Z tej serii artykułów dowiesz się:

  • jakie są główne potrzeby pracowników w sytuacji kryzysu (część 1.)
  • jakie działania możesz podjąć, by zaspokoić te potrzeby (część 2.)

Dedykujemy je przede wszystkim team leaderom, menedżerom oraz pracownikom działu HR i EB.

Kryzys stawia liderów przed nieznanymi dotąd wyzwaniami. Los podwładnych zależy w dużej mierze od ich decyzji – szczególnie w sytuacji zagrożenia epidemicznego. Do napisania tego artykułu zainspirowały nas ostatnie wydarzenia oraz wynikające z nich doświadczenia osób pracujących w trybie zdalnym. Mimo to, większość poruszonych kwestii dotyczyć może każdego rodzaju kryzysów.

 

Zacznijmy od empatii

Czego mogą doświadczać osoby pracujące z domu, kiedy na świecie panuje kryzys? Sytuację zilustrujemy fikcyjnym przykładem osoby, dla której sytuacja ta jest wyjątkowo trudna.

Marta ma 32 lata. Razem z mężem, 35-letnim Andrzejem, wychowują dwójkę dzieci w wieku szkolnym. Ona pracuje w dużej firmie, on prowadzi własny biznes. Od czasu ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego, wszystkich pracowników wysłano na home office. Andrzej zajęty jest ratowaniem swojego biznesu, Marta musi pracować osiem godzin dziennie, jednocześnie zajmując się dziećmi. Na co dzień zmaga się z narastającym lękiem o przyszłość. Martwi się nie tylko o utrzymanie własnej posady, dalsze losy firmy, czy środki do życia, ale też o zdrowie i życie swoje i bliskich. Męczy ją izolacja, samotność, monotonia, natłok obowiązków. Jej energia i motywacja słabną z każdym dniem. Ma poczucie, że jest ze wszystkim sama.

Ponieważ wyjątkowe sytuacje wymagają szczególnych działań, jako lider na pierwszym miejscu powinieneś postawić empatię. Kryzys to czas, w którym pojawiają się silne emocje, a relacje zostają wystawione na próbę. Okoliczności te niosą również potencjalne korzyści. Przy rozsądnym postępowaniu pojawia się szansa na wyjątkowo pozytywne doświadczenia, które mogą zjednoczyć Wasz zespół, a także zwiększyć zaangażowanie pracowników.

 

Filary pozytywnego employee experience w kryzysie

Podstawowe potrzeby pogrupować można na 5 kategorii, w skład których wchodzą elementy, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę (szczególnie w sytuacji kryzysu).

Infografika: potrzeby pracowników w czasie kryzysu. 5 podstawowych elementów

Stabilność i bezpieczeństwo

Przewidywalność, jasne reguły, przywództwo, opanowanie, zarządzanie emocjami, stabilne warunki zatrudnienia.

Transparentna komunikacja

Otwartość na dialog, rozwiewanie wątpliwości, prawidłowy obieg informacji, rzetelne źródła wiedzy, dementowanie plotek.

Akceptacja i zaufanie

Empatia, troska, otwartość na emocje, dialog, rozwiązywanie konfliktów, minimalizacja kontroli na rzecz ufania pracownikom.

Bliskość i współpraca

Wspólne wykonywanie zadań, utrzymywanie kontaktu, spotkania z członkami zespołu, codzienna komunikacja.

Pozytywne emocje i motywacja

Celebrowanie sukcesów, angażowanie się w codzienne zadania i życie firmy, pozytywna atmosfera, docenianie pracowników.

 

W następnym artykule przyjrzymy się bliżej wyróżnionym filarom z perspektywy pracy zdalnej. Każdy z nich zilustrujemy praktycznymi przykładami postępowania, które pomogą zarządzać doświadczeniem pracowników w sytuacji kryzysu.

Oceń artykuł
0/5 (0)