Niejeden przedsiębiorca zadał sobie to pytanie – leasing czy gotówka? Jednak brak tu jednoznacznej odpowiedzi. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Jak zatem rozpatrywać dylemat między leasingiem a gotówką? Sprawdzamy w poniższym artykule.

Leasing czy gotówka

Bez odpowiednich zakupów i inwestycji przedsiębiorcy nie mogą się rozwijać. Tutaj jednak stają przed problemem związanym z pokryciem kosztów takich transakcji. Opcji finansowania jest przynajmniej kilka. Co będzie korzystnym rozwiązaniem dla prowadzącego biznes? Czy da się odpowiedzieć na pytanie o to, czy lepszy jest leasing, czy gotówka?

Wybór między leasingiem i gotówką

W dobie niepewnych czasów, gdzie kryzys goni kryzys, a koszty prowadzenia biznesu stale rosną, każde przedsięwzięcie trzeba dokładnie przeanalizować. Ich finansowanie najczęściej jest realizowane za pomocą gotówki lub leasingu. Przedsiębiorcy najczęściej wybierają te opcje ze względu na łatwą dostępność i określone korzyści. Liczne zalety leasingu sprawiają, że nie traci on na popularności.

Możliwości jest jednak więcej. Przedsiębiorca ma bowiem do wyboru również kredyt bankowy, jednak tutaj same procedury są bardziej skomplikowane i czasochłonne, a samo finansowanie kosztowniejsze. Zajmiemy się więc najbardziej atrakcyjną opcją, która dotyczy dylematu – leasing czy gotówka.

Leasing czy gotówka - co się opłaca

Czy się różni leasing od zakupu za gotówkę?

Leasing jest jednym z zewnętrznych źródeł finansowania. Przybiera formę umowy leasingowej, na podstawie której użycza się leasingobiorcy wskazanego w niej przedmiotu na określony czas. W przypadku leasingu:

  • leasingobiorca płaci raty leasingowe (składają się z kapitału i odsetek umownych);
  • przedmiot umowy leasingowej przez okres jej trwania jest własnością leasingodawcy;
  • istnieje możliwość włączenia opłat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów;
  • po okresie umowy leasingobiorca może zdecydować się na zakup samochodu;
  • podpisanie umowy nie wpływa na zdolność kredytową.

Przedsiębiorcy często decydują się na korzystanie z tego rodzaju formy finansowania ze względu na kwestie podatkowe, które są korzystniejsze szczególnie w przypadku leasingu operacyjnego.

Jaki może być leasing?

Leasing może przybierać różne formy. Do podstawowych rodzajów, które uwzględniają możliwość wykupu, należy:

  • leasing operacyjny, w którym do całkowitych kosztów uzyskania przychodów zalicza się ratę i czynsz;
  • leasing finansowy stosowany na ogół do finansowania zakupu pojazdów lub podmiotów z obniżoną stawką VAT;
  • leasing zwrotny, gdzie następuje sprzedaż środka trwałego danej firmie leasingowej, by później wziąć go w leasing – taka praktyka stosowana jest w przypadku problemów firmy z płynnością finansową.

Oprócz powyższych rodzajów można wymienić także leasing konsumencki, jednak on dotyczy osób fizycznych, które nie prowadzą firmy.

Leasing samochodów osobowych

Przedsiębiorcy korzystają z leasingu najczęściej, by sfinansować samochód osobowy. Jednak umowa nie polega jedynie na użyczeniu auta na określony czas. Leasingobiorca ma bowiem szereg obowiązków związanych z takim finansowaniem. W przypadku leasingu samochodu:

  • leasingobiorca musi wykonywać naprawy, korzystając z autoryzowanych serwisów;
  • użytkujący powinien wykupić ubezpieczenie OC i Autocasco na leasingodawcę;
  • każda modyfikacja pojazdu, wyjazd zagranicę lub użyczenie auta osobie trzeciej wymaga zgody leasingodawcy.

