Każdy z nas zna taką osobę w pracy, która do wszystkiego podchodzi z bardzo negatywnym nastawieniem. Nic jej nie pasuje, wszystkie zadania ją męczą, na jakąkolwiek informację potrafi jedynie ciężko westchnąć lub przewrócić oczami. Takiej osoby niemal nigdy nie zobaczysz w pozytywnym nastroju, a na jakiekolwiek próby kontaktu jest w stanie tylko negatywnie i przygnębiająco odpowiedzieć. Mogłoby się zatem wydawać, że nie potrafi ona po prostu spojrzeć na pracę i swoje życie w inny sposób. A może to Ty jesteś marudą i denerwuje Cię otoczenie ludzi, którzy są zadowoleni ze swojej pracy? Ciągłe narzekanie niczego nie zmieni, a może tylko pogorszyć obecny stan. Czy można oduczyć się narzekania? Jak tego dokonać? Sprawdź, sprawdzone wskazówki!

Narzekanie w pracy – przyczyny

Na wstępie należy się zastanowić, dlaczego ludzie narzekają. Powodów narzekania może być tak naprawdę bardzo dużo i są one różnorodne. Przede wszystkim narzekanie i negatywne wyrażanie swojego nastawienia może wejść w nawyk i stać się swego rodzaju uzależnieniem. Można łatwo zauważyć, że większość ludzi, którzy zmagają się z narzekaniem są niemal jak w transie i na jakiekolwiek pytanie automatycznie odpowiadają westchnięciem albo pesymistycznym stwierdzeniem. W życiu takich osób nie ma żadnego pozytywnego punktu zaczepienia, a przynajmniej tak im się wydaje. Są niezadowoleni z pracy, przytłacza ich ogrom zadań, nie lubią swoich współpracowników, a pracodawcy zazwyczaj jeszcze bardziej, denerwuje ich droga do pracy, atmosfera panująca w komunikacji miejskiej, korki na drodze, smak kawy czy nawet własne odbicie w lustrze.

Takie podejście może wynikać z niskiego poczucia własnej wartości, chęci zwrócenia uwagi innych osób lub np. wiary w przykre słowa, że jako jednostka jesteśmy do niczego i nic nam się nie udaje. W zależności od okoliczności narzekamy też po to, by w ten specyficzny sposób rozpocząć komunikację z drugą osobą. Zazwyczaj jest to narzekanie na typowe zjawiska i podmioty z założeniem, że każdemu to przeszkadza i w ten sposób uda się rozpocząć satysfakcjonującą konwersację. Warto również zauważyć, że psychologowie wyróżniają kilka ważnych funkcji narzekania. Są to:

  • funkcja komunikacyjna,

  • budowanie wizerunku,

  • zmniejszenie emocji,

  • budowanie relacji,

  • uzyskanie wsparcia lub współczucia.

Należy też pamiętać, że nie można zaliczać wszystkich negatywnych emocji, myśli i słów do narzekania. Jeśli przykładowo w biurze z jakiegoś powodu są problemy z dostępem do internetu, a Twoja praca polega głównie na wykonywaniu różnych czynności w sieci, to nie ma się co dziwić, ale jest to spory problem, który naprawdę utrudnia funkcjonowanie w pracy. W takim przypadku trudno jest znaleźć jakieś pozytywne aspekty i nie można złości nazwać narzekaniem.

Jak wpływa na nas narzekanie w pracy?

Choć czasami przygnębienie odczuwa każdy z nas i nie ma w tym nic dziwnego, to należy pamiętać, że w rzeczywistości narzekanie bardzo negatywnie wpływa nie tylko na relacje ze współpracownikami i przełożonymi, ale przede wszystkim szkodzi zdrowiu osoby narzekającej. Co może wiązać się ze stale okazywanymi, przykrymi uczuciami?

  • Z powodu ciągłego narzekania często dochodzi do tego, że od takiej osoby odsuwają się przyjaciele, znajomi oraz współpracownicy. Jest to typowe zwłaszcza w przypadku osób, które zazwyczaj starają się dostrzegać świat w kolorowych barwach i w pozytywny sposób. Takie osoby naprawdę rzadko kiedy mają ochotę spędzać swój wolny czas z osobą, której zawsze nic nie pasuje i na wszystko reaguje grymasem lub wymuszonym, sztucznym uśmiechem. Współpracownicy zaś mogą kontaktować się z taką osobą jedynie w pilnych sprawach związanych z pracą, z tego też powodu warto nauczyć się radzić sobie z emocjami w pracy.

  • Patrzenie na świat wyłącznie w negatywny sposób znacząco zakrzywia rzeczywistość, co wiąże się się z dodatkowym niezadowoleniem. Takie nastawienie jest samonapędzającą się machiną, którą z czasem trudno jest zatrzymać.

  • Stały niepokój i chęć wyrażania jedynie negatywnych emocji wiąże się z nieustannym stresem, a to jak wiadomo ma złe skutki dla zdrowia. Dodatkowo stres zmniejsza kreatywność i możliwość rozwiązywania problemów.

