ikona autora wywiadu

Wywiad udzielony przez użytkownika Potatos

Były pracownik

27.12.2023 09:12

Chcemy Cię lepiej poznać. Napisz proszę, jaką historią chcesz się z nami podzielić?

Potatosikona wywiad

Jestem osobą niepełnosprawną od dzieciństwa, z wyższym wykształceniem i niemal 30-letnim stażem pracy. Dla PKP Energetyka S.A. - obecnie PGE Energetyka Kolejowa S.A. przepracowałem prawie 16 lat, w tym 5 lat jako podwykonawca innego pracownika B2B, a niemal 11 lat jako pracownik B2B. Niestety od kilku lat wynagrodzenie stało w miejscu na poziomie sprzed pandemii, mimo rosnących kosztów. Musiałem zapewnić sobie samochód i jego utrzymanie do wyjazdów służbowych (obszar mojego działania obejmował 5 województw), sprzęt informatyczny, oprogramowanie, księgowość, materiały biurowe, koszty utrzymania miejsca pracy i inne. Mój wniosek z 2022 roku do ówczesnego Zarządu Spółki o podwyżkę wynagrodzenia spotkał się z odpowiedzią, że według nich wynagrodzenie nadal jest akceptowalne. Z kolei nowy Zarząd wypowiedział, mi poprzednią umowę i zaproponował jeszcze gorsze warunki pracy — wynagrodzenie godzinowe w miejsce dotychczasowego miesięcznego ryczałtowego, z tym że nie wiadomo było, ile godzin przepracuje się w miesiącu. Trzeba było zapewnić gotowość 24h/7 dni w tygodniu, ewentualne zastępstwo tak samo wykwalifikowanego specjalisty. Zarząd nie wziął w ogóle pod uwagę dotychczasowych wyników w pracy i tego, że praktycznie uzyskane dla spółki zyski wielokrotnie przekraczały moje wynagrodzenie. Na propozycje modyfikacji zaproponowanych warunków umowy, Zarząd Spółki poprzez odpowiedni Dział Centrali odpowiedział odmownie. Z dnia na dzień, i po 16 latach zakończył ze mną współpracę. Aktualnie znajduję się w wieku przedemerytalnym i dodatkowo, jak wspomniałem, jestem osobą niepełnosprawną i z tego powodu trudniej znaleźć mi pracę.

Na jakim stanowisku pracowałeś/aś i na czym ono polegało? Napisz, co robiłeś/aś na co dzień w firmie, czym się zajmowałeś/aś?

Potatosikona wywiad

Pracowałem na samodzielnym stanowisku specjalisty. Moim zadaniem była ochrona interesów Spółki przed organami zewnętrznymi. Świadczyłem także usługi doradztwa i pomocy w mojej dziedzinie skierowane do pracowników spółki, w tym kierowników jednostek i komórek organizacyjnych Spółki oraz Spółki Córki — PKP Energetyka Obsługa sp. z o.o.

Czy miałeś/aś możliwość pracy zdalnej? Jeżeli nie, z czego wynikała ta decyzja?

Potatosikona wywiad

Tak miałem. Głównie pracowałem w swoim biurze, które musiałem utrzymywać. W Spółce pełniłem dyżury celem: kontaktu z kierownictwem i pracownikami, wymiany koniecznej dokumentacji, odbioru korespondencji kierowanej bezpośrednio do Spółki oraz archiwizacji.

Co było powodem zakończenia współpracy z firmą? Czy z pracy zrezygnowałeś/-aś sam, czy zwolniono Cię? Czy jakaś konkretna sytuacja wpłynęła na zakończenie Twojej współpracy z firmą?

Potatosikona wywiad

Wypowiedziano mi dotychczasową umowę z dwumiesięcznym okresem wypowiedzenia i nie zawarto ze mną nowej umowy. Pierwotnie obiecywano mi zawarcie takiej umowy. O tym, że nie zostanie ona zawarta, dowiedziałem się z wiadomości e-mailowej, którą dostałem od kierownika biura Centrali Spółki, na dzień przed upływam okresu wypowiedzenia poprzedniej umowy. Jednocześnie natychmiast kazano mi zdać całą posiadaną dokumentację Spółki — łącznie kilkaset tomów akt.

