Reklama

Dress code i jego rodzaje. Jak dopasować strój do okazji?

Dress code — czym jest? Najprawdopodobniej nie pierwszy raz spotykasz się z taką nazwą. Większość osób zmieniających pracę otrzymuje informacje na temat proponowanego stylu ubierania się w danej firmie. Jakie są jego rodzaje i jak dostosować styl do sytuacji?

Dress code - mężczyzna ubrany zgodnie z dress code black tie

W wielu firmach możemy spotkać się z tym, że obowiązuje dress code. Zasada ta występuje szczególnie w dużych korporacjach, które skrupulatnie dbają o swój wizerunek. Jeszcze niedawno dress code był niezwykle ważny, jednak od jakiegoś czasu możemy zaobserwować poluzowanie dress code’u firmowego. Oczywiście nadal obowiązują pewne zasady, a odpowiedni ubiór jest bardzo istotny, jednak luźne jeansy już nikogo nie szokują. Warto jednak zaznaczyć, że dress code odgrywa znaczącą rolę podczas „spotkań na szczycie”, czyli spotkań z klientami lub z zarządem firmy. Jak połapać się w zawiłościach dress codu? Kiedy można ubrać trampki, a kiedy lepiej z nich zrezygnować? Jakie są rodzaje dress code’u? Czy smart casual to, to samo co black tie? Czy jasna koszula to szczyt elegancji?

Dress code – co to jest?

Jest to jeden z elementów pracowniczego savoir-vivre. Dotyczy kompletowania ubioru zgodnie z zasadami panującymi wewnątrz firmy i zazwyczaj jest dość jasno określony. Proste czasy, kiedy każdy pracownik biurowy ubierał się tak samo, dawno minęły. Teraz sprawa dress code jest trochę bardziej skomplikowana.

Znajomość zasad ubioru dostosowanego do okazji jest jedną z ważnych umiejętności w życiu każdego pracownika. W praktyce współpracownik i klient wyrabia sobie o nas opinię w ciągu kilkunastu sekund. Dlatego nienaganny wygląd dopasowany do danej chwili może pomóc w wielu sytuacjach zawodowych. Czy dress code to tylko dopasowany styl ubierania?

Patrz ogólnie i dbaj nie tylko o spójność i całość stroju. Dress code nie ogranicza się tylko do jasnej koszuli. Odpowiednio schludny wygląd osiąga się też przez utrzymanie higieny osobistej, zadbane paznokcie czy świeżo wyglądającą fryzurę. Pamiętaj, że masz tylko kilka sekund, wykorzystaj je dobrze!

Najbardziej popularne rodzaje dress code

Jeżeli twoja rozmowa o pracę zakończyła się sukcesem, najprawdopodobniej otrzymasz wiadomość mailową dotyczącą następnego kroku, którym jest onboarding. Treść wiadomości rozwieje wiele wątpliwości związanych z pierwszym dniem w pracy. Dla nowego pracownika to zawsze pomoc w nawigacji po tym najbardziej stresującym dniu w nowej firmie.

W “onboardingowym” mailu bardzo często odnajdziesz informację na temat dress code, jaki obowiązuje w biurze. Taki kod ubioru pozwoli Ci dostosować własne zasady dress code’u do nowego środowiska pracy. Czy w tej firmie obowiązuje business casual (smart casual), czy może jednak white tie? Jak rozszyfrować niektóre nazwy używane przez pracodawców?

Casual dress code

Można go określić jako strój nieformalny. Dzięki takiemu ubiorowi pracownik może poczuć się nieco swobodniej. Dodatkowo noszenie codziennych ubrań o wygodnym kroju pozwala na pokazanie swojego stylu i zainteresowań. Pozwala na zakładanie koszulek z krótkim rękawem, bluzek, zwykłych dżinsów czy sportowych spódnic. Obecnie coraz więcej pracodawców decyduje się na styl casual w biurze, pokazując, że dbają o swobodę wyrazu pracownika. Warto jednak zaznaczyć, że nadal obowiązują zasady dress code’u, takie jak brak odsłoniętych ramion, bluzek z dużym dekoltem, czy bardzo krótkich spodenek. Zasady te obowiązują zarówno mężczyzn jak i kobiety.

Smart casual dress code

To swobodny strój, nieco bardziej zbliżony do stroju formalnego. Ma zapewniać wygodę i elegancję. Jak skomponować taki ubiór? W przypadku mężczyzn w smart casual można zrezygnować z pełnego garnituru na rzecz mniej formalnej marynarki, połączonej z codziennymi spodniami i jasną koszulą bądź koszulką polo. Kobiety często wybierają połączenie bluzek i koszul albo żakietu i dżinsów. Popularne w smart casual są także koszulki polo lub t-shirty wystylizowane pod klasyczną spódnicę. Możemy także połączyć elegancką bluzkę z obuwiem sportowym. Dopuszczalne są także buty na obcasie. Dzięki smart casual skomponujemy odpowiedni strój zgody z zasadami dress code’u i zachowamy indywidualny charakter naszego stylu. Często taki rodzaj ubioru nazywamy także business casual. Business casual to przede wszystkim dress code, który zawiera w sobie elementy oficjalne połączone z casualowymi dodatkami (połączenie stroju biznesowego z codziennym). Taki ubiór nadal jest wygodny, jednak sprawdzi się także na spotkaniu z szefem lub lunchu z klientem. Business casual to dress code obowiązujący obecnie w większości firm.

Business dress code

W niektórych instytucjach, bankach lub innych zawodach nastawionych na bezpośrednią współpracę z klientem jest wymagany styl biznesowy (dress code biznesowy). To już bardziej formalny rodzaj ubioru. Jest to także klasyczny dress code. Co to oznacza?

Mężczyźni powinni wybierać eleganckie buty (wiązane buty lakierki), ciemny garnitur i krawat. W business dress code dominują stonowane kolory: odcienie szarości, granatu, czerni i ciemnej zieleni (business dress code black). Do tego zestawu najlepiej sprawdzi się jasna koszula. W tym wypadku koszulkę polo najlepiej zostaw w szafie.

Dodatki ogranicz do niezbędnego minimum. Elegancki zegarek i spinki do mankietów powinny wystarczyć.

Kobiecy business dress code to głównie klasyczne kostiumy utrzymane w stonowanych barwach, eleganckie bluzki, eleganckie kombinezony albo żakiety dopasowane do spodni. Nosisz sukienkę lub spódnicę? Pamiętaj o odpowiedniej długości (długości midi – elegancka sukienka zakrywająca kolana) i wybraniu rajstop w kolorze cielistym. Jeżeli nosisz buty szpilki na obcasach wyższych niż 8 cm – nie możemy mówić o obuwiu biznesowym.

Black tie i white tie

To dwa najbardziej oficjalne rodzaje dress code’u, z jakimi możesz spotkać się w nowej pracy (coś więcej niż granatowy garnitur). W praktyce szansa na to nie jest zbyt duża, ponieważ stroje tego rodzaju zakłada się na najbardziej odświętne okazje. To może być odbiór nagrody albo wyjątkowo ważny bankiet. Uznaje się, że styl ten jest najbardziej elegancki, więc nie spotkasz go na biurowych korytarzach. Może się jednak okazać, że Twoja firma organizuje bal, na którym właśnie wymaga się tego rodzaju ubioru, jakim jest elegancki strój. Czym różni się od siebie white tie i black tie? Można to nazwać stopniem odświętności.

Zasady ubioru black tie są ściśle określone:

  • u mężczyzn – czarny smoking, biała koszula z łamanym kołnierzem i mankietami zapinanymi na spinki, czarna muszka zwieńczająca kołnierzyk koszuli i wiązane półbuty, świetnie sprawdzi się także pas hiszpański, czyli ozdobny pas noszony w talii do spodni,
  • u kobiet – długa suknia wieczorowa do ziemi, najlepiej w ciemnych kolorach i uszyta z dobrej jakości materiałów. Całości powinny dopełniać eleganckie buty na obcasie z zakrytymi palcami oraz wieczorowa biżuteria.

Lista zasad ubioru white tie jest jeszcze bardziej szczegółowa:

  • u mężczyzn – frak, białą koszulę dobrej jakości z ozdobnym przodem i zagiętym do muszki kołnierzykiem, białą kamizelkę ze specjalnej tkaniny zwanej piką i białą, jedwabną muszkę
  • u kobiet – długie suknie balowe, szal otulający ramiona i ozdobna biżuteria. Wyróżniającym dodatkiem mogą być ewentualnie rękawiczki oraz zdobione buty na obcasie.

Black tie dress code jest odrobinę mniej restrykcyjny niż white tie dress code. Zazwyczaj te dwa style znajdziemy na bardzo wystawnych bankietach lub prestiżowych wydarzeniach biznesowych. Nie musisz się zatem martwić, że taki obowiązuje dress code na co dzień. Elegancka sukienka, czy czarny frak to z pewnością miła odmiana, dzięki której możemy poczuć się jak milion dolarów.

Oceń artykuł
4.2/5 (5)