Po czym poznać, że działania employer brandingowe są skuteczne? Przede wszystkim po tym, że kandydaci aktywnie zabiegają o możliwość podjęcia współpracy z Twoją firmą. U podstaw ich reakcji leży sposób, w jaki marka pracodawcy oddziałuje na docelową grupę odbiorców. W tym artykule pokażemy Ci 7 wskaźników silnej marki, które pomogą zorientować się, jak to wygląda w przypadku Twojej organizacji.

 

Wskaźniki silnej marki

Istnieje wiele cech, po których można rozpoznać silną markę. Wśród nich znajduje się 7 kluczowych wskaźników – oto one:

  1. Świadomość marki
  2. Spójność
  3. Zaufanie
  4. Tożsamość
  5. Wzbudzanie emocji
  6. Zaangażowanie
  7. Lojalność

 

Infografika: 7 wskaźników silnej marki pracodawcy wymienionych w artykule.

 

1# Świadomość marki

Silna marka jest rozpoznawalna na rynku. Jeżeli jednocześnie budzi pozytywne skojarzenia, wówczas otrzymuje znacznie więcej odpowiedzi na ogłoszenia rekrutacyjne niż firmy, które nie są znane przez kandydatów. Budowanie świadomości marki zazwyczaj stanowi jeden z pierwszych etapów w strategii marketingowej. Podobnie dzieje się również w przypadku rekrutacji – znajduje to odzwierciedlenie w modelu lejka rekrutacyjnego.

2# Spójność

Silna marka utrzymuje wysoki poziom spójności w praktycznie wszystkich podejmowanych działaniach – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Klienci i pracownicy postrzegają markę w podobny sposób między innymi dlatego, że pracodawca traktuje zatrudnione osoby tak samo dobrze, jak swoich kontrahentów.

Spójność powinna być zachowana we wszystkich obszarach działalności organizacji – między innymi w EVP, kulturze oraz komunikacji wewnątrz i na zewnątrz firmy. Zwróć uwagę na kwestie takie jak:

  • Język
  • Symbole
  • Wartości
  • Misja, wizja
  • CSR

3# Zaufanie

Zaufanie powstaje na bazie spójnych działań oraz transparentnej komunikacji – szczególnie w sytuacjach kryzysowych. Przykładem może być to, jak firma postępowała wobec pracowników podczas pandemii koronawirusa. By zbudować zaufanie, potrzeba długofalowych, konsekwentnych działań. Jednak w czasach kryzysu wszystko dzieje się szybciej – można wiele stracić, lub wiele zyskać w stosunkowo krótkim czasie.

Zaufanie można zweryfikować między innymi poprzez monitorowanie opinii pracowników zamieszanych w sieci – na przykład na portalu z opiniami GoWork.pl. Pomocą służą także narzędzia takie jak anonimowe ankiety ewaluacyjne.

 

4# Tożsamość

Silna marka posiada nie tylko wyrazistą, ale też autentyczną osobowość. Często tworzą ją atrybuty świadomie wyselekcjonowanego jednego z dwunastu archetypów opisanych przez Carla Junga. Na ich podstawie opowiadane są historie, które przekazują pewne wartości. Ich moc polega na tym, że silnie oddziałują na wyobraźnię i uczucia odbiorców.

Kryterium tożsamości łączy się ze spójnością. Firma powinna posługiwać się tą samą narracją zarówno w komunikacji z kontrahentami, jak i pracownikami.

5# Wzbudzanie emocji

Silna marka o spójnie ukształtowanej osobowości zaprasza do nawiązania autentycznej relacji z odbiorcami. Swoim przekazem wzbudza emocje – nie sposób przejść obok niej obojętnie. W przypadku marki pracodawcy, u odbiorców indukuje poczucie, że chcieliby pracować w tym właśnie miejscu. Oto przykładowy zestaw doświadczeń emocjonalnych, które mogą się pojawić w kontakcie z pozytywną, silną marką pracodawcy:

  • Podekscytowanie
  • Zapał
  • Duma
  • Ożywienie
  • Pewność siebie

6#Zaangażowanie

Odbiorcy silnej marki są intensywnie zaangażowani w jej życie. Śledzą jej poczynania, wchodzą w dialog na łamach mediów społecznościowych, rozmawiają między sobą na jej temat, korzystają z jej usług i polecają innym osobom.

W przypadku pracowników, zaangażowanie przejawia się między innymi w wysokiej motywacji do pracy, rzetelnym przykładaniem się do realizacji zadań, wykonywanie codziennej pracy z najwyższą starannością i entuzjazmem, współpracą, uzyskiwaniem coraz lepszych wyników oraz gotowością do dalszego rozwoju.

7# Lojalność

Osoby lojalne silnej marce stają się jej prawdziwymi ambasadorami. Wypowiadają się pozytywnie na jej temat i regularnie korzystają z oferowanych usług. Potrafią nawet stanąć w jej obronie, jeżeli zetkną się z nieuzasadnioną krytyką ze strony innych użytkowników.

Lojalny pracownik pozostaje dłużej w strukturze organizacji, trudniej też przekonać go do zmiany miejsca zatrudnienia. Do pracy przychodzi nie tylko po to, żeby zarabiać pieniądze – osobiście angażuje się w rozwój organizacji.

Aby podtrzymać lojalność, pracowników doceniać trzeba regularnie – w innym przypadku mogą odnieść wrażenie, że ich wysiłek jest bagatelizowany, co w skrajnym przypadku może zakończyć się odejściem z firmy.

Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez pracodawców jest intensyfikacja wysiłku na poczet budowania pozytywnej reputacji wśród kandydatów (employer branding zewnętrzny) przy jednoczesnym ignorowaniu potrzeb aktualnie zatrudnionych pracowników (employer branding wewnętrzny).

 

Jeżeli jesteś w stanie zidentyfikować w swojej firmie każdy z powyższych 7 wskaźników silnej marki, to możesz sobie pogratulować – Twoje działania employer brandingowe zaprocentowały. Kontynuuj je, aby utrzymać dobre efekty. Jeżeli któregoś z nich zabrakło, warto poświęcić mu więcej uwagi. Jesteśmy przekonani, że z czasem zdołasz zbudować atrakcyjną i silną markę, która przyciągnie wielu utalentowanych kandydatów 🙂