdzić swoje możliwości – zazwyczaj jest to w jakimś sensie ich hobby, zainteresowanie, które chcieliby spieniężyć. Niemniej, niektórzy z nas nie przykładają większej wagi do rodzaju prowadzonej działalności, chcąc po prostu dać wyraz swej przedsiębiorczości tam, gdzie będzie to najkorzystniejsze z finansowego punktu widzenia. Nie dziwi więc zupełnie, że będą szukać pomysłu, który potencjalnie jest najbardziej dochodowy, a jednocześnie nie oblegany zewsząd przez konkurencję. Tym właśnie jest nisza rynkowa – pomysł na biznes, w którym (teoretycznie) nie ryzykujesz nic.

Nisza rynkowa - pomysł na biznes

Jakie rodzaje nisz rynkowych wyróżniamy i co może stanowić najlepszy pomysł na biznes? Gdzie powinniśmy szukać kapitału startowego, jeżeli nie posiadamy wystarczających oszczędności? Jak założyć własny biznes i jaką formę opodatkowania wybrać? Co da nam największą przewagę konkurencyjną nad potencjalnymi rywalami? Na te i inne pytania, odpowiadamy w niniejszym artykule.

Nisza rynkowa – co to jest?

Ujmując sprawę w najprostsze słowa, nisza rynkowa to teoretyczne miejsce, w którym podejmowanie wszelkich działań biznesowych jest najbardziej opłacalne. Wynika to z połączenia dwóch cech niszy – wysokiego popytu na Twoje produkty lub usługi, w połączeniu z niską, bądź zerową wręcz konkurencją (w branży lub na określonym terytorium). Ponadto, zainwestowanie w niszę rynkową, rodzi spore nadzieje na łatwy i szybki rozwój.

W biznesie dominuje bowiem zasada „kto pierwszy, ten lepszy” – możesz się oczywiście spodziewać, że ktoś, widząc Twój spektakularny sukces, zapragnie rzucić Ci rękawicę, jednak to Ty byłeś tutaj pierwszy i to Ciebie konsumenci znają, widząc w Tobie branżowy autorytet, a ten fakt to niesamowita przewaga konkurencyjna.

Biorąc pod uwagę fakt, że nisza rynkowa jest pojęciem mocno teoretycznym, dzieląc się na kilka podgrup, nie sposób pominąć tego, jak płynne pojęcie stanowi. W zasadzie, można by spłycić jej definicję do kreatywności i przedsiębiorczości w najczystszej postaci – wiedzy, co i gdzie sprzedawać, by zmaksymalizować swoje zyski i zminimalizować możliwość odniesienia porażki.

Pamiętaj jednak, że właściwa nisza rynkowa to jedno – przewaga rynkowa jaką daje Ci pierwszeństwo w określonej sferze biznesu, nie jest dana raz na zawsze i będziesz musiał stale walczyć o dominującą pozycję. Istnieje kilka dodatkowych kroków, jakich podjęcie warto rozważyć – niemniej, zanim do tego przejdziemy, sprawdź, jakie rodzaje nisz rynkowych rozróżniamy i zastanów się, gdzie powinieneś celować.

Podstawowe rodzaje nisz rynkowych

Podstawowym błędem, jaki popełniają początkujący teoretycy biznesu, jest każdorazowe utożsamianie niszy rynkowej z produktem na rynku nieobecnym w ogóle, przy jednoczesnej globalnej hegemonii firmy, która go wprowadza. To poważny błąd, bowiem zawęża koncepcję rynkowej niszy niemalże wyłącznie do sfery marzeń, czy specjalistycznych monopoli technologicznych. Przykładem tego drugiego może być branża farmaceutyczna i niektóre z rozwiązań przezeń patentowanych. Prawda jest jednak taka, że idealną niszą rynkową może być warzywniak na Twoim osiedlu, czy księgarnia w centrum miasta. Jak znaleźć swoją niszę? Znajdź popyt – reszta przyjdzie sama!

Nisza terytorialna

Niszę terytorialną może stanowić każdy rodzaj biznesu, którego najzwyczajniej w świecie brakuje na danym obszarze. Może to być wspomniany wyżej warzywniak, postawiony w miejscu, w którym nie ma dla niego żadnej konkurencji, czy jakikolwiek inny sklep lub punktu usługowy.

