Nikt z nas nie lubi pożegnań, a moment odejścia z pracy nie należy do wyjątków. Bez względu na powody rozstania jest nam przykro, gdy odchodzi pracownik, który był zaangażowany w codzienne życie firmy. Bardzo ważne jest, aby podczas Offboardingu właściwie się z nim rozstać a nieodzownym elementem tego powinien stać się Exit Interview.

 

Czym jest Exit Interview i jaki ma cel?

Exit InterviewExit Interview jest właściwym momentem, aby odchodzący pracownik przekazał nam swoje spostrzeżenia odnośnie stanowiska, obowiązków czy relacji panujących w naszej firmie. Warto by to pracownik działu HR przeprowadził z nim indywidualną rozmowę lub przekazał ankietę podsumowującą przebieg zatrudnienia i powody rozstania. Niezmiernie istotne jest zachowanie otwartości na to, co druga strona zdecydowała się powiedzieć. Metodę przeprowadzenia exit interwiew powinniśmy dobrać do naszej kultury organizacyjnej oraz sposobu wykonywania przez daną osobę obowiązków służbowych. Taka forma pożegnania to również świetny sposób na pozostawienie dobrego wrażenia oraz zdrowych relacji biznesowych na przyszłość.

 

Zadawaj tylko właściwe pytania!

Prowadząc exit interview, warto mieć przygotowany plan działania, jednak przede wszystkim należy podążać za naszym rozmówcą, zamiast skupiać się na odhaczeniu kolejnych punktów. Nie zapominaj również, że odchodzący pracownik może chcieć zadać Ci kilka pytań, więc pozostaw przestrzeń również dla niego.
Poniżej kilka przykładowych pytań, które warto zadać w trakcie ankiety lub rozmowy.

 

Zapytaj o istotne powody:

Powody

  • Co wpłynęło na decyzję o poszukiwaniu nowej pracy?
  • Gdybyś miał wpływ na zmiany w organizacji, jakie byś rekomendował?
  • Czy do tej pory dzieliłeś się swoimi spostrzeżeniami z innymi osobami w firmie?

 

 

Zbierz cenne doświadczenia:

Doświadczenia

  • Czy znasz cel swojej pracy, a Twoje obowiązki są dla Ciebie jasne?
  • Czy otrzymałeś wszystkie zasoby, których potrzebowałeś, aby wykonać swoją pracę jak najlepiej?
  • Co najbardziej doceniałeś w swojej codziennej pracy?
  • Czy często otrzymywałeś konstruktywny feedback od swojego przełożonego?
  • Co sądzisz o sposobie zarządzania zespołem i firmą?

 

 

Poznaj ważne spostrzeżenia:

Spostrzeżenia

  • Jakie widzisz największe ryzyko dla naszej organizacji?
  • Jakiej rady chciałbyś udzielić swojemu zespołowi?
  • Co sprawiłoby, aby nasza firma stała się lepszym miejscem do pracy?
  • Czy poleciłbyś pracę u nas swojemu znajomemu?

 

 

 

 

Bez względu na to, czy zdecydujesz się zadać wszystkie, czy tylko niektóre z powyższych pytań pamiętaj, aby podejść do tego z właściwym nastawieniem. Pracownik, który opuszcza organizację, z różnych powodów, może nie chcieć się dzielić swoimi przemyśleniami. Poproś go o uczciwość i pełną szczerość oraz spraw, aby to doświadczenie było dla niego jak najbardziej pozytywne.

 

Dokładnie słuchaj odpowiedzi!

SłuchajDla byłych pracowników nie ma już znaczenia czy i jakie działania Twoja firma podjęła lub nie podjęła na podstawie ich opinii. Natomiast ma to ogromne znaczenie dla pracowników, którzy nadal w niej pracują. Jeżeli pracownik opuszcza organizację z bardzo konkretnych powodów takich jak np. toksyczna kultura organizacyjna czy brak możliwości uczenia się i rozwoju, prawdopodobnie inni pracownicy też je dostrzegają. Pamiętaj, aby wyciągnąć wnioski, ponieważ najcenniejszym elementem Exit Interview jest zebrany feedback.

 

 

Zarówno Onboarding, jak i Offboarding są bardzo ważnymi elementami Employee Experiance, a Exit Interviev stanowi nieodzowny element pozwalający pracownikowi zakończyć całe doświadczenie w sposób właściwy. Jest to również bardzo cenne narzędzie wspierające organizację w procesie uczenia się, tak aby stawała się ona przyjaznym miejscem do pracy i rozwoju dla obecnych, jak i przyszłych jej pracowników.