Własny obiekt gastronomiczny nie tylko jest marzeniem wielu wkraczających na rynek przedsiębiorców, ale stanowi też nie lada wyzwanie – koszty związane z jego zakupem, wyposażeniem i prowadzeniem, mogą znacznie przekraczać możliwości większości z nas. Idealną odpowiedzią może być rozwiązanie pośrednie, czyli mała gastronomia. Otwarcie baru szybkiej obsługi jest tańsze od otwarcia pięciogwiazdkowej restauracji, a jego prowadzenie również może dać przedsiębiorcy mnóstwo satysfakcji i solidnie zapełnić jego kieszeń. Czy własny bar szybkiej obsługi to dobry pomysł na biznes? Jak rozpocząć swoją przygodę z małą gastronomią? Jakie warunki formalne trzeba spełnić? Co będzie miało kluczowe znaczenie dla prowadzenia własnego baru? Na te i inne pytania, odpowiadamy w niniejszym artykule.

jak-otworzyć-bar-szybkiej-obsługi-pomysł-na-biznes

Otwarcie lokalu gastronomicznego – jak się przygotować?

Zastanawiasz się, od czego zacząć swoją przygodę w gastronomii? Nic dziwnego – bo choć mówimy o niewielkim lokalu gastronomicznym, koncentrującym się na serwowaniu fast-foodów (choć niekoniecznie!), to przed przejściem do praktycznej części zakładania biznesu, czekać nas będzie sporo planowania. Dokładnie tak – szczegółowy biznesplan, zawierający Twoją wielomiesięczną strategię, wraz z początkowymi kosztami i potencjalnymi zyskami jest tym, od czego zacząć powinieneś.

Zanim jednak zabierzesz się za jego rozpisywanie, musisz zdać sobie sprawę z faktu, że istnieją różne rodzaje lokali gastronomicznych tego typu – bar szybkiej obsługi to nie tylko frytki i burgery. Mało tego – nie musi się on w ogóle skupiać na fast-foodach! Zakładając lokalną, małą gastronomię, zwróć uwagę na miejscową strukturę rynku, analizując, jakiego rodzaju jadłodajni brakuje. Pamiętaj, że Twoja kreatywność już na tym etapie jest nieocenioną siłą, która w przeważającej mierze będzie determinować Twój sukces.

Później będziesz musiał już tylko wybrać odpowiedni lokal i zaadaptować go do swoich potrzeb – naturalnie, otrzymując po drodze pozytywną opinię sanepidu. A gdy wszystkie formalności, związane z zakładaniem działalności gospodarczej będziesz mieć za sobą, a Twoje lodówki będą pękać w szwach od oczekującego na przygotowanie jedzenia, przyjdzie wreszcie dzień otwarcia i pierwsze tłumy gości. Jeśli jednak chcesz zeń czerpać pełną satysfakcję i odnotować go, jako początek wielkiej, lokalnej sławy, okraszonej sporymi zyskami, to nie lekceważ etapu planowania.

Bary szybkiej obsługi – jakie są rodzaje?

Podobnie jak w przypadku wielkich, renomowanych restauracji, tak samo w przypadku barów typu fast-food, istnieją różne rodzaje lokali gastronomicznych, różniące się od siebie przede wszystkim zawartością menu. Łączenie w jedno różnych gatunków barów, zwykle nie przynosi pożądanych efektów – skup się na jednym rodzaju i doprowadź swoją kuchnię do mistrzostwa.

Miej ponadto na względzie, że jasno określony profil działalności, ma za zadanie nie tylko podpowiadać, jakiego typu dania będą serwowane klientom, ale również budować niepowtarzalny klimat Twojego lokalu. Zastanawiając się, jak otworzyć bar szybkiej obsługi, musisz wiedzieć, że serwowanie jedzenia owszem, jest ważne, ale odwiedzający szczególną uwagę zwrócą również na atmosferę panującą w Twoim barze.

Bar szybkiej obsługi – fast-food

Definicję baru szybkiej obsługi, najpełniej oddaje tradycyjny fast-food. Sprzedawane w takim barze jedzenie, najczęściej stanowi po prostu mieszankę najrozmaitszych dań, serwowanych przez bardziej skonkretyzowane lokale, a charakteryzujących się łatwością i szybkością przygotowania, oraz dobrym smakiem w niskiej cenie. W menu znajdziemy między innymi frytki, burgery, zapiekanki, czy kawałki kurczaka (np. nuggetsy) – rzeczone potrawy stanowią podwalinę tego biznesu.