Charakterystyczną cechą dla niszy terytorialnej jest fakt, że nie sprzedajesz żadnych innowacyjnych produktów, ani nie wprowadzasz do danej branży żadnych niesamowitych usprawnień, a jedynie wypełniasz lukę powstałą na rynku. Wbrew pozorom, nie musi ona dotyczyć wyłącznie fizycznych obszarów – być może jakichś usług czy produktów brakuje w internecie? Przeanalizuj rynek, daj sobie chwilę – możliwe, że już za parę minut wpadniesz na genialny pomysł, który zyskownie zrealizujesz.

Nisza grupy docelowej

Nierzadko dzieje się tak, że choć dany produkt czy usługa jest w jakiejś formie dostępny na rynku, a nie ma przy tym większych problemów z jego dostępnością, to jednak warto byłoby doprecyzować go pod kątem określonej grupy docelowej, personalizując go odpowiednio. Nikt przecież nie zaprzeczy, że bez trudu można dziś zapisać się na lekcje języka angielskiego – ale co gdyby organizować grupowe lekcje tegoż języka, kierowane dla pracowników określonych firm, kładąc jednocześnie nacisk na terminologię i zwyczaje powszechne dla tego sektora za granicą?

Wydaje się, że nisza grupy docelowej jest najtrudniejszą do opanowania spośród wszystkich, jednocześnie nie pozostawiając zbyt wiele miejsca na rozwój. Niemniej, jeżeli wpadł Ci do głowy jakiś pomysł na upowszechnienie określonego produktu czy usługi w ramach konkretnej grupy, to dlaczego by nie spróbować?

Nisza asortymentu

Nisza asortymentu jest szablonowym przykładem tego, o czym mówimy wspominając o niszy rynkowej. Chodzi w niej o stworzenie produktu innowacyjnego, wcześniej niedostępnego na rynku, który z tych czy innych względów, ma szanse na odniesienie monumentalnego sukcesu. Może to być jakiś wynalazek, rozwiązanie techniczne, gadżet, a nawet forma dekoracji – wszystko zależy wyłącznie od Twojej kreatywności!

Nawiasem zaś mówiąc, to właśnie tego typu projekty cieszą się największym uznaniem wśród prywatnych inwestorów, skupionych wokół wszelkiego rodzaju portali crowdfundingowych (o których będziesz miał jeszcze okazję przeczytać w niniejszym artykule).

Nisza rynkowa, czyli w co warto inwestować

Postawione w nagłówku pytanie zdaje się zaprzeczać esencji omawianej tematyki – no bo przecież gdybyśmy byli w stanie wskazać dokładnie określoną niszę rynkową, w którą warto byłoby zainwestować oszczędności swojego życia, to trudno byłoby rozpatrywać ją w kategorii niszy – mogłaby zostać zajęta jeszcze zanim skończyłbyś czytać ten tekst.

Niemniej, analizując obecną pozycję i drogę do sukcesu rozmaitych start-upów, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że w niszy asortymentu istnieje kilka sektorów, w których najłatwiej się odnaleźć przedsiębiorcom poszukującym oryginalnego pomysłu.

Należy przy tym pamiętać, że poniższe wskazówki dotyczą wyłącznie niszy asortymentu – w przypadku branż, w których Twoja przewaga konkurencyjna koncentruje się raczej na nieobecności rywali na danym obszarze, liczy się wyłącznie Twoja czujność – wszak każda branża może spełniać tam definicję niszy.

Branża nowoczesnych technologii

Nowoczesne rozwiązania technologiczne, stale budzą największe zainteresowanie – zarówno wśród kupujących, jak i inwestorów. Najlepiej zauważalne są wynalazki natury ekologicznej, czy użytkowej. Jak pokazują doświadczenia innych przedsiębiorców, ludzie lubią praktyczne rzeczy – a jeżeli dodatkowo stoi za tymi rzeczami jakaś szlachetna idea, z którą mogą się utożsamić, to sprzedaż może tylko wzrosnąć!

