logo Orange Logistics

Orange Logistics

Katowice

Wywiadu udzielił:
Krzysztof Zajkowski
kierownik dz. Spedycji międzynarodowej Orange Logistics
Kierownik działu Spedycji międzynarodowej. Zajmuje się również rekrutacją w tym dziale.
Orange Logistics
Liczba pracowników: 180
Rok założenia: 2007
Adres:
ul. Roździeńskiego 188B
40-203 Katowice
Branże:
  • Logistyka - Transport
O firmie:
Orange Logistics Sp. z o.o. jest prężnie rozwijającą się firmą z branży Transport - Spedycja - Logistyka, specjalizującą się w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego.

Kiedy Państwa przedsiębiorstwo rozpoczęło działalność i jakie zmiany zaszły od tej chwili?

Firma Orange Logistics zadebiutowała w branży TSL w 2007 roku i jest doskonałym przykładem dynamicznie rozwijającego się podmiotu. Nasza historia jest bardzo ciekawa. Właściciel przedsiębiorstwa prowadził handel hurtowy drewnem budowlanym i na potrzeby działalności zakupił trzy ciągniki siodłowe z naczepami. Aby obniżyć koszty transportu i otrzymać możliwość przewozu ładunków na trasach powrotnych firma uzyskała Licencję Transportową Krajową. Dzięki temu nasi handlowcy zaczęli pozyskiwać klientów, którzy zlecali nam przewozy własnych towarów. Zainteresowanie okazało się na tyle duże, że byliśmy zmuszeni do powiększenia taboru ciężarówek; z czasem transport stał się główną częścią naszego biznesu. Na kolejnym etapie w zakres naszej działalności weszły również spedycja oraz przewozy międzynarodowe. Z biegiem czasu to właśnie w nich wyspecjalizowało się Orange Logistics i obecnie kursy zagraniczne generują 80 % przychodu firmy. Na ten moment dysponujemy flotą ponad 500 jednostek transportowych. Naszym największym kapitałem są jednak pracownicy. W trzecim kwartale bieżącego roku zatrudnialiśmy w naszym biurze ponad 180 wykwalifikowanych osób, zajmujących się m.in. finansami, administracją, handlem czy działalnością operacyjną.

Jakie usługi oferujecie? Do kogo są one skierowane?

Orange Logistics oferuje szeroko rozumiane usługi logistyczne. Są to m.in. przewozy drobnicowe (czyli paletowe) oraz całopojazdowe, zarówno na terenie kraju, jak i całej Unii Europejskiej. Nasza oferta jest skierowana przede wszystkim do firm produkcyjnych i dystrybucyjnych, generujących znaczne wolumeny.

Jakie wyzwania stawia praca w branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka)?

Aktualnie jedno z największych wyzwań to konieczność konkurowania z dużymi, międzynarodowymi molochami. Mowa tutaj nie tylko o cenach; współcześnie klienci oczekują również - a może przede wszystkim - aby świadczone przez nas usługi były w jak największym stopniu kompleksowe. Zauważamy, że w ostatnich latach nastąpił wzrost wolumenów produkcyjnych, a mimo to przedsiębiorstwa stopniowo zawężają krąg firm spedycyjnych, z którymi współpracują. Przekłada się to na zwiększenie ilości dziennych odbiorów ładunków w różnych destynacjach. Sytuacja ta wiąże się z poważnymi trudnośćiami logistycznymi, ponieważ coraz mniej podmiotów z branży TSL jest w stanie realizować przewozy bezpośrednio od siedzib klientów, aż do miejsca przeznaczenia. Ponadto kontrahenci wymagają usług coraz wyższej jakości. Kolejnym wyzwaniem jest więc znalezienie i utrzymanie przy współpracy z nami najlepszych, rzetelnych kierowców.

Obecnie konkurencja na rynku jest duża. Co wyróżnia Orange Logistics?

Uważam, że w naszej branży najważniejszą rolę odgrywa kapitał ludzki i to on jest naszą największą siłą. Szczególną uwagę przykładamy do procesu doboru pracowników. Zatrudnione u nas osoby mogą liczyć na pomoc pod kątem rozwoju zawodowego i osobistego. Dzięki temu rotacja w naszym przedsiębiorstwie jest relatywnie niewielka. Jesteśmy zdania, że praca w branży TSL wymaga kreatywności, a bez odpowiedniej atmosfery w firmie jej pobudzenie byłoby niemożliwe. Staramy się dbać o podtrzymywanie dobrej współpracy pomiędzy poszczególnymi działami, co wbrew pozorom nie zawsze jest sprawą łatwą. Powody do potencjalnych konfliktów pomiędzy kierowcami a spedytorami czy spedytorami a administracją mogą zdarzyć się zawsze, lecz naszym atutem jest umiejętność łagodzenia tego typu sporów, jeśli już zaistnieją.

