Konflikt w pracy to zniechęcająca atmosfera w firmie i mniejsza wydajność całego zespołu. Nie możesz dogadać się z innym pracownikiem? Sprawdź, jak rozwiązać konflikt w pracy i jakie są najczęstsze przyczyny konfliktów w miejscu pracy, aby zapobiegać takim sytuacjom!
Nie trzeba być specjalistą, żeby wiedzieć, iż konflikty w pracy są rzeczą zupełnie naturalną. Praktycznie w każdej organizacji – zarówno w mniejszym biznesie, jak i większej firmie, prędzej czy później dochodzi do sytuacji konfliktowych. Kluczem do sukcesu jest to, aby umieć je właściwie rozwiązać. Właściwe zachowanie w tej sytuacji jest ważne dla komfortu pracowników i prawidłowego funkcjonowania całej firmy. Co może powodować konflikty w miejscu pracy? Co robić w takich sytuacjach? Jakie są skuteczne metody rozwiązywania konfliktów w pracy?
Rozwiązywanie konfliktów w pracy – przykłady i rozwiązania
Choć lista źródeł konfliktów w miejscu pracy jest długa, wiele z nich ma cechy wspólne. Na ich podstawie można wyróżnić te główne przyczyny. Powodem konfliktu w miejscu pracy może być:
1. Zazdrość
2. Brak komunikacji
3. Zbyt szybkie ocenianie
4. Niedopasowanie charakterów
Jak poradzić sobie z każdym z tych rodzajów konfliktów, aby z powodu złej atmosfery nie być zmuszonym do przeglądania nowych ofert pracy?
Poniżej przedstawiamy sposoby rozwiązywania konfliktów wynikających z wyżej wymienionych powodów.
1. Konflikt w pracy a atmosfera w zespole – zazdrość
Wyobraź sobie taką sytuację konfliktu w pracy: w dziale pracują dwie osoby. Nagle Ty dostajesz awans, a Twój kolega nie. Potem następują oficjalne gratulacje, ale jednak coś się zmienia. Widzisz, że Twój dotychczasowy współpracownik zaczyna Cię unikać, ucina rozmowy lub wypowiada pozornie niewinne, a jednak uszczypliwe żarty dotyczące zmiany Twojego stanowiska. O co chodzi?
To raczej oczywiste, że chciałby być na Twoim miejscu i czar waszej znajomości prysł. Niestety, ale nie każdy będzie Ci szczerze gratulował sukcesu. Zazdrość to częsty powód konfliktów w miejscu pracy.
Przykład przedstawiony powyżej dowodzi, że ludzie mogą Ci zazdrościć przeróżnych rzeczy – obowiązków, zarobków, wiedzy, umiejętności, wyglądu, związku – np. Twoja szefowa wie, że masz poukładane życie osobiste, a ponieważ aktualnie się rozwodzi, może celowo dorzucać Ci wiele trudnych zadań, żeby mieć pretekst do odreagowania na Tobie swoich frustracji, np. wypominając Ci nieterminowość.
Jak rozwiązać konflikt w pracy związany z zazdrością?
Istnieją różne rodzaje konfliktów. Przyczyną części z nich bywa zwykłą zazdrość. Zawiodłeś się na kimś, kogo lubiłeś, bo okazał się skrajnie zazdrosny? Jaka metoda w rozwiązywaniu konfliktów o takim podłożu sprawdzi się najlepiej?
Taki konflikt interesów może wynikać ze współzawodnictwa i próby zaspokojenia swoich potrzeb kosztem drugiej osoby. W tym przypadku należy szukać rozwiązania za pomocą porozumienia, które będzie łączyć cele obu stron konfliktu, czyli ważnych członków zespołu.
Przede wszystkim nie przejmuj się, ponieważ właśnie poznałeś, jakim Twój znajomy jest człowiekiem. Ludzi wokół siebie najłatwiej zweryfikować na podstawie tego, jak reagują na czyjś sukces. Wiesz, że zasłużyłeś na awans swoją uczciwą pracą, bo np. nauczyłeś się płynnie języka francuskiego lub jesteś bardzo dobrym specjalistą? Nie masz powodu do złego samopoczucia. Ktoś zazdrości Ci efektu Twojej pracy, ale nie zna drogi i podjętego trudu, który doprowadził Cię do tego, co osiągnąłeś.
Co prawda powinieneś porozmawiać szczerze z taką osobą, ale jeśli nie będzie chciała Cię słuchać, lepiej odpuść. To przykre i trudne, ale nie odpowiadasz za ludzkie odczucia. Nie daj się wyprowadzić tym z równowagi. Niestety, jeśli druga strona nie ma sobie nic do zarzucenia i jest wręcz przekonana o swojej racji, zamiast wyjaśnienia sytuacji może dojść do eskalacji konfliktu. Jeśli usłyszysz kolejny żart – zmień temat. W przypadku dużej częstotliwości takich sytuacji warto porozmawiać z przełożonym.
