Pracownik, który nie jest doceniany, może szybko zmienić pracę. Dla pracodawcy, który chce inwestować w kadrę lub potrzebuje osób wykwalifikowanych to znak, by wyróżnić jego najważniejsze osiągnięcia w celu utrzymania dobrej atmosfery, a jednocześnie zatrzymania najlepszych talentów na dłużej.

Pochwała-dla-pracownika

Pochwała dla pracownika wydaje się czymś mało znaczącym i zbędnym. Tymczasem warto zastanowić się nad wprowadzeniem takiej formy komunikacji jako element kultury wewnątrz organizacji i część strategii EVP. Szczególnie zachęcamy do tego firmy, które kierują się wartościami takimi jak przyjaźń, wdzięczność, wsparcie, czy empatia. Decydując się na pochwałę, pracodawca dba o komfort psychiczny swoich podopiecznych. Czy warto podejmować takie działania? Jakie korzyści wynikają z pochwały dla pracownika? Jak powinna wyglądać?

Czy warto inwestować w system pochwał pracowniczych?

Powstało już wiele badań, które wskazują, że częstsze docenianie współpracowników ma ogromny wpływ na codzienną pracę całej firmy. Okazuje się bowiem, że wytykanie błędów i nieprawidłowości jest znacznie łatwiejsze niż dokonanie pochwały za dobrze wykonaną pracę.

Pochwały stosowane w firmie nie są dużym obciążeniem dla pracodawcy, a jednocześnie mogą przynieść mu ogromne korzyści. Nie chodzi tylko o większe zaangażowanie pracowników, ale również o szereg innych czynników, czy wywołanie pożądanych zachowań wpływających na sukces całej firmy. Świadomy tych zalet pracodawca powinien wprowadzić taki system na stałe do prowadzonej przez siebie kultury organizacyjnej.


ZOBACZ TEŻ: Jak docenić pracownika?


Jak napisać pochwałę pracownikowi

Pochwała dla pracownika, czyli budowanie zaangażowania

Pochwała dla pracownika ma ogromny potencjał, który nie wszyscy dostrzegają. Dowód uznania od pracodawcy w największym stopniu wpływa na zaangażowanie i jakość pracy. Wzmacnia również przynależność do firmy, co na tle motywacji do pracy odgrywa ważną rolę.

Badanie ManpowerGroup „Raport trendów 2023. Wynagrodzenia i rynek pracy” wskazuje, że pracownicy zmagają się z wieloma demotywującymi czynnikami. Jest to m.in.:

1) zły styl zarządzania managera – 35%

2) niewykorzystywanie talentów pracowników zespołu – 30%

3) zła atmosfera w zespole – 16%

W przypadku wymienionych wyżej czynników rzeczą, która wpłynie na polepszenie sytuacji, jest właśnie pochwała dla pracownika.


Może Cię zainteresować: Feedback w pracy – co to jest, jak go udzielać? Przykłady


Pochwała dla pracownika a list polecający

Pochwała dla pracownika – jakie są korzyści?

Miłe słowa i szczera pochwała dla pracownika to korzyść we współpracy na linii pracownik-pracodawca. Co dokładnie wiąże się z takim sposobem docenienia pracownika? Co może na tym zyskać pracodawca? Jakie korzyści odniesie dany pracownik?

1. Budowanie relacji

Podstawą dobrej współpracy są właściwe relacje między szefem i pracownikami lub między samymi pracownikami. Docenianie i chwalenie zacieśnia więzi oraz upewnia wyróżnione osoby w przekonaniu, że ich praca jest ważna dla szefa czy firmy.

2. Wzmacnianie zaangażowania

Jeśli pracownik czuje, że to, co robi ma sens i jest doceniane, wykazuje większe zaangażowanie, bardziej przejmuje się osiąganymi wynikami oraz jest zachęcony do dalszego działania. Osoba, która otrzymuje pozytywne informacje zwrotne od klientów, powinna je słyszeć także od samego szefostwa.

3. Motywowanie do rozwoju

Pochwała pracownika pozwoli mu rozwijać się w tym, czym wykazuje talent. Miłe słowa od szefa często motywują podopiecznych do uzyskiwania jeszcze lepszych wyników. Motywacja pracownika chwalonego jest znacznie wyższa niż osoby, która czuje, że nie jest doceniana.