Wydaje nam się, że to między innymi dzięki dobrej atmosferze panującej w firmie klienci chcą z nami współpracować. Niebagatelną rolę odgrywa również stosunek jakości naszych usług do oferowanej przez nas ceny. Myślę, że właśnie dzięki rzetelnej współpracy zatrudnianych przez nas osób jest on satysfakcjonujący zarówno dla kontrahentów, jak i nas samych. Oczywiście atutem Orange Logistics są również innowacje technologiczne, specjalne programy obsługi klientów i młody tabor, jednak w obecnych czasach niemal każda licząca się firma transportowa może się tym pochwalić. W związku z tym uważam, że w największej mierze wyróżniają nas ludzie.

Na rok 2016 stawiali sobie Państwo za cel rozbudowę taboru i podniesienie standardów telematyki. Czy udało się już zrealizować część z planowanych działań? Rozbudowa floty będzie wiązała się z zapotrzebowaniem na nowych pracowników?

Rok 2016 przyniósł pewne zmiany, jeśli chodzi o pomysły na rozwój firmy. Oczywiście plany związane ze wprowadzeniem telemetyki zostały zrealizowane, co przełożyło się na wzrost jakości usług, świadczonych przy pomocy naszych pojazdów. Analizy rynku wykazały jednak, że obecnie dla klientów najważniejszą rolę odgrywa kompleksowość oferty, w związku z czym naszym priorytetem stał się rozwój działu spedycji. W bieżącym roku Orange Logistics podwoiło liczbę zatrudnionych spedytorów, zajmujących się przewoźnikami zewnętrznymi. Odpowiadając na pytanie o zapotrzebowanie na nowych pracowników - owszem, wciąż poszukujemy odpowiednich osób.

  

Codziennie Państwa kierowcy odwiedzają 15 państw. Planujecie dalszą ekspansję na kolejne rynki?

Aktualnie realizujemy przewozy na terenie całej Unii Europejskiej i w związku z tym staramy się raczej podnosić jakość naszych usług na rynkach, na których jesteśmy obecni w tej chwili. Być może na rozszerzenie zakresu działalności o kolejne państwa przyjdzie czas później. Jedyne zmiany w tym obszarze, jakie nastąpią najpewniej w najbliższej przyszłości, to otwarcie nowych oddziałów handlowych na terenie Francji i Włoch.

Jakimi cechami charakteru powinni odznaczać się Państwa pracownicy?

Myślę, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie - wszystko zależy od działu firmy, do którego prowadzimy nabór. Predyspozycje osób zatrudnianych w księgowości niekoniecznie muszą pokrywać się z tymi, których oczekujemy od pracowników działu operacyjnego. Osobiście zawsze biorę udział w drugim lub trzecim etapie rekrutacji na spedytora, zatem mogę wypowiedzieć się na ten temat. Spedytor międzynarodowy powinien charakteryzować się przede wszystkim odpornością na stres, umiejętnością analitycznego myślenia, komunikatywnością i zaangażowaniem. Z moich obserwacji wynika, że jest to bardzo wymagająca praca. Nierzadko zdarzają się sytuacje, kiedy dochodzi do awarii lub klienci dzwonią wieczorami, chcąc uzyskać informacje na temat ładunku. Często powtarzam moim spedytorom, że jest to praca, którą pokochają albo znienawidzą i sądzę, że to stwierdzenie najlepiej obrazuje charakter tego stanowiska. Z drugiej strony spedytorzy to grupa, która osiąga w firmie najwyższe zarobki, zatem ich trudy są nagradzane :)

Ile osób obecnie liczy Państwa zespół? Mógłby Pan przestawić w jakich działach Państwa firmy można znaleźć zatrudnienie?

Tak, jak wspominałem, w trzecim kwartale zatrudnialiśmy w biurach naszej firmy ponad 180 osób i liczba ta wciąż się powiększa. W chwili obecnej prowadzimy rekrutację do działu operacyjnego na stanowisko spedytora międzynarodowego. Lada moment rozpocznie się również nabór do działu handlowego, do którego będziemy poszukiwać koordynatora klienta francuskojęzycznego oraz fakturzystkę. Dodatkowo nieustannie trwa rekrutacja kierowców międzynarodowych.

  

Na jakie stanowiska poszukują Państwo pracowników najczęściej? Gdzie osoby zainteresowane mogą znaleźć informacje o aktualnej rekrutacji.

Najczęściej poszukujemy kandydatów na stanowisko spedytora międzynarodowego. Aktualne ogłoszenia można znaleźć na naszej stronie internetowej.

Jak wygląda proces rekrutacji?

Proces rekrutacji przebiega - w zależności od stanowiska - w formie dwóch lub trzech etapów. Pierwszy z nich przeprowadza manager zespołu, drugi jest prowadzony przez kierownika działu, natomiast w trakcie trzeciego etapu - jeśli jest on konieczny - następuje przedstawienie warunków pracy.