Przeczytaj również:
- Feedback w pracy – co to jest, jak go udzielać? Przykłady
- Komunikacja wewnętrzna w firmie: Co robić, by była efektywna? Narzędzia komunikacji wewnętrznej
2. Konflikt w pracy przez brak komunikacji
Niestety, coraz nowsze telefony i komunikatory nie sprawiają, że członkowie zespołu potrafią ze sobą rozmawiać, ponieważ, jak twierdzi środowisko psychologiczne, jedną z najczęstszych przyczyn konfliktów w pracy jest brak precyzyjnego formułowania potrzeb, myśli, próśb i zamierzeń.
Głośne wzdychanie w towarzystwie kolegów i koleżanek z pracy, nie sprawi, że ktoś zapyta wprost, czy masz problem z raportem. Jeśli jesteś szefem, powinieneś dokładnie określać, czego oczekujesz od podwładnych i upewniać się, że zrozumieli.
Jak rozwiązywać konflikty w pracy związane z brakiem komunikacji?
Zastanawiasz się, jak załagodzić konflikt w pracy wynikający z braku komunikacji? Pamiętaj, że nikt nie czyta w Twoich myślach. To, co dla Ciebie jest oczywiste, nie oznacza, że jest takie dla drugiej osoby. Nie możesz z góry zakładać, że ktoś ma złe intencje. Konflikt relacji związany z brakiem komunikacji występuje nie tylko między współpracownikami, ale też między osobami z kadry kierowniczej, a pozostałymi pracownikami.
Czasami jakiś współpracownik może źle odczytać Twój zamiar i odwrotnie. Naucz się spokojnie i jasno zadawać pytania. Odpowiadaj wyczerpująco. Unikaj pretensjonalnego tonu i zarzutów w stosunku do innych. Staraj się na bieżąco wyjaśniać wszystkie zawiłe sprawy w zespole, rozmawiając wprost z osobą, której dotyczy problem, a nie obgadując ją za plecami.
3. Konflikt w pracy wynikający ze zbyt szybkiego oceniania
Ktoś z Twojego zespołu popełnił błąd, a Ty zakładasz, że jest głupi i roztargniony? Warto wtedy panować nad emocjami i myśleć o sposobach rozwiązywania konfliktów w pracy i w racjonalny sposób tłumaczyć zachowanie współpracownika. Może się wydawać, że nawiązywanie prywatnych relacji między liderem a pracownikiem może wydawać się niesprawiedliwe, jednak nie można nikomu nakazywać, z kim ma się przyjaźnić.
Pamiętaj, że każdy się myli i Ty również na pewno kiedyś zrobiłeś lub zrobisz coś źle. Czy chcesz być oceniany przez pryzmat pomyłki? Twoja koleżanka jest mało rozmowna, więc zakładasz, że coś z nią nie tak? A może po prostu wydarzył się ostatnio jakieś stresujące sytuacje w pracy, ma zbyt wiele obowiązków lub jest nowym pracownikiem i czuje się onieśmielona?
Jak przestać szybko oceniać, aby uniknąć konfliktów w pracy?
Nigdy nie oceniaj osoby, mów o zachowaniu. Nawet jeśli coś zostało wykonane źle i musisz zwrócić na to uwagę, wyjaśnij błąd i poproś o poprawienie go. Nie mów, że Twój kolega jest niedokładny, bo to powoduje konflikty w miejscu pracy.
Uderzając w czyjąś tożsamość, stworzysz napiętą atmosferę. Nie skreślaj ludzi zbyt szybko, ponieważ tracisz szansę na bliższe poznanie ich.
Może Cię zainteresować również:
- Work-life balance – definicja i przykłady wykorzystania metody w życiu codziennym!
- Jak sobie radzić z pracą zmianową? Jaki ma ona wpływ na zdrowie?
Konflikt charakterów w miejscu pracy
Bywa, że pracujecie w firmie razem z kimś już całkiem długo i wiesz, że nie potraficie się dogadać, chociaż próbowaliście. Macie zupełnie inne poglądy, podejście i charaktery, które ze sobą nie współgrają. Pamiętaj, że nie powinno to rzutować na jakość waszych wspólnych projektów, w końcu pracując w jednym biurze, gracie do jednej bramki.
Co prawda, jeśli jest to osoba niezwykle toksyczna, wówczas konflikt w pracy może być tak dokuczliwy, że konieczna będzie zmiana zespołu, a nawet zmiana pracodawcy. Ludzie z toksyczną osobowością mogą udawać, że Cię lubią, ale niestety podbudowują się wyłącznie w sytuacjach, gdy niszczą życie, karierę i opinię innym.
Dalsze wchodzenie w interakcję z taką osobą może doprowadzić do eskalacji sporu, a tym samym wpłynąć niekorzystnie na efekty pracy zespołowej. To z pewnością będzie mieć negatywne skutki dla całej firmy.
