Jak pokonać brak pewności siebie w pracy? Tłumaczymy, skąd się bierze brak wiary we własne możliwości i jak skutecznie wzmocnić swoją samoocenę zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.

Jak być pewnym siebie? Rozpoznaj swoje mocne strony!

Notorycznie wydaje się Wam, że nie jesteście dość dobrzy w tym, co robicie zawodowo? Obsesyjnie doszukujecie się braku szacunku w zachowaniu współpracowników, a każdą, nawet najmniejszą krytyczną uwagę przełożonych bierzecie do siebie bardzo personalnie?

To właśnie osoby, którym brak pewności siebie w pracy przeszkadza w osiągnięciu sukcesu w postaci awansu lub podwyżki, najbardziej narzekają na zaniżoną samoocenę.

Brak pewności siebie w życiu, choć nie pomaga, to może być traktowany przez innych z łagodnością i zrozumieniem. Nasi bliscy nie będą próbować wykorzystywać tego faktu przeciwko nam!

Niestety, w branży, w której pracujemy, objawy braku pewności siebie nie tylko się nam nie przydadzą, ale jeszcze mogą stanąć nam na drodze do celu. Dlatego warto z nimi walczyć! Nad swoim poczuciem własnej wartości można i trzeba pracować.

Skąd się bierze brak pewności siebie, jak to zmienić? Na początku warto rozpoznać swoje dotychczasowe osiągnięcia, sukcesy i mocne strony. Zacznijcie robić listy!

Brak pewności siebie w pracy? Pomogą listy sukcesów!

Jedną z podstawowych metod walki z brakiem pewności siebie są listy sukcesów. Pomogą nie tylko docenić te mniejsze, ale dać nam poczucie, że nawet jeśli nasza forma w pracy chwilowo spada, nadal jesteśmy kompetentnymi pracownikami.

Osoby, którym brakuje pewności siebie, mają bowiem tendencję do zapominania o swoich osiągnięciach, kiedy coś im się nie udaje i szybkiej rezygnacji z dalszych starań.

Aby temu zapobiec, nie tylko zapisujcie swoje dobre wyniki w pracy ale i to, czego udało Wam się dzięki temu nauczyć. Przeglądacie nowe oferty pracy? Nie rezygnujcie z aplikowania tylko dlatego, że wydaje Wam się, że się nie nadajecie!

Kolejną dobrą radą psychologów na brak pewności siebie w pracy jest poproszenie o pomoc w przygotowaniu listy naszych sukcesów i atutów zawodowych. Czasem dobrze przejrzeć się w cudzych oczach!

Poproście zaufanego współpracownika albo szefa o okresowy feedback Waszych efektów w pracy. Może się okazać, że jest coś, co robicie niemal codziennie a co pomaga np. innym w wykonywaniu ich obowiązków i wspiera Wasze wspólne działania.

Brak pewności siebie – jak to zmienić?

Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą sięgać nie tylko Waszej przeszłości zawodowej, ale i naturalnych predyspozycji. Jeśli na brak pewności siebie cierpicie także w życiu prywatnym, warto zacząć walkę z niską samoooceną także od zmian w domu.

Jeśli np. macie skłonność do zbytniego przejmowania się krytyką, warto zastanowić się, czy nie wynika to z lęku. Unikacie angażowania się w nowe projekty ze strachu przed porażką wynikające go z braku pewności siebie? Jak to zmienić?

Nowe zadania w pracy, nawet jeśli wydają Wam się trudne, pomogą Wam rozwinąć swoje umiejętności i pokonać strach przed nieznanym.

Jeśli ciężko Wam podjąć się pierwszego ryzyka w pracy, najpierw przećwiczcie je w życiu prywatnym! Decydujcie się na nowe i onieśmielające, małymi krokami, aż sami poczujecie, że to idealny moment na przyśpieszenie tempa Waszej kariery.

Nie bójcie się prosić o pomoc innych, a także pytać ich o ocenę swoich działań, a szybko przestaniecie być swoimi najsurowszymi sędziami! Z brakiem pewności siebie można walczyć i to skutecznie.

Oceń artykuł
0/5 (0)