4. Tworzenie pozytywnych wzorców

Jeśli pracownik zostanie doceniony za określone zachowanie lub działanie, będzie zachęcony do tego, by powtórzyć to w przyszłości. Stanie się to więc pewnym wzorcem, dzięki któremu łatwiej będzie nie tylko aktualnym, ale również przyszłym pracownikom w wykonywaniu codziennych obowiązków.

5. Budowanie zaufania

Kwestia zaufania jest niezwykle ważna w relacji pracowników z szefem. Jeśli osoba zarządzająca ma skłonność do pochwał, wydaje się bardziej sympatyczna i otwarta na potrzeby innych.

6. Wskazywanie na dobry przykład

Pochwała na tle innych pracowników pozwala na wskazanie pozostałym dobrych wzorców. Dzięki takim wskazówkom pracownicy wiedzą, co robić, aby uzyskać dobre wyniki lub co poprawić w swoim działaniu. Ponadto szef może zachęcać do pisania pochwał między pracownikami i kierownikami, aby ich współpraca stała się bardziej efektywna.

7. Budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy

Złe kontakty z szefem często przyczyniają się do chęci zmiany pracy i zniechęcenia w dotychczas wykonywanej pracy. Jeśli jednak pracodawca wykazuje zrozumienie i wykorzystuje w swoim codziennym działaniu normalne, zdrowe relacje, w których jest miejsce na komplementy, miłe słowa i uznanie, pracownicy z pewnością będą odbierać go znacznie korzystniej.

8. Stworzenie dogodnej przestrzeni do pracy

Jeśli pracownicy zostają docenieni za zasługi czy poświęcenie np. wypracowane nadgodziny, będą dobrze czuć się w swojej pracy. To z pewnością oddali wizję poszukiwania nowego pracodawcy, co jest ważne szczególnie w przypadku wykwalifikowanych, utalentowanych pracowników.

Pochwała dla pracownika - najważniejsze osiągnięcia

Pochwała na piśmie nie tylko od pracodawcy

Format, który proponujemy, zasadniczo różni się od formalnych referencji oraz pisemnej opinii o pracowniku. Jest to koleżeński list z podziękowaniem lub wyrażeniem podziwu. Warto poświęcić czas na przygotowanie takiej wypowiedzi, ponieważ wdzięczność wspiera budowanie pozytywnych relacji.

Pisemną pochwałę może napisać pracownik każdego szczebla dla dowolnej osoby:

  • kierownik pracownikowi;
  • pracownik współpracownikowi;
  • pracownik wobec reszty zespołu;
  • zespół wobec pracownika;
  • kierownik wobec członków zespołów itd.

Kiedy i za co chwalić – przykłady

Kiedy adresatem jest inny pracownik (lub zespół):

  • wspólna realizacja projektu;
  • pomoc w wykonaniu trudnego zadania;
  • rozwiązanie konfliktu;
  • szybkie usunięcie awarii;
  • zastępstwo podczas nieplanowanej nieobecności;
  • szczególne osiągnięcia;
  • przyjemna i efektywna współpraca.

Kiedy adresatem jest szef, warto podziękować za:

  • pozytywne zarządzanie zespołem;
  • otrzymanie awansu, podwyżki lub premii;
  • sfinansowanie przydatnego szkolenia;
  • pomoc w rozwiązaniu problemu;
  • udzielenie wsparcia.

Sprawdź również: Work-life balance – definicja i przykłady wykorzystania metody w życiu codziennym!


Pochwała dla całego zespołu

Przepis na autentyczną pochwałę

Jak wspomnieliśmy wyżej, warto chwalić pracowników i członków zespołu, ponieważ praktycznie nic to nie kosztuje, a może przynieść zaskakująco dobre efekty. Jednak jak zrobić to dobrze? Jak powinna wyglądać dobra pochwała dla pracownika?

