Transparentność działań przedsiębiorstwa coraz częściej stanowi kluczowy czynnik, podług którego kandydat decyduje się na przyjęcie bądź odrzucenie oferty pracy w danej firmie. Analiza współczesnego rynku pracy informuje nas, że pracownicy – szczególnie wysokiej klasy specjaliści – oczekują od przedsiębiorstw nie tylko spełniania podstawowych standardów względem zasad współżycia, ale także przejrzystej, wewnętrznej polityki firmy, która na pierwszym planie zawsze stawiać będzie satysfakcję i dobrobyt pracownika.
Niemniej, same zapewnienia pracodawcy względem reguł panujących w firmie, polityki wewnętrznej czy po prostu natury codziennej pracy, mogą okazać się niewystarczające. Wiadomo przecież, że nikt nie może być sędzią we własnej sprawie – głos należy oddać osobom zainteresowanym. Z pomocą w ocenie danej organizacji przychodzą konstruktywne opinie o pracodawcach. Jak napisać merytoryczną opinię o pracodawcy i czym różni się ona od hejtu? Czy tylko pracownik może skorzystać na ich dostępności? Tego dowiecie się w niniejszym materiale.
Opinie o pracodawcy – jakiemu celowi służą?
Opinie o pracodawcach stanowią bardzo ważny element współczesnego rynku zatrudnienia i możliwości przedsiębiorców w zakresie prowadzenia rzetelnych działań Employer Brandingowych. Kandydaci coraz częściej sprawdzają w internecie opinie na temat danych zakładów pracy i to jeszcze nawet przed przystąpieniem do procesu rekrutacyjnego. Opinie, które pozostawiają po sobie byli i obecni pracownicy danej firmy, z całą pewnością będą rzutować na decyzję kandydata względem możliwości podjęcia współpracy z danym przedsiębiorstwem.
Pracodawcy powinni mieć na uwadze, że merytoryczne opinie zamieszczane w internecie przez pracowników nie stanowią dla nich elementu wrogiego. Przeciwnie – jest to doskonałe narzędzie sondażowe, które może w sposób precyzyjny sugerować pożądany przez pracowników kierunek zmian. Niektóre wnioski mogą się nam nie podobać, a nawet możemy się z nimi nie zgadzać, jednak zawsze powinniśmy brać je pod uwagę i wsłuchiwać się w głos ludzi, którzy pracują na nasz sukces – tylko w ten sposób będziemy w stanie zbudować dobrze prosperujące, przyjazne miejsce pracy.
Trzeba ponadto wiedzieć, że próba zwalczania osób czy platform korzystających z przewidzianej Konstytucją wolności słowa, to prosta droga donikąd. Kneblowanie dyskusji na temat sytuacji w danym przedsiębiorstwie zawsze kończy się pogłębieniem kryzysu wizerunkowego przedsiębiorcy. Zdecydowanie lepiej jest podjąć dyskusję, przedstawić swoje rację, przeprosić za błędy i zapowiedzieć wprowadzenie niezbędnych usprawnień – bo tym właśnie jest odpowiedzialność, rozsądek i empatia, które pracownicy chcą widzieć w swoim pracodawcy.
Konstruktywna krytyka a hejt – różnice
Istnieje jednak spora różnica pomiędzy konstruktywną krytyką, a wulgarnym, pozbawionym podstaw hejtem, na którego obecność w przestrzeni publicznej nie możemy się w żadnej mierze godzić. Merytoryczne opinie, nawet te niepochlebne, pozwalają na budowę lepszej, wspólnej przestrzeni – hejt zaś zawsze prowadzi wyłącznie do zaostrzania konfliktów, blokując osiąganie jakichkolwiek celów.
Na portalu GoWork.pl, który jako jedyny w Polsce udostępnia przedsiębiorcom, pracownikom i kandydatom tak szerokie pole do dyskusji, dbamy o merytorykę debaty. Chcemy, żeby przedsiębiorcy poddani ocenie tak byłych, jak i obecnych pracowników, rzeczywiście mogli korzystać z otrzymywanych informacji. Bez względu na powagę sytuacji, komentarze zawierające wulgaryzmy czy obelgi są usuwane, podobnie jak opinie oderwane od rzeczywistości. Chcemy, aby relacje między pracodawcami, a pracownikami i kandydatami, były budowane na prawdzie, w atmosferze wzajemnego szacunku.
Merytoryczne opinie o pracodawcach krok po kroku
Jeżeli jesteś byłym lub obecnym pracownikiem firmy, na temat której chciałbyś się publicznie wypowiedzieć, to możesz to zrobić korzystając naszej platformy – Twój głos na pewno zostanie wysłuchany i należycie odebrany, o ile tylko zastosujesz się do kilku dobrych praktyk, które opisujemy poniżej. Dzięki poniższym radom dowiesz się także tego, w jaki sposób tworzyć opinie, które zostaną odebrane pozytywnie nie tylko przez pracodawców, ale też poszukujących pracy kandydatów.