Klasyczny fast-food pozostawia spore pole do interpretacji niezbędnego dla siebie menu i panującego wewnątrz klimatu, a Twoja kreatywność będzie kluczowa dla budowania unikalnego charakteru swojej marki.

Pizzeria

W przypadku tego rodzaju lokalu gastronomicznego, rodzaj obecnych w menu potraw jest dość oczywisty – przeważa pizza. Według wielu głosów, to jeden z najłatwiejszych w prowadzeniu barów, charakteryzujący się najmniejszym ryzykiem biznesowym. Zakładając pizzerię, również możesz pokusić się o sporą dozę kreatywności, serwując nie tylko klasyczne rodzaje pizzy, ale też komponując własne konfiguracje. Możesz, na przykład, skorzystać z lokalnych produktów, przygotowując pizzę o zabarwieniu właściwym dla charakteru danego regionu.

Kebab

W ostatnich latach, kebab w całej Polsce mógł święcić tryumfy jako jedna z najpopularniejszych potraw typu fast-food. Podobnie jak w przypadku pizzerii, otwarcie popularnej „budki z kebabem” nie należy ani do najdroższych inwestycji w branży, ani do najtrudniejszych w prowadzeniu. Jego otwarcie, jest dziś polecane szczególnie początkującym przedsiębiorcom w branży gastronomicznej.

Menu, jakim może poszczycić się ów lokal, wcale nie faworyzuje wyłącznie mięsożernej części społeczeństwa. Klienci kebabów cenią sobie wszelkiej maści dania wegetariańskie (gdzie zamiennik mięsa może stanowić na przykład falafel), nawet wówczas, gdy nie są zadeklarowanymi wegetarianami.

Burgerownia

Jeżeli preferujesz amerykański styl, możesz pokusić się o założenie burgerowni, rzucając wyzwanie popularnym, międzynarodowym sieciom. W przeważającej mierze, serwowane w burgerowniach dania, różnią się od tych, jakie znać możemy z wielkich franczyz. Cena za jednego burgera może być większa, jednak jedzenie w burgerowniach na ogół jest dużo zdrowsze i obfitsze.

Choć może się to wydawać nieprawdopodobne (z uwagi na nienajlepszy PR tego typu posiłków) to wśród klientów burgerowni możemy znaleźć wiele osób, którym leży na sercu sportowy styl życia i walka o jak najzdrowszą sylwetkę. Co więcej, burger, przez wzgląd na swą konstrukcję, podobnie jak pizza, pozwala kucharzowi na popisanie się kreatywnością w łączeniu poszczególnych jego składników.

Bar mleczny

Być może trudno uznawać bar mleczny za klasyczny przykład baru szybkiej obsługi, choć skojarzenie to nie jest bezpodstawne. Choć wielu do dziś uznaje bary mleczne za relikt słusznie minionej epoki, to prawda jest taka, że wciąż cieszą się one stale rosnącą liczbą klientów, a stołowanie się w nich staje się elementem mody na polski styl retro. I chociaż są to de facto restauracje z tanią żywnością, to ich jakość wcale na tym nie traci.

Warto również zaznaczyć, że prowadząc bar mleczny, możemy liczyć na niemałe ulgi i dofinansowania, przy spełnieniu minimalnych wymogów.

Bar sushi

Zachodząc w głowę jak otworzyć bar szybkiej obsługi, osoby zafascynowane kulturą japońską, mogą skłaniać się ku otwarciu lokalu serwującego sushi. Fakt faktem, szybkość przygotowania potraw może być w tym przypadku dyskusyjna, niemniej, wraz z rosnącą popularnością sushi w Polsce, jest to opcja godna rozważenia.

Wbrew obiegowej opinii, dania z surowych ryb nie są monopolistami w japońskiej gastronomii. W barze sushi niejednokrotnie spotkamy się z właściwymi dla regionu zupami, potrawami warzywnymi, czy daniami mięsnymi.

Inne rodzaje barów

Tak naprawdę, najlepszą odpowiedzią na pytanie „jak otworzyć bar szybkiej obsługi”, jest przeanalizowanie lokalnego rynku pod kątem zapotrzebowania klientów, sporządzenie listy potencjalnie często odwiedzanych miejsc, w których brakuje choćby przydrożnej jadłodajni, a ostatecznie, kreatywne podejście do budowania własnej marki.

Dużym powodzeniem w małej gastronomii, cieszą się food-trucki, serwujące dania na wynos. Warto rozważyć opcję postawienia swojej przyczepy w okolicach zatłoczonego dworca, by sprzedawać w niej hot-dogi i zapiekanki (oczywiście, po wcześniejszym spełnieniu niezbędnych formalności).

Co należy uwzględnić, pisząc biznesplan?

Zabierając się za stworzenie biznesplanu, stanowiącego później fundament naszej biznesowej strategii, należy nie myśleć wyłącznie o potencjalnych zyskach, a raczej skupić się na ponoszonych kosztach względem budżetu, jaki zamierzamy przeznaczyć na inwestycję. Warto skomponować biznesplan w taki sposób, by być gotowym nawet na najczarniejsze scenariusze.

Pamiętaj, by nie wykorzystywać od razu wszystkich funduszy, a zostawić część w rezerwie – nie jest bowiem pewnym, że Twój lokal gastronomiczny będzie już na starcie generował zyski. Warto mieć pewność, że przetrwasz finansowo co najmniej trzy miesiące po otwarciu działalności, przy założeniu, że jedynie ponosisz koszty.

Profil działalności i kwestie marketingowe

Przede wszystkim ustal, jaki rodzaj baru szybkiej obsługi chcesz prowadzić – zarówno przez pryzmat rynkowego zapotrzebowania, jak i swoich chęci i umiejętności. Dzięki temu, bez trudu sporządzisz listę produktów, w jakie będziesz musiał zaopatrzyć się na dzień otwarcia, jak również będziesz miał świadomość tego, jakie sprzęty będą musiały znaleźć się w Twojej kuchni.

Co więcej, już na tym etapie będziesz mógł rozplanować swoją strategię marketingową. Reklamy w Internecie, ulotki w skrzynkach fizycznych, czy atrakcyjne programy lojalnościowe, to najważniejsze elementy prowadzenia takiej działalności w jej pierwszych dniach. Niestety, są to również koszty, które musisz wpisać na listę.

Odpowiedni lokal i jego adaptacja

Znalezienie lokalu, który z jednej strony spełni Twoje wymagania w kwestiach technicznych, a jednocześnie będzie umiejscowiony we właściwym dla zdobycia nowych klientów miejscu, może stanowić spory kłopot. Niezbędne będzie również określenie Twoich potrzeb w kwestii rozwoju firmy – czy na ten moment zadowoli Cię wynajem lokalu, czy chcesz od początku cieszyć się stabilną pozycją, decydując się na jego kupno?

Tak czy inaczej, niezależnie od preferowanej formy własności, lokal trzeba będzie zaadaptować do charakteru świadczonej usługi oraz wymogów sanepidu. Nie chodzi jednak wyłącznie o wyposażenie Twojego lokalu gastronomicznego – niezbędne mogą się okazać kosztowne remonty.

Wyposażenie lokalu gastronomicznego

Sprzęt, w jaki będziemy zobowiązani wyposażyć swoje bistro, w dużej mierze zależy od profilu naszej działalności, choć istnieje wiele elementów wspólnych. Stoły i krzesła, przy których będą jadać nasi klienci, a także wszelkie dekoracje sali, to oczywiście podstawa, mająca zapewnić odpowiedni standard obsługi.

Niemniej, należy jeszcze odpowiednio wyposażyć kuchnię. Niektóre z jej elementów, będą zależne od rodzaju baru, który prowadzimy (między innymi produkty) ale sztućce, garnki ze stali nierdzewnej, patelnie i im podobne, możemy uznać za niezbędne w przypadku każdej tego typu działalności.

Jakie wymagania trzeba spełnić, by otworzyć bar szybkiej obsługi?

Jak otworzyć bar szybkiej obsługi? Teoria jest aż nazbyt trywialna. Sporządzić biznesplan, zainwestować odpowiednio duże pieniądze w lokal, zaopatrzenie i reklamę, zarejestrować działalność i cieszyć się z pierwszych zysków. Niestety, w przypadku gastronomii, będziemy zobowiązani do przestrzegania dodatkowych wymogów, stawianych nam przez sanepid. Te z kolei są bardzo precyzyjne, nie koncentrując się wyłącznie na jakości żywności czy wody, albo podstawowych zasadach BHP.

Przede wszystkim, sanepid stawia dość konkretne wymagania przestrzenne dla każdego lokalu gastronomicznego. Jego wysokość w części sanitarno-higienicznej, musi wynosić co najmniej 2,5 metra, zaś w produkcyjnej, 3,3 metra. Podłogi, blaty, i im podobne elementy lokalu, muszą być łatwe w utrzymaniu, bez konieczności użycia potencjalnie toksycznych środków. Niezbędne jest również zapewnienie prawidłowej wentylacji, odpływu kanalizacji i dostępu do ciepłej i zimnej wody. Z kolei środki czystości, muszą być trzymane z dala od produktów spożywczych.

Każdy obiekt gastronomiczny, działający na terenie Unii Europejskiej, musi spełniać wymogi systemu HACCP, co sanepid potwierdzi udzieleniem odpowiedniego certyfikatu. Spełnienie wymogów bada się na podstawie siedmiostopniowego łańcucha zasad, których wdrożenie ma bezapelacyjnie zapewnić powstawanie zdrowej, bezpiecznej dla człowieka potrawy – od momentu otrzymania surowców, aż do finalnej wersji.

jak-założyć-własny-biznes-w-gastronomii

Własny biznes – lokal gastronomiczny. Jak zarejestrować?

Zgodnie z obowiązującą literą prawa, otwierając własny biznes, jesteśmy zobowiązani do zarejestrowania go w odpowiednich urzędach. Z punktu widzenia formalności, rejestracja własnego baru przebiega tak samo, jak w przypadku innych rodzajów działalności, lecz w tym przypadku, przyjdzie nam spełnić jeden, dodatkowy warunek. Jak otworzyć bar szybkiej obsługi krok po kroku – podpowiadamy niżej.

Złóż wniosek CEiDG-1

Rejestracja lokalu gastronomicznego, na tym etapie jest dokładnie taka sama, jak w przypadku innych rodzajów działalności. Wystarczy wypełnić wniosek CEiDG-1 i złożyć go w urzędzie właściwym dla nas urzędzie miasta lub gminy. Dzięki temu, Twoje przedsiębiorstwo zostanie oficjalnie zarejestrowane, a dalsze procedury zostaną ułatwione. Na tym etapie otrzymasz już swój NIP i REGON.

Złóż formularz VAT-R

Kolejnym krokiem, będzie zarejestrowanie się jako płatnik VAT, poprzez wypełnienie formularza VAT-R i złożenie go we właściwym dla siebie Urzędzie Skarbowym. Musisz to zrobić minimum jeden dzień przed rzeczywistym rozpoczęciem działalności (tj. rozpoczęciem sprzedaży towarów i usług objętych podatkiem VAT).

Zarejestruj się w ZUS

Najdalej siedem dni po rozpoczęciu działalności, będziesz zobowiązany do zarejestrowania się w ZUS. Możesz to zrobić poprzez jeden z dwóch formularzy:

  • ZUS ZUA – jeżeli podlegasz wyłącznie pod ubezpieczenie zdrowotne,

  • ZUS ZZA – jeżeli oprócz ubezpieczenia zdrowotnego, interesuje Cię również ubezpieczenie społeczne.

Zdobądź zgodę sanepidu

W przypadku każdego lokalu gastronomicznego, niezbędnym będzie pozytywne przejście kontroli sanepidu, na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów. W trakcie ostatecznej kontroli, będziesz musiał dysponować pokaźnym zbiorem dokumentów. Są to między innymi:

  • Umowa najmu lub akt własności baru,

  • Umowa wywozu śmieci,

  • Umowa na odbiór oleju,

  • Dokumentacja GHP i GMP,

  • Wyniki badań wody,

  • Księga HAACP.

W razie potrzeby, pracownicy sanepidu poinformują Cię wcześniej o konieczności przygotowania innych dokumentów, takich, jak na przykład projekt technologiczny baru.

Sprzęt gastronomiczny i pozostałe wyposażenie – co dokładnie trzeba zakupić?

Od momentu spełnienia powyższych warunków, Twój bar szybkiej obsługi może już działać. Na tym etapie zapewne jest już doskonale wyposażony, co potwierdza certyfikat, wydany przez pracowników sanepidu. Jeśli jednak masz problem z określeniem swojego niezbędnika, to poniższa, krótka lista, z całą pewnością będzie w stanie Cię wspomóc.

Niezbędne meble i wyposażenie kuchni oraz sali

Kanapy, stoły, krzesła, jak również wszelkie elementy ozdobne sali, są w pełni zależne od typu baru, jaki przyszło Ci prowadzić, oraz Twojej wrażliwości estetycznej. W co natomiast wyposażyć kuchnię? Kwestia przyrządów, to sprawa drugorzędna. W pierwszej kolejności zainwestuj w podstawy: lodówka, frytkownica, grille, okap, opiekacze, czy kuchenka gazowa.

Przyrządy kuchenne i pochodne

Kwestia żywności i półproduktów, wydaje się dość oczywista – musisz zakupić to, czego wymaga profil Twojej działalności, w ilości pozwalającej na swobodną pracę, jednocześnie niegrożącej ani przeterminowaniem jedzenia, ani trudnościami w związku z dostawą.

Garnki, noże, widelce, patelnie – po prostu kieruj się zasadą, że wszystkie przyrządy, które znalazłyby się w Twojej domowej kuchni, powinny być obecne również w barze. Nie zapomnij też o zakupie sztućców, talerzy i im pochodnych, z których korzystać będą Twoim goście.

Środki utrzymania czystości

W tym wypadku, chodzi zarówno o wszelkiego typu mopy, wiadra, szczotki i ścierki, dzięki którym łatwo doczyścisz każdy element swojego baru, jak również detergenty, które Ci to umożliwią. Pamiętaj jednak, że zgodnie z ustawowymi normami, środki czyszczące nie mogą zawierać w swoim składzie składników żrących, czy toksycznych.

Jak wypromować dany lokal?

Jak wszyscy wiemy, to reklama jest dźwignią handlu. Żeby zatem móc bez trudu liczyć zyski, warto, żebyś traktował ją priorytetowo już od pierwszego dnia. Istnieje kilka działań, które powinieneś obligatoryjnie podjąć. W przypadku każdego z nich, staraj się podkreślać lokalny aspekt swojej działalności – klienci zawsze cieszą się, kiedy mogą wspierać miejscowy biznes. Jednocześnie podkreślaj wspólnotowość danego obszaru, używając takich zwrotów, jak np. „w naszym mieście”, etc. A co dokładnie powinieneś zrobić?

Zadbaj o huczne otwarcie

Pamiętaj, że masz tylko jedną szansę, by zrobić dobre, pierwsze wrażenie. Z tego względu, dzień otwarcia swojego baru, powinieneś potraktować jak prawdziwe święto, okraszając je sporą dawką hojności. Nie zapominaj też o tradycyjnych wręcz elementach ozdobno-reklamowych, jak np. balony z logiem Twojej jadłodajni.

Zaoferuj gościom darmowe napoje, atrakcyjne zniżki, a może nawet jakąś loterię czy zabawę, dzięki której będą mogli otrzymać coś za darmo. W ten dzień rozpocznij również program lojalnościowy, by zatrzymać przy sobie jak największą rzeszę odwiedzających.

Lokalne ulotki z rabatem

Kolportaż ulotek, nawet w dobie internetu nie stanowi przeżytku. Warto weń nieco zainwestować, tym bardziej, że nie są to zbyt duże koszty, w porównaniu do korzyści, jakie za sobą niosą. Warto również zamieścić na ulotce informację, w myśl której jej okaziciel otrzyma specjalny rabat na określone zamówienie. Dzięki temu zwiększysz szanse na efektywność tej formy reklamy, samą ulotkę mogąc później wykorzystać ponownie.

Promocja w Internecie i mediach społecznościowych

Jeszcze przed otwarciem lokalu, załóż dla niego profile w najpopularniejszych mediach społecznościowych, takich jak Facebook, czy Instagram. Dzięki nim, będziesz w stanie łatwo budować swoją markę w internecie i budować trwałe relacje z klientami.

Pozwól również na to, by Twój punkt gastronomiczny pojawiał się w spersonalizowanych reklamach Google. Koszty takich kampanii reklamowych nie są wysokie, a ustala je się zawsze w sposób indywidualny, zależny od Twoich bieżących potrzeb.

Prowadzenie własnego baru – czy to opłacalne?

Biorąc pod uwagę kondycję całej branży, otworzenie własnego baru szybkiej obsługi, z całą pewnością jest opłacalne. Trudno jednak wyrokować, jak wiele będziesz w stanie na tym biznesie zarobić, jak również ile będziesz zmuszony zainwestować. Koszty związane z profilem działalności, a co za tym idzie, adaptacją i wyposażeniem lokalu gastronomicznego, odgrywać będą kluczową rolę. Dlatego tak ważne jest, byś zadbał o jak najbardziej szczegółowy biznesplan.

Orientacyjnie można by założyć, że koszty otwarcia baru szybkiej obsługi, zmieszczą się między 20 000 zł (w przypadku franczyz), a 80 000 zł, w przypadku budowania marki od podstaw. Niemniej, koszt ten może wzrosnąć wielokrotnie, jeżeli zamiast wynajmu lokalu, zdecydujesz się na jego kupno.

Oceń artykuł
5/5 (1)