Miniaturka
Łukasz Ławreniuk
HR Manager EuropeGAS Sp. z o.o.
Absolwent Socjologii na Uniwersytecie w Białymstoku. Posiada czteroletnie doświadczenie przy realizacji projektów HR w agencjach doradztwa personalnego. Od pięciu lat współpracuje z największymi podlaskimi firmami produkcyjnymi na stanowisku HR Managera. Specjalizuje się w rekrutacji pracowników, budowania systemów wynagrodzeń, ocen okresowych, systemów premiowych, motywacyjnych, szkoleniowych oraz employer branding. Aktywnie działa jako członek Podlaskiego Stowarzyszenia HR.

EuropeGAS Sp. z o.o.

EuropeGAS specjalizuje się w projektowaniu i produkcji sterowników do instalacji gazowych LPG/CNG. Od samego początku firma działa w Białymstoku, gdzie znajduje się główna siedziba, fabryka oraz dział badawczo – rozwojowy. Projektuje i produkuje instalacje LPG/CNG do silników benzynowych i wysokoprężnych, w skład których wchodzą elektroniczne sterowniki wtrysku gazu, reduktory, wtryskiwacze, filtry, mapsensory, przewody termoplastyczne i inne elementy niezbędne do instalacji. Produkty obecne są w 60 krajach całego świata, działają w każdych warunkach atmosferycznych.

EuropeGAS od samego początku swojej działalności funkcjonuje w Białymstoku. Wejście na rynek we wschodnim rejonie Polski było dużym wyzwaniem?

Praktycznie wszystkie firmy w Polsce w branży LPG zbierały pierwsze doświadczenia w latach 90-tych jako dystrybutorzy marek zachodnich. Z biegiem lat niektóre rosły w siłę, stając się potężnymi hurtowniami wielomarkowymi, inne natomiast postawiły na rozwój własnych produktów, inwestując w parki maszynowe i działy badawczo-rozwojowe. Firma EuropeGAS wybrała trudniejszą ścieżkę, inwestując we własnych konstruktorów i budowę fabryki wyposażonej w najnowocześniejsze maszyny precyzyjne.

Czym dokładnie się zajmujecie?

EuropeGAS zajmuje się projektowaniem i produkcją systemów alternatywnego zasilania LPG/CNG do pojazdów samochodowych o napędzie spalinowym zarówno do silników o spalaniu iskrowym, jak i samoczynnym. Inaczej mówiąc produkujemy instalacje gazowe do samochodw z silnikami napędzanymi benzyną i olejem napędowym.

Wasze produkty są obecne w niemal sześcdziesięciu krajach całego świata. To branża, która pozwala na ciągły rozwój i poszukiwanie kolejnych wyzwań?

Branża jest bardzo ciekawa i daje szerokie perspektywy na przyszłość, zwłaszcza w kontekście globalnym, tj. rynków wschodnich, afrykańskich i Ameryki Południowej. To oznacza, że nasi handlowcy i technicy dużo czasu spędzają na targach, szkoleniach i spotkaniach handlowych w najbardziej odległych zakątkach naszego globu. Zbierają informacje od klientów i przekazują je konstruktorom, dzięki czemu nasze produkty jeszcze lepiej odpowiadają ich potrzebom.

Ilu pracowników zatrudniacie i na jakich stanowiskach?

Zatrudniamy około 100 pracowników. Dla porównania jeszcze w 2013 r.  firma EuropeGAS liczyła sobie 60 pracowników, zatem dynamika zatrudnienia jest duża. Mamy osoby zatrudnione m.in. na produkcji, w logistyce w biurze badawczo - rozwojowym, dziale handlowym i wsparcia technicznego.

Ważnym elementem funkcjonowania każdej firmy jest promocja marki na rynku. Gdzie w tej dziedzinie skupia się działanie EuropeGAS?

Ze względu na obszar działania, EuropeGAS swoją ofertę prezentuje głównie na branżowych imprezach targowych na całym świecie. Tylko w 2015 roku firma wystawiała się m.in. w Pekinie, Taszkiencie, Kijowie, Moskwie, Poznaniu i dwukrotnie w Warszawie. Poza tym stawiamy na bezpośrednie spotkania z potencjalnymi kontrahentami podczas misji gospodarczych oraz innych wyjazdów przedstawicieli firmy.

Tam odbywa się największa walka o nowych klientów?

Głównie na targach i misjach gospodarczych, ale coraz częściej nowi klienci sami się do nas zgłaszają. Przyjeżdżają do Białegostoku, odwiedzają naszą fabrykę i siedzibę, poznają nasze metody funkcjonowania, a przede wszystkim nasz zespół. Wychodzimy z założenia, że to relacje międzyludzkie, a w tym rzetelność i wzajemne zaufanie stanowią podstawę dla wieloletniej współpracy.

