Elevator pitch – co to jest? Choć nazwa może wydawać się nietypowa, winda jest tu jedynie metaforą. Czy gdybyście mieli w trakcie krótkiej przejażdżki pomiędzy piętrami przekonać współpasażerów do swojego projektu lub pomysłu, podołalibyście takiemu wyzwaniu? Właśnie na tym polega krótkie przemówienie! Z tego tekstu dowiecie się, jak napisać elevator pitch i poznacie przykłady.

Elevator pitch

Na co dzień mamy do czynienia z wieloma sytuacjami, w których elevator pitch sprawdza się idealnie. Jednak przekonanie słuchaczy – czy to do swojego pomysłu, czy własnej osoby podczas rekrutacji w niezwykle krótkim czasie, wymaga odpowiednich umiejętności czy podejścia do całej sytuacji. Niejednej osobie sprawić to może spore trudności. Kilkadziesiąt sekund to bowiem maksymalny czas, jaki powinien zająć elevator pitch. Jak napisać  i wygłosić taki, który zrobi wrażenie na słuchaczach i zapewni nam sukces? Sprawdzamy, czym charakteryzuje się dobry elevator pitch.

Elevator pitch - co to jest

Definicja Elevator pitch

Elevator pitch, inaczej elevator speech, jest tłumaczony jako krótka mowa (trwająca 20-30 sekund), która ma przekonać drugą osobę do konkretnej rzeczy. Może to być nasza kandydatura w procesie rekrutacji, prezentacja projektu, pomysłu czy usługi. Wszędzie tam, gdzie trzeba szybko przykuć uwagę rozmówcy i przekonać go do określonego celu, elevator pitch (elevator speech) będzie idealnym rozwiązaniem.

Jak powstał elevator pitch?

Termin ten stworzony w Stanach Zjednoczonych odpowiadał na warunki, z jakimi trzeba sobie radzić, aby wyróżnić się z tłumu. Najwięksi przedsiębiorcy, koncerny i wpływowe firmy rodem z Wall Street pracowały na najwyższych obrotach, skupiając się na wyłącznie na zarobionych pieniądzach. W takich warunkach trudno jest wyjść z inicjatywą do zabieganej osoby decyzyjnej. Jedyną opcją było złapać ją właśnie w windzie i tam, w ciągu kilkunastu sekund zaprezentować swój pomysł czy produkt. Idea ta przeniosła się na inne płaszczyzny – krótka mowa wykorzystywana jest zarówno w prezentacjach firm, jak i własnej osoby podczas poszukiwania pracy.

Szybkie tempo życia również dzisiaj sprawia, że trudno skupić uwagę odbiorcy. Dobry elevator speech jest szansą na rozwiązanie tego problemu. Jednocześnie trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że słabo poprowadzona mowa wywoła efekt odwrotny od zamierzonego, a więc skutecznie zniechęci odbiorcę do słuchania. Między tymi dwoma podejściami jest dość cienka linia. Bardzo łatwo można przesadzić, zanudzając swoim wystąpieniem. Aby tak nie było, stworzono listę różnych zasad, dzięki którym elevator pitch jest narzędziem idealnym.

Elevator pitch - co to znaczy

Elevator Pitch – co to znaczy?

Elevator pitch po polsku to po prostu krótkie przemówienie. Winda stanowi tu oczywiście tylko rodzaj metafory. Ideą krótkiego przemówienia jest zawarcie w nim wszystkich argumentów przemawiających za Waszym pomysłem lub projektem w taki sposób, aby przekonać do niego słuchaczy w jak najkrótszym czasie. Liczy się także autoprezentacja!

Głównym założeniem elevator pitch ma być najpierw skupienie uwagi drugiej osoby, a następnie jej przekonanie. Temat, jak i sposób jego wyrażania nie może być przypadkowy. Całkiem inaczej niż w przypadku small talk, kiedy to przeprowadza się pogawędkę o sprawach nieistotnych.

Elevator pitch – gdzie można go zastosować?