- Zbierz rzetelne informacje
Przed napisaniem opinii zastanów się, jaką treść chcesz przekazać światu. Zbierz i posortuj najistotniejsze informacje, dbając o to, by wszystkie one były zgodne z prawdą – niczego nie dopowiadają i niczego nie wyolbrzymiaj. Na tym etapie liczą się suche fakty.
- Emocje odłóż do szuflady
Twoje uczucia i subiektywna ocena określonych działań firmy, jej polityki, czy zachowania przełożonych, to kwestie niezmiernie istotne i pożądane przez obie strony – kandydatów i pracodawców. Niemniej, postaraj się o to, by wypowiadać się w tonie spokojnym, kulturalnym i stricte informacyjnym, nawet jeżeli jakieś aspekty pracy w danej firmie są dla Ciebie bulwersujące i słusznie budzą oburzenie. Wulgaryzmy i obelgi nie będą przez nas tolerowane wcale, zaś przez nadmierne stosowanie sarkazmu czy ironii możesz zostać odebrany jako osoba nierzetelna i niegodna zaufania.
- Poprawność językowa opinii
Stosowanie się do zasad języka polskiego, a więc odpowiedniej ortografii, gramatyki czy interpunkcji, pozytywnie wpłynie na odbiór Twojego przekazu w oczach osób trzecich. Jeżeli masz problem z zachowaniem zasad poprawnej polszczyzny w piśmie, poproś kogoś o pomoc, lub skorzystaj z dostępnych w internecie narzędzi.
- Właściwa struktura opinii
Twoja opinia powinna mieć przejrzystą strukturę, aby czytelnicy mogli łatwo zrozumieć Twoje przemyślenia. Warto zacząć od krótkiego wprowadzenia, by następnie przedstawić pozytywne aspekty pracy, później negatywne, a na końcu podsumować całość.
- Pozytywne aspekty pracy – przykłady
Jeżeli nie będziesz skupiać się wyłącznie na negatywnych aspektach współpracy z danym przedsiębiorstwem, to Twoja opinia spotka się z dużo lepszym odbiorem – wzięcie pod uwagę wszystkich aspektów współpracy świadczy o rzetelności. Zastanów się nad tym, co w pracy z danym przedsiębiorstwem było dla Ciebie dobre, abstrahując od negatywów. Przykładowo mogą to być takie rzeczy jak: elastyczne godziny pracy, możliwości rozwoju zawodowego, poziom wynagrodzenia i benefity pozapłacowe, czy kultura organizacji pracy.
- Negatywne aspekty pracy – przykłady
Jak nietrudno się domyślić, to przede wszystkim negatywne aspekty pracy motywują nas do tego, by umieścić w internecie opinię o pracodawcy. Postarajmy się jak najobiektywniej rozważyć to, co nam w firmie nie pasowało. Unikaj personalnych ataków i wulgarnego, nacechowanego emocjami języka, skupiając się na konkretnych problemach. Przykładami mogą być: brak komunikacji w firmie, nadmiernie obciążenie pracą, brak jasno określonych ścieżek kariery, kwestie dotyczące zarządzania, a nawet mobbing w firmie.
- Pamiętaj o podsumowaniu!
Po opisaniu wszystkich swoich przemyśleń, warto przejść do krótkiego podsumowania, w którym podkreślisz najważniejsze elementy swojej wypowiedzi. Paradoksalnie, niektórzy czytelnicy właśnie od podsumowania zaczynają lekturę opinii, licząc na krótką i przystępną ocenę – dopiero po jej przeczytaniu zaczynają interesować się detalami.
- Opublikuj opinię na rzetelnym portalu
Internet to wyjątkowo spora przestrzeń, jednak nie każde miejsce jest dobre dla opublikowania swojej opinii. Wybierz ku temu miejsce sprawdzone i rzetelne, cieszące się najlepszą renomą zarówno wśród pracodawców, jak i przedsiębiorców – najlepiej takie, które zrzesza dużą ilość różnych opinii. Idealnym przykładem takiego miejsca jest właśnie GoWork.pl, gdzie każdego dnia czytelnicy mogą przewertować miliony komentarzy, opisujących warunki zatrudnienia w wielu polskich firmach.
- Pozostań w kontakcie
Po opublikowaniu Twojej opinii mogą pojawić się rozmaite komentarze i zapytania – zarówno od kandydatów, jak i przedsiębiorców. Warto na nie reagować, dodając niezbędne szczegóły i prostując niedomówienia.
A czy Wy również sprawdzaliście opinie o pracodawcy zanim wysłaliście do niego swoją aplikację? Jak wyglądają Wasze doświadczenia w wymianie zdań z pracodawcami czy pracownikami? Opiniami podzielcie się w komentarzach, dając wyraz temu, że merytoryczna dyskusja to podstawa transparentnej, budującej współpracy!
Komentarze
Pytanie
Tekst nie jest opatrzony nazwiskiem autora? Czyżby nie wierzył w to co napisał? Nie chce być kojarzony z tym materiałem?