O Julii von Stein, popularnej celebrytce telewizyjnej znowu zrobiło się głośno. Tym razem nie ze względu na nietypowe zajęcie (branża pogrzebowa), ale przez awanturę, która rozwinęła się podczas jednej z wizyt w sieci McDonald’s. Wszystko zaczęło się od prośby pracownika o zgaszenie papierosa.

Julia von Stein działa w branży pogrzebowej, zajmując się projektowaniem trumien. Sławę przyniosło jej wystąpienie w popularnym programie „Królowe życia”. Ze względu na swoją ostrą reakcję na prośbę pracownika sieci fast food, stała się obiektem nowej afery.

Niefortunna prośba pracownika

Cała sytuacja zaczęła się bardzo niewinnie. Zwykła wizyta w McDonald’s przez sekcję McDrive miała być dla celebrytki chwilą na posiłek. Jednak w momencie składania zamówienia pracownik restauracji poprosił kobietę o zgaszenie papierosa. Na jej reakcję nie trzeba było długo czekać – von Stein była oburzona. Zaczęła obrażać pracownika i wulgarnie krytykować jego zachowanie. Twierdziła:

„Kim człowieku jesteś? Kim? Właścicielem tego samochodu? Z********sz na to, co ja mam? Ty mi będziesz dyktował k***a czy ja mogę palić, czy nie?”

Na miejsce został wezwany przełożony pracownika. Inne osoby obsługujące kobietę próbowały załagodzić sytuację, zapewniały też o konsekwencjach wyciągniętych wobec jego zachowania. Całą sytuację celebrytka nagrała na swoim telefonie i wrzuciła do sieci.

Oświadczenie McDonald’s

Po tym szokującym zajściu w jednym z lokali sieć restauracji McDonald’s wydała oświadczenie. Informuje w nim, że nie ma zgody na obrażanie, krzyki i jakąkolwiek formę przemocy wobec zespołu. Nikt z obsługi lokalu nie poniósł konsekwencji służbowych. Ponadto pracownicy franczyzobiorcy otrzymali wsparcie.

McDonald’s nie widzi niczego złego także w samej prośbie o zgaszenie papierosa. Ze względu na zdrowie, bezpieczeństwo i komfort pracowników, sieć jest w trakcie ustalania możliwości wprowadzenia takiego zakazu na linii McDrive. To oznacza, że restauracja nie tylko stanęła w obronie obrażanego pracownika, ale rozważa również wprowadzenie zmian, które mogłyby zapobiec takim sytuacjom w przyszłości.

Przeprosiny Julii von Stein

Obraźliwa i agresywna reakcja celebrytki spotkała się z ogromną falą krytyki. Sama Julia stwierdziła, że popełniła błąd – mogła inaczej dobrać słowa. Dała się ponieść emocjom, które według niej, ciężko jest opanować, gdy jest się wyprowadzonym z równowagi. Dodała również, że otrzymała mnóstwo obrażających ją wiadomości, w tym również od osób, które życzyły jej śmierci.

Wzrowa postawa McDonald’s Polska – komentarz pomysłodawcy i organizatora kampanii „Bliżej Siebie”

O komentarz w sprawie, która wydarzyła się w sieci McDonald’s poprosiliśmy Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii „Bliżej Siebie”:

– Ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna „Bliżej Siebie” miała na celu oswojenie z tematem zaburzeń psychicznych, edukację w zakresie zdrowia psychicznego i znaczenia komunikacji na ten temat w środowisku pracy oraz zmotywowania do podjęcia otwartego dialogu o samopoczuciu Pracowników w środowisku pracy. Jednym z kluczowych działań kampanii, była realizacja badania „Bliżej Siebie – zdrowie psychiczne i empatia w pracy”, którego celem było rozpoznanie problemów i potrzeb w zakresie zdrowia psychicznego i empatii w środowisku pracy, a część pytań poświęcono była stricte Pracownikom obsługi klienta i ich doświadczeniom.