Czasami firma leasingowa nakłada też pewne limity kilometrów na okres trwania umowy.


Interesuje Cię praca w Kielcach? Sprawdź najnowsze oferty w serwisie GoWork.pl!


Leasing czy gotówka - porównanie

Leasing czy gotówka – obciążenie budżetu

Przedsiębiorca, zadając sobie pytanie – leasing czy gotówka, powinien brać pod uwagę obciążenie dla całego budżetu. Jest to kluczowa kwestia, która nierzadko decyduje o wyborze określonej formy finansowania. Chodzi tu w końcu o najważniejszy czynnik, a więc płynność finansową, która jeśli zostanie zaburzona, może w ostateczności doprowadzić do zamknięcia biznesu.

Co jest korzystniejsze dla budżetu – leasing czy gotówka?

Płatność gotówką względem budżetu nie jest idealnym rozwiązaniem. Duży, jednorazowy koszt może niekorzystnie wpłynąć na stan finansów firmy. Z drugiej strony duże, prosperujące przedsiębiorstwo częściej zdecyduje się na duży zakup za gotówkę, ponieważ nie tylko chce zyskać przedmiot na własność (np. chce zostać od razu właścicielem auta), jak i uniknąć dodatkowych opłat i prowizji, gdzie ma to miejsce w leasingu.

Czasami przedsiębiorstwo nie dysponuje przykładowo kwotą 150 tys. zł za nowe auto. Dotyczy to szczególnie mniejszych biznesów, które nie mają dużego kapitału finansowego. Wtedy lepszym rozwiązaniem okazuje się leasing, który zostaje rozbity na mniejsze koszty rozłożone w czasie. Przedsiębiorca nie musi wtedy głęboko sięgać do kieszeni, by wydać wszystkie oszczędności.

Mniejsze, miesięczne opłaty ułatwiają utrzymanie płynności finansowej i odłożenie kwot, które można przeznaczyć na dalsze inwestycje lub utrzymać je jako poduszka finansowa. Dodatkowo firmy leasingowe stale współpracują z koncernami samochodowymi, więc przy wykupie w przypadku samochodów osobowych oferują preferencyjne warunki finansowe. Warto również podkreślić, że jeżeli stopa zwrotu z biznesu przedsiębiorcy przewyższa rzeczywiste roczne oprocentowanie kredytu lub leasingu, gotówka nie będzie dobrym pomysłem, ponieważ nie pozwoli uzyskać wyższych zysków.

Leasing czy gotówka - co wybrać

Co jest droższe – leasing czy gotówka?

Biorąc pod uwagę obciążenie budżetu, mogłoby się wydawać, że leasing bardziej się opłaca, ponieważ nie łączy się z dużym wydatkiem. W rzeczywistości jednak koszty ponoszone przy finansowaniu w leasingu operacyjnym mogą okazać się dużym wyzwaniem dla przedsiębiorstwa. Zakup auta za gotówkę jest znacznie prostszy, ponieważ od razu znamy kwotę, jaką trzeba ponieść. Płacąc raz, unikamy naliczania dodatkowych opłat manipulacyjnych i prowizji.

Leasing, choć nie stanowi dużego obciążenia finansowego, jest opcją droższą. Suma za opłaty manipulacyjne i prowizje w leasingu jest zawsze większa niż cena w przypadku zakupu gotówką. Odstraszać może też fakt, że czasami firmy leasingowe oczekują przy podpisywaniu umowy wniesienia czynszu inicjacyjnego. To tzw. wkład własny, który niekiedy wymaga posiadania sporych środków finansowych już na starcie.

Z drugiej strony rata ponoszona w leasingu niekiedy obejmuje ubezpieczenie OC, serwis lub auto zastępcze. Kupując auto za gotówkę i będąc właścicielem pojazdu, również pojawiają się takie koszty związane z eksploatacją auta, dlatego to, który sposób zakupu będzie lepszy, zależy m.in. od konkretnych stawek.