Gadżety i akcesoria

Wynalazki od gadżetów różnią się niewiele – o ile te pierwsze mogą być nieocenione w codziennym użytkowaniu, o tyle w przypadku tych drugich, osobista satysfakcja i frajda z ich użytkowania stawiane są na pierwszym miejscu. Nie muszą to być praktyczne przedmioty – ważne, żeby były ciekawe, zabawne, czy w jakikolwiek inny sposób przykuwały uwagę i zachęcały do zakupu.

Daj się ponieść kreatywności!

Jeżeli dostatecznie kreatywnie podejdziesz do tematu znalezienia własnej niszy, to branża, w której rozpoczniesz swój biznes, będzie miała drugorzędne znaczenie. Zastanów się nad tym, co potrafisz robić, co sprawia Ci przyjemność, czego brakuje Ci na rynku – wówczas bardzo szybko pojmiesz, że na świecie jest mnóstwo ludzi, którzy mogą myśleć podobnie. Zaoferuj im swoje rozwiązania – bądź pierwszy, a osiągnięte zarobki samego Ciebie zaskoczą!

Co daje przewagę konkurencyjną?

Warto mieć na uwadze, że przewaga konkurencyjna nie jest tożsama wyłącznie z niszą rynkową, na której przyjdzie Ci operować, choć oczywiście jest to znaczący czynnik. W zależności od branży, przewagę nad konkurencją może Ci dać już sama forma opodatkowania czy forma prowadzenia działalności – im mniejsze będziesz mieć zobowiązania, tym więcej środków będziesz mógł przeznaczyć na rozwój.

Rodzaj początkowych wydatków, a także to, skąd pozyskałeś kapitał startowy, również może mieć pewne znaczenie. Dużo łatwiej planuje się swoje działania biznesowe, gdy pierwsze zakupy opłacamy z własnych oszczędności, czy wkładu inwestorów, niż gdy zadłużamy się na często niekorzystny procent.

Niemniej, jako, że mówimy o niszy rynkowej, nie sposób nie wspomnieć o tym, co daje niesamowitą przewagę w każdym biznesie – choć nie w każdym można ją zastosować. Mowa oczywiście o patentach, które pozwolą zabezpieczyć Twój pomysł przed eksploatowaniem go przez konkurencję. W ten sposób będziesz mógł podbijać rynek, w ogóle nie martwiąc się o to, że przyjdzie Ci się wkrótce mierzyć z jakimś gospodarczym rywalem. Naturalnie, możliwość opatentowania pomysłu, produktu, czy rozwiązania, dotyczy wyłącznie niszy asortymentu – nie możesz przecież opatentować możliwości handlowania na danym terenie. Zatem, jak opatentować pomysł na biznes?

Jak zdobyć patent na biznes?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że nie wszystko da się opatentować. Chronić patentem można zarówno wynalazki oraz ich części, jak i rozwiązania technologiczne, koncepcje czy idee, prowadzące do ich wytworzenia. Ochronie prawnej mogą podlegać również wszelkiej maści znaki towarowe, co również może zapewnić Ci ogromną przewagę konkurencyjną.

Żeby zarejestrować patent, należy zgłosić się do Urzędu Patentowego, wypełniając odpowiedni wniosek. Trzeba mieć jednak na uwadze, że procedura nie jest darmowa – początkowy koszt to 550 złotych, przy czym ochrona patentowa ważna jest jedynie przez trzy lata. Każdy kolejny rok odnowienia będzie kosztował odpowiednio więcej, by za dwudziesty rok ochrony patentowej (ostateczny limit) osiągnąć kwotę aż 2 000 złotych.

Forma działalności gospodarczej – wyprzedź konkurencję już na starcie

Tak naprawdę, o Twojej przewadze konkurencyjnej decydować może już sama forma prowadzonej działalności. W dużej mierze determinuje ona bowiem Twoje możliwości optymalizacji podatkowej, a zatem potencjalnie ogranicza ponoszone przez Ciebie koszty. A skoro masz mniejsze zobowiązania od swojej konkurencji, to automatycznie pniesz się kilka kroków w górę.

Fakt, że w wielu przypadkach różnice mogą być ledwie zauważalne, ale mimo wszystko warto pochylić się nad najbardziej dla siebie optymalną formą prowadzonej działalności. Określi ona również poziom wygody prowadzenia biznesu i pomoże wyeliminować szereg czynników stresogennych, takich, jak na przykład zbyt duża biurokracja – wszystko to pozytywnie wpłynie na Twoją produktywność i wiarę w siebie, co na rynku pełnym konkurencji stanowi zaletę nie do pominięcia.

Jednoosobowa działalność gospodarcza

Jednoosobowa działalność gospodarcza to zdecydowanie najpopularniejsza z form prowadzenia własnego biznesu. Z uwagi na swoją prostotę (zarówno w trakcie rejestracji, jak i po niej) polecana jest przede wszystkim niedoświadczonym przedsiębiorcom, którzy dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie.

Żeby zarejestrować firmę w takim formacie, wystarczy przebrnąć przez trzyetapową, w pełni bezpłatną ścieżkę, co opisujemy niżej w tym artykule. Od pomysłu do czynu dzieli Cię w tym wypadku raptem kilka dni.

Spółka cywilna

Wbrew swojej nazwie, spółka cywilna ma dużo więcej wspólnego z działalnością jednoosobową, aniżeli pozostałymi rodzajami spółek. W najprostszych słowach, jest to regulowany umową alians pomiędzy dwoma (lub więcej) przedsiębiorcami, których łączy wspólny cel gospodarczy. To właśnie rzeczona umowa określa ich prawa i obowiązki.

Proces rejestracji spółki cywilnej jest zbliżony do działalności jednoosobowej, dotycząc z osobna każdego ze wspólników, nie wymagając przy tym rejestracji w KRS. Spółka cywilna nie posiada ponadto osobowości prawnej.

Spółka handlowa

W skład spółek handlowych, czyli regulowanych zapisami stosownego kodeksu, wchodzi kilka rodzajów podmiotów prawnych, które ze względu na ich charakter, możemy podzielić na dwie kategorie:

  • Spółki osobowe – jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna,
  • Spółki kapitałowe – akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością, PSA.

Każdy z wymienionych rodzajów spółki różni się w swych detalach, jednak ogólne zasady dotyczące rejestracji, najczęściej pozostają takie same. Każdorazowo należy postarać się o wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym, a każdy ze wspólników musi wnieść odpowiedni kapitał zakładowy. Zależnie od rodzaju spółki i zapisów umowy, konieczne może być powołanie rady nadzorczej i komisji rewizyjnej.

Przewaga konkurencyjna - jak ją wykorzystać

Forma opodatkowania a przewaga konkurencyjna

Wszyscy, którzy choćby pobieżnie interesowali się możliwością założenia własnego biznesu wiedzą, że w naszym systemie prawnym istnieje więcej niż jedna forma opodatkowania i to przede wszystkim od przedsiębiorcy zależy w jaki sposób będzie rozliczał się z fiskusem.

Pewne aspekty może w tej materii determinować charakter prowadzonej działalności, niemniej, należy dość dokładnie przeanalizować ten temat i wybrać najkorzystniejszą formę opodatkowania – bo po co przepłacać? Ilość pieniędzy, jakie pozostaną do Twojej dyspozycji po zakończonym okresie rozliczeniowym, to przewaga konkurencyjna w najczystszej postaci!

Skala podatkowa

Skala podatkowa, czy też opodatkowanie na zasadach ogólnych, to zdecydowanie najpopularniejsza forma rozliczania swoich zobowiązań podatkowych, choć wcale nie oznacza to, że zawsze będzie najkorzystniejsza. W tym przypadku, wyróżniamy dwa progi, które określą procentową sumę opłacanych przez Ciebie zobowiązań:

  • 12% dochodu pomniejszonego o kwotę wolną od podatku, dla dochodu do 120 000 złotych rocznie,
  • 32% dochodu pomniejszonego o kwotę wolną od podatku, dla dochodu od 120 000 złotych rocznie.

Przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych, możesz bez przeszkód pomniejszać uzyskanych dochód o koszty jego uzyskania. Jeżeli nie jesteś w stanie zadbać o to samodzielnie, z całą pewnością pomoże Ci dobry księgowy. Zaletą takiej formy opodatkowania jest fakt, że jest on stosunkowo niski, dopóki nie wpadniesz w drugi próg – a doświadczenia wielu przedsiębiorców pokazują, że dobrze prosperująca firma może weń wpaść w mgnieniu oka.

