Zastanawiasz się nad otwarciem księgarni? Miłość do książek z pewnością zadziała na twoją korzyść, ale niestety może nie wystarczyć do osiągnięcia sukcesu. Jak i gdzie otworzyć księgarnię, aby szybko znaleźć klientów? Czy bardziej opłaca się internetowa, czy stacjonarna sprzedaż książek?

Jak-założyć-księgarnię

Choć poziom czytelnictwa w Polsce nie zachwyca, pomysł na biznes, który opiera się na założeniu księgarni stacjonarnej lub działającej w Internecie, rodzi się w głowie wielu osób. Może to być strzał w dziesiątkę, jednak wiele zależy od lokalizacji czy pomysłu na asortyment. Sprawdzamy, co warto wiedzieć, planując otworzyć księgarnię stacjonarną lub internetową.

Własna księgarnia: jak zacząć?

Bez względu na to, czy planujemy otworzyć księgarnię w formie tradycyjnej, czyli stacjonarną, czy internetowy sklep z książkami, należy zacząć od przygotowania solidnego biznesplanu. Warto także już na tym etapie zaplanować ewentualną reklamę własnej księgarni i późniejszy sposób rozwoju nowego biznesu. Pomocne okaże się też z pewnością znalezienie słabszych punktów konkurencji, by w późniejszym czasie móc klientom zaproponować to, czego nie mają inni i w ten sposób znaleźć swoją niszę na rynku.


Szukasz nowej pracy? Sprawdź koniecznie zakładkę: Praca Gdynia na GoWork.pl i już dziś aplikuj na najlepsze oferty na rynku!


Jak założyć księgarnię krok po kroku?

Jeśli planujemy otwarcie własnej księgarni i przygotowaliśmy już biznesplan, to w kolejnym, obowiązkowym etapie trzeba założyć własną działalność gospodarczą. Zarejestrować ją można zarówno w urzędzie miasta, jak i internetowo przy użyciu profilu zaufanego. Dopiero po wypełnieniu niezbędnych formalności w Urzędzie Skarbowym czy w placówce ZUS, powinniśmy przystąpić do poszukiwania idealnego miejsca na księgarnię.


Przeczytaj też: Jednoosobowa działalność gospodarcza – jak ją założyć? Formalności i wymagania


Własna-księgarnia-jak-ją-założyć

O czym powinniśmy pamiętać, otwierając księgarnię?

Otwierając księgarnię stacjonarną, należy odpowiednio wybrać lokal. Przemyślana lokalizacja może nas uchronić przed brakiem ruchu, a więc szybką porażką. Trzeba wcześniej upewnić się, czy w bliskiej okolicy potencjalnej księgarni nie znajduje się działalność konkurencyjna. Oczywiście lokal w centrum miasta znacząco wpłynąłby na nasze przychody, jednak ograniczony wkład początkowy może wszystko skomplikować. Realna ocena zapotrzebowania na księgarnię w danym miejscu jest koniecznością, jeśli chcemy utrzymać się na rynku.

Wyposażenie i wystrój księgarni

Warto zadbać także o przytulne wnętrze naszej księgarni. Każdy z potencjalnych klientów z pewnością doceni funkcjonalne regały i wygodne fotele, w których można zasiąść na chwilę z przeglądaną książką w ręku, a stylowe wyposażenie zapewni odwiedzającym nasz lokal miłe wrażenia, które pozostaną z nimi na długo.

Planując zagospodarowanie przestrzenne lokalu i sposób rozstawienia towaru na półkach, warto też wziąć pod uwagę podstawowe zasady merchandisingu. Wiedza o tym, gdzie najczęściej pada wzrok klienta i jak działa jego psychika podczas zakupów, pomaga urządzić księgarnię tak, by stale zwiększać jej zyski.

Skąd wziąć książki do księgarni?

Otwierając własną księgarnię, podstawą oczywiście są książki. Jednak skąd je brać? Możliwości jest kilka:

  • zakup od określonych dystrybutorów;
  • umowy handlowe z wydawcami;
  • współpraca z hurtowniami.

Można też szukać produktów na aukcjach internetowych, jeśli w asortymencie przewidujemy sprzedaż książek używanych.

Jak założyć księgarnię internetową?

Księgarnie internetowe są o wiele prostsze w założeniu i prowadzeniu niż lokalne stacjonarne. Jeśli planujemy otwarcie takiego biznesu, bardzo istotne jest dopracowanie samej strony www, jak również zadbanie o to, by była ona przejrzysta i funkcjonalna. Przyjemny dla oka wygląd oraz intuicyjna obsługa serwisu może znacząco wpłynąć na liczbę zamówień. W przypadku księgarni internetowej warto też zwrócić uwagę na nazwę – najlepiej, by była ona niepowtarzalna, ale jednocześnie łatwa do zapamiętania.

Otwarcie księgarni internetowej: czy warto?

Decydując się na otwarcie księgarni, musimy zdawać sobie sprawę z tego, jak ciężka i wymagająca jest to praca. Odpowiednie przygotowanie się przed otwarciem to jedynie czubek góry lodowej. Dopiero po uruchomieniu księgarni czeka nas szereg wyzwań, którym musimy sprostać. Nie znaczy to jednak, że do założenia własnej firmy powinniśmy się zniechęcać z góry. Wręcz przeciwnie! Należy jednak zadbać o to, by we własnym sklepie internetowym zaproponować coś, dzięki czemu firma stanie się rozpoznawalna. Jak to zrobić?

