Lejek rekrutacyjny to narzędzie, które jest dobrze znane przez handlowców i marketingowców. Pozwala zrozumieć, jaką drogę pokonuje osoba, która staje się konsumentem marki: od powstania świadomości jej istnienia, aż do finalizacji zakupu lub skorzystania z usługi. Proces rekrutacji można rozpisać w oparciu o dokładnie ten sam schemat.

 

Odwrócona piramida

Podobnie jak lejek sprzedażowy, lejek rekrutacyjny działa na podstawie odwróconej piramidy. Największa liczba odbiorców „wpada” do lejka rekrutacyjnego z góry – są to osoby przeglądające oferty pracy lub zakładkę kariera na stronie internetowej Twojej firmy. Jedynie część z nich przejdzie do kolejnych etapów. Ostatecznie z samego końca lejka rekrutacyjnego „wypadną” jedynie te osoby, które zaakceptują złożoną ofertę i rozpoczną współpracę z Twoją organizacją.

 

5 poziomów lejka rekrutacyjnego

Lejek rekrutacyjny - infografika przedstawiająca 5 poziomów.

  1. Wizyta na stronie kariera
  2. Złożenie CV
  3. Rozmowy rekrutacyjne
  4. Oferta pracy
  5. Zatrudnienie

Każdy z poszczególnych etapów związany jest z charakterystycznymi wyzwaniami. Poniżej znajdziesz wskazówki, jakie działania pomogą Ci odnieść w nich sukces.

 

1# Wizyta na stronie kariera lub wyświetlenie ogłoszenia rekrutacyjnego

Wyzwanie: przyciągnąć i zatrzymać uwagę kandydata. 

Zaprezentuj EVP Twojej firmy w taki sposób, by w umyśle kandydata powstała wizja pracy w atrakcyjnym środowisku. Ma to na celu wywołać pozytywną reakcję emocjonalną oraz skłonić odbiorcę do decyzji o przejściu do dalszego etapu.

 

2# Złożenie CV

Wyzwanie: umożliwić aplikowanie w łatwy i przyjemny sposób.

Formularz powinien być czytelny i maksymalnie uproszczony. Wypełnienie go powinno zająć kandydatowi maksymalnie kilka minut. Przycisk „aplikuj” powinien być umieszczony w widocznym miejscu. Pamiętaj także o udzieleniu informacji o otrzymaniu CV i szybkim skontaktowaniem się z kandydatem w celu powiadomienia go o odrzuceniu aplikacji lub przejściu do kolejnego etapu.

 

3# Rozmowy rekrutacyjne

Wyzwanie: zdobyć zaufanie kandydata i zbudować z nim autentyczną relację.

Na tym etapie to rekruter staje się reprezentantem marki pracodawcy. Jego postawa powinna być spójna z EVP. Od tego, jak kandydat zostanie potraktowany podczas kontaktu z rekruterem zależy w dużej mierze opinia, jaką sobie wyrobi na temat firmy. Otwarta, przyjazna i pełna szacunku postawa rekrutera pozwala zwiększyć szansę na zbudowanie pozytywnej relacji.

 

4# Oferta pracy lub odrzucenie aplikacji

Wyzwanie: uzyskać akceptację oferty lub zachować pozytywną relację z odrzuconym kandydatem.

Jeżeli przejście przez poprzednie etapy były dla kandydata pozytywnym doświadczeniem, prawdopodobnie przyjmie złożoną ofertę (o ile nie zrobi tego wcześniej u innego pracodawcy). To, czego kandydaci doświadczą podczas rekrutacji, zostanie z nimi. Nawet jeśli tym razem nie zostaną zatrudnieni, mogą spróbować swoich szans w przyszłości. Część z nich podzieli się także swoimi opiniami na portalach takich jak GoWork.pl. Udzielenie informacji zwrotnych odrzuconym kandydatom jest bardzo ważną czynnością. Pomijając ją, przekreślasz starania, jakie włożyłeś w nawiązanie pozytywnej relacji z niedoszłymi pracownikami.

 

5# Zatrudnienie

Wyzwanie: sprawić, by pracownik chciał zostać w firmie po okresie próbnym oraz by stał się ambasadorem marki pracodawcy.

Ostatni etap w lejku rekrutacyjnym. Budowanie pozytywnych doświadczenia kandydatów (a także pracowników) należy kontynuować także po otrzymaniu akceptacji złożonej oferty. Doświadczenia generowane są także w trakcie dopinania formalności, preonboardingu, onboardingu, podpisywaniu umowy, wspieraniu pracownika w pierwszych tygodniach… Ale tak naprawdę przez cały czas trwania współpracy. Zaowocuje to nie tylko większym zaangażowaniem z jego strony, ale może także polecić do pracy różne ciekawe osoby z własnej sieci kontaktów. 

 

Na każdym etapie lejka rekrutacyjnego liczy się czas. Jeżeli kandydaci będą zbyt długo czekać na informację zwrotną, mogą w tym czasie znaleźć pracę w innym miejscu lub po prostu się zniechęcić. Wszystkie wymienione działania pozwolą budować pozytywne candidate experience. Zachęcamy do tego, by dbać o nie od samego początku kontaktu z marką pracodawcy.

 

Teraz wiesz, w jaki sposób działa lejek rekrutacyjny. Dzięki niemu nie tylko będzie Ci łatwiej zaplanować etapy rekrutacji, ale także będziesz wiedział, które elementy wspierające rekrutację warto dopracować, by zwiększyć jej skuteczność.

 

Oceń artykuł
5/5 (1)