Jak poradzić sobie z niedopasowaniem charakterów, które wywołuje konflikt w miejscu pracy?
Dbaj o pozytywne relacje w firmie, ponieważ dobrą atmosferę wypracowuje się wspólnie. Czy chcesz pracować w ciągłym napięciu? Postaraj się unikać konfliktów w pracy. Negatywne emocje w stosunku do innych szkodzą przede wszystkim Tobie.
Ludzie są różni i jeśli wiesz, że na pewno nie nawiążesz z kimś nici porozumienia, bądź profesjonalistą i nie pozwól, by powodowało to konflikty i niszczyło Twoje dobre samopoczucie. Z ludźmi toksycznymi ogranicz kontakt do minimum. Skup się na sprawach służbowych.
Wiesz czym jest mobbing w miejscu pracy? Przeczytaj koniecznie nasz artykuł i dowiedz się więcej.
Konflikt w pracy – jak go rozwiązać?
Konflikt między pracownikami w firmie może zniechęcić do pozostania w dotychczasowej pracy, ponieważ nikt nie lubi przebywać w negatywnej atmosferze, która potrafi trwać miesiącami. Warto wyjaśniać wszystko na bieżąco, zanim nieporozumienie doprowadzi to otwartej wojny.
W razie pojawienia się sporu należy dołożyć wszelkich starań do rozwiązania konfliktu, ponieważ czas działa tu na niekorzyść. Dobrze jest stosować spotkanie konfrontacyjne, na którym obie strony konfliktu najpierw okażą chęć złagodzenia sporu, a następnie wypracowują jego rozwiązanie.
Należy pamiętać, że nierozwiązane konflikty w pracy obniżają efektywność, a nawet niekorzystnie wpływają na zdrowie psychiczne pracowników, co w ostateczności wiąże się również z większymi kosztami poniesionymi przez pracodawcę.
Komentarze
Kierownik apteki
Warto żeby ten artykuł przeczytały osoby koordynujące pracę w aptekach.
Good
Gdy do zespolu wkroczy toksyczna osoba to chocbys nie wiem jak chciał się bronić i dbać o dobrą atmosferę w pracy to na nic sie to zda. Tacy ludzie manipulują calym zespołem i szefem niestety. Jeśli osoba zarządzająca w pore nie dostrzega, nie potrafi wychwycić takich zachowań to kompletnie cały wczesniejszy wklad ludzi w zespole idzie na marne. Przede wszystkim to szef powinien znać te tematy i słuchać ewentualnych uwag pracowników a nie twierdzic: Radzcie sobie sami, ma byc dobrze praca wykonana , a jak nie będziecie umieli sie dogadać to wyciagnie się kpnsekwencje.
Wiedza w takich tematach to PODSTAWA osoby zarzadzajacej.
Doris
Zgadzam sie. W moim zespole Liderka jest osoba toksyczna. I to do tego stopnia ze przelozony je jej z reki. Zeby zastopowac gnebienie mnie. Nagralam ja jak mnie szantazowala. Po przekazaniu nagrania przelozonym dostalam list naganny za uzycie telefonu w miejcu pracy. Jest to fabryka i nie wolno uzywac telefonow.
Adi
Najgorzej jest jak szef albo jego prawa ręka jest tą toksyczną osobą. W takich warunkach bardzo źle się pracuje. Ja właśnie z powodu „menagera” po roku zrezygnowałem z pracy. Człowiek nawet kawy nie mógł sobie zrobić, bo już patrzył wilkiem i uważał, że nic nie robisz. Najlepiej jakbyś przychodził godzinę wcześniej do pracy i zostawał 2h dłużej >:( Często miał niemiłe odzywki do podwładnych i traktuje ludzi jak śmieci. Ogólnie jak ten Pan był na urlopie to wszyscy chętnie przychodzili do pracy, ale jak tylko jego samochód pojawiał się na parkingu wszystkim spadały chęci do pojawiania się w firmie.
Panowała milcząca, negatywna atmosfera. Niestety szef tego nie dostrzega, a nawet jakby ktoś zgłosił nieprzyjemne zachowania w.w. osoby, to pewnie zakończyłby swoją pracę, ponieważ panowie bardzo się lubią.
Znam Toksycznego
Załóżmy,że mamy taką toksyczną osobę w zespole. Radą jest unikać. A czemu cały zespół ma unikać jednej osoby? To nie jest możliwe. Ktoś zawsze będzie „ofiarą”, która będzie siedziała najbliżej… Teoretycznie toksyczność, krytycyzm, zazdrość, tworzenie konfliktów nie są bezpośrednim powodem do zwolnienia, więc cały dział się męczy. Praca to nie terapia. Bardzo się zgadzam:) A co jeśli mamy osobę z zaburzeniami narcystycznymi? Co jeśli już jest? Ona dręczy innych. Gdzie tu sprawiedliwość:)