Warto poszukać własnej niszy, w której nie będzie groziła nam duża konkurencja. Interesujesz się medycyną naturalną, a na rynku nie ma wiele sklepów internetowych oferujących książki poświęcone tej tematyce? To idealny pomysł na rozkręcenie własnej księgarni internetowej, która zapewni Ci dochody.

Zakładanie-własnej-księgarni

Ile kosztuje otwarcie księgarni?

Zastanawiasz się, jak założyć księgarnię, jeżeli nie masz wielu pieniędzy? Ten proces pochłania oczywiście dość spory kapitał. I to bez względu na to, czy myślimy o księgarni stacjonarnej, czy internetowej.

W przypadku pierwszej na naszych barkach spoczywać będzie wynajęcie i urządzenie lokalu użytkowego. Jego remont może pochłonąć nawet kilka tysięcy złotych. Co dalej? Samo wyposażenie opierające się głównie na regałach, ławce czy meblach tapicerowanych do czytania to koszt rzędu nawet 20 tys. zł. Jednak największym wydatkiem będzie zakup asortymentu, szczególnie na początku współpracy np. z hurtowniami, które nie zawsze muszą zaoferować atrakcyjne zniżki. Zatowarowanie księgarni pochłania nawet 50 tys. zł. Pozostałym wydatkiem jest koszt zakupu komputera z oprogramowaniem, czyli mniej więcej 3-4 tys. zł.

Księgarnia internetowa to z kolei wydatek mniejszy, jednak tutaj profesjonalna witryna sprzedażowa możne kosztować kilka tysięcy złotych lub mieć formę miesięcznego abonamentu za kilkaset złotych. Do tego dochodzą działania promocyjne w Internecie, które pochłoną kolejne kilkaset złotych. Warto pamiętać, że internetowy sklep nie jest jedynie stroną www. Nadal musimy zadbać o miejsce, w którym przechowywać będziemy nasz asortyment przed zapakowaniem i wysłaniem go do klientów.

Odrobinę inaczej będzie wyglądała sytuacja, jeśli zdecydujemy się na założenie księgarni e-booków. Te nie wymagają przestrzeni do przechowywania asortymentu. Coraz więcej autorów decyduje się na wydawanie swoich książek jedynie w formie elektronicznej. Wersje przystosowane na czytniki są tańsze, wygodniejsze i bardziej kompaktowe. Nic więc dziwnego, że posiadają swoich sympatyków.

Jak otrzymać wsparcie finansowe?

Dobrym pomysłem będzie pozyskanie dodatkowego kapitału na założenie twojej księgarni. W tym miejscu nasz solidnie wykonany biznesplan może okazać się bardzo pomocny. Dokładnie rozpisany pomoże podczas starania się o kredyt lub przekona do nas inwestorów. Bez względu na to, na jakie wsparcie się zdecydujemy – posiadanie własnego wkładu finansowego może bardzo pomóc podczas otwierania własnej księgarni.


Założenie spółki z o.o. krok po kroku – sprawdź, jak to zrobić!


Jak-założyć-księgarnie-internetową

Jaki asortyment wybrać, otwierając księgarnię? 

Zamiłowanie do książek z pewnością przyda się podczas wybierania oraz zamawiania pierwszego asortymentu na otwarcie własnej księgarni. Odpowiedni jego dobór może okazać się kluczowy, bo to on przyciągnie zainteresowanych klientów.

Możemy także zdecydować się na dobór asortymentu dedykowanego konkretnej grupie odbiorców. Takich księgarni z pewnością jest mniej na polskim rynku. W tym przypadku konieczna może okazać się dobra znajomość grupy docelowej. Ciekawym pomysłem może być np. otwarcie księgarni dla dzieci, gdzie sprzedawane będą również podręczniki szkolne lub przeznaczonej dla wykonawców określonego zawodu.

Jak rozreklamować swoją księgarnię?

Wkrótce przed założeniem księgarni powinniśmy mieć już gotowy plan na reklamę. Na polskim rynku znajduje się wystarczająco dużo konkurencyjnych firm, by wiedzieć, że bez dobrego zareklamowania się, przyciągnięcie klientów może być trudne. Będzie to oczywiście inaczej działać w przypadku założenia księgarni stacjonarnej i internetowej, ale w obu przypadkach odpowiednia reklama jest kluczem do sukcesu.

Pomysły na reklamę

Jak reklamować swoją księgarnię? Warto przede wszystkim postawić na optymalizację i przyjazną nawigację na stronie internetowej. Koniecznie trzeba też założyć atrakcyjny profil firmy w mediach społecznościowych i zadbać o regularną publikację interesujących dla klientów ciekawostek. W przypadku lokalu stacjonarnego nie zaszkodzi np. zorganizowanie kilku spotkań autorskich lub warsztatów na terenie księgarni. Warto też odwiedzać targi książek w pobliskich miastach, dzięki którym można promować lokal na szerszą skalę. Wszelkie tego typu wydarzenia znacząco zwiększą atrakcyjność nowo założonej księgarni i pozwolą zdobyć tak potrzebny dla początkującego właściciela rozgłos.

Konkurencyjne ceny względem doskonale znanych gigantów także działają na naszą korzyść. Przyciągnięcie uwagi to jedno, ale powinniśmy jednak zrobić wszystko, by klient nie tylko coś kupił, ale też zechciał w późniejszym czasie do nas wrócić.

Oceń artykuł
2.3/5 (6)