Również proces weryfikacji umiejętności kandydatów jest zależny od charakteru stanowiska, na jakie aplikują. Może być to test znajomości konkretnego języka obcego, mapy Europy czy niezbędnych do pracy programów komputerowych. Jednak kluczowy pozostaje dla nas wynik analizy, czy dana osoba pasuje do zespołu, do którego prowadzimy aktualnie rekrutację. Kandydatom staramy się przedstawić całościowy obraz pracy. Zdarza się, że osoby aplikujące same rezygnują po rozmowie z nami, dochodząc do wniosku, że nie jest to odpowiednia praca dla nich. Uważamy, ze uczciwe i rzetelne przedstawienie wszystkich warunków to jedyny sposób na budowanie efektywnych zespołów, współpracujących ze sobą w przyjaznej atmosferze.

Jakie wymagania stawiacie przed pracownikami? Czy znajomość języków obcych jest konieczna?

To zależy od działu, do którego aplikuje dany kandydat. Znajomości języków obcych wymagamy jedynie w zespołach pracujących z klientami międzynarodowymi.

Na jakie warunki zatrudnienia mogą liczyć Państwa pracownicy? Czy mają szansę na rozwój?

To ciekawe zagadnienie. Często w trakcie rekrutacji zadaję kandydatom pytanie: ,,Co dla Pana/Pani oznacza tak właściwie rozwój w pracy?" i proszę uwierzyć - otrzymuję bardzo różne odpowiedzi. Jednak zakładając, że mowa tutaj o doskonaleniu swoich umiejętności, możliwości awansu w strukturach firmy czy podwyżkach, to owszem - nasi pracownicy mogą liczyć na dobre warunki rozwoju.

A jak wygląda atmosfera w firmie? Czy organizują Państwo spotkania, wyjazdy integracyjne?

Oczywiście organizujemy spotkania integracyjne, jednak uważamy, że to nie one mają największe przełożenie na atmosferę panującą w firmie. Kilka lat temu popularne stało się przekonanie, że dofinansowanie do karty MultiSport wystarczy, aby zatrudniane przez przedsiębiorstwa osoby dobrze pracowały i nie odczuwały potrzeby zmiany stanowiska. To nie do końca prawda. Oczywiście wszystkie benefity pozapłacowe czy wyjazdu integracyjne są potrzebne i stanowią miły dodatek, jednak osobiście uważam, że nic nie zastąpi wypłaty na wysokim poziomie, dobrych relacji z przełożonymi i jasnych zasad panujących w firmie. Śledząc różne fora internetowe, takie jak gowork.pl, zauważam, że opinie naszych pracowników o firmie są w większości pozytywne.

Uczestniczyliście w akcji Szlachetna Paczka. Działania prospołeczne są dla Państwa ważne?

Oczywiście, działalność charytatywna jest według nas bardzo potrzebna. Uważamy, że każda organizacja na pewnym etapie rozwoju powinna zainteresować się nie tylko wypracowywaniem zysków, ale także innymi sprawami, jak na przykład pomocą osobom potrzebującym.

Co uważa Pan za największy dotychczasowy sukces firmy?

Myślę, że największym sukcesem Orange Logistics jest zbudowanie kultury pracy, która promuje ludzi pragnących się rozwijać. Proszę mi uwierzyć, że nie jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka! Prawdę mówiąc pojedynczych sukcesów w historii naszej działalności było bardzo wiele. Jednak to właśnie zatrudniane przez nas osoby przyczyniły się do faktu, że w 2016 roku przychody naszej firmy wzrosną najprawdopodobniej o 60 % względem roku ubiegłego.

Podsumowując, dlaczego warto pracować właśnie w Orange Logistics?

Gdybym w tej chwili rozpoczynał karierę w branży TSL chciałbym trafić właśnie do takiej firmy, jak nasza. Dlaczego? W przeciągu pierwszych trzech miesięcy pracy w Orange Logistics niektórzy spedytorzy i handlowcy podwoili swoje wynagrodzenie finansowe w stosunku do startowego. Aby awansować w strukturach naszej firmy nie potrzeba pracować tutaj przez kilka lat - najważniejszą rolę odgrywają wyniki. Mamy przykłady osób, które awansowały po czterech miesiącach od chwili zatrudnienia. Praca w naszym przedsiębiorstwie jest gwarancją stabilizacji i zaspokaja potrzebę bezpieczeństwa; nigdy nie zdarzyły się u nas zwolnienia bez wyraźnej przyczyny. W Orange Logistics panują jasne i klarowne zasady. Pracownicy znają zakres swoich obowiązków i mają świadomość, z czego będą rozliczani. Nasze przedsiębiorstwo wciąż się rozwija, w związku z czym każda ambitna osoba może znaleźć tutaj swoje miejsce.

Dziękujemy za rozmowę.