Poprzednio omówiliśmy charakterystykę i preferencje pokolenia Baby Boomers oraz generacji XYZ. Tym razem przedstawimy zestawienie wyróżników pomocnych w tworzeniu strategii komunikacji kierowanej do poszczególnych grup docelowych. Informacje te przydadzą się między innymi na etapie planowania procesów rekrutacyjnych. Dzięki zastosowaniu adekwatnego stylu komunikacji i podkreślaniu kluczowych elementów, zwiększysz szansę na wzbudzenie zainteresowania u kandydatów.
Pokolenie Baby Boomers
Jak postrzegają pracę: przywiązani do firmy, kariera to rozwój w strukturach organizacji
Preferowany sposób komunikacji: twarzą-w-twarz, połączenie głosowe, ewentualnie e-mail
Język komunikacji: precyzyjny i konkretny, wolny od manipulacji i nadmiernej kontroli, podkreślanie przynależności do organizacji
Najbardziej nagradzające: pieniądze, awanse, certyfikaty, publiczne uznanie
Odpowiedni feedback: styl coachingowy
Przekaz, który zachęci do aplikowania: będziesz ważną częścią organizacji, docenimy Twój wkład
Elementy atrakcyjnego EVP: stabilność zatrudnienia, benefity pozapłacowe, adekwatne wynagrodzenie
Kanały pozyskiwania kandydatów: portale z ogłoszeniami, networking, systemy poleceń
Pokolenie X
Jak postrzegają pracę: przywiązani do zawodu, nastawieni na rozwój kompetencji
Preferowany sposób komunikacji: tekstowy; e-maile, ewentualnie połączenia głosowe
Język komunikacji: krótkie i treściwe wiadomości; bezpośredni, konkretny, nieformalny, unikanie „modnych” zwrotów, slangu i żargonu, podkreślanie ważności ich kompetencji
Najbardziej nagradzające: wolność, niezależność, czas wolny, benefity
Odpowiedni feedback: natychmiastowy, konstruktywny
Przekaz, który zachęci do aplikowania: zapewnimy Ci swobodę działania, najważniejsze są Twoje kompetencje
Elementy atrakcyjnego EVP: możliwość pionowego rozwoju kariery, wynagrodzenie adekwatne do wkładanego wysiłku, work-life balance
Kanały pozyskiwania kandydatów: portale z ogłoszeniami, networking, system poleceń pracowniczych, kampanie marketingowe, Linkedin
Pokolenie Y
Jak postrzegają pracę: partnerskie podejście do organizacji
Preferowany sposób komunikacji: tekstowy; media społecznościowe, aplikacje mobilne, twarzą-w-twarz w ważnych sprawach
Język komunikacji: pozytywny, motywujący, inspirujący, żartobliwy, ludzki; okazywanie szacunku, partnerski styl
Najbardziej nagradzające: praca z misją, uznanie ze strony subiektywnie ważnych ludzi
Odpowiedni feedback: natychmiastowy, bardzo częsty
Przekaz, który zachęci do aplikowania: będziesz częścią zgranego, twórczego zespołu, wykonywana przez Ciebie praca będzie miała duże znaczenie dla organizacji
Elementy atrakcyjnego EVP: możliwość rozwijania umiejętności, twórcze środowisko, współpraca zespołowa, elastyczność, benefity dostosowane do potrzeb
Kanały pozyskiwania kandydatów: portale z ogłoszeniami rekrutacyjnymi, zakładka kariera, media społecznościowe, kampanie marketingowe, aplikacje na smartfony
Pokolenie Z
Jak postrzegają pracę: elastycznie, z łatwością zmieniają pracodawcę
Preferowany sposób komunikacji: media społecznościowe, aplikacje mobilne, połączenia wideo; szybki kontakt
Język komunikacji: zwięzły, przejrzysty, pozwalający szybko zrozumieć ogólny sens wypowiedzi; multimedialny – istotną rolę odgrywa obraz
Najbardziej nagradzające: uznanie, zachęcanie do dalszego rozwoju, wysokie wynagrodzenie
Odpowiedni feedback: szybki, konