Idealny kandydat przyjmuje złożoną ofertę – cel każdego rekrutera. Nie każdy jednak potrafi sprecyzować, jakie charakterystyki kryją się pod słowem „idealny”. Wtedy z pomocą przychodzi pewna metoda, która pozwala zrozumieć, kogo tak naprawdę firma potrzebuje. Narzędziem tym jest tworzenie person.

 

Persona – co to jest?

Persona jest to wymyślony przedstawiciel określonej grupy docelowej. Holistycznie odzwierciedla osobę, która mogłaby istnieć w rzeczywistości. Powstaje w oparciu o elementy takie jak:

  • Dane demograficzne
  • Cechy osobowości
  • Typowe zachowania
  • Kompetencje i talenty
  • Wykonywany zawód
  • Problemy, z którymi się mierzy
  • System wartości
  • Motywacja
  • Cele

Wykorzystywana jest w różnych obszarach – między innymi w marketingu, designie, projektowaniu UX, brandingu, handlu oraz rekrutacji.

Persona znajduje się w samym sercu metody Design Thinking. Pozwala lepiej zrozumieć grupę docelową. Dzięki niej odbiorca przestaje być abstrakcyjnym bytem. Wyłania się wówczas empatia, która pozwala projektować bardziej dopasowane, skuteczne rozwiązania.

 

Zastosowanie persony w employer brandingu i rekrutacji

Persona odzwierciedla profil idealnego kandydata. Ze względu na znaczące różnice w charakterystyce poszczególnych zawodów, powinna być tworzona osobno pod kątem każdego stanowiska.

Rozwiązanie to sprawdza się doskonale w tworzeniu strategii zarządzania talentami. Precyzyjne określenie charakterystyki persony pozwala lepiej zrozumieć, kogo tak naprawdę szukasz:

  • Jakie wykształcenie i doświadczenie powinien posiadać kandydat?
  • Które umiejętności są kluczowe?
  • Czy jego osobowość i sposób zachowywania się pasuje do kultury organizacji?

Znając personę i rozumiejąc jej oczekiwania, jesteś w stanie zarówno trafniej konstruować atrakcyjne EVP , jak i tworzyć angażujące i spersonalizowane candidate experience. Odpowiedni język komunikacji oraz eksponowanie korzyści sprawi, że na ogłoszenie rekrutacyjne odpowiedzą bardziej pasujący kandydaci. Dobrze dopasowany pracownik będzie bardziej zadowolony ze współpracy i dłużej pozostanie w strukturach organizacji.

Kolejną korzyścią jest szybszy przebieg procesów rekrutacyjnych –  z czego zadowoleni będą zarówno rekruterzy, jak i kandydaci. Szybki feedback jest jednym z najczęściej wymienianych oczekiwań ze strony aplikujących.

Persona przydaje się również w przypadku planowania płatnych kampanii mających na celu promowanie rekrutacji. Określenie jej ułatwia zdefiniowanie grupy odbiorców z poziomu zarządzania reklamą.

Na koniec warto dodać, że wszystkie powyższe czynniki wiążą się z obniżeniem kosztów związanych z prowadzeniem rekrutacji.

 

Jak stworzyć personę

Aby przygotować profil persony, musisz najpierw zebrać zestaw niezbędnych informacji. Zacznij od osób pracujących w Twojej firmie. Co sprawiło, że to właśnie oni zostali zatrudnieni? Jakie umiejętności i doświadczenie posiadają, które są niezbędne na ich stanowiskach? Jakie zachowania pomagają im osiągać sukcesy? W jaki sposób wchodzą w relację z innymi pracownikami, zwierzchnikami oraz kontrahentami?

Wykorzystaj w tym celu posiadaną dokumentację oraz swoje obserwacje i odczucia. Dobrym rozwiązaniem jest także przeprowadzenie wywiadów z osobami, które najbardziej przypominają wyobrażenie idealnego kandydata.

Personę opisz w oparciu o następujący schemat:

Dane demograficzne

  • Wiek, płeć, miejsce zamieszkania
  • Wykształcenie
  • Zainteresowania

Praca

  • Aktualna sytuacja zawodowa
  • Ostatnie stanowisko, zarobki
  • Doświadczenie zawodowe

Portret psychologiczny

  • Charakterystyczne cechy osobowości
  • Typowe zachowania
  • Siły charakteru/cnoty
  • System wartości
  • Słabości
  • Sposoby nawiązywania relacji
  • Typowa rola grupowa
  • Archetyp lub typ osobowości wg typologii MBTI

Umiejętności

  • Związane ze stanowiskiem
  • Nietypowe
  • Inne
  • Portfolio

Komunikacja

  • Jak komunikuje się z innymi
  • Preferowany kanał komunikacji
  • W jakich miejscach szuka pracy
  • Media społecznościowe

Cele

  • Ścieżka kariery
  • Cele osobiste

Motywacja

  • Przewaga motywacji wewnętrznej/zewnętrznej
  • Praca indywidualna/zespołowa
  • Preferowane benefity
  • Co nasila a co osłabia zaangażowanie
  • Dlaczego chciałaby zmienić pracę

Możesz także załączyć przykładowe zdjęcie, by zintensyfikować wrażenie kontaktu z realną osobą. Następnie przygotuj CV persony w oparciu o uzyskane dane. Będzie ona Twoim punktem odniesienia w trakcie poszukiwań – wykorzystaj ją do ewaluowania CV pozyskanych kandydatów.

By ułatwić Ci powyższy proces, przygotowaliśmy kilka przykładowych szablonów do samodzielnego wypełnienia.

 

Mężczyzna i góry - pusty formularz do wypełnienia. Projektowanie persony w employer brandingu Kobieta i różowe chmury - formularz przygotowania persony do celów w employer brandingu
Kobieta i gałązka - formularz przygotowania persony do celów w employer brandingu Chłopak i słuchawki - pusty formularz do wypełnienia. Projektowanie persony w employer brandingu

 

 

Jeżeli nigdy wcześniej nie prowadziłeś rekrutacji w oparciu o persony, to jest to dobry moment, aby zacząć. Chętnie poznamy Twoje refleksje – opowiedz nam o nich poniżej w komentarzu.