Leasing czy gotówka - które wybrać

Zakup na leasing i gotówkę – formalności

Porównanie form finansowania w dylemacie leasing czy gotówka powinno dotyczyć również samych formalności. Tutaj bezkonkurencyjna jest oczywiście płatność pieniądzem. W przypadku opłat gotówką nie trzeba składać żadnych wniosków i czekać. Cały proces polega tylko na wyborze odpowiedniego modelu (np. w przypadku samochodów osobowych) oraz zrealizowania płatności.

W leasingu nie da się uniknąć określonych formalności wymaganych przez firmy leasingowe. Należy tutaj przygotować dane dokumenty, przesłać wniosek, by po jego akceptacji podpisać stosowną umowę. Dodatkowo musi być ona przez leasingobiorcę dokładnie przeanalizowana. Trzeba poznać wysokość wszystkich opłat i prowizji, aby nie być zaskoczonym późniejszymi kosztami.

Leasing czy gotówka – jakie można uzyskać korzyści podatkowe?

Zakup czy to za gotówkę, czy na zasadzie leasingu wiąże się z pewnymi korzyściami podatkowymi, które w obu tych sytuacjach wyglądają nieco inaczej. Dla jednych korzystniejsze mogą okazać się warunki przy transakcji pieniężnej, a dla innych przedsiębiorców optymalizacja podatkowa będzie atrakcyjniejsza w leasingu.

Samochód kupiony za gotówkę o wartości początkowej powyżej 10 tys. zł będzie składnikiem firmowego majątku. Jest wtedy zaliczany do środków trwałych, co pozwala na dokonywanie odpisów amortyzacyjnych co miesiąc (stopniowa amortyzacja), stanowiących koszt uzyskania przychodu. Przepisy jednak regulują te kwoty – jeśli chodzi o samochody spalinowe i hybrydowe, jest to limit 150 000 zł, a w przypadku aut elektrycznych 225 000 zł.

Projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który ma obowiązywać od 2026 roku, zakłada tutaj istotną zmianę. Zgodnie z nową ustawą samochody osobowe z emisją CO2 równą lub wyższą niż 50 g/km będą mieć limit do 100 tys. zł. Z kolei pojazdy z emisją CO2 mniejszą niż 50 g/km uzyskają ograniczenie dotyczące kwoty 150 tys. zł. Założenia te mają skłonić przedsiębiorców do wyboru samochodów niskoemisyjnych.

Jeśli chodzi o leasing, koszty uzyskania przychodu to miesięczne raty, opłata wstępna oraz wydatki eksploatacyjne. Odpisy amortyzacyjne przejmuje leasingodawca, czyli właściciel pojazdu, jednak leasingobiorca również może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki poniesione przy podpisywaniu umowy, czyli opłatę wstępną, raty oraz wykup. Tutaj także obowiązują limity (150 tys. zł i 225 tys. zł). Uwzględnia je nawet umowa kredytowa, gdzie amortyzacja powyżej tej kwoty nie stanowi kosztów uzyskania przychodu.

Ostateczny wybór – leasing czy gotówka

Decyzja, czy dla przedsiębiorcy najbardziej opłacalny będzie leasing, czy gotówka, tak naprawdę zależy od indywidualnej sytuacji firmy. Ważna jest tu wielkość przedsiębiorstwa i posiadanego kapitału finansowego. Zwykle to większe biznesy nie boją się wydawać dużych kwot w gotówce, decydując się na jednorazowe obciążenie budżetu. Z kolei możliwość rozłożenia wydatku na mniejsze raty leasingowe i korzyści podatkowe kuszą szczególnie małe podmioty, które przy dużych zakupach boją się o swoją płynność finansową.

Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by mały przedsiębiorca również zdecydował się na gotówkę, jeśli odstraszają go dodatkowe opłaty. Zanim jednak wybierze się jedną z form finansowania, należy obliczyć wszystkie koszty przy leasingu, a także wziąć pod uwagę, czy budżet firmy wytrzyma większy wydatek opłacony gotówką.

Oceń artykuł
5/5 (1)