Zgrany zespół to cel zarówno pracodawcy, jak i pracowników. Udana współpraca i dobra komunikacja w grupie sprzyjają efektywności i pomagają osiągać dobre wyniki. Zobacz, jak zbudować zgrany zespół w pracy i poznaj cechy dobrego teamu pracowników.

Zgrany zespół – klucz do sukcesu

Znasz to uczucie gdy 8 godzin w pracy mija Ci w okamgnieniu? Kawa wypita w dobrym towarzystwie, wspólny lunch czy zabawne historie kolegów zza biurka sprawiają, że nawet pełny obowiązków zawodowych dzień może przebiec w dobrym nastroju, a zgrany zespół może wpłynąć pozytywnie na efektywność każdego pracownika. Owocna współpraca oznacza wiele korzyści dla firmy i przynosi zadowolenie zatrudnionym, a zżyty ze sobą team może być gwarancją dalszych sukcesów!

Zgrany zespół – definicja

Zgrany zespół w pracy oznacza grupę dobrze współpracujących ze sobą osób, które wspólnymi siłami osiągają dobre wyniki i zapewniają sobie wzajemne wsparcie, zachowując przy tym przyjazne relacje. Jak zadbać o pracowników? Zgrany team jest filarem każdej dobrze prosperującej firmy, a jego efektywność sprawia, że wielu pracodawców zleca projekty drużynowe i stawia na pracę w grupie.

Cechy zgranego zespołu

Należy pamiętać, że wspólne śmianie się z dowcipów i swobodne rozmowy przy lunchu, mimo że potrafią umilić nam dzień w biurze, nie oznaczają, że dany team dobrze ze sobą współpracuje. Cechy zgranego zespołu to dużo więcej niż przyjazna atmosfera. Oczywiście, dobre relacje między współpracownikami są podstawą udanej kolaboracji w firmie, jednak aby poznać zgraną grupą, należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:

  • Dobra komunikacja – swobodna, ale zarazem szybka wymiana informacji w danej grupie jest niezbędna w prawidłowym funkcjonowaniu i osiąganiu wyników. Dobry kontakt między pracownikami sprzyja integracji zespołu, pomaga w budowaniu wzajemnego zaufania i pobudza kreatywność całej grupy. 
  • Różnorodność – bardziej doświadczony pracownik służy radą nowicjuszowi, młodzi dzielą się nowinkami technologicznymi ze starszymi kolegami z pracy, kobiety współpracują z mężczyznami, a juniorzy mogą liczyć na wsparcie swoich przełożonych. Właśnie tak wygląda zgrany zespół pracowników
  • Odpowiedni lider – silny team leader, który swoją wiedzą i doświadczeniem potrafi zmotywować podwładnych to ostoja dobrej drużyny, a pracownicy, którzy w swoim przełożonym znajdą wsparcie i zrozumienie na pewno to docenią i będą chcieli związać się z daną firmą na stałe.
  • Wzajemne wsparcie – wspólne szukanie rozwiązań danego problemu i czerpanie wzajemnej motywacji wspomaga pracę danego zespołu i poprawia efektywność podejmowanych działań. 
  • Sprawiedliwy podział obowiązków – mimo dobrej atmosfery w danej organizacji często problemem jest sprawiedliwe podzielenie obowiązków. Należy pamiętać, aby każdy z członków danej grupy miał podobny zakres zadań i zadbać o dopasowanie zleconych działań pod kątem umiejętności danego specjalisty.
  • Spotkania integracyjne – integracja zespołu pracowniczego po skończonym projekcie sprzyja budowaniu pozytywnych relacji wśród współpracowników i pomaga odstresować się po wyczerpującym czasie spędzonym w biurze.

Szukasz nowego zatrudnienia w województwie mazowieckim? Sprawdź zakładkę: praca Radom na GoWork.pl!


Jak zbudować zgrany zespół?

Wymienione wyżej cechy dobrego teamu powinny być sukcesywnie wprowadzane w każdej instytucji. Każdy pracodawca powinien wiedzieć, jak zbudować zgrany zespół i dążyć do zapewnienia odpowiedniej współpracy w poszczególnych działach. Jak zacząć budować morale w zespole? Benefity pracownicze, organizowanie spotkań integracyjnych, szkolenia dla pracowników i premie uznaniowe sprzyjają zgraniu zespołu, jednak największe znaczenie dla danego teamu ma wybór odpowiedniego lidera, który prawidłowo pokieruje grupą. 

Zgrany zespół w pracy – korzyści

Formowanie danego zespołu pod względem kwalifikacji i umiejętności danych pracowników wymaga odpowiedniej wiedzy z zarządzania zasobami ludzkimi, a przydzielanie indywidualnych zadań dla członków organizacji powinno być przemyślane i odpowiednio dopasowane. Ważne jest także budowanie zaufania i dbałość o współpracę między wszystkimi pracownikami. Jak zintegrować zespół w pracy? Wspólne świętowanie dobrych wyników i jednoczesne wsparcie w kryzysowych momentach to przepis na sukces zgranej ekipy!

Integracja zespołu

Wiedza na temat tego, jak zintegrować zespół jest szczególnie ważna w firmach, które dopiero budują dane działy i są w trakcie zatrudniania pracowników. Specjaliści ds. HR już podczas rekrutacji pracują nad tym, aby przyszły zatrudniony odnalazł się w danej grupie i biorą pod uwagę kompetencje miękkie w CV  kandydatów. Świeżo zatrudnieni pracownicy na początku swojej kariery w nowym otoczeniu mogą czuć się skrępowani. W budowaniu przyjaznej atmosfery i nawiązywaniu więzi wśród pracowników pomocne są sprawdzone metody wykorzystywane zarówno przez małych przedsiębiorców, jak i światowe korporacje.

Formy integracji zespołu

Jedną z najpopularniejszych form integracji zespołu jest organizowanie spotkań po pracy np. w formie wyjścia na kręgle, bilard czy firmowego karaoke. Wiele firm decyduje się na weekendowe wyjazdy integracyjne, gdzie każdy pracownik ma szansę oderwać się od pracy, zmienić otoczenie i bliżej poznać kolegów zza biurka. Innym wariantem, który sprzyja integracji, jest organizowanie wspólnych akcji dobroczynnych i zaangażowanie pracowników w pomoc charytatywną. Taki sposób spędzania czasu wolnego łączy przyjemne z pożytecznych, a dobre uczynki mogą przynieść sporą satysfakcję pracownikom!

Zgrany zespół – 10 cytatów

Wspólna praca popłaca! Przekonali się o tym wszyscy, którzy mieli okazję pracować w zgranym zespole. Wysokie wyniki osiągane razem dają powody do radości całej drużynie i motywują do dalszych sukcesów. Potwierdzają to znane sentencje dotyczące współpracy. Czy warto budować zgrany zespół? Cytaty mówią same za siebie!

„W pojedynkę możemy zrobić tak mało; razem możemy zrobić tak wiele.” – Helen Keller

„Ludzie pracujący razem jako jedna grupa, potrafią dokonać rzeczy, których osiągnięcie nie śniło się nikomu z osobna.” – Franklin Delano Roosevelt

„Dobra firma powinna być zorganizowaną formą przyjaźni.” – Herbert N.Casson

„Praca zespołowa to paliwo, które pozwala zwykłym ludziom na osiąganie niezwykłych rezultatów.” – Andrew Carnegie.

„Talent wygrywa mecz, ale praca zespołowa i inteligencja wygrywają mistrzostwa.” – Michael Jordan

„Jeżeli istnieje jakiś jeden sekret sukcesu, to jest to umiejętność przyjmowania cudzego punktu widzenia i patrzenia z tej perspektywy z równą łatwością jak z własnej.” – Henry Ford

„Jeśli chcesz gdzieś dojść, najlepiej znajdź kogoś, kto już tam doszedł.” – Robert Kiyosaki

„Ukierunkowanie na zwycięstwo kosztem drugiej osoby ma niewielki sens. Niezależnie czy jest to współpracownik, klient czy dostawca, wszyscy są częścią tego samego ogromnego zespołu.” – Terry Gillen

„Kiedy odnosisz sukcesy biznesowe, jesteś tak dobry jak Twój zespół. Nikt nie może przeprowadzić każdego interesu sam.” – Magic Johnson

„Lider prowadzi ludzi tam, gdzie chcą. Prawdziwy lider zabiera ich tam, gdzie niekoniecznie chcą, ale być powinni.” – Rosalynn Carter

Zgrany zespół – korzyści

W pracy każdego dnia spotykamy się z gronem osób zatrudnionych w tej samej firmie. Charaktery i osobowości pracowników są różnorodne, jednak każdy z nas powinien chcieć współtworzyć zgrany zespół ludzi, którzy dbają o przyjazne stosunki w biurze. Niezależnie od branży, doświadczenia i rodzaju obejmowanego stanowiska w danej strukturze, wszystkim członkom organizacji powinno zależeć na przyjaznej atmosferze i dobrych relacjach ze współpracownikami. Praca zespołowa przynosi masę korzyści pracodawcy i daje niesamowitą satysfakcję zatrudnionym, dlatego warto zadbać o prawidłową integrację pracowników i budować morale w firmie.

Oceń artykuł
0/5 (0)