Ekstrawertyk jest osobą, która kieruje własne działania, myśli i poglądy na zewnątrz, a jego przeciwieństwem jest introwertyk. Nie wykazuje on zainteresowania tym, co dzieje się w świecie zewnętrznym. Cechuje go kumulacja własnych myśli i emocji w sobie czyli nie uzewnętrznia się. Która postawa jest bardziej przydatna w pracy?

Najbardziej poszukiwane cechy charakteru

Bazując na przybliżonych opiniach pracodawców oraz samych kandydatów możemy stwierdzić, że na rozmowach kwalifikacyjnych poszukiwane są osoby z tzw. miękkimi cechami charakteru. Należą do nich między innymi: komunikatywność, łatwość nawiązywania relacji, pozytywne nastawienie czy umiejętność pracy w zespole. Sam podział na ekstrawertyków i introwertyków opracował Hans Eyesenck, który jest specjalistą w dziedzinie psychologii. Z jego badań wynika, że wysoki poziom optymizmu, samooceny oraz większa stabilność wiąże się z postawą ekstrawertyka. Introwertycy natomiast wycofują się z kontaktów z ludźmi, ponieważ czują się w nich niepewnie. Są również nastawieni pesymistycznie i mają niższe poczucie własnej wartości.

Niedocenianie ekstrawertyków

introwertykOsobom, które posiadają cechy ekstrawertyczne o wiele łatwiej jest pozytywnie wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej. Dlaczego tak się dzieje? Podstawowym powodem jest sposób przeprowadzania rekrutacji. Dyskusje panelowe, scenki symulujące dane sytuacje, zadania zespołowe – to wszystko dobre okazje na zdobycie dodatkowych punktów dla ekstrawertyka. Zdecydowanie mniej stosuje się testów i quizów, dlatego introwertycy mają mniejsze pole do popisu. Nie do każdej pracy nadaje się introwertyk i tak samo dzieje się z ekstrawertykiem. Zapotrzebowanie na rynku pracy obejmuje zróżnicowane zawody. Większość z nich skierowana jest również do młodych ludzi.

Najczęściej popełnianym przez pracodawców błędem jest zatrudnianie tylko tych osób, którzy mają cechy ekstrawertyka. Zespół takich ludzi nie jest najlepszym pomysłem. Przy podejmowaniu decyzji, realizacji projektów potrzebny jest bowiem czasem „głos rozsądku”, który realnie spojrzy na sytuację i oceni możliwości. Analityczne myślenie jest cechą, która przyda się w sytuacjach wymagających szybkiego podjęcia decyzji. Warto zatrudniać zarówno jeden, jak i drugi typ osobowości, ponieważ znalezienie złotego środka jest kluczem do sukcesu firmy.

Autor wpisu: GoWork.pl