Podatek liniowy

Dla tych, którzy obawiają się perspektywy oddawania aż 32% zarobionych pieniędzy, jednocześnie tkwiąc w pełnym przekonaniu, że ich biznes będzie generował zyski dalece przekraczające rzeczony próg, mogą zawczasu postawić na podatek liniowy. W takiej sytuacji, bez względu na wysokość osiąganych dochodów, każdorazowo będziesz zobowiązany do oddania 19% dochodu.

W przypadku podatku liniowego, kwoty wolnej od podatku nie honoruje się – niemniej, nadal możesz odliczać koszty uzyskania przychodów.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

W dwóch powyższych przypadkach, podstawę dla opodatkowania stanowił dochód przedsiębiorcy – w tym przypadku, istotny będzie przychód. Stawki ryczałtu są zróżnicowane w zależności od rodzaju prowadzonej działalności i mogą wynosić od 2%, aż do 17%. Przeważnie jest to dobra opcja dla drobnych przedsiębiorców, którzy nie mają w planach szczególnie rozległej ekspansji, a wolą skupić się na lokalnym rynku.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że w tym przypadku nie tylko możemy zapomnieć o kwocie wolnej od podatku, ale również o możliwości odliczania kosztów uzyskania przychodów.

Karta podatkowa

Od roku 2022, przywilej rozliczania się na podstawie Karty Podatkowej będzie zarezerwowany wyłącznie dla tych przedsiębiorców, którzy z rzeczonego rozwiązania korzystali w roku poprzednim – nie będzie możliwości rejestracji nowej Karty Podatkowej, forma ta jest stopniowo wygaszana.

Polega ona na opłacaniu przez przedsiębiorcę stałej kwoty podatku, ustalanej w porozumieniu z naczelnikiem urzędu skarbowego, właściwego dla obszaru działania przedsiębiorcy. Dotychczas była to ciekawa alternatywa dla mikroprzedsiębiorstw, jednak zważywszy na zmiany prawne, Kartę Podatkową należy traktować już wyłącznie jako relikt przeszłości.

Jak szybko założyć firmę?

Założenie firmy nie jest procesem czasochłonnym, szczególnie, gdy w grę nie wchodzi rejestracja spółki handlowej. Własny biznes założysz w trzech krokach, po prostu wypełniając kilka formularzy. Choć wszechobecna biurokracja może przerażać, to w poniższym poradniku pokażemy Ci, jak banalne może być założenie firmy.

Wypełnij formularz CEIDG-1

Pierwszy krok każdorazowo stanowi wypełnienie formularza CEiDG-1 i złożenie go we właściwym dla siebie urzędzie miasta lub gminy. To właśnie na tym etapie musisz wybrać formę opodatkowania swojej firmy i określić profil działalności poprzez wpisanie odpowiedniego kodu PKD.

Natychmiast po wypełnieniu wniosku, Twoja firma zostanie formalnie zarejestrowana, a Ty otrzymasz NIP oraz REGON. Pozostałe formalności będą już tylko prostsze.

Złóż formularz VAT-R

Po drugie, należy się udać do urzędu skarbowego, właściwego dla swojego miejsca zamieszkania i złożyć w nim formularz VAT-R. Musisz pamiętać o tym, by zrobić to przed wykonaniem jakiejkolwiek transakcji bądź świadczeniem usługi – w przeciwnym wypadku narazisz się na nieprzyjemności ze strony urzędników.

W tym miejscu musisz pamiętać, że możesz korzystać ze zwolnienia podmiotowego z opłacania podatku VAT, jeżeli Twoje roczne obroty nie przekroczyły 200 000 złotych, lub prowadzona przez Ciebie działalność jest ustawowo z tego obowiązku zwolniona. Nie oznacza to jednak, że zanika również obowiązek rejestracji, czy posiadania kasy fiskalnej.

Zarejestruj się w ZUS

Ostatnią z przeszkód na Twojej drodze do spektakularnego sukcesu w biznesie, są formalności związane z ZUS. Każdy przedsiębiorca podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu – aby dokonać rejestracji, niezbędnym będzie wypełnienie jednego z formularzy.

