Miniaturka
Jakub Imosa
CEO Grupa Kotrak
Ukończył Akademię Ekonomiczną w Katowicach oraz uzyskał tytuł MBA. Zaraz po studiach związał się z Grupą Kotrak. Po ponad 20 latach doświadczeń na każdym szczeblu firmy, zna ją od podszewki. Brał udział w międzynarodowych projektach, m.in. w Brazylii, Wietnamie i RPA. W wolnym czasie uprawia triathlon, jest fanem muzyki rockowej.

Ponad 25 lat doświadczenia. Zaczynaliście po transformacji ustrojowej w Polsce i działacie od ponad dwóch dekad. Można chyba powiedzieć, że udało się uzyskać niejeden sukces?

To prawda. Dziś jesteśmy firmą rodzinną z siedmioma oddziałami, w tym także w Londynie. Wszystko zaczęło się jednak w 1991 roku w Katowicach od sprzedaży drobnej elektroniki i późniejszej koncentracji na urządzeniach fiskalnych. Z czasem jednak zauważyliśmy zmiany na rynku, do których należało się elastycznie dostosowywać i szukać nowych rynków zbytu. Dzięki posiadanemu już doświadczeniu we współpracy z polskim biznesem, zaczęliśmy współpracować z jednym z największych w Polsce producentów systemów ERP, a także tworzyć oprogramowanie dedykowane. W Katowicach działa wyspecjalizowany software house zatrudniający blisko 100 wysoko wykwalifikowanych specjalistów.

 

Państwa firma podzielona jest na pięć dużych zespołów. Jakie są ich zadania?

Zespół developerski tworzy indywidualne, innowacyjne rozwiązania dopasowane do modeli biznesowych klientów. Pracuje w metodyce agile/SCRUM i przy użyciu najnowszych technologii. Sprawia to, że osiągamy lepsze rezultaty przy większym zadowoleniu pracowników. Drugi zespół zajmuje się systemami ERP dla dużych firm, które znacznie ułatwiają prowadzenie biznesu. Kolejny zespół dostarcza rozwiązania sektorowi małych i średnich firm. Oferuje kompleksowe skomputeryzowanie i wyposażenie w zależności od branży i potrzeb klienta. Zespół zajmujący się oprogramowaniem medycznym współpracuje na co dzień ze szpitalami, przychodniami i gabinetami lekarskimi. Ostatni z zespołów tworzą pracownicy administracji i marketingu. Wszystkie zespoły otaczają klientów stałą opieką, co pozwala nam dotrzymać kroku ich potrzebom i rozwojowi. Service desk w naszej firmie działa w oparciu o najlepsze praktyki tj. metodykę ITILa.

Kim są Państwa klienci?

To obecnie grupa ponad 6500 firm z praktycznie każdego sektora. Mamy ogromne doświadczenie między innymi w branży produkcyjnej, medycznej, handlowej, gastronomii, hotelarstwie, nieruchomościach, budownictwie. Obsługujemy przedsiębiorców z pięciu kontynentów! Wdrażaliśmy już oprogramowanie w Europie, Azji, Afryce, Ameryce Północnej i Południowej.

Taka międzykontynentalna praca sprawia trudności?

Radzimy sobie z tym świetnie. Obecnie zatrudniamy blisko 200 specjalistów we wszystkich oddziałach. Nasze grono składa się z developerów o różnym poziomie wiedzy i pracujących w różnych językach programowania. Nasi konsultanci komunikują się bezpośrednio z klientami w wielu językach obcych. Ponadto mamy analityków biznesowych, project managerów, testerów, konsultantów, pracowników technicznych, administracyjnych i managerów. Wciąż jednak poszukujemy nowych pracowników. Co roku zwiększamy zatrudnienie o 20-30 osób. Obecnie rozbudowujemy zwłaszcza zespoły programistyczne, w związku z większym zapotrzebowaniem klientów na usługi szyte na miarę. Zachęcamy do współpracy i śledzenia na bieżąco zakładki „Kariera” na naszej stronie: http://kotrak.pl.