Jakie są widełki wynagrodzeń na tym stanowisku (kwoty netto)?

Potatosikona wywiad

Kwota brutto, którą otrzymywałem, jako specjalista wynosiła 3950 złotych. Po odjęciu kosztów: utrzymania i amortyzacji samochodów, sprzętu komputerowego i biurowego, oprogramowania, księgowości, materiałów biurowych, niezbędnych ubezpieczeń, składek, kosztów miejsca pracy (media, internet, czynsz, opłaty eksploatacyjne) kwota netto wynagrodzenia nie wiem, czy osiągała 2000 złotych.

Jak długo pracowałeś/aś w tej firmie?

Potatosikona wywiad

Około 6 lat jako podwykonawca innego pracownika B2B oraz niemal 11 lat jako pracownik B2B.

Jakie dwa (lub więcej) pozytywne aspekty pracy w tej firmie mógłbyś/mogłabyś wskazać?

Potatosikona wywiad

Dobra współpraca z: kierownikami działów, jednostek i komórek organizacyjnych, z kadrą inżynierską i techniczną spółki. Ciekawe, wartościowe szkolenia organizowane przez jeden dział merytoryczny.

Jakie dwa (lub więcej) negatywne aspekty pracy w tej firmie mógłbyś/mogłabyś wskazać?

Potatosikona wywiad

Niskie wynagrodzenie, które i tak było coraz bardziej się obniżane. Brak znajomości i zrozumienia zakresu i specyfiki pracy ze strony Zarządu Spółki i Centrali (nadzorcze biuro Centrali Spółki po jej repolonizacji nie wiedziało w ogóle, czym się zajmujemy, nawet nie mieli naszej umowy — musiałem im wysłać skan umowy, wszystkich aneksów do niej oraz tekst ujednolicony umowy). Coraz gorsze techniczne warunki pracy — brak dostępu do urządzeń biurowych jak np. wielkoformatowa barwna kserokopiarka i skaner, które były potrzebne w celu przygotowania odpowiedniej dokumentacji do organów zewnętrznych, coraz mniej miejsca udostępnianego na akta, których było bardzo dużo.

Jakie były możliwości rozwoju na Twoim stanowisku / w Twoim dziale? Z czego to wynikało?

Potatosikona wywiad

Ewentualny rozwój mógł jedynie wynikać ze specyfiki i różnorodności spraw i własnej pracy nad nimi. Natomiast nie było możliwości rozwoju formalnego, ponieważ pracowałem na stanowisku wysoko wykwalifikowanego specjalisty i formalnie wyższych kwalifikacji już nie mogłem uzyskać.

Czy firma planowała szkolenia i jak często się odbywały? Napisz jakich obszarów/ tematyki dotyczyły.

Potatosikona wywiad

Jeden dział merytoryczny od kilku lat organizował szkolenia, które się odbywały w odstępach od 1 miesiąca do 1 roku.

Jak oceniasz atmosferę pomiędzy pracownikami firmy?

Potatosikona wywiad

Atmosfera pomiędzy szeregowymi pracownikami firmy oraz kierownictwem działów merytorycznych a pracownikami była dobra.

Jak oceniasz atmosferę pomiędzy pracownikami a pracodawcą/kadrą zarządzającą?

Potatosikona wywiad

Atmosfera pomiędzy Zarządem Spółki oraz biurem Centrali Spółki a nami, pogarszała się. Szczególnie po repolonizacji Spółki i jej wejściu do grupy PGE. W zasadzie mieliśmy kontakt tylko z biurem Centrali, gdyż Zarząd jeszcze wcześniej odmownie odpowiedział na wniosek o waloryzację pandemiczną naszego wynagrodzenia. Natomiast zwierzchnie biuro Centrali Spółki po repolonizacji podważało polecenia kierowników działów merytorycznych, które były kierowane do nas i które to polecenia, zgodnie z wiążącą nas umową, mieliśmy realizować. Sytuacja była bardzo nieprzyjemna.

