Idealny kandydat przyjmuje złożoną ofertę – cel każdego rekrutera. Nie każdy jednak potrafi sprecyzować, jakie charakterystyki kryją się pod słowem „idealny”. Wtedy z pomocą przychodzi pewna metoda, która pozwala zrozumieć, kogo tak naprawdę firma potrzebuje. Chodzi oczywiście o stworzenie persony kandydata. Persona w employer brandingu – czym jest?
Czym jest persona kandydata i w jakim stopniu pozwala na określenie grupy docelowej Twoich przyszłych pracowników? Co składa się na personę kandydata? Skąd wiedzieć jakich cech pożądamy w naszej grupie docelowej? Czym w ogóle jest employer branding i na czym prócz tworzeniu person polega? Na te i inne pytania, postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.
Employer Branding – definicja
W dużym skrócie rzecz opisując, employer branding to po prostu wewnętrzna polityka firmy, związana z kształtowaniem swojego wizerunku wśród pracowników – zarówno obecnych, jak i przyszłych. Wśród wielu działań employer brandingowych, wymieniać będziemy rozmaite niuanse dotyczące kultury organizacyjnej w firmie, działań integracyjnych, czy sposobów przeprowadzania kampanii rekrutacyjnej. To właśnie w działaniach rekrutacyjnych zastosowanie znajdą stworzone persony.
Persona – co to jest?
Persona jest to wymyślony przedstawiciel określonej grupy docelowej. Holistycznie odzwierciedla osobę, która mogłaby istnieć w rzeczywistości. Powstaje w oparciu o elementy takie jak:
- Dane demograficzne
- Cechy osobowości
- Typowe zachowania
- Kompetencje i talenty
- Wykonywany zawód
- Problemy, z którymi się mierzy
- System wartości
- Motywacja
- Cele
Wykorzystywana jest w różnych obszarach – między innymi w marketingu, designie, projektowaniu UX, brandingu, handlu oraz rekrutacji. Kompetentne podejście do stworzenia rzeczonego modelu, pozwoli nam na traktowanie persony jako szablonu, podpowiadającego nam czego dana persona oczekuje od zatrudnienia w naszej firmie, a także jaki typ osoby najlepiej sprawdzi się na danym stanowisku.
Persona znajduje się w samym sercu metody Design Thinking. Pozwala lepiej zrozumieć grupę docelową. Dzięki niej odbiorca przestaje być abstrakcyjnym bytem. Wyłania się wówczas empatia, która pozwala projektować bardziej dopasowane, skuteczne rozwiązania.
Zastosowanie persony w employer brandingu i rekrutacji
Persona odzwierciedla profil idealnego kandydata. Ze względu na znaczące różnice w charakterystyce poszczególnych zawodów, powinna być tworzona osobno pod kątem każdego stanowiska.
Rozwiązanie to sprawdza się doskonale w tworzeniu strategii zarządzania talentami. Precyzyjne określenie charakterystyki persony pozwala lepiej zrozumieć, kogo tak naprawdę szukasz:
- Jakie wykształcenie i doświadczenie powinien posiadać kandydat?
- Które umiejętności są kluczowe?
- Czy jego osobowość i sposób zachowywania się pasuje do kultury organizacji?
Znając personę i rozumiejąc jej oczekiwania, jesteś w stanie zarówno trafniej konstruować atrakcyjne EVP , jak i tworzyć angażujące i spersonalizowane candidate experience. Odpowiedni język komunikacji oraz eksponowanie korzyści sprawi, że na ogłoszenie rekrutacyjne odpowiedzą bardziej pasujący kandydaci. Dobrze dopasowany pracownik będzie bardziej zadowolony ze współpracy i dłużej pozostanie w strukturach organizacji.
Kolejną korzyścią jest szybszy przebieg procesów rekrutacyjnych – z czego zadowoleni będą zarówno rekruterzy, jak i kandydaci. Szybki feedback jest jednym z najczęściej wymienianych oczekiwań ze strony aplikujących.
Persona przydaje się również w przypadku planowania płatnych kampanii mających na celu promowanie rekrutacji. Określenie jej ułatwia zdefiniowanie grupy odbiorców z poziomu zarządzania reklamą. Na koniec warto dodać, że wszystkie powyższe czynniki wiążą się z obniżeniem kosztów związanych z prowadzeniem rekrutacji.
Tworzenie persony potencjalnych kandydatów
Aby przygotować profil persony, musisz najpierw zebrać zestaw niezbędnych informacji. Zacznij od osób pracujących w Twojej firmie. Co sprawiło, że to właśnie oni zostali zatrudnieni? Jakie umiejętności i doświadczenie posiadają, które są niezbędne na ich stanowiskach? Jakie zachowania pomagają im osiągać sukcesy? W jaki sposób wchodzą w relację z innymi pracownikami, zwierzchnikami oraz kontrahentami?
Wykorzystaj w tym celu posiadaną dokumentację oraz swoje obserwacje i odczucia. Dobrym rozwiązaniem jest także przeprowadzenie wywiadów z osobami, które najbardziej przypominają wyobrażenie idealnego kandydata.
Personę opisz w oparciu o następujący schemat:
Dane demograficzne
- Wiek, płeć, miejsce zamieszkania
- Wykształcenie
- Zainteresowania
Praca
- Aktualna sytuacja zawodowa
- Ostatnie stanowisko, zarobki
- Doświadczenie zawodowe
Portret psychologiczny
- Charakterystyczne cechy osobowości
- Typowe zachowania
- Siły charakteru/cnoty
- System wartości
- Słabości
- Sposoby nawiązywania relacji
- Typowa rola grupowa
- Archetyp lub typ osobowości wg typologii MBTI
Umiejętności
- Związane ze stanowiskiem
- Nietypowe
- Inne
- Portfolio
Komunikacja
- Jak komunikuje się z innymi
- Preferowany kanał komunikacji
- W jakich miejscach szuka pracy
- Media społecznościowe
Cele
- Ścieżka kariery
- Cele osobiste
Motywacja
- Przewaga motywacji wewnętrznej/zewnętrznej
- Praca indywidualna/zespołowa
- Preferowane benefity
- Co nasila a co osłabia zaangażowanie
- Dlaczego chciałaby zmienić pracę
Możesz także załączyć przykładowe zdjęcie, by zintensyfikować wrażenie kontaktu z realną osobą. Następnie przygotuj CV persony w oparciu o uzyskane dane. Będzie ona Twoim punktem odniesienia w trakcie poszukiwań – wykorzystaj ją do ewaluowania CV pozyskanych kandydatów.
By ułatwić Ci powyższy proces, przygotowaliśmy kilka przykładowych szablonów do samodzielnego wypełnienia.
Jeżeli nigdy wcześniej nie prowadziłeś rekrutacji w oparciu o persony, to jest to dobry moment, aby zacząć. Chętnie poznamy Twoje refleksje – opowiedz nam o nich poniżej w komentarzu.