Lejek rekrutacyjny to narzędzie, które jest dobrze znane przez handlowców i marketingowców. Pozwala zrozumieć, jaką drogę pokonuje osoba, która staje się konsumentem marki: od powstania świadomości jej istnienia, aż do finalizacji zakupu lub skorzystania z usługi. Proces rekrutacji można rozpisać w oparciu o dokładnie ten sam schemat.
Odwrócona piramida
Podobnie jak lejek sprzedażowy, lejek rekrutacyjny działa na podstawie odwróconej piramidy. Największa liczba odbiorców „wpada” do lejka rekrutacyjnego z góry – są to osoby przeglądające oferty pracy lub zakładkę kariera na stronie internetowej Twojej firmy. Jedynie część z nich przejdzie do kolejnych etapów. Ostatecznie z samego końca lejka rekrutacyjnego „wypadną” jedynie te osoby, które zaakceptują złożoną ofertę i rozpoczną współpracę z Twoją organizacją.
5 poziomów lejka rekrutacyjnego
- Wizyta na stronie kariera
- Złożenie CV
- Rozmowy rekrutacyjne
- Oferta pracy
- Zatrudnienie
Każdy z poszczególnych etapów związany jest z charakterystycznymi wyzwaniami. Poniżej znajdziesz wskazówki, jakie działania pomogą Ci odnieść w nich sukces.
1# Wizyta na stronie kariera lub wyświetlenie ogłoszenia rekrutacyjnego
Wyzwanie: przyciągnąć i zatrzymać uwagę kandydata.
Zaprezentuj EVP Twojej firmy w taki sposób, by w umyśle kandydata powstała wizja pracy w atrakcyjnym środowisku. Ma to na celu wywołać pozytywną reakcję emocjonalną oraz skłonić odbiorcę do decyzji o przejściu do dalszego etapu.
2# Złożenie CV
Wyzwanie: umożliwić aplikowanie w łatwy i przyjemny sposób.
Formularz powinien być czytelny i maksymalnie uproszczony. Wypełnienie go powinno zająć kandydatowi maksymalnie kilka minut. Przycisk „aplikuj” powinien być umieszczony w widocznym miejscu. Pamiętaj także o udzieleniu informacji o otrzymaniu CV i szybkim skontaktowaniem się z kandydatem w celu powiadomienia go o odrzuceniu aplikacji lub przejściu do kolejnego etapu.
3# Rozmowy rekrutacyjne
Wyzwanie: zdobyć zaufanie kandydata i zbudować z nim autentyczną relację.
Na tym etapie to rekruter staje się reprezentantem marki pracodawcy. Jego postawa powinna być spójna z EVP. Od tego, jak kandydat zostanie potraktowany podczas kontaktu z rekruterem zależy w dużej mierze opinia, jaką sobie wyrobi na temat firmy. Otwarta, przyjazna i pełna szacunku postawa rekrutera pozwala zwiększyć szansę na zbudowanie pozytywnej relacji.
4# Oferta pracy lub odrzucenie aplikacji
Wyzwanie: uzyskać akceptację oferty lub zachować pozytywną relację z odrzuconym kandydatem.
Jeżeli przejście przez poprzednie etapy były dla kandydata pozytywnym doświadczeniem, prawdopodobnie przyjmie złożoną ofertę (o ile nie zrobi tego wcześniej u innego pracodawcy). To, czego kandydaci doświadczą podczas rekrutacji, zostanie z nimi. Nawet jeśli tym razem nie zostaną zatrudnieni, mogą spróbować swoich szans w przyszłości. Część z nich podzieli się także swoimi opiniami na portalach takich jak GoWork.pl. Udzielenie informacji zwrotnych odrzuconym kandydatom jest bardzo ważną czynnością. Pomijając ją, przekreślasz starania, jakie włożyłeś w nawiązanie pozytywnej relacji z niedoszłymi pracownikami.
5# Zatrudnienie
Wyzwanie: sprawić, by pracownik chciał zostać w firmie po okresie próbnym oraz by stał się ambasadorem marki pracodawcy.
Ostatni etap w lejku rekrutacyjnym. Budowanie pozytywnych doświadczenia kandydatów (a także pracowników) należy kontynuować także po otrzymaniu akceptacji złożonej oferty. Doświadczenia generowane są także w trakcie dopinania formalności, preonboardingu, onboardingu, podpisywaniu umowy, wspieraniu pracownika w pierwszych tygodniach… Ale tak naprawdę przez cały czas trwania współpracy. Zaowocuje to nie tylko większym zaangażowaniem z jego strony, ale może także polecić do pracy różne ciekawe osoby z własnej sieci kontaktów.
Na każdym etapie lejka rekrutacyjnego liczy się czas. Jeżeli kandydaci będą zbyt długo czekać na informację zwrotną, mogą w tym czasie znaleźć pracę w innym miejscu lub po prostu się zniechęcić. Wszystkie wymienione działania pozwolą budować pozytywne candidate experience. Zachęcamy do tego, by dbać o nie od samego początku kontaktu z marką pracodawcy.
Teraz wiesz, w jaki sposób działa lejek rekrutacyjny. Dzięki niemu nie tylko będzie Ci łatwiej zaplanować etapy rekrutacji, ale także będziesz wiedział, które elementy wspierające rekrutację warto dopracować, by zwiększyć jej skuteczność.