Personalizacja

Dostosuj formę do konkretnej osoby lub zespołu pod względem stylu wypowiedzi. Jeżeli zmysł estetyczny jest jedną z Twoich mocnych stron, możesz wzbogacić list o elementy graficzne. Zanim jednak rozpoczniesz przygotowywanie pochwały, wypisz rzeczy, które chcesz powiedzieć danej osobie – opis sukcesów, listę komplementów czy sytuacji, w której osoba ta wykazała się wyjątkową wiedzą.

Sprawdzi się zarówno e-mail, jak i tradycyjny list. Niewątpliwie zaletą maila jest ekspresowe przygotowanie, jednak w dobie komunikacji elektronicznej to list zrobi większe wrażenie. Jeśli będzie ku temu okazja, możesz wręczyć go osobiście.

Nieszablonowym pomysłem może być także nagranie wideo, wykonanie kolażu ze zdjęć lub napisanie krótkiego wierszyka. Taki materiał w łatwy sposób załączysz w mailu.

Niezależnie od wybranej formy, postaw na krótki i treściwy format.

Czas gra rolę – postaraj się dostarczyć wiadomość tak szybko, jak to możliwe. Pracownik powinien od razu otrzymać informację o tym, że jego podstawa czy działanie zasługuje na uznanie. Wszyscy zapamiętają wtedy okoliczności pochwały i dokładne jej powody.

Same konkrety

Wskaż dokładnie, co jest przedmiotem podziękowania lub pochwały. Skup się na faktach. Jeśli to możliwe, oprzyj się także na danych liczbowych. Docenić możesz zarówno mierzalne osiągnięcia, jak i umiejętności miękkie. Ważne, by miały odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Pamiętaj, by przy wyrażaniu pochwały nie uwzględniać uwag na temat pracy. Jeśli z jednej strony pracownik jest doceniany za konkretne działanie lub ogólną pracę, nie może być upominany i poprawiany w tym samym dokumencie, ponieważ wtedy forma pochwały dla pracownika traci swój sens.

Więcej o formułowaniu pozytywnych informacji zwrotnych pisaliśmy w artykule na temat doceniania pracowników.

Pochwała pracownika - jak napisać

Osobista formuła

Forma, którą proponujemy, zakłada osobiste podejście. Dlatego wypowiedz się w imieniu własnym lub zespołu, do którego należysz. Postaw na swobodny język – taki, jakim komunikujecie się na co dzień. Unikaj nadmiernej wylewności.


Przeczytaj koniecznie: Komunikacja wewnętrzna w firmie: Co robić, by była efektywna? Narzędzia komunikacji wewnętrznej


Pochwała pracownika – przykład

Pochwała dla pracownika - przykład

Aleksandro,

Pragnę z całego serca podziękować Ci za nieoceniony wkład, jaki wniosłaś do naszego projektu. Twoja empatia, zdolność do moderowania dyskusji i nazywania rzeczy po imieniu przyczyniły się do pozytywnego rozwiązania konfliktu, jaki się między nami wywiązał.

Dzięki Tobie nie tylko osiągnęliśmy sukces zawodowy, ale także zbliżyliśmy się do siebie jako drużyna. Widzę, że teraz bardziej sobie ufamy.

Cieszę się, że jesteś częścią naszego zespołu.

Serdeczności,
Julia

Pochwała pracowników

Pochwała dla pracownika a list polecający – czy to to samo?

List z pochwałą a list polecający pracownika to dwie różne rzeczy. W obu przypadkach mamy do czynienia z pracownikiem jednak na różnym etapie współpracy.

Pochwałę pracownika stosuje się wtedy, gdy pracodawca chce docenić jego postawę, zachowanie lub konkretne sukcesy. Szef może to robić dowolną ilość razy, a więc przy realizacji najważniejszych zadań lub przy okazji osiągnięcia najlepszych wyników. Pochwałę można też napisać do współpracownika oraz wobec całego zespołu.

List polecający tłumaczony również jako list referencyjny, czy rekomendacyjny, stosuje się w przypadku, gdy pracownik odchodzi z pracy. To dokument, który stanowi pewną gwarancję umiejętności i kompetencji kandydata u przyszłych pracodawców. List polecający również zawiera zalety pracownika, opisując jego cechy i osiągnięcia. Ma go przedstawić jak najlepiej, jednak już względem innego pracodawcy.

Oceń artykuł
0/5 (0)