Employer Branding (EB) to jedna z kluczowych dla zarządzania dziedzin. Charakteryzuje ją jednak duża dynamika zmian i stała ewolucja trendów – wynika to ze zmieniających się potrzeb pracowników. Pracodawcy którzy chcą nadążyć za konkurencją powinni te zmiany obserwować, wprowadzając w życie najlepsze praktyki EB. Dzięki temu przyciągną ku sobie najlepszych specjalistów, zatrzymają ich w firmie i pozytywnie wpłyną na ich produktywność, co finalnie przełoży się na zysk przedsiębiorstwa.

trendy-w-eb-i-hr

Czym dokładnie charakteryzuje się employer branding? Jakie trendy w tej dziedzinie wysuną się na pierwszy plan w 2024 roku? Dlaczego podążanie za trendami w EB jest tak ważne? Na co działy HR powinny zwrócić uwagę w szczególności? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym materiale.

Employer Branding – dlaczego warto podążać na najnowszymi trendami?

Employer branding to wiodąca we współczesnym HR dziedzina, pozwalająca na znaczne poprawienie jakości środowiska pracy. Dla wielu jest to fascynująca tematyka, łącząca w sobie marketing par excellence, naturę ludzkich potrzeb i strategię dotyczącą organizację środowiska pracy w przestrzeni danego przedsiębiorstwa.

Teoria EB pozwala na zrozumienie, że kluczowym zasobem na współczesnym, dynamicznym rynku pracy są właśnie pracownicy – szczególnie gdy mówimy o wysokiej klasy specjalistach. Ich oczekiwania ewoluują, a rolą organizacji walczących o talenty jest budowanie własnej marki tak, by tych najlepszych przyciągnąć i zatrzymać.

Sam employer branding i trendy w nim panujące zmieniają się niezwykle szybko, elastycznie dostosowując się do potrzeb coraz to bardziej wymagających pracowników. Podążanie za najnowszymi nowinkami w dziedzinie EB i wykorzystywanie ich w praktyce pozwoli pracodawcom na osiąganie wyznaczonych sobie przez nich celów – finansowych, kadrowych i rozwojowych.

Employer Branding i HR – trendy w 2024 roku

Nie ulega wątpliwości, że employer branding to dziedzina niezmiernie istotna dla wszystkich kadr zarządzających. Dość wyraźne jest również to, że wraz z potrzebami pracowników zmieniają się także strategie w EB. Jakie trendy w employer brandingu będą dominować w 2024 roku? Na co pracownicy HR powinni zwrócić szczególną uwagę? Oto dziesięć najistotniejszych kierunków.

  • Autonomia pracowników, w myśl zasady „work as you wish” – dotyczy zarówno udostępnienia możliwości pracy zdalnej, jak i poczucia wpływu na losy przedsiębiorstwa, związanego z możliwością samodzielnego kreowania strategii i kultury organizacyjnej własnej pracy.
  • AI i inne rozwiązania IT w procesie rekrutacji – dotyczy usprawnienia i unowocześnienia metod rekrutacyjnych, co wpływa na komfort i tempo naboru. Istotny jest wszechstronny rozwój systemów ATS (Applicant Tracking System).
  • Rekrutacja nastawiona na kompetencje, nie wykształcenie – istotne dla kandydatów jest to, by pracownicy HR zwracali uwagę przede wszystkim na ich doświadczenie i posiadane umiejętności, a nie wyłącznie poziom wykształcenia formalnego. Pragną również docenienia ich gotowości do poszerzania swoich kompetencji i ich praktyki w tym zakresie (również w kwestii przebranżawiania).
  • Praca hybrydowa – wcześniej wspominaliśmy już o zwiększeniu autonomii pracowników. Dobrą praktyką w tym zakresie jest umożliwienie zatrudnionym pracy hybrydowej i postawienie także na inne formy elastyczności pracy.
  • Benefity pozapłacowe – rozmaite benefity pozapłacowe od dawna stanowiły zdobywający na popularności trend w employer Brandingu; dziś systemy kafeteryjne nikogo już nie dziwią, jednak pracownicy coraz bardziej domagają się od pracodawców świeżości i kreatywności w tym zakresie.

employer-branding-zasady

  • Badania wśród pracowników, zarówno wewnętrzne i zewnętrzne – dobra komunikacja wewnątrz firmy stanowi podstawę jej sprawnego funkcjonowania, podobnie jak rozumienie potrzeb pracowników. Przeprowadzanie ankiet i rozmów z własnymi pracownikami, oraz prowadzenie badań zewnętrznych i śledzenie najświeższych informacji w celu poznania bieżących trendów jest kluczowe.
  • Nastawienie na dobrostan pracowników (z ang. „wellbeing”) – zdrowie psychiczne pracownika stanowi podstawę jego produktywności. Każdy pracodawca powinien o tym pamiętać, starając się stworzyć przyjazne miejsce pracy.
  • Przeciwdziałanie „quiet quitting” – angielski termin „quiet quitting” oznacza „ciche rzucanie pracy”, które jest niestety coraz częstszym zjawiskiem na polskim rynku. Oznacza to sytuację, w której zaniedbany pracownik coraz mniej angażuje się w swoje obowiązki, nie czując już przywiązania do firmy. Pracodawca powinien reagować pozytywnymi zmianami od razu, jak tylko zauważy w swojej firmie takie zjawisko.
  • Coraz bardziej zacięta walka o talenty – wiele statystyk i list zawodów deficytowych obnaża prawdę o polskim rynku zatrudnienia zauważając, że w wielu sektorach brakuje coraz większej ilości rąk do pracy. Kadry zarządzające i działy HR powinny mieć świadomość, że im mniej rąk do pracy na rynku, tym zacieklej trzeba walczyć o najwyższej klasy specjalistów.
  • Work – Life Balance – nie samą pracą żyje człowiek, więc pracodawca powinien być świadomy tego, że jego pracownik potrzebuje nie tylko odpoczynku, ale i czasu na spełnianie swoich marzeń, hobby czy zainteresowań. Pomoże w tym zastosowanie się do zasad work – life balance.

Employer Branding w 2024 roku – podsumowanie

Rynek pracy w Polsce faworyzuje dziś pozycję pracowników (szczególnie tych wykwalifikowanych) co nie jest niczym złym. Działy HR muszą być na to po prostu przygotowane, dostosowując swoją politykę do bieżących trendów.

Employer branding jest z kolei dyscypliną dynamiczną, która podlega stałej ewolucji. Warto śledzić nowinki w tym zakresie i edukować się – dzięki temu nie pozostaniesz w tyle za konkurencją!

#2024 #trendy #hr #employerbranding #pracodawca #pracownik #diversity #experience

Oceń artykuł
5/5 (1)