Co to jest Exit Interview?

Exit interview powinno stać się nieodłącznym elementem odchodzenia z firmy. Czym jest exit interview i jak przeprowadzić taką rozmowę, aby dowiedzieć się jak najwięcej na temat powodów rezygnacji ze stanowiska i zapewnić następnemu pracownikowi lepsze warunki? Poznaj przykładowe pytania na exit interview!

Co to jest Exit interview i jaki ma cel?

Exit interview jest właściwym momentem, aby odchodzący pracownik przekazał nam swoje spostrzeżenia odnośnie stanowiska, obowiązków czy relacji panujących w naszej firmie. Warto by to pracownik działu HR przeprowadził z nim indywidualną rozmowę lub przekazał ankietę podsumowującą przebieg zatrudnienia i powody rozstania. Niezmiernie istotne jest zachowanie otwartości na to, co druga strona zdecydowała się powiedzieć. Metodę przeprowadzenia exit interwiew powinniśmy dobrać do naszej kultury organizacyjnej oraz sposobu wykonywania przez daną osobę obowiązków służbowych. Taka forma pożegnania to również świetny sposób na pozostawienie dobrego wrażenia oraz zdrowych relacji biznesowych na przyszłość.

Exit interview – pytania

Podczas rozmowy należy przede wszystkim podążać za naszym rozmówcą, zamiast skupiać się na odhaczeniu kolejnych punktów.  Pytania do exit interview warto mieć przygotowane wcześniej, nie zapominaj jednak, że odchodzący pracownik może chcieć zadać Ci kilka pytań, więc pozostaw przestrzeń również dla niego.

Poznaj kilka przykładowych zagadnień, o które warto zapytać w trakcie ankiety lub rozmowy.

Podczas exit interview zapytaj odchodzącego pracownika:

  • Co wpłynęło na decyzję o poszukiwaniu nowego miejsca  pracy?
  • Gdybyś miał wpływ na zmiany w organizacji, jakie byś rekomendował?
  • Czy do tej pory dzieliłeś się swoimi spostrzeżeniami z innymi osobami w firmie?

jak przeprowadzić exit interview

Exit interview – wzór pytań 

Zbierz cenne doświadczenia. Przygotuj np. takie pytania do exit interview:

  • Czy znasz cel swojej pracy, a Twoje obowiązki są dla Ciebie jasne?
  • Czy otrzymałeś wszystkie zasoby, których potrzebowałeś, aby wykonać swoją pracę jak najlepiej?
  • Co najbardziej doceniałeś w swojej codziennej pracy?
  • Czy często otrzymywałeś konstruktywny feedback od swojego przełożonego?
  • Co sądzisz o sposobie zarządzania zespołem i firmą?

Podczas exit interview poznaj też ważne spostrzeżenia pracownika. Możesz zadać mu m.in następujące pytania:

  • Jakie widzisz największe ryzyko dla naszej organizacji?
  • Jakiej rady chciałbyś udzielić swojemu zespołowi?
  • Co sprawiłoby, aby nasza firma stała się lepszym miejscem do pracy?
  • Czy poleciłbyś pracę u nas swojemu znajomemu?

Bez względu na to, czy podczas exit interview zdecydujesz się zadać wszystkie, czy tylko niektóre z powyższych pytań pamiętaj, aby podejść do tego z właściwym nastawieniem. Pracownik, który opuszcza organizację, z różnych powodów, może nie chcieć się dzielić swoimi przemyśleniami. Poproś go o uczciwość i pełną szczerość oraz spraw, aby to doświadczenie było dla niego jak najbardziej pozytywne i na zakończenie koniecznie podziękuj.

Przeczytaj także: Podziękowanie za współpracę – odejście z pracy

Exit interview: ankieta to nie wszystko!

Dla byłych pracowników nie ma już znaczenia czy i jakie działania Twoja firma podjęła lub nie podjęła na podstawie ich opinii. Często jednak przed taką rozmową zastanawiają się co mówić na exit interview i nawet ostatniego dnia nie chcą zostawiać po sobie złego wrażenia. Odpowiedzi osoby odchodzącej z pracy mają za to ogromne znaczenie dla pracowników, którzy nadal w niej pracują. Jeżeli ktoś opuszcza organizację z bardzo konkretnych powodów takich jak np. toksyczna kultura organizacyjna czy brak możliwości uczenia się i rozwoju, prawdopodobnie inni pracownicy też je dostrzegają. Pamiętaj, aby wysłuchać uwaznie całej wypowiedzi pracownika i wyciągnąć wnioski, ponieważ najcenniejszym elementem exit interview jest zebrany feedback.

Zarówno Onboarding, jak i Offboarding są bardzo ważnymi elementami Employee Experiance, a exit interview stanowi nieodzowny element pozwalający pracownikowi zakończyć całe doświadczenie w sposób właściwy. Jest to również bardzo cenne narzędzie wspierające organizację w procesie uczenia się, tak aby stawała się ona przyjaznym miejscem do pracy i rozwoju dla obecnych, jak i przyszłych jej pracowników.