Pojęcie archetypu na dobre zadomowiło się w obszarze brandingu. Budowanie marki pracodawcy opiera się na podobnych zasadach. Wykorzystaj tę koncepcję do kształtowania pożądanego wizerunku, a przyciągniesz do swojej firmy kandydatów spragnionych adekwatnych doświadczeń.

 

Archetyp – co to jest?

Koncepcję archetypów wprowadził Carl Gustav Jung. Według niego archetypy to ukryte motywy, które funkcjonują w ludzkiej psychice od zarania dziejów. Symbolicznie opisują doświadczenia uniwersalne dla całego świata. Różni się jedynie sposób ich wyrażania, w zależności od kontekstu kulturowego. Archetypy Junga przejawiają się w opowiadanych historiach, mitologii, sztuce, kinie, literaturze, a także codziennym życiu. Odbieramy je instynktownie, co manifestuje się w doświadczaniu wyjątkowego zafascynowania w zetknięciu z daną postacią i jej historią. Towarzyszą mogą temu silne emocje.

 

Archetypy w strategii komunikacji marki

Silna marka charakteryzuje się wyraźnie zaznaczoną osobowością. Przypomina osobę, z którą odbiorca chciałby się utożsamić lub wejść w bliską relację, wysłuchać jej opowieści i przeżyć doświadczenie, jakie oferuje.

Archetypy korespondują z nadrzędnymi wartościami danej firmy. Pobudzają wyobraźnię kandydatów i przyciągają tych, którzy wyznają podobne idee. Wywołują w nich określone emocje i doznania, których pragną doświadczać. Dlatego decydują się podjąć współpracę i stać się częścią wspólnie tworzonej historii. 

Osobowość firmy kształtuje sposób porozumiewania się z odbiorcami. Kreując strategię komunikacji marki weź pod uwagę, jaki archetyp jej odpowiada. Zastanów się, w jaki sposób taka postać porozumiewa się z innymi. Jakich słów używa? Jakie doświadczenia powstają w relacji z nią? Ludzie mają różne potrzeby, dlatego przekaz marki nie trafi do wszystkich osób.

Opisywanie osobowości marki na bazie archetypów jest lepszą strategią niż skupianie się na pojedynczych cechach czy zachowaniach. Archetypy tworzą spójną, złożoną całość – taką jak człowiek. Wybierając je, najlepiej ograniczyć się do dwóch: jeden kluczowy i jeden uzupełniający w proporcji 70% i 30%. Wiarygodne osobistości mają w sobie pewną złożoność. Pierwszy archetyp stanowi ogólny klimat doświadczenia, drugi natomiast nadaje mu wielowymiarowość.

Praca w firmie, której archetyp spójny jest z archetypami pracowników, jest źródłem wyjątkowych doświadczeń. Pozwala pracownikom realizować swoje wartości, tworząc historię wspólnego sukcesu. Pociąga to za sobą osobiste zaangażowanie i poczucie odpowiedzialności. To kolejny powód, dla którego warto pytać kandydatów, co jest dla nich najważniejsze i jakich wartości poszukują na swojej ścieżce zawodowej.

 

12 archetypów

Każdy archetyp związany jest z potrzebą, którą pragnie zaspokoić, a także obiektem lęku, którego chciałby uniknąć. Posiada przypisany zestaw sygnaturowych cech, które odróżniają go od pozostałych typów. Każdy z nich w inny sposób oddziałuje na odbiorców. Oto one:

 

Archetyp Odkrywca: wędrowcy zdobywający górskie szczyty.

 

Odkrywca

Wartość: wolność

Atrybuty: niezależny nonkonformista, uwielbia przygody i wyzwania

Pragnienie: poznawać nieznane

Obawa: zniewolenie

Oddziaływanie: zachęca do podróżowania w głąb siebie i przekraczania ograniczeń

 

Archetyp Mędrzec: starszy, siwy mężczyzna patrzący przez lupę.