  • ZUS ZZA – jeżeli zamierzasz zgłosić się wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego,
  • ZUS ZUA – jeżeli chcesz zgłosić się zarówno do ubezpieczenia zdrowotnego, jak i społecznego,

Wynika stąd w sposób oczywisty, że formularzem, jaki wkrótce przyjdzie Ci wypełnić, jest właśnie ZUS ZUA. Pamiętaj ponadto, że zgodnie z obowiązującą liter prawa, początkujący przedsiębiorcy (niezależnie od branży) mają prawo do skorzystania z szeregu ulg i udogodnień – jedną z takowych stanowi tzw. „mały ZUS”, dzięki któremu znacznie ograniczysz swoje początkowe koszty.

Skąd zdobyć pieniądze na inwestycję?

Nie ulega wątpliwości, że zdecydowanie najtrudniejszym elementem przy zakładaniu własnego biznesu, jest znalezienie na niego odpowiednich środków. Nie wszyscy przecież dysponujemy oszczędnościami, które byłyby w stanie pokryć wszelkie zobowiązania, a jak wiadomo, szczególnie w początkowej fazie rozwoju, mogą one przybierać monstrualne rozmiary. Z tego względu, warto rozejrzeć się za możliwościami alternatywnymi dla pozyskania kapitału startowego.

Pożyczki bankowe

Wzięcie kredytu w banku jest chyba pierwszą myślą każdego, kto zastanawia się nad pozyskaniem funduszy przekraczających jego miesięczne możliwości zarobkowe. W teorii jest to banał – w praktyce, wcale nie jest to najlepsza z opcji. Tak naprawdę, biorąc pod uwagę szereg formalności i trudów związanych z otrzymaniem pożyczki bankowej, a także kosztów z tym związanych, kredyt na działalność należy uznawać za ostateczność i nie uzależniać od niego swojego sukcesu.

Programy rządowe i europejskie

Lepszym, choć nie idealnym pomysłem, jest rozejrzenie się za dotacjami i im podobnymi programami wsparcia, oferowanymi zarówno przez instytucje europejskie, jak i rządowe. Z punktu widzenia ekonomicznego, zawsze będzie to dużo bardziej opłacalna forma wsparcia – niemniej, decydując się na taki krok, przyjdzie Ci mierzyć się z ogromem biurokratycznych reguł i kolejek. Jeżeli nie trafisz na odpowiedni okres dla składania wniosków, a potrzebujesz pieniędzy szybko, wówczas omawiana metoda nie będzie dla Ciebie najbardziej optymalną.

Finansowanie społecznościowe, czyli crowdfunding

Coraz większym zainteresowaniem cieszy się tak zwane finansowanie społecznościowe (z angielskiego: crowdfunding). Jest ono szczególnie popularne w przypadku projektów innowacyjnych, ambitnych i niespotykanych, a skoro rozmawiamy o znalezieniu nieprzypadkowej niszy, to najprawdopodobniej Twój pomysł na biznes będzie spełniał rzeczone kryteria.

Finansowanie społecznościowe najczęściej odbywa się za pośrednictwem przeznaczonych ku temu portali ogłoszeniowych, skupiających tak twórców, jak i prywatnych inwestorów, chętnych udzielić Ci wsparcia w zamian za określone korzyści. Niekoniecznie muszą to być udziały w Twojej firmie! Najczęściej w grę wchodzi otrzymanie produktu końcowego bądź usługi po preferencyjnej cenie, jak również wszelkiej maści pamiątki czy upominki (związane z Twoim projektem) potwierdzające udział danego inwestora w procesie wdrażania Twojego pomysłu w życie.

Niestety, nie ma róży bez kolców. Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że samo wystawienie swojego pomysłu na portalu crowdfundingowym nie wystarczy. Już na tym etapie powinieneś mieć na uwadze, że to reklama jest dźwignią handlu – jeżeli nie zadbasz o odpowiednią promocję swojej koncepcji, to nie dasz rady przyciągnąć doń zainteresowania potencjalnych inwestorów. Na rynku funkcjonują nawet przedsiębiorstwa, które profesjonalnie zajmują się opieką marketingową kampanii crowdfundingowych – być może warto skorzystać z ich usług?

Oceń artykuł
5/5 (1)