Większość kandydatów nie otrzymuje informacji zwrotnej na żadnym etapie rekrutacji. Co więcej, 80% z nich ma poczucie, że nikt nawet nie zapoznał się z ich CV. Taka sytuacja może doprowadzić do rezygnacji z udziału w przyszłych procesach. Jak w takim razie zakomunikować informację o odrzuceniu aplikacji?

Z tego artykułu dowiesz się, jak przygotować informację zwrotną dla odrzuconego kandydata. Pokażemy również przykładowe wiadomości z feedbackiem.

 

Realia na rynku pracy

Z raportu Candidate Experience 2019 przygotowanego przez firmę eRecruitment Solutions, wynika, że dla kandydatów jasna i otwarta komunikacja z rekruterem jest jednym z najważniejszych elementów w procesie rekrutacyjnym. Tymczasem jedynie 17% z nich dowiaduje się, dlaczego zostali odrzuceni. Zaledwie 26% respondentów deklaruje, że otrzymuje informację o zakończeniu procesu.

Kandydaci cenią sobie feedback. To dla nich szansa na rozwój w obszarach, które faktycznie przyczynią się do znalezienia wymarzonej. Wciąż jednak informowanie o przyczynach odrzucenia kandydatury nie należy do powszechnych praktyk. Tak jak wspomniała Aleksandra Adamowicz-Hesselroth w wywiadzie na temat candidate experience, pracodawcy zazwyczaj niechętnie podchodzą do udzielania informacji zwrotnych kandydatom.

Dlaczego rekruterzy nie udzielają feedbacku?

Jednym z najczęstszych argumentów jest konieczność poświęcania na to zadanie dodatkowego czasu, podczas gdy do firmy spływają nawet tysiące CV na pojedyncze stanowisko.

Istnieje także obawa przed wnikliwymi pytaniami. Niektórzy martwią się, że kandydaci zaczną traktować ich jako osobistych doradców kariery.

Czasami wynika to po prostu z braku umiejętności. Przekazywanie negatywnych informacji zwrotnych nie jest najłatwiejszym zadaniem. Wiele osób może obawiać się, że urazi w ten sposób rozmówcę lub skieruje na siebie jego gniew.

Pamiętaj, że sposób, w jaki traktujesz kandydatów, wpływa na wizerunek Twojej firmy. Od tego zależy, czy będą oni chcieli uczestniczyć w przyszłych rekrutacjach. Z drugiej strony, wielu z nich opowie o swoich doświadczeniach znajomym lub wystawi recenzję w internecie, na przykład na naszym portalu z opiniami. Szczególnie, jeśli doświadczenie to będzie wyjątkowo pozytywne lub wyjątkowo negatywne.

 

Jak udzielać informację zwrotną kandydatom?

Wiele zależy od tego, na jak obszerną wypowiedź możesz sobie pozwolić. Podstawową koniecznością jest poinformowanie kandydata, że proces rekrutacji właśnie się zakończył i nie zdecydowałeś się przyjąć go do pracy. Lepiej jednak jeśli powiadomisz kandydata od razu po odrzuceniu jego aplikacji.

Dobra wiadomość jest taka, że najprostsza forma feedbacku zajmie Ci niewiele czasu, jeśli przygotujesz wcześniej szablony odpowiedzi, zakładając różne scenariusze. Możesz także skorzystać z automatyzacji. Program ATS wyśle za Ciebie informację do wszystkich odrzuconych kandydatów, kiedy klikniesz odpowiedni przycisk po zapoznaniu się z aplikacją. Natomiast jeżeli pierwszy etap prowadzony był przez chatbota, stanie się to automatycznie.

Zachęcamy, byś napisał kilka słów o tym, dlaczego kandydat nie przeszedł do kolejnego etapu. Wymień kompetencje, których zabrakło lub skomentuj wykonanie zadania rekrutacyjnego. Wspomnij także o oczekiwaniach, które są kluczowe – jakie umiejętności mogłyby zaprocentować zatrudnieniem go, gdybyście spotkali się w przyszłości. Dobrą praktyką jest podkreślanie także mocnych strony kandydata. Bądź jednak szczery i zachowaj umiar. Najlepiej, jeśli skupisz się na zasobach związanych ze stanowiskiem, na które aplikował. Takie wskazówki są szczególnie cenne w dalszym rozwoju zawodowym. Możesz także zaproponować udział w rekrutacji na inne stanowisko, jeśli profil kompetencji kandydata jest adekwatny.

Kolejną bardzo istotną kwestią jest dotrzymywanie terminów. Staraj się zawsze precyzyjnie określać, kiedy poinformujesz kandydata o decyzji. Czasami może się zdarzyć tak, że mimo usilnych starań, nie będziesz w stanie wywiązać się z tej obietnicy. W takiej sytuacji powiadom kandydata o przesunięciu terminu. Zachowasz w ten sposób ciągłość kontaktu i unikniesz niepotrzebnego stresu po obydwu stronach.

 

Przykładowy feedback dla odrzuconego kandydata

Przykład #1

Pani Tereso,

dziękuję za zainteresowanie pracą w firmie X. Zapoznałam się z nadesłanym CV. Niestety nie mogę zaproponować Pani przejścia do kolejnego etapu rekrutacji. Profil zaprezentowanych umiejętności nie spełnia kryteriów, jakich wymagamy na stanowisku Marketing Managera. Zachęcam jednak do śledzenia naszej zakładki kariera – co jakiś czas publikujemy nowe oferty. Jeżeli znajdzie Pani ogłoszenie, które Panią zainteresuje, zapraszam do kontaktu.

Życzę sukcesu w dalszych poszukiwaniach.

Marlena Kowalska,

Recruitment Specialist

 

Przykład #2

Tereso,

dziękuję za zainteresowanie pracą w firmie X. Cieszę się, że miałam okazję Cię poznać. Wywarłaś na mnie pozytywne wrażenie. Szczególnie zaimponowała mi Twoja bogata wiedza na temat budowania strategii komunikacji marki, a także oryginalność pomysłów, które dało się zaobserwować w wykonanym zadaniu rekrutacyjnym. Niestety na ten moment nie mogę zaoferować Ci współpracy na stanowisko Marketing Managera. Wymagamy większego doświadczenia, a także rozwiniętych umiejętności zarządzania zespołem. Oczywiście, jeśli będziesz kontynuować swój rozwój w branży i w przyszłości zechcesz zaaplikować do nas ponownie, serdecznie zapraszam! Dzisiaj natomiast mam dla Ciebie inną propozycję. Poszukujemy aktualnie osoby na stanowisko Content Designera – z naszej rozmowy wynika, że Twoje kompetencje i doświadczenia wpasowują się w nasze potrzeby. Jeżeli jesteś zainteresowana, podsyłam link do formularza aplikacyjnego: (…)

Życzę sukcesów na dalszej drodze zawodowej!

Pozdrawiam serdecznie,

Marlena Kowalska,

Recruitment Specialist

 

 

Źródła:

eRecruiter | The Balance Careers