Jakimi największymi sukcesami możecie się pochwalić?

Nasz największy sukces to stabilny i harmonijny rozwój z dobrymi perspektywami na przyszłość. Każdy projekt, którego się podejmujemy jest zwieńczony powodzeniem, a klienci lubią z nami współpracować. Jeśli mielibyśmy się pochwalić jednym z projektów, to są to wdrożenia w tak odległych i odmiennych kulturowo krajach jak Egipt, RPA, Birma, Wietnam, Brazylia. Jesteśmy zaszczyceni mogąc pracować dla ogromnych korporacji, których standardy i wymagania są zawsze niezwykle wysokie.

Co to były za projekty?

Zróżnicowane pod względem indywidualnych potrzeb i wymagające sporego doświadczenia. Z tego powodu tym większe zadowolenie z faktu, iż nasi pracownicy osiągnęli sukces. Jednak sukcesem jest dla nas absolutnie każde wdrożenie, którego efektem jest zadowolenie klienta. Naszą firmę budują przede wszystkim nasi pracownicy. Dzięki ich zaangażowaniu i wiedzy jesteśmy w tym miejscu. Ich rozległa wiedza jest przekuwana na profesjonalną obsługę wymagającego klienta.

 

Jak promujecie markę Grupy?

Prowadzimy szereg takich działań. Promujemy firmę w Internecie, jesteśmy aktywnym członkiem wielu organizacji, także międzynarodowych. Uczestniczymy w spotkaniach eksperckich, targach, udzielamy wywiadów. Jesteśmy blisko naszych klientów.

Wspomniał Pan wcześniej, że co roku zwiększacie zatrudnienie. Kto może więc liczyć na pracę i jak szukać Waszych ofert?

Nowych pracowników poszukujemy poprzez Internet, wewnętrzne awanse, a także poprzez praktyki studentów informatyki. Wielu specjalistów znajdujemy dzięki poleceniom osób, które już u nas pracują. Potencjalnym pracownikom gwarantujemy przede wszystkim możliwość rozwoju. Stawiamy na odważnych, zmotywowanych kandydatów. Z kolei z naszej strony zapewniamy zawsze otwarte drzwi. Zapraszamy do zobaczenia naszej firmy od środka i poznania osób, z którymi się będzie współpracować.

Czy to mogą być ludzie, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy? Jak wiadomo często mają wielkie chęci, ale małe doświadczenie.

Zatrudniamy zarówno osoby z kilkuletnim stażem pracy, jak i studentów, którzy chcą poszerzać swoje horyzonty i wiedzę. Mamy bardzo dobre doświadczenia z osobami młodymi, dopiero wkraczającymi na rynek pracy. Niektóre z nich rozpoczynają u nas pracę bezpośrednio po stażu. Ich kreatywność i otwartość wzbogacają codzienną pracę.

 

Czyli na jakie stanowiska można aplikować?

Nasza firma regularnie się rozwija i nieustannie wzrasta poziom zatrudnienia we wszystkich działach. Poszukujemy głównie specjalistów i młodych, utalentowanych osób na staże. W ostatnim czasie zatrudniamy wielu nowych programistów. Do obecnych centrów developerskich w Katowicach, Łodzi i Bielsku-Białej wkrótce dołączą nasze następne oddziały. Prowadzimy aktywną rekrutację. Na bieżąco poszukujemy także osób, które bardzo dobrze znają języki obce, natomiast świat IT niekoniecznie musi im być bardzo bliski.

Weryfikacja CV, rozmowa kwalifikacyjna, zadania do rozwiązania. To Wasze metody rekrutacji?

Konkretny przebieg procesu rekrutacyjnego uzależniony jest od stanowiska. Mamy jednak podstawową zasadę, którą jest transparentność przed zatrudnieniem. Jeśli obie strony chcą ze sobą współpracować, potrafimy dostosować się do przyszłego pracownika. Jesteśmy elastyczni. Jeśli trzeba przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną na Skypie czy poczekać na pracownika, gdy ma długi okres wypowiedzenia, nie jest to dla nas problem. Nie stosujemy sztywnych schematów i do każdego potrafimy podejść indywidualnie.

