Program poleceń pracowniczych to najbardziej skuteczna metoda pozyskiwania dobrze dopasowanych pracowników. Według raportu Direct Employers Association Recruiting Trends Survey, twierdzi tak aż 88% pracodawców. Jesteś ciekaw, co sprawia, że narzędzie to przynosi tak znakomite efekty? W takim razie ten artykuł jest dla Ciebie. Dowiesz się z niego także, na co powinieneś zwrócić uwagę, przystępując do uruchomienia programu poleceń.

 

Polecenia pracownicze – na czym polegają?

Załóżmy, że firma potrzebuje pozyskać nowych pracowników. Osoby zatrudnione w organizacji mogą zaproponować kandydatów pochodzących z własnej sieci kontaktów. W zamian otrzymają premię, jeżeli świeżo zatrudniony pracownik zostanie w firmie po zakończeniu okresu próbnego. Nagroda może być przekazana w formie finansowej, ale nie tylko. W niektórych przypadkach środki te przeznaczane są na dowolnie wskazaną przez pracownika akcję charytatywną w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Wartość gratyfikacji zazwyczaj uzależniona jest od stanowiska i kompetencji poszukiwanego kandydata.

Programy poleceń pracowniczych wiążą się z szeregiem korzyści dla organizacji:

  • Zmniejszenie kosztów rekrutacji
  • Skrócenie długości procesu
  • Pozyskiwanie lepiej dopasowanych pracowników – zarówno pod względem posiadanych kompetencji czy doświadczenia, jak i stopnia dostrojenia do kultury organizacji
  • Większy poziom satysfakcji, motywacji, zaangażowania oraz retencji u poleconych pracowników
  • Łatwiejszy dostęp do potencjalnych talentów

 

Uśmiechnięta, młoda kobieta, specjalistka ds. HR projektuje program poleceń pracowniczych.

 

Tworzenie programu poleceń pracowniczych – porady

Precyzyjnie wyjaśnij, jakie są wymagania dotyczące poszukiwanej osoby. 

Jeśli w Twojej firmie istnieją przygotowane wcześniej opisy stanowisk, możesz załączyć je w publikowanych wiadomościach. Bądź otwarty na dialog – im lepiej pracownicy zrozumieją Twoje oczekiwania, tym bardziej dopasowanych kandydatów będą polecali. Oznajmij, że odpowiesz na pytania, jeśli takie się pojawią. Możesz przygotować później na ich podstawie ogólnodostępne FAQ.

Zadbaj o to, by dotrzeć do jak największego grona pracowników. 

Informacje na temat poszukiwanych kandydatów komunikuj za pomocą wewnętrznych kanałów, takich jak mailing, komunikator, intranet oraz fizyczna tablica ogłoszeń.

Bądź w stałym kontakcie z pracownikami.

Informuj na bieżąco o przebiegu rekrutacji. Jest to szczególnie ważne wtedy, gdy proces dobiegnie końca. Kandydatów natomiast poinformuj, jeśli odrzucisz ich kandydaturę. Rekrutacja w ramach programu poleceń powinna być oparta o te same, dobre praktyki jak jej tradycyjny wariant.

Usprawnij proces przy pomocy automatyzacji.

Korzystaj z takich rozwiązań, które uważasz za najbardziej wygodne. Na przykład jeśli do tej pory używałeś program ATS, w tym przypadku postępuj tak samo. Link do formularza aplikacyjnego zamieścić możesz w komunikacie skierowanym do pracowników wraz z prośbą o przekazanie go polecanym kandydatom. Więcej na temat automatyzacji w rekrutacji pisaliśmy we wcześniejszym artykule.

Promuj zaangażowanie.

Pierwszym sposobem jest wspomniana wcześniej nagroda materialna. To jednak nie wszystko. Docenienie warto wyrazić także w formie oficjalnego podziękowania dla najbardziej skutecznych pracowników – będą oni przykładem dla innych. Rozwiązaniem wartym uwagi jest także grywalizacja. Stwórz ranking wewnętrznych łowców talentów. Przyznawaj punkty i odznaki za skuteczne polecenia, które będą mogli wymienić później na atrakcyjne nagrody. Ustal wspólnie z pracownikami i menedżerami, jakiego rodzaju gratyfikacje mogą być oferowane – niekoniecznie materialne.

Działaj proaktywnie. 

Za każdym razem gdy przeprowadzasz onboarding, wspominaj o prowadzonym w firmie programie poleceń. Możesz także pójść o krok dalej i poprosić te osoby, by przekazały Ci kontakt do osób wartych polecenia na użytek przyszłych procesów rekrutacyjnych (oczywiście jeśli potencjalny kandydat wyrazi na to zgodę). W ten sposób proaktywnie budujesz bazę kontaktów, które mogą przydać się w przyszłości, gdy w Twojej firmie rozpoczną się poszukiwania kandydatów na dane stanowisko.