Co najbardziej wpływało, według Ciebie, na atmosferę w firmie. Wskaż przykłady sytuacji i zachowań.

Potatosikona wywiad

Wspomniane wyżej podważanie przez kierownika biura nadzorującego Centralę Spółki poleceń wydawanych przez kierowników działów merytorycznych. Stawiało nas to w dwuznacznej sytuacji, gdyż gdy zrealizowałem takie polecenie, spotkałem się z reprymendą wydawaną przez kierownika biura Centrali Spółki. Jednocześnie od kierowników działów merytorycznych, z którymi współpracowaliśmy, otrzymywałem sygnały, że nie mogą się oni skontaktować z kierownikiem tego biura Centrali Spółki.

Czy pracodawca wywiązywał się z ustalonych warunków współpracy? Jeśli nie, co nie było zgodne z ustaleniami?

Potatosikona wywiad

Nie do końca się wywiązywał. Zdarzała się zwłoka w wypłacie wynagrodzenia oraz zwrocie poniesionych za spółkę kosztów różnych opłat administracyjnych i innych. Pracodawca nie zapewniał materiałów biurowych, do czego był zobowiązany zgodnie z umową — koszt tych materiałów musieliśmy ponosić sami. Często polecenia nie były wydawane pisemnie, do czego zobowiązywała umowa, lecz ustnie. Starałem się napominać osoby wydające polecenia o stosowanie odpowiedniej formy.

Dzięki GoWork masz właśnie możliwość zasugerowania swojemu byłemu CEO/ Właścicielowi istotnych zmian. Co byś mu powiedział/a o organizacji i doradził/a co poprawić w firmie?

Potatosikona wywiad

Poradziłbym pogłębienie wiedzy odnośnie obszarów, którymi zajmują się pracownicy oraz znaczenia ich pracy dla Spółki i zysków przez nią osiąganych. Radziłbym wprowadzenie lepszych warunków pracy i stabilnego, wyższego wynagrodzenia.



ikona autora wywiadu

Wywiad udzielony przez użytkownika Weteran

Były pracownik

11.05.2023 08:05

Chcemy Cię lepiej poznać. Napisz proszę, jaką historią chcesz się z nami podzielić?

Weteranikona wywiad

Chcę opowiedzieć o swoich doświadczeniach w PKP Energetyka i rozwoju firmy.

Na jakim stanowisku pracowałeś/aś i na czym ono polegało?

Weteranikona wywiad

Pracowałem na stanowiskach: Dyrektor Zakładu, Naczelnik Sekcji, Inżynier Elektromonter.

Co było powodem zakończenia współpracy z firmą?

Weteranikona wywiad

Powodem była emerytura. Miało to formę narzuconego odgórnie zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy na okres 2,5 roku.

Jak długo pracowałeś/aś w tej firmie?

Weteranikona wywiad

Przez 38 lat.

Czy poleciłbyś/poleciłabyś pracę w tej firmie swojemu przyjacielowi? Uzasadnij swoją odpowiedź

Weteranikona wywiad

Tak, można obserwować ciekawą technikę, a konkretnie elektrotechnikę inną od tej, którą znamy z naszych domów. Firma jest stabilna, ma ugruntowaną pozycję na rynku i wieloletnią tradycję.

Jak wyglądały szkolenia w Twojej firmie?

Weteranikona wywiad

Przechodziłem dwa razy ten sam pakiet szkoleń w czasie pracy - nowy właściciel nie miał świadomości, że mam je już za sobą. Pracodawca nie był początkowy otwarty na to, żeby pokrywać koszty zwiększania kwalifikacji i wykształcenia pracowników. Panowało przekonanie, że specjalistów gotowych do zatrudnienia jest na rynku wielu, ale czas zweryfikował takie podejście i po dwóch latach uruchomiono wsparcie pracowników w kwestii podnoszenia kwalifikacji.

