Employer branding w ostatnich latach przeżywa prawdziwy rozkwit. Pojawiają się coraz ciekawsze sposoby na budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy. Jedną z nowości na polskim rynku pracy jest tworzenie społeczności dla alumnów korporacyjnych.

 

 

Alumn – biznesowy odpowiednik absolwenta

Alumn w świecie biznesu jest tym samym, co absolwent w przypadku szkolnictwa. Od lat na uczelniach wyższych prowadzone są różne działania, mające na celu utrzymywanie relacji z byłymi studentami, a także wspomaganie ich dalszego rozwoju lub pomoc w poszukiwaniu pracy. W ostatnich latach idea ta zaczęła pojawiać się również w biznesie. Stopniowo zmienia się nastawienie wobec byłych pracowników:

  • Decyzja o zmianie pracy po kilku latach stażu coraz częściej postrzegana jest jako przejaw gotowości do dalszego rozwoju, a nie braku szacunku do czy lojalności
  • Utrzymywanie pozytywnych relacji, zamiast dystansowania się
  • Większa gotowość do ponownego zatrudnienia osób, które już kiedyś się sprawdziły

Społeczność alumnów to doskonały element strategii employer brandingowej – wprowadzić go mogą nie tylko korporacje, ale także mniejsze przedsiębiorstwa oraz organizacje non-profit. Programem warto objąć nie tylko pracowników etatowych, ale także praktykantów, stażystów oraz pracowników kontraktowych.

Idea ta doskonale wpasowuje się w kulturę wszystkich organizacji, których centralną wartością są ludzie. Dodatkowo program ten może stanowić naturalną kontynuację outplacementu. Różnica polega na tym, że powinien on być proponowany wszystkim osobom, które odchodzą – także tym, które robią to z własnej woli.

W Polsce kluby alumnów korporacyjnych to wciąż nowość – idea ta dopiero wkracza na nasz rynek. Oznacza to, że Twoja firma prowadząc takie działa, może zyskać przewagę nad konkurencją dzięki unikalnemu EVP.

 

Dlaczego Twoja firma powinna dbać o alumnów?

Pomysł, by poświęcać zasoby na podtrzymywanie pozytywnych relacji z byłymi pracownikami, może niektórym wydawać się nietypowy. Pamiętaj jednak, że na rynku znajduje się ograniczona liczba kandydatów – nawet jeśli na chwilę obecną wiele osób szuka pracy, to kryzys kiedyś się skończy i znów firmy zaczną rywalizować o najlepszych pracowników.

Inną kwestią jest ocieplanie wizerunku po masowych zwolnieniach, które miały miejsce w ostatnich miesiącach. Jednym ze sposobów, o którym wcześniej pisaliśmy, są programy outplacementowe – tworzenie społeczności alumnów może być ich kontynuacją.

Palenie mostów nie jest dobrą praktyką – byli pracownicy mogą kiedyś stać się klientami, partnerami biznesowymi, albo po prostu kandydatami. Utrzymując z nimi dobre relacje, Twoja firma może tylko na tym zyskać:

  • Pozytywny wizerunek marki pracodawcy
  • Polecanie Twojej firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy
  • Przyciąganie talentów
  • Ułatwienie rekrutacji – bezpośredni dostęp do sieci sprawdzonych kontaktów

Rekrutację warto zacząć od przeszukania społeczności alumnów – wśród nich mogą znaleźć się idealni kandydaci. Tym bardziej, że w międzyczasie mogli oni nabyć kompetencje, które są obecnie poszukiwane przez Twoją firmę. Dodatkowo szybciej przejdą proces adaptacji niż osoby z zewnątrz, jako że już mieli wcześniej styczność z tym konkretnym środowiskiem pracy.

 

Tworzenie społeczności alumnów

Społeczność alumnów może być rozwijana i podtrzymywana na wiele sposobów:

  • Grupa na Linkedinie lub Facebooku
  • Blog prowadzony przez alumnów – ekspertów
  • Platforma gamingowa lub społecznościowa
  • Forum dyskusyjne
  • Newsletter
  • Eventy
  • Spotkania integracyjne

Pamiętaj, by oferowane zasoby odpowiadały na rzeczywiste potrzeby alumnów. Z raportu przygotowanego przez Enterprise Alumni dowiadujemy się, że alumnów korporacyjnych najbardziej interesują kwestie takie jak:

  • Budowanie sieci kontaktów
  • Możliwość ponownego zatrudnienia
  • Poszerzanie wiedzy branżowej
  • Organizowane eventy
  • Możliwość podjęcia współpracy z innymi alumnami
  • Treści tworzone przez innych alumnów (np. artykuły eksperckie)

Wskazówki te potraktuj jako punkt wyjścia do przygotowania własnego programu dla alumnów. Po uruchomieniu go, warto regularnie przeprowadzać badania satysfakcji odbiorców. Dzięki temu będziesz tworzyć treści, które wywołają większe zaangażowanie.

Jak zaprosić alumnów do przygotowanego dla nich programu?

  • Odchodzących pracowników – podczas exit interview lub w ostatnim dniu pracy (osobiście lub mailowo)
  • Pracowników, którzy już odeszli – publikacja informacji o programie w mediach społecznościowych, mail z zaproszeniem
  • Aktualnie zatrudnionych pracowników – o programie warto mówić już podczas onboardingu, natomiast pozostałym przekazać informację za pośrednictwem kanałów komunikacji wewnętrznej. Prędzej czy później i oni staną się odbiorcami programu.

 

Jeżeli wciąż wahasz się, czy rzeczywiście warto inwestować w utrzymywanie relacji z byłymi pracownikami, pomyśl o tych, którzy dopiero dołączą do Twojej firmy. Według raportu organizacji Enterprise Alumni, większość osób przeglądających stronę „Alumni” nie stanowią wcale byli pracownicy. 54% wyświetleń generowanych jest przez osoby, które dopiero interesują się udziałem w procesie rekrutacyjnym. Potencjalni kandydaci biorą pod uwagę to, jaka przyszłość czeka osoby, które rozstają się z organizacją.