 

Mędrzec

Wartość: wiedza

Atrybuty: głodny wiedzy, inteligentny, wpływowy

Pragnienie: zrozumieć rzeczywistość

Obawa: ignorancja

Oddziaływanie: dzieli się zdobytą wiedzą

 

Archetyp Niewinny: uśmiechnięta, młoda kobieta o delikatnej urodzie wśród kwiatów.

 

Niewinny

Wartość: pokój

Atrybuty: pogodny, szczery, łagodny

Pragnienie: cieszenie się spokojnym życiem

Obawa: konflikty

Oddziaływanie: dostrzeżenie piękna w prostocie

 

Archetyp Twórca: atrakcyjna kobieta z artystycznym makijażem.

 

Twórca

Wartość: kreatywność

Atrybuty: inspirujący, wyzywający, oryginalny

Pragnienie: tworzenie rzeczy nowych i wyjątkowych

Obawa: przeciętność

Oddziaływanie: zachęca do wyrażania siebie

 

Archetyp Władca: kobieta w koronie, siedzi na tronie wewnątrz komnaty królewskiej.

 

Władca

Wartość: kontrola

Atrybuty: elokwentny, pewny siebie, odpowiedzialny

Pragnienie: wysoki status i bogactwo

Obawa: słabość

Oddziaływanie: przewodzi i wprowadza porządek

 

Archetyp Opiekun: mężczyzna na sali porodowej tulący nowonarodzone dziecko.

 

Opiekun

Wartość: dobroć

Atrybuty: troskliwy, ciepły, altruistyczny

Pragnienie: nieść pomoc potrzebującym

Obawa: egoizm

Oddziaływanie: stawia innych na pierwszym miejscu

 

Archetyp Towarzysz: liczna grupa przyjaciół podczas spotkania towarzyskiego na łonie natury.

 

Towarzysz 

Wartość: przynależność

Atrybuty: przyjacielski, skromny, autentyczny

Pragnienie: bycie częścią grupy

Obawa: wykluczenie

Oddziaływanie: tworzy przyjazną społeczność

 

Archetyp Błazen: szeroko uśmiechnięta dziewczyna, żartobliwie przykłada donuty do oczu.

 

Błazen

Wartość: przyjemność

Atrybuty: życie tu i teraz, optymistyczny, beztroski

Pragnienie: dobra zabawa

Obawa: nuda

Oddziaływanie: rozwesela i niesie radość

 

Archetyp Kochanek: atrakcyjny, młody mężczyzna patrzący prosto na czytelnika.

 

Kochanek

Wartość: intymność

Atrybuty: zmysłowy, empatyczny, kojący

Pragnienie: bliskość

Obawa: samotność

Oddziaływanie: uwodzi i prawi komplementy

 

Archetyp Bohater: silny, umięśniony mężczyzna robiący przysiad z bardzo ciężką sztangą na plecach.

 

Bohater

Wartość: mistrzostwo

Atrybuty: szczery, odważny, wytrwały

Pragnienie: zwycięstwo

Obawa: upadek

Oddziaływanie: udowadnia swoją wartość

 

Archetyp Magik: człowiek w masce świecącej w ciemności, pomiędzy dłońmi wir świetlny, a w tle miasto nocą.

 

Mag

Wartość: fantazja

Atrybuty: tajemniczy, pełen wiary, bogata wyobraźnia

Pragnienie: spełnianie marzeń

Obawa: zwątpienie

Oddziaływanie: dokonuje przemiany dzięki wizji

 

Archetyp Buntownik: mężczyzna przebrany za filmowego Jokera z różowym dymem na tle muru.

 

Buntownik

Wartość: rewolucja

Atrybuty: wolny, silny, konfrontacyjny

Pragnienie: zmienianie świata na lepsze

Obawa: zależność

Oddziaływanie: podważa status quo

 

Jakie archetypy znajdujesz w marce Twojej firmy? Które z nich są według Ciebie najbardziej ciekawe z punktu widzenia prowadzenia biznesu? Podziel się z nami swoimi przemyśleniami.

 

Źródła:

Just Creative | Wikipedia

Oceń artykuł
0/5 (0)