Jakie były możliwości rozwoju na Twoim stanowisku?

Weteranikona wywiad

Mogłem rozwijać się przez lata pracy na różnych stanowiskach, które wymieniłem wyżej. W innym wypadku nie pozostałbym w tej firmie. Firma ma charakter infrastrukturalny, nie ma więc jasnej ścieżki kariery dla każdego - działa to raczej w sposób hierarchiczny.

Były pracownik
Były pracownik

Tu kariera hierarchiczna oraz po znajomości, doświadczenia. Brak szkoleń.

Jak oceniasz atmosferę panującą w firmie? Jak myślisz, z czego to wynikało?

Weteranikona wywiad

Po wrześniu 2015 w firmie pojawiła się wielka presja i nieufność nawet wobec pracowników z dużym stażem i kompetencjami. Nieufność wystąpiła w wyniku przejęcia firmy z osiemdziesięcioletnim stażem przez nowego właściciela, który zaczął budować jej wartość, z czym wiązała się większa presja i nacisk na szybkie działanie oraz rozwój.

Jak oceniasz warunki i ustalenia z pierwszego dnia pracy względem przestrzegania tych ustaleń przez pracodawcę?

Weteranikona wywiad

Warunki pracy ustalane były bardzo dawno, bo w 1982 roku, ale firma wywiązała się z deklaracji.

Jak wygląda w firmie system wynagrodzeń oraz ewentualnych premii?

Weteranikona wywiad

W firmie powstał weryfikowany, obiektywny system płac oraz premii. Widełki płacowe obejmowały 10 zazębiających się szczebli, natomiast system premiowy w dużej części miał charakter wskaźnikowy, co oznacza, że dotyczył wykonania konkretnych zadań, dzięki czemu premie nie były jedynie uznaniowe. Dodatkowo wszystkie warunki pracy oraz wymagane kompetencje były jasno wskazywane w ofertach pracy na poszczególne stanowiska.

Były pracownik
Były pracownik

Premie jak pamiętam były różne , to znaczy jak pracownik prowadził zespół pracowników tzw brygadzista miał dwa razy wyższą premię uznaniową, kwartalna oraz inną. Nie byli doceniani tacy pracownicy , którzy mieli pojecie, wiedzę doświadczenie pracy w różnych miejscach, stanowiskach. Tu liczyło się kumoterstwo , znajomości.

Dzięki GoWork masz właśnie możliwość zasugerowania swojemu byłemu CEO/ Właścicielowi istotnych zmian. Co byś mu powiedział/a o organizacji i doradził/a co poprawić w firmie?

Weteranikona wywiad

Zasugerowałbym, żeby zwiększyć zatrudnienie przy pociągach sieciowych oraz kupić nowe pociągi, a przede wszystkim szanować i wykonywać obowiązki wobec Polskich Linii Kolejowych, które są zawarte w umowach.

Były pracownik
Były pracownik

Zwiększenie zatrudnienia na pociągach polegało na nie doświadczonych , bez wiedzy pracowników z byłych sekcji energetycznych, gdzie byli to elektrycy nie związani z trakcją. To było bezmyślne posunięcie, kierowników, dyrektorów. Byli oni odsyłani na pociąg sieciowy po byłych pracowników sieci trakcyjnych , którzy odeszli na emerytury lub renty. Tak sam sposób mieli zrobić , wysyłając pracowników sieci trakcyjnej oraz podstacyjniaków do sekcji energetycznych. Oni tam tam byli zbędni bo nie mieli wiedzy z pomiarów elektrycznych oraz z wiedzy z branży energetycznej oraz elektrycznej. Po prostu nic nie umieli. Taka polityka zmian pracowników to bezsens, czasy PRL-u. Lepiej zatrudnić nowych pracowników oraz ich wyszkolić.



gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
PKP Energetyka