Miniaturka
Katarzyna Dubiel
VRG S.A.
Od lat związana z branżą odzieżową. Przez ponad 9 lat pracowała jako HR Business Partner dla LPP S.A. Absolwentka psychologii stosowanej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studiów podyplomowych z dziedziny ekonomiki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie.

Vistula to uznana marka na polskim rynku. Za Wami stoi przede wszystkim długa tradycja.

Zgadza się. Vistula Group S.A. to spółka, która kontynuuje działalność Krakowskich Zakładów Odzieżowych, istniejących od 1948 roku. Wraz z rozwojem i specjalizacją działalności w 1961 roku rozpoczęto produkcję przeznaczoną na sprzedaż eksportową, a w 1966 została podjęta decyzja o zaniechaniu produkcji odzieży damskiej na rzecz ubrań męskich. W 1991 roku Zakłady Przemysłu Odzieżowego „Vistula” zostały przekształcone w jednoosobową spółkę skarbu państwa. Dwa lata później nastąpiła prywatyzacja poprzez sprzedaż akcji w ofercie publicznej. W 1993 roku spółka debiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Po połączeniu w 2006 roku ze spółką Wólczanka S.A. grupa zmieniła nazwę na Vistula&Wólczanka S.A. Następnie w 2008 roku spółka po połączeniu z marką jubilerską W.Kruk zmieniła nazwę na Vistula Group S.A. Obecnie nasza działalność koncentruje się na zarządzaniu najbardziej rozpoznawalnymi na polskim rynku markami: Vistula, Wólczanka, W.Kruk i Deni Cler.

Bardzo dużo tych zmian na przestrzeni wielu lat. Niezmienne jednak pozostaje przede wszystkim tworzenie i produkowanie markowych ubrań?

Vistula Group S.A. specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji biżuterii oraz kolekcji mody dla kobiet i mężczyzn. Od wielu lat dynamicznie rozwijamy własną sieć sprzedaży detalicznej. Aktualnie liczy ona 351 sklepów o łącznej powierzchni handlowej 31 tys. m2. Mamy w tym 109 sklepów marki Vistula, 100 sklepów marki W.Kruk, 111 sklepów marki Wólczanka oraz 31 sklepów marki Deni Cler. Nasze salony znajdują się na terenie całej Polski, a prezentowana oferta to najwyższej jakości biżuteria, odzież i dodatki zaprojektowane zgodnie ze światowymi trendami mody.

Jesteście bardzo dużym pracodawcą. Ile osób zatrudniacie?

Aktualnie firma Vistula Group zatrudnia blisko 1100 osób, z czego aż 80% to pracownicy naszych salonów. Z racji stale powiększającej się sieci sprzedaży najwięcej ludzi pracuje na stanowisku doradcy klienta. Liczną grupę stanowią też kierownicy salonów. W centrali firmy natomiast nie ma wyraźnej nadreprezentacji na korzyść żadnego z działów.

 

 

Jakimi największymi sukcesami możecie się pochwalić?

Niewątpliwie największym sukcesem jest nasza długoletnia obecność na polskim rynku oraz nieustające zaufanie do dobrego krawiectwa, jakim obdarzają nas nasi klienci. Warto wspomnieć, że w 2013 roku wprowadziliśmy do kolekcji marki Wólczanka również damski asortyment, który spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. O sile i potencjale kolekcji damskiej niech świadczy fakt, że obecnie obejmuje ona już prawie 30% całego asortymentu Wólczanki.

Za swoją działalność jesteście nagradzani. To pomaga budować prestiż marki?

Oczywiście, że tak. Jako pracodawca zostaliśmy uhonorowani między innymi drugim miejscem w kategorii firma odzieżowa w rankingu „Wymarzona Firma”, realizowanym corocznie przez Retail Group. Jest to dla nas znaczące wyróżnienie, gdyż o zdobyciu głosów w tym rankingu decydowali bezpośrednio pracownicy branży retail i e-commerce. Vistula Group została wskazana przez pracowników różnego szczebla, od sprzedawców po menadżerów, jako firma, w której najchętniej chcieliby pracować. Ponadto nasze marki zostały wyróżnione licznymi innymi nagrodami, jak na przykład nagrodą Doskonałość Mody „Twojego  Stylu” dla marki Wólczanka w 2014 roku oraz dla marki Vistula w 2012 roku. Wólczanka czterokrotnie plasowała się także w pierwszej trójce rankingu Najcenniejsza Polska Marka dziennika „Rzeczpospolita”. 

W jaki sposób budujecie promocje i marketing Vistula Group?

Do promowania naszych marek wykorzystujemy wszystkie narzędzia marketingowe. Komunikacja obejmuje 360-stopniowe spektrum działań. Mam tu na myśli kampanie w tytułach modowych, wzmożone zabiegi PR, dystrybucję katalogów modowych, działania w Internecie, spójne z koncepcją wizerunkową witryny sklepowe oraz aktywność marketingową na terenie centrów handlowych. Ponadto nasze marki promują swoje produkty, organizując liczne eventy oraz pokazy mody, na których prezentowane są najnowsze kolekcje. Wydarzenia te cieszą się zawsze dużym zainteresowaniem i szerokim odzewem, szczególnie że do współpracy bardzo często zapraszane są znane osobistości ze świata mody, kultury, sportu.

To z pewnością ułatwia zdobywanie nowych klientów?

Wszystkie nasze działania marketingowe służą podtrzymywaniu relacji ze stałymi klientami, jak i pozyskiwaniu nowych. Staramy się  docierać z informacją wszędzie tam, gdzie znajduje się nasz potencjalny klient. Będzie to zarówno czytelnik prasy luksusowej, przechodzień zatrzymujący się przed naszą witryną, użytkownik Internetu, znajomi naszych klientów czy klienci partnerów, z którymi współpracujemy. Ważne jest dzisiaj dla nas nie tylko miejsce pozyskania takich osób, ale sposób w, jaki to zrobimy. Mocny nacisk kładziemy na jakość obsługi zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w sklepach internetowych. Inwestujemy w rozwój funkcjonalności, tak aby proces zakupowy przebiegał szybko i sprawnie, a oferowany produkt zawsze spełniał najlepsze standardy jakości i był jak najlepiej zaprezentowany.

Czy w sposobach rekrutacji stawiacie na tradycyjne metody czy szukacie własnych?

Korzystamy z różnych metod poszukiwania kandydatów. Począwszy od publikacji ofert na naszej stronie korporacyjnej, zamieszczania ogłoszeń w portalach pracy czy na witrynach naszych salonów, po współpracę z agencjami doradztwa personalnego i rekrutacji. Wysoko cenimy sobie również rekomendacje naszych pracowników.

Kogo najczęściej szukacie?

Najczęściej prowadzimy rekrutację na stanowisko doradcy klienta. Wynika to z faktu, że nieustannie powiększamy sieć naszych salonów firmowych na terenie Polski.

Do kampanii reklamowej Vistuli udało się namówić między innymi Roberta Lewandowskiego. Jakie jeszcze znane postaci promowały Wasze marki?

Do współpracy przy kampaniach Vistuli zapraszane są światowe ikony modelingu, kultury i sportu. Obok piłkarza Roberta Lewandowskiego w naszych kampaniach wystąpili między innymi aktor Pierce Brosnan oraz model i były partner Madonny Tony Ward. W 2012 roku do współpracy przy realizacji kampanii zaproszony został znany na świecie fotograf Ryszard Horowitz.

 

 

Podpowiedzmy czego może spodziewać się osoba starająca się o pracę w Vistula Group.

Najczęściej w przypadku stanowisk w salonie sprzedaży wystarczającym elementem jest rozmowa z kierownikiem salonu. W przypadku osób z doświadczeniem w sprzedaży kolekcji męskiej odzieży eleganckiej może się pojawić element polegający na weryfikacji wiedzy o produkcie. Rekrutacja na stanowiska kierownicze, zarówno do salonów sprzedaży, jak i do centrali, to często kilka etapów, w tym kilkugodzinny proces Assessment Center.

Co uważacie za Wasze niezaprzeczalne atuty w porównaniu do innych firm z branży odzieżowej?

Na podkreślenie zasługuje fakt, że w przypadku pracowników naszych marek główny nacisk kładziemy na umiejętności pracy z klientem i fachowego doradztwa. Nasi pracownicy przechodzą cykliczne szkolenia z zakresu wiedzy o produkcie, prezentacji produktu czy technik aktywnej sprzedaży. To pozwala im na efektywną, profesjonalną pracę z klientem. Managerowie naszych salonów każdego roku biorą udział w kolejnych stopniach Akademii Managera, czyli szkoleniu doskonalącym kompetencje zarządzania zespołami sprzedaży. Celem Vistula Group jest to, aby nasi pracownicy stawali się ekspertami w swojej dziedzinie. Procentuje to uznaniem ze strony klientów, którzy często wracają do konkretnego salonu, by móc skorzystać z wiedzy i doświadczenia danego doradcy.

Czyli przede wszystkim profesjonalizm?

Tak. Poziom i profesjonalizm obsługi klienta w naszych salonach weryfikujemy regularnie przeprowadzanymi badaniami ankietowymi Tajemniczego Klienta. Efektem tego jest dynamicznie rosnąca baza naszych lojalnych klientów. Naszym pracownikom oferujemy też dostęp do pakietu sportowego, zniżki na produkty naszych marek oraz pakiet medyczny dla kierowników salonów.

Jak patrzycie na wszechobecną konkurencję?

Przez lata na polskim rynku udało nam się wypracować pozycję lidera, ale co ważniejsze – zdobyliśmy zaufanie i sympatię wiernej rzeszy klientów. Obecność konkurencji jedynie nas dopinguje i sprawia, że zamiast stać w miejscu, nieustannie się rozwijamy i wciąż wyznaczamy sobie kolejne cele.

Vistula prowadzi projekt rozwoju placówek franczyzowych. Na czym to polega?

W odpowiedzi na oczekiwania rynkowe i z uwagi na strategię dynamicznej rozbudowy marek z grupy Vistula Group S.A. uruchomiliśmy projekt rozwoju placówek franczyzowych. Jego głównym założeniem jest budowanie współpracy z franczyzobiorcą, opierającej się na zasadzie towaru powierzonego. Kluczowe znaczenie we współpracy ma to, że spółka dzieli się doświadczeniem biznesowym na każdym etapie inwestycji. Oferujemy pomoc w poszukiwaniu odpowiedniego lokalu oraz wsparcie związane z prowadzeniem i uruchomieniem placówki. Ponadto franczyzobiorca otrzymuje od nas wsparcie wykwalifikowanej kadry z zakresu sprzedaży, visual merchandisingu, marketingu, szkoleń dla pracowników oraz logistyki.

Co z planami rozwoju?

W najbliższych miesiącach niewątpliwie będziemy poszerzać naszą sieć sprzedaży. Z każdą nową kolekcją powiększamy też asortyment dostępny w naszych salonach, m.in. damską część kolekcji marki Wólczanka oraz asortyment z linii casual w Vistuli. Ponadto wprowadzamy do salonów Vistuli perfumy w dwóch liniach zapachowych.

Dziękuję za rozmowę.

gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
VRG S.A.