Czy po rozpoczęciu pracy można liczyć na szkolenia i rozwój zawodowy?

Oczywiście, ponieważ progres pracowników jest dla nas ważny. Osoby mniej doświadczone spotykają się w pracy z zadaniami, które nieco przewyższają ich aktualne umiejętności po to, aby mogły się stale uczyć nowych technologii. Mogą one liczyć na pomoc swoich bardziej doświadczonych koleżanek i kolegów oraz specjalistyczne szkolenie. Nasi pracownicy z własnej inicjatywy organizują regularne spotkania, w trakcie których wymieniają się wiedzą. Mogą także podwyższać swoje kompetencje językowe dzięki bezpłatnym zajęciom z angielskiego. Jeśli dana osoba wykazuje się wyjątkowym zaangażowaniem oraz posiada duży zakres wiedzy, firma zauważa jej aktywność i proponuje indywidualną ścieżkę rozwoju. Pracownik posiadający wyraźnie odczuwalne cechy wpływające na rozwój firmy trafia do miejsca, które w pełni odpowiada jego wzrastającym umiejętnościom.

 

W jaki sposób dbają Państwo o przysłowiowy "team spirit"?

Dobra atmosfera to dla nas podstawa budowania firmy w pełni odpowiadającej na potrzeby naszych klientów. Zgrany zespół potrafi zdziałać o wiele więcej niż pojedyncze jednostki. Dbamy o aktywne, wspólne spędzanie czasu poza firmą. Razem biegamy, gramy w piłkę nożną, wyjeżdżamy na imprezy integracyjne i teamowe. Wiemy, że możemy na sobie polegać w każdej sytuacji.

Przez 25 lat firma z pewnością przeszła wiele zmian?

Dokładnie tak. Sporą zmianą był wcześniej wspomniany początek działalności software house’u. Wymagało to podniesienia kwalifikacji oraz poznania nowego sektora rynku. Był to jednak punkt zwrotny, który dziś oceniamy bardzo pozytywnie, a ten rodzaj pracy daje nam sporo satysfakcji. Obecnie połowa pracowników w całej firmie jest związana z projektami programistyczno-rozwojowymi.

Mówił Pan o oddziale w stolicy Wielkiej Brytanii. Jaka jest jego rola? 

Ten oddział w Londynie powstał w 2015 roku. Jest to nasze „okno na świat”. Londyn daje o wiele szersze możliwości i szanse na nawiązanie bezpośredniego kontaktu z klientami z całego świata. Polskie usługi są doceniane nie tylko przez naszych rodaków mieszkających za granicą, ale także przez obywateli wielu krajów. Jesteśmy kojarzeni z solidną pracą i umiejętnościami na wysokim poziomie.

 

Czyli nie zamykacie się tylko na działalność w Polsce. Londyn to tylko początek?

Taki mamy cel. W najbliższym czasie zamierzamy utrzymywać dotychczasowy kierunek, czyli prowadzenie projektów międzynarodowych. Nieustannie stawiamy na jakość, stabilizację i bezpieczeństwo. W ciągu najbliższych miesięcy chcemy także zakończyć proces przekształcania grupy w spółkę akcyjną. To pozwoli na dalszy rozwój i wprowadzenie firmy na Giełdę Papierów Wartościowych.

To będzie generować kolejne wakaty?

Ma Pan rację. Do wyżej wymienionych zmian dołączą oczywiste transformacje struktury i zwiększanie zatrudnienia corocznie o około 30 nowych etatów. Planujemy utrzymać wzrost na poziomie nie niższym niż 20%, tak jak w poprzednich latach.

Grupa Kotrak
2.6/5 Na podstawie 89 ocen.
gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
Grupa Kotrak