Ze względu na swój uniwersalny charakter, pierwotna idea elevator pitch nawiązująca do szybkich spotkań w formie prezentacji, przeniosła się na inne płaszczyzny. Współcześnie umiejętność krótkiego przedstawienia siebie i określonych rzeczy wykorzystuje się:

  • gdy chcemy przedstawić swoją ofertę firmy;
  • podczas prezentacji konkretnej usługi lub produktu;
  • podczas rozmowy z szefem na temat nowych pomysłów;
  • na rozmowach kwalifikacyjnych w trakcie prezentacji swojej kandydatury;
  • podczas targów pracy, gdy kandydat powinien zrobić dobre wrażenie na potencjalnych pracodawcach.

Wygląd krótkiej przemowy, która ma z góry określony czas, będzie się różnił od określonej okazji i konkretnego odbiorcy. Nieco inaczej będzie wyglądać zwięzła wypowiedź na temat twojej firmy, a inaczej opis kandydatury podczas procesu rekrutacyjnego. O wymogu indywidualnego charakteru elevator speecha mówimy w niżej opisanych zasadach.

Elevator pitch a szukanie pracy

Elevator pitch a szukanie pracy

Gdy szukasz pracy, umiejętność autoprezentacji będzie niezwykle przydatna. Ciekawe przedstawienie własnej osoby zwiększa szanse na wyróżnienie się na tle innych kandydatów, a w efekcie również uzyskanie zatrudnienia. Krótka rozmowa kwalifikacyjna ma ograniczony czas, dlatego warto przećwiczyć zwięzłą prezentację jeszcze przed pójściem na nią.

Podobnie jak w ogólnym założeniu, elevator pitch będzie bazować na samych konkretach – najważniejsze są rzeczowe argumenty, a nie tzw. „lanie wody”. Należy opisać:

  • kim jesteś i co robisz obecnie;
  • jakie masz doświadczenie;
  • które silne strony, które posiadasz, będą idealne na konkretne stanowisko;
  • dlaczego to właśnie ty najlepiej sprawdzisz się nowej pracy.

Wszystko to powinno być omówione prosto i zwięźle. Ważne są tu fakty i poparte przykładami argumenty w skondensowanej formie.


Może Cię zainteresować: „Proszę opowiedzieć coś o sobie”. Jak odpowiedzieć? Przykłady


Elevator pitch - jak napisać

Elevator pitch – jak napisać?

Skuteczne krótkie przemówienie powinno być jak najbardziej zwięzłe, przekonujące i jasne. Elevator pitch – jak napisać taką mowę, aby słuchacze nie mieli wątpliwości, że warto np. zainwestować w nasz nowy projekt lub że dana praca jest dla nas idealna? Istnieje 9 złotych zasad, zwanych „9C”, które stworzył Amerykanin Chris O’Leary. Według jego rad idealny elevator pitch powinien zawierać niżej wymienione cechy.

1. Zwięzłość

W elevator pitch chodzi o to, aby wypowiedź zawierała najważniejsze, konkretne argumenty. Im mniej wyrazów użyjemy, tym lepiej. Skondensowanie prezentacji do krótszej treści korzystniej działa na skupienie i zainteresowanie odbiorców. Jest ono trudne do utrzymania, dlatego brak „owijania w bawełnę” i „lania wody” będzie korzystniejsze dla obu stron.

2. Jasność

Krótka prezentacja wymaga zrozumiałego komunikatu. Chodzi bowiem o użycie prostego słownictwa, aby każdy z odbiorców wiedział, o czym się do niego mówi. Na pewno należy unikać specjalistycznych, trudnych słów, które i tak nie zostaną zapamiętane z powodu niewiedzy odbiorcy.

3. Istotność

Przygotowując prezentację, autor chętnie podzieliłby się wszystkimi wątkami i opisał wiele spraw dotyczących swojej osoby czy swojego pomysłu. W rzeczywistości nie ma na to czasu. Ważna jest esencja prezentacji – najistotniejsze z punktu widzenia odbiorcy informacje. To te dane muszą być przekazane w pierwszej kolejności.

Elevator pitch - zadady

4. Wiarygodność

Krótka przemowa musi wzbudzić zaufanie w osobie, z którą rozmawiasz. Trzeba więc postawić na mocne argumenty, które potwierdzają, że to właśnie twoja kandydatura będzie idealna na wybrane stanowisko lub że to twoja firma i produkt czy usługa jest odpowiedzią na potrzeby odbiorcy.