  • Złe postrzeganie otaczającego świata wiąże się z tym, że osoba narzekająca ma zaburzone poczucie własnej wartości, jest niezadowolona z efektów własnej pracy i często zaniża własne osiągnięcia.

Jak wyzbyć się nawyku narzekania w pracy? Praktyczne porady

Osoby, które nieustannie narzekają i widzą świat jedynie w czarnych barwach często nie zdają sobie sprawy z tego, że pesymizm stał się jednocześnie ich nawykiem i sposobem życia. Aby zacząć pracować nad własną osobą i równocześnie polepszyć relacje z współpracownikami i znajomymi, trzeba w pierwszej kolejności zauważyć istniejący problem. Bez tego niestety ciężko będzie uzyskać poprawę i osiągnąć sukces. Czasami zdarza się, że taka osoba sama zauważy u siebie ciągłą niechęć do wszelkich obowiązków, może też przeczytać o postawie w artykule czy usłyszeć o swoim zachowaniu od bliskich. Zamiast negować taką informację czy myśl, warto zastanowić się nad nią chwilę. W końcu nikt nie ma ochoty spędzać czasu z marudą, a złe nastawienie może wpływać na cały zespół, który straci motywację do pracy.

Zacznij cieszyć się z małych rzeczy

Nauka wdzięczności nie tylko pomaga z pożegnaniem się z narzekaniem, ale też jest świetnym sposobem na nauczenie się pozytywnego patrzenia na świat i poprawienie relacji z bliskimi i współpracownikami. Od czego zacząć naukę wdzięczności i czego lepiej nie mówić w pracy? Postaraj się przed snem wymienić wszystkie miłe rzeczy, które przytrafiły Ci się tego dnia. Nie musi to być coś dużego, może to być drobiazg, który wywołał Ci uśmiech na twarzy w ciągu dnia – ciekawy sen, smaczne śniadanie, miły e-mail czy zabawna historia opowiedziana przez współpracownika. Początkowo takie podejście może być dla Ciebie trudne, ale z czasem nauczysz się dostrzegać takie momenty i głośno za nie dziękować.

Nie porównuj się do innych

Częstym problemem zauważanym w społeczeństwie jest porównywanie się do innych osób i wynikającym z tego smutku, przygnębieniu czy złości. Kiedy słyszymy, że ktoś dostał awans, służbowe auto czy dodatkowe benefity możemy poczuć się zazdrośni i jednocześnie odnieść wrażenie, że narzekanie jest w tym przypadku adekwatne, ponieważ mamy gorzej. Zamiast się porównywać, w pierwszej kolejności należy ustalić swoje własne potrzeby i ambicje. Często okazuje się tak, że pracownik woli mieć spokój niż masę stresujących obowiązków na kierowniczym stanowisku, zaś służbowe auto do niczego mu się nie przyda, ponieważ wiązałoby się z nowymi, dodatkowymi obowiązkami. To, że ktoś ma w teorii „więcej”, wcale nie oznacza, że Tobie również się to przyda. Wszystko zależy od życiowych preferencji.

Postaraj się zmienić swoje nastawienie do pracy

Zamiast regularnie narzekać na swoją pracę i wszystko, co z nią związane, postaraj się spojrzeć na nią łaskawszym okiem. Być może nie wszystko jest godne Twojego potępienia lub krytycznego słowa? Może przełożeni są zadowoleni z efektów Twojej pracy i chwalą Cię po każdym zakończonym projekcie? Może Twoi współpracownicy wcale nie są tacy irytujący, tylko budują pozytywne relacje w zespole? A może w gruncie rzeczy lubisz swoją pracę, a większość wykonywanych zadań daje Ci podświadomie szczęście? Warto też zwrócić uwagę na inne, ale równie ważne czynniki – niezbędne do pracy narzędzia, dogodną lokalizację zakładu pracy czy pensji wypłacanej na czas. Po dłuższym namyśle może się okazać, że powodów do marudzenia jest znacznie mniej niż dotychczas sądziłeś.

Potraktuj zmianę nastawienia jako wyzwanie

Jeśli sama możliwość innego postrzegania otaczającego Cię świata nie jest dla Ciebie kusząca, dobrym pomysłem na próbę zmiany nastawienia jest stworzenie dla siebie wyzwania. Na początek postaraj się, abyś przez jeden dzień nie marudził, nie plotkował, a być może nawet i nie myślał o negatywnych rzeczach. Jeśli Ci się uda, spraw sobie wcześniej zaplanowaną nagrodę. Z każdym następnym sukcesem, należy stale wydłużać czas wyzwania, aż ostatecznie całkowicie wyzbędziesz się narzekań. Postaraj się też w miejsce dotychczasowych negatywnych myśli wpleść te miłe i pozytywne, a świat z pewnością stanie się dla Ciebie łaskawszy.

Oceń artykuł
5/5 (1)