Kartka z napisem Thank you! i sercem, na szarym obrusie. Obok ozdobny szurek, zapakowany prezent i kwiaty

6 marca obchodziliśmy Dzień Doceniania Pracownika. Cieszy nas fakt, że tego typu dni pojawiają się w kalendarzu. To dobra okazja, by promować wiedzę z zakresu employee experience.

Niedawno pokazaliśmy jeden z naszych sposobów na docenienie współpracowników na przykładzie akcji #GoPositive. W przestrzeni biurowej zamieściliśmy tablicę z karteczkami, na której każdy w dowolnym momencie może zamieścić podziękowania dla wybranych kolegów i koleżanek.

Dziś chcielibyśmy zainicjować refleksję nad rolą codziennego doceniania pracowników w perspektywie budowania długofalowego zaangażowania.

Co motywuje do pracy?

Carolyn Wiley z University of Tennessee podsumowała wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w ciągu ponad 40 lat. Do stale powtarzających się czynników motywacyjnych należą kolejno: wysokie zarobki, docenienie, bezpieczeństwo, możliwość rozwoju oraz ciekawa praca. I choć każdy element jest istotny, to docenienie jest absolutną podstawą. W pewnej formie stosować je powinna każda organizacja, niezależnie od dostępnego budżetu.

Dlaczego docenianie jest ważne?

Osoby, które nie czują się docenione, często doświadczają zniechęcenia i prezentują negatywną postawę wobec pracy. Rośnie ryzyko wypalenia zawodowego lub porzucenia organizacji. Według badania US Department of Labor, spośród osób zmieniających pracę aż 64% jako przyczynę rezygnacji ze współpracy wskazało poczucie bycia niedocenianym.

Behawioryści twierdzą, że jeśli chcesz, aby ktoś powtórzył dane zachowanie, powinieneś natychmiast je nagrodzić. Z humanistycznego punktu widzenia zaś docenienie może być interpretowane jako komunikat „jesteś ważny i wartościowy”. Taki przekaz toruje drogę do umocnienia i pogłębienia relacji.

Pochwały traktowane mogą być także jako sygnały, że zmierzamy we właściwym kierunku. To solidna dawka motywacji do kontynuacji rozwoju w danym obszarze. Głębokie zaangażowanie działa w tym zakresie skuteczniej, niż wysokie zarobki, co potwierdza badanie organizacji The Boston Consulting Group. Analiza wypowiedzi 200 tysięcy pracowników z 189 krajów wykazała, że najważniejszym czynnikiem satysfakcji z wykonywanej pracy jest docenienie. Atrakcyjne wynagrodzenie znalazło się dopiero na 8 miejscu.

Jak chwalić – słowa uznania dla pracownika

  • Osobiście i autentycznie. Wartościowy komunikat jest przede wszystkim szczery.
  • Sam na sam lub publicznie. W tym przypadku należy dostosować się do charakteru chwalonego pracownika. Choć niektórzy lubią być w centrum uwagi, to wiele osób w takiej sytuacji może poczuć się niekomfortowo.
  • Wskaż konkretne zachowanie. Opisz szczegółowo, co Ci się podobało i dlaczego.
  • Możesz też docenić cechę charakteru lub postawę, jeśli jest ona szczególnie istotna pod kątem wartości firmy. Pamiętaj tylko, by podeprzeć się przykładami konkretnych zachowań.
  • Postaw na formę ustną lub pisemną. Zwróć uwagę na to, że wiadomość na papierze jest postrzegana jako bardziej wartościowa niż email.
  • Chwalić może tak naprawdę pracownik każdego szczebla. Warto wprowadzić do kultury organizacji pochwałę jako normę, do której stosuje się każda osoba.

 

Wkrótce pokażemy Ci, jak napisać pochwałę dla pracownika. Przedstawimy także inne formy motywacji pozapłacowej, które mogą zwiększyć zaangażowanie i poziom identyfikacji z organizacją.

 

Jak w Twojej firmie docenia się pracowników? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.