5. Treściwość

W prezentacji, którą mamy do czynienia w elevator pitch należy skupić się na rzeczowych argumentach i faktach. Mają być one potwierdzeniem naszych umiejętności, czy profesjonalności oferowanego produktu lub usługi. Musi być to jednak maksymalnie skrócone, aby zmieścić się w czasie.

6. Konkretność

To kolejna cecha, która podkreśla to, że konkrety są najważniejsze w elevator pitch. Zbędne rozwlekanie rozmowy może tylko prowadzić do utracenia zainteresowania odbiorcy. Podane konkrety mają utrzymać jego uwagę przez cały czas trwania prezentacji.

7. Stosowność

Ten krok wskazuje, aby unikać uniwersalnej przemowy. Jej treść i charakter musi być dostosowany do danego odbiorcy czy okoliczności. Ostateczny wygląd prezentacji zależy od tego, jakie potrzeby i problemy ma nasz rozmówca. To właśnie dzięki nam powinien je rozwiązać.

8. Spójność

Choć prezentacja jest krótka, składa się z kilku podstawowych punktów. Ważne jest, aby połączone były one w taki sposób, by razem tworzyć spójną całość. Gdy będziemy nawiązywać do całkiem różnych, niezwiązanych ze sobą rzeczy, odbiorca może być nieco zakłopotany i stracić zainteresowanie rozmową.

9. Dialogowość

Prezentacja ma przedstawiać najważniejsze konkrety i fakty, jednak nie powinna być pozbawiona niuansów, które zapadną odbiorcy w pamięć. Treść przemówienia musi być na tyle ciekawa, aby zachęcać do dyskusji i zadawania pytań o szczegóły, które nie pojawiły się w samej prezentacji.


Szukasz pracy w Poznaniu? Sprawdź właśnie teraz najnowsze ogłoszenia w serwisie GoWork.pl!


Dobry Elevator pitch

O czym pamiętać, tworząc dobry elevator pitch?

Zgodnie z zasadą 9C w Waszym krótkim przemówieniu nie tylko powinniście zawrzeć istotę projektu, do którego chcecie przekonać innych, ale i argumenty dopasowane specyficznie do danej grupy odbiorców. Przydadzą się twarde fakty, liczby i konkrety!

Przed spotkaniem biznesowym warto dowiedzieć się więcej o swoich rozmówcach, a także przygotować kilka wersji Waszego przemówienia. Dzięki temu, jeśli zauważycie, że to, co powiedzieliście dotychczas, zdaje się nie robić zbytniego wrażenia, będziecie mogli sięgnąć do fragmentu kolejnej wersji i zaprezentować się potencjalnym inwestorom od jak najlepszej strony. Pamiętajcie jednak, aby w elevator pitch nie improwizować! Tu się to nie sprawdzi.

Elevator pitch a biznes

Elevator speech przy prezentacji biznesowej

Bardzo ciężko jest w krótkiej prezentacji przedstawić produkt czy daną usługę. Po prostu brakuje czasu na omówienie istotnych dla autora elevator pitch argumentów. Jednak wybór tych najważniejszych faktów i przedstawienie jej w ciekawej formie również dają świetne efekty.

Są różne metody mowy, która dotyczy usługi, produktu czy pomysłu. Pierwsza z nich wskazuje, że rozpoczynamy rozmowę od omówienia dlaczego robimy to, czym aktualnie się zajmujemy (misja firmy). Kolejnym krokiem jest wskazanie faktów o rynku docelowym, czyli cech, dzięki którym firma wyróżnia się na tle konkurencji lub opis, jak dostarcza się w niej konkretne usługi (przez nowoczesne technologie, profesjonalny zespół). W ostatniej części omawiamy to, co jest przedmiotem prezentacji, a więc konkretna usługa, produkt czy pomysł.

Innym przykładem formy elevator speecha jest rozpoczynanie przemowy od przedstawienia problemu i swojego rozwiązania, następnie potwierdzenia wiarygodności własnej osoby czy firmy, a później wskazania korzyści wynikających ze współpracy. Prezentację kończy zachęcenie do zadania pytań, podjęcia akcji czy późniejszego kontaktu.

Elevator speech - jak się przygotować

Krótka prezentacja – jak się do niej przygotować?