No, ale żeby firma się rozwijała potrzebuje też napływu świeżej krwi. W jaki sposób poszukujecie nowych pracowników?

Aktualnie, najwięcej osób zatrudniamy które same się do nas zgłaszają mając często doświadczenie w branży instalacji LPG lub w branży elektronicznej. Zamieszczamy ogłoszenia w największych portalach rekrutacyjnych w Polsce.  Współpracujemy także w pozyskiwaniu tzw. "młodego narybku" ze szkołami średnimi takimi jak np. technika elektryczne, mechaniczne oraz uczelnie wyższe w Białymstoku.

Czym próbujecie skusić potencjalnych pracowników?

Firma EuropeGAS przede wszystkim stawia na rozwój kompetencji swoich pracowników. Organizujemy szkolenia zewnętrzne i wewnętrzne, posiadamy również określone ścieżki kariery, zatem osoby ambitne, pracowite i pomysłowe mają szerokie pole do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych oraz awansu w strukturze firmy.

Absolwenci uczelni często nie posiadają dużego doświadczenia zawodowego. Czy żeby ułatwić im start do kariery oferujecie praktyki i staże?

Praktyki studenckie to mocny punkt strategii HR w firmie EuropeGAS. Co roku przyjmujemy wielu praktykantów nie tylko w celu nauczenia i pokazania im jak wygląda praca w nowoczesnej firmie, ale także aby już na etapie praktyk wyłowić talenty i zaproponować im później konkretną pracę w naszej firmie.

W jaki sposób przeprowadzacie proces rekrutacyjny?

Proces rekrutacyjny w EuropeGAS nie różni się zbytnio od procesów rekrutacyjnych w innych firmach. Na początku przeprowadzamy selekcję nadesłanych CV, później następuje etap rozmowy kwalifikacyjnej, a na końcu decyzja o zatrudnieniu kandydata. W przypadku stanowisk na produkcji testujemy przede wszystkim zdolności manualne. Podczas rekrutacji nowego konstruktora, lub programisty stosujemy testy kompetencyjne. Osoby kandydujące na stanowiska wymagające znajomości języka obcego mogą spodziewać się części rozmowy kwalifikacyjnej w języku angielskim, rosyjskim lub hiszpańskim.

Po przejściu procesu rekrutacyjnego i podjęciu pracy pracownicy mogą liczyć na pomoc w dalszym rozwoju zawodowym?

Zatrudnione przez nas osoby biorą udział w tak zwanych szkoleniach twardych np. kursach diagnostów, operatorów wózka widłowego, profesjonalnego montażu/lutowania urządzeń elektronicznych. Proponujemy również szkolenia miękkie takie jak kursy językowe, szkolenia z zakresu sprzedaży i negocjacji.

Dla wielu pracowników bardzo ważna jest również atmosfera w miejscu zatrudnienia. W jaki sposób staracie się sprawić żeby praca nie była tylko obowiązkiem, ale również przyjemnością?

W EuropeGAS doskonale znany jest fakt, że atmosfera w pracy jest jednym z ważniejszych czynników jeżeli chodzi o satysfakcję i zadowolenie pracowników. Oprócz tego, że dba o to Zarząd firmy, to dobra atmosfera w pracy przejawia się również w codziennych relacjach pracownik - pracownik, jak i w relacjach przełożonego z jego podwładnymi.

Nie ma sukcesu bez konkurencyjności. W jaki sposób podchodzicie do rywalizacji z innymi firmami w branży?

Konkurencja to zawsze wyzwanie, które mobilizuje do wysiłku, kreatywności i konsekwencji w realizowaniu strategii. Obszar działania EuropeGAS sprawia, że firma musi się mierzyć praktycznie ze wszystkimi konkurencyjnymi firmami na świecie. Ciekawe jest to, że na niektórych rynkach EuropeGAS jest liderem, a na innych jak Polska, dopiero rozpoczyna swoje działania zmierzające do zbudowania silnej marki.

"Kto nie idzie do przodu ten się cofa". Czy to powiedzenie pasuje do strategii EuropeGAS?

Naszym celem, oprócz budowania marki na rynku polskim, jest rozwój i doskonalenie produktów w naszym dziale badawczo-rozwojowym, by stały się jeszcze bardziej intuicyjne i niezawodne z punktu widzenia zarówno warsztatu montującego, jak i końcowego użytkownika. Poza tym EuropeGAS coraz bardziej zaznacza swoją obecność na rynku instalacji CNG w pojazdach ciężarowych, gdzie oszczędności z użytkowania, niezawodność i bezpieczeństwo mają kluczowe znaczenie.

EuropeGAS Sp. z o.o.