Przez wiele lat przemysł stoczniowy w Polsce nie rozwijał się najlepiej. Wiele stoczni musiało pożegnać się z normalną działalnością, a stoczniowców trzeba było przebranżowić, aby mogli podjąć pracę w innym zawodzie. Obecnie Stocznia Szczecińska wraca do gry. Na jej terenie powstanie fabryka, która ma produkować żelbetowe elementy mostu, który zostanie zmontowany na terenie Danii. Ma ona dać zatrudnienie około 80 pracownikom. Więcej na ten temat w artykule.

O inwestycji w szczecińskiej stoczni

Stocznia w Szczecinie ma szansę na wznowienie działalności. Na jej terenie powstaje bowiem fabryka, której celem jest produkcja elementów do montażu mostów w Danii. Fabryka jak na razie ma produkować żelbetowe elementy duńskiego mostu, które będą odlewane w ogromnych szalunkach, a później trafią bezpośrednio do Danii. Tam most zostanie zmontowany.

Skąd wybór Szczecina jako miejsca realizacji takiego zamówienia? Lokalizacja ta nie jest przypadkowa, ponieważ Stocznia Szczecin posiada odpowiednie zasoby sprzętowe, które umożliwiają nie tylko wytworzenie żelbetowych elementów konstrukcji mostu, ale i manewrowanie tak ciężkim ładunkiem. Suwnica w Szczecinie pozwoli na rozlokowanie na jednostce pływającej ponad stutonowego elementu.

Kontrakt realizować ma Mostostal Warszawa, ale pracować będą nad nim najprawdopodobniej szczecinianie i mieszkańcy okolicznych miejscowości. Firma zamierza zatrudnić na potrzeby wykonania przedsięwzięcia około 80 pracowników. Praca w Szczecinie w stoczni nie jest jednak dla wszystkich. To ciężkie zajęcie fizyczne, dlatego chętni muszą mieć na uwadze to, czy zdrowie pozwoli im wykonywać wszystkie obowiązki.

Mimo wymagającej pracy nowa inwestycja w Szczecinie to dobra wiadomość dla lokalnego rynku. Region nie tylko zyska cennego pracodawcę, ale też pozwoli na rozwój gospodarczy. To przekłada się na lepsze warunki życia mieszkańców.


Zobacz też: Stocznia Szczecińska Nowa – dziecko wylane z kąpielą?


Założony zakres prac

W planach Mostostalu Warszawa, zgodnie z zamówieniem ze strony duńskiej, będzie wyprodukowanie w Stoczni Szczecińskiej 492 elementów mostu, z których każdy liczy 115 ton. Daje to ponad 50 tys. ton wysublimowanej konstrukcji żelbetowej, która będzie wyprodukowana w Polsce, a następnie popłynie do Danii w celu dalszego montażu mostu.

Łącznie most będzie mierzył 1360 metrów długości. Ma on powstać na Roskilde Fjord w północnej części duńskiej wyspy Zelandia. Z założenia Stocznia w Szczecinie, kiedy już rozpocznie prace, będzie produkowała jeden element mostu dziennie. Żelbetowe elementy będą transportowane do Danii na specjalnych pontonach.

Stocznia w Szczecinie – nie zawsze łatwo tam znaleźć pracę

Stocznia w Szczecinie od lat pozostaje ważnym punktem na mapie przemysłu morskiego w Polsce, jednak sytuacja na lokalnym rynku pracy nie jest jednoznaczna. Z jednej strony, Stocznia Szczecińska „Wulkan” boryka się z poważnymi problemami finansowymi. W 2023 roku firma odnotowała stratę przekraczającą 150 milionów złotych, co wpłynęło na ograniczenie możliwości rekrutacyjnych. Obecnie priorytetem przedsiębiorstwa są działania restrukturyzacyjne oraz wdrażanie programów naprawczych, które mają poprawić sytuację finansową i operacyjną zakładu.

Z drugiej strony, Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” S.A., również działająca w Szczecinie, oferuje znacznie bardziej optymistyczny obraz. Firma aktywnie poszukuje nowych pracowników na różnorodne stanowiska związane z przemysłem stoczniowym. Wśród dostępnych wakatów znajdują się takie role, jak monter rurociągów okrętowych, elektromonter, ślusarz, elektryk czy operator dźwignicowy. Dodatkowo, „Gryfia” współpracuje z kooperantami wykonującymi prace kadłubowe, rurarskie, ślusarskie oraz elektryczne, co otwiera możliwości także dla podwykonawców.

Pracownicy „Gryfii” mogą liczyć na umowę o pracę, szeroki pakiet socjalny oraz możliwość rozwoju zawodowego dzięki licznym kursom i szkoleniom. Dzięki temu firma przyciąga specjalistów, a jednocześnie daje szansę osobom chcącym rozwijać swoje umiejętności w branży stoczniowej.

Co ciekawe, zarówno „Wulkan”, jak i „Gryfia” należą do tej samej spółki skarbu państwa – Funduszu Rozwoju Spółek. Mimo wspólnego właściciela sytuacja w obu zakładach różni się diametralnie, co pokazuje zróżnicowanie wyzwań i perspektyw w przemyśle stoczniowym Szczecina.

Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_96401951_prom-pasa%C5%BCerski-w-suchym-doku-stoczni-remontowej-w-szczecinie.html?vti=nj7xcjux7nkujawsx9-1-14

Oceń artykuł
0/5 (0)