W krótkim przemówieniu nie ma miejsca na błędy lub niesprawdzone informacje. Aby krótka prezentacja okazała się skuteczna, musi być nie tylko rzeczowa, ale i porwać słuchaczy. To Wy macie ich w końcu przekonać swoją wiarą w Wasz nowy projekt!

Przed spotkaniem, na którym wygłosicie swój elevator pitch, warto więc popracować nie tylko nad treścią przemówienia, ale i Waszą prezencją, mimiką i gestykulacją w jej trakcie.

Elevator pitch – przykład takiej prezentacji to np. rozmowa rekrutacyjna. Jeśli chcecie w niej przedstawić swoją osobę i zawodowe atuty, najpierw je spiszcie!

Dobry elevator pitch jest przećwiczony wiele razy. Daje to pewność, że unikniemy stresu związanego z presją czasu, a jednocześnie uzyskamy zadowalający wynik rozmowy.

W dobrym elevator speechu nie może zabraknąć nie tylko faktów, ale też interesującego sposobu przekazywania treści. Musi to być coś, co zapadnie w pamięć. Może to jakiś szczegół o inwestorze, na który nikt nie zwraca uwagi? A może podkreślenie nagród, które zdobyła firma, w której staramy się o zatrudnienie? Tworząc taki ciekawy niuans, należy pamiętać, że najważniejsze są tu jednak potrzeby rozmówcy i podkreślenie, że nasza osoba, firma, usługa czy pomysł idealnie się wpisuje w ich spełnienie.

Elevator pitch - jak napisać konspekt

Elevator pitch w szukaniu pracy: jak napisać konspekt?

Jak mówić o sobie? Idealne krótkie przemówienie nie powinno zawierać się w więcej niż 200 słowach. Skupcie się na zwięzłym przedstawieniu siebie i swojego dotychczasowego zawodowego doświadczenia (polecamy skupić się na największych osiągnięciach), a potem płynnie przejdźcie do wypunktowania Waszych zalet, z których szczególnie mogłaby skorzystać nowa firma.

Kiedy już opracujecie idealną formę Waszego elevator pitch, pozostaje już tylko jedno – ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć! Poproście o pomoc kogoś z domowników, przećwiczcie swoje krótkie przemówienie również przed lustrem. W ten sposób najlepiej dowiecie się, nad czym jeszcze musicie popracować podczas przygotowań do Waszej krótkiej prezentacji.

Elevator speech - przykłady

Elevator pitch – przykłady

Przykłady elevator pitch można znaleźć nawet w… filmach! Tutaj przykładem dobrej krótkiej prezentacji jest film „The Dilemma” z 2011 roku. W jednej ze scen użyto właśnie cech charakterystycznych dla elevator pitch. Choć oczywiście to fikcyjna fabuła, słynna scena dobrze ukazuje, jaki balans pomiędzy twardymi faktami a emocjami powinno zawierać takie krótkie przemówienie.

No dobrze, a co z bardziej rzeczywistymi przykładami? Do jednej z najgłośniejszych prezentacji w stylu elevator pitch zalicza się mowa Steve’a Jobsa, opisującego w ciągu 7 minut strategię marketingową Apple, kiedy firma stała się już niemal równie kultowa, co Nike czy Sony.

Elevator speech

Elevator pitch – czy warto znać?

Opanowanie sztuki elevator pitch nie jest wcale takie proste. Dowodem na to jest fakt, że tego typu prezentacje znajdziemy w ofercie rozmaitych trenerów i coachów. By dana osoba umiała się odpowiednio zaprezentować w krótkim czasie, musi być do tego przygotowana. Trudno jest bowiem przekonać rozmówcę do wyboru własnej osoby czy produktu, ponieważ odbiorcy mają na ogół już dość nachalnych prezentacji.

Jednak dobra wiadomość jest taka, że sztuki szybkiej „mowy w windzie” możemy nauczyć się sami. Wystarczy przygotować odpowiedni opis umiejętności, biorąc pod uwagę potrzeby potencjalnego pracodawcy, czy ująć cechy produktu lub usługi, które rozwiążą problemy odbiorcy. A wynik dobrego elevator pitcha może być zaskakujący. Odpowiednia treść w połączeniu z pewnością siebie i dozą ciekawej formy przekazu z pewnością pozwoli osiągnąć założony na początku cel.

Oceń artykuł
0/5 (0)