Czym zajmuje się copywriter?
Obecnie przyjęło się, że copywriterem jest specjalista, który tworzy treści, głównie na potrzeby stron WWW. Są to artykuły, poradniki, content na landing page, teksty sponsorowane, na zaplecza pozycjonerskie i wiele innych. Wcześniej copywriterem nazywano osobę, która zajmowała się projektowaniem reklamy od strony contentu, tj. tworzyła nazwy, slogany, CTA (wezwania do działania), e-maile, teksty na ulotki i wiele innych, zatem to przede wszystkim praca kreatywna. Stąd też obecnie rozróżnia się copywriterów według specjalizacji:
- Copywriter SEO – czyli osoba, która tworzy treści zoptymalizowane pod wymagania wyszukiwarek internetowych, a zwłaszcza pod oczekiwania Google.
- Copywriter kreatywny – czyli tworzenie haseł reklamowych, nazw, CTA. Tutaj to praca, która nie koncentruje się na stworzeniu określonej liczby znaków w danym czasie, lecz głównie na przygotowaniu jak najskuteczniejszych przekazów reklamowych.
- Social media copywriter – specjalista, który zajmuje się tworzeniem contentu na potrzeby serwisów społecznościowych. Poza umiejętnością budowania wciągającej użytkownika treści musi znać doskonale poszczególne social media – znać wymagania co do długości contentu i nie tylko.
Pracodawcy różnie określają stanowiska, na które potrzebują ekspertów, w zależności od tego, jakie mają być ich obowiązki.
Co powinien umieć copywriter?
Tak naprawdę każda oferta pracy dla copywritera może wyglądać inaczej, stawiać inne wymagania kandydatom, ale pewne umiejętności się powtarzają i na nich się skupmy. Najczęściej wśród oczekiwań od takiego specjalisty znajdują się:
- Perfekcyjna znajomość polskiej gramatyki, ortografii i interpunkcji.
- Umiejętność tworzenia treści odpowiedniej dla odbiorcy w sieci – formatowanie, podział tekstu, słownictwo i nie tylko.
- Podstawowa znajomość systemu CMS – najczęściej WordPress w przypadku stron firmowych. Jeśli copywriter ma pracować przy obsłudze sklepu WWW, to wtedy może chodzić o PrestaShop, WooCommerce – te są najpopularniejsze w Polsce, ale oczywiście równie dobrze firma może wymagać zupełnie innych.
- Znajomość języka angielskiego – tutaj może być oczekiwany poziom Bx lub Cx, w zależności od tego, czy jest on potrzebny do tworzenia contentu w tym języku, czy też tylko do korzystania ze źródeł i wytycznych, które w nich zapisano.
- Podstawowa znajomość programów graficznych – np. Painta czy Canvy, co przydaje się przy tworzeniu materiałów do treści.
- Znajomość podstawowych zasad SEO – czyli tworzenia treści zgodnych z wymaganiami algorytmu Google. Głównie chodzi o tę wyszukiwarkę, gdyż ma ona w Polsce przeszło 95 proc. udziału w rynku.
- Samodzielność – tutaj już wszystko zależy od zajmowanego stanowiska i raczej zawsze wszystkie pierwsze prace specjalisty, który dopiero dołączył do firmy, muszą być akceptowane przez bardziej doświadczonych pracowników, ale docelowo taka osoba ma sama realizować kolejne zadania i ponosić odpowiedzialność za ich wykonanie.
- Znajomość trendów – praca w tej branży wymaga nieustannego bycia na czasie ze wszystkim, co się dzieje, zmienia. W sieci nic nie trwa długo, wciąż zachodzą zmiany, a optymalizacja wyników sprzedażowych wymaga testowania choćby przeróżnych CTA.
W zależności od pracodawcy mogą pojawić się przeróżne wymagania. Często firmy wymagają po prostu doświadczenia w branży, w której działają, aby copywriter od razu wiedział, o czym właściwie pisze. To na pewno działa na plus takiego kandydata.
Praca copywritera – forma zatrudnienia
Najczęściej copywriterzy pracują na zasadzie jednej z trzech popularnych form zatrudnienia, a mianowicie:
- Jednoosobowa działalność gospodarcza – często copywriterzy zakładają firmę i wystawiają faktury na wykonywane usługi. W wielu przypadkach jest tak, że specjalista pracuje w większym wymiarze godzin dla jednej firmy, ale poza tym realizuje zlecenia dla innych klientów.
- Umowa o pracę – w takim przypadku copywriter jest zatrudniony najczęściej na pełny etat i wykonuje swoje obowiązki w trybie stacjonarnym lub zdalnie.
- Umowa zlecenie lub umowa o dzieło – mają zastosowanie głównie wtedy, gdy taki specjalista od czasu do czasu przyjmuje do wykonania zlecenia z jednej firmy lub wielu.
Copywriter – formy rozliczenia pracy
W Polsce najpopularniejszą zasadą rozliczenia za wykonanie zlecenia w przypadku copywritingu, który obejmuje przygotowanie treści artykułów, poradników i stron internetowych, jest płatność w zależności od liczby znaków lub liczby słów i najczęściej takiej wyceny oczekują zlecający. Rzadziej dokonuje się jej na zasadzie płatności za realizację danego projektu, np. 5 artykułów na co najmniej 5 tys. zzs o danej tematyce za 1000 zł netto.
W przypadku copywritingu obejmującego realizację projektu, np. kampanii reklamowej dla danego produktu od strony przygotowania treści, najczęściej wycenie podlega całe zlecenie. Nie określa się np. stawki godzinowej, tylko całościowy koszt wykonania.
Kolejną formą jest rozliczenie za godzinę pracy, co znajduje zastosowanie głównie w przypadku osób zatrudnionych na etacie. Taka wycena jest trudna w przypadku zdalnego wykonywania obowiązków – wtedy najczęściej copywriter ma określone zadania do realizacji, z którymi ma się dziennie uporać w czasie pracy.
Ile zarabia copywriter?
Dochody takiego specjalisty są uzależnione od kilku czynników. Pierwszym z nich jest forma zatrudnienia. Na umowie o pracę wynagrodzenie jest najczęściej na podobnym poziomie, natomiast w przypadku samozatrudnienia zarobki w dużej mierze zależą od liczby pozyskanych zleceń, a także stawek danego specjalisty. Kolejna kwestia to zaangażowanie i pracowitość, czas poświęcany na pracę. Średnie wynagrodzenie, jak wynika z przeprowadzonych analiz, zależy m.in. od tego, kto należał do grupy respondentów.
Z badania przeprowadzonego przez Useme, czyli serwis ze zleceniami dla freelancerów, wynika, że aż 46 proc. respondentów zarabia do 1000 zł. 21 proc. osiąga do 2000 zł, ponad 13 proc. uzyskuje ponad 3000 zł, a w przypadku 13 proc. jest to kwota powyżej 4000 zł. Ponad 5 proc. badanych twierdzi, że zarabia powyżej 5 tys., a 1,3 proc. – ponad 10 tys. Takie odpowiedzi uzyskano w 2020 roku.
Kolejna analiza została przeprowadzona przez portal wynagrodzenia.pl. Wynika z niej, że mediana zarobków w tej branży wynosi 4240 zł brutto. Te dane pochodzą ze stycznia 2022 roku.
Szukasz pracy jako copywriter? Koniecznie sprawdź oferty na GoWork. Znajdziesz propozycje zatrudnienia zarówno stacjonarnego, jak i zdalnego. Możesz ze swojego domu pracować dla firm z całej Polski i innych krajów.