Wyniki naszego raportu potwierdzają – 76% Pracowników obsługi klienta stwierdza, że spotkało się z nieprzyjemnymi lub agresywnymi zachowaniami ze strony klientów w miejscu pracy, a 1/4 odczuwa lęk przed pójściem do pracy na myśl, że będzie mieć kontakt z trudnym klientem. Co zatem może zrobić Pracodawca, aby poprawić psychologiczne bezpieczeństwo Pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem?

Ponad połowa badanych wskazuje, na potrzebę asertywnego reagowania na niewłaściwe zachowania klientów. Wynik ten bezpośrednio wiąże się z drugą najczęściej wskazywaną odpowiedzią, jaką była „organizacja szkoleń dotyczących kontaktu z trudnym klientem” – w ramach takich szkoleń z pewnością asertywność i radzenie sobie z trudnymi emocjami powinny być kluczowymi zagadnieniami.

Sytuacja, do której doszło na linii Pracownik McDonald’s – klient, potwierdza, jak istotne jest zadbanie o bezpieczeństwo psychologiczne zespołu i wdrażanie aktywnych działań w tym zakresie. Cieszymy się, że Partner kampanii „Bliżej Siebie” – McDonald’s Polska jest realnym przykładem dobrych praktyk w zakresie empatii, otwartej komunikacji i dbałości o dobrostan Pracowników.

Jako świadomy i odpowiedzialny Pracodawca rozumie, jak ważne jest budowanie bezpiecznego psychologicznie miejsca pracy i pozytywnej kultury organizacyjnej. Takie działania przyczyniają się nie tylko do lepszego samopoczucia Pracowników, ale także wpływają pozytywnie na wizerunek firmy – mówi Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii „Bliżej Siebie”.

Ochrona pracownika przed agresją klientów to obowiązek pracodawcy

Pracodawcy mają prawny obowiązek chronić swoich pracowników przed agresją, niezależnie od tego, czy jej sprawcami są klienci, czy inni zatrudnieni. Wynika to z zapisów kodeksu pracy, takich jak art. 11 i art. 94, które zobowiązują szefów do zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz poszanowania godności pracowników. Dodatkowo, przepisy dotyczące przeciwdziałania mobbingowi wzmacniają ten obowiązek, wymagając zapobiegania wszelkim formom naruszania dóbr osobistych.

Niektóre zawody, takie jak praca w ochronie, sprzedaży czy sektorze usług, są szczególnie narażone na akty agresji. Aby minimalizować to ryzyko, pracodawcy muszą podejmować konkretne działania. Należą do nich wdrażanie procedur postępowania w razie zagrożenia, szkolenia personelu, instalacja monitoringu czy zatrudnianie ochrony. Kluczowe jest również, aby pracownicy byli świadomi tych procedur i mieli do nich łatwy dostęp.

Unia Europejska kładzie duży nacisk na bezpieczeństwo w miejscu pracy, co znajduje odzwierciedlenie w licznych dyrektywach oraz „autonomicznym porozumieniu ramowym dotyczącym prześladowania i przemocy w pracy”. Dokument ten zobowiązuje pracodawców do przeciwdziałania przemocy i promowania bezpiecznych warunków pracy.

Zapewnienie ochrony przed agresją to nie tylko wymóg prawny, ale także podstawowy standard etyczny. Pracodawca musi aktywnie działać na rzecz bezpieczeństwa, nie pozostawiając pracowników samym sobie w obliczu trudnych sytuacji. Tylko dzięki odpowiednim środkom zapobiegawczym można stworzyć środowisko pracy wolne od przemocy i zapewnić godne warunki zatrudnienia.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_91866682_biznesmen-je-frytki-i-niebezpiecznie-je%C5%BAdzi-samochodem.html

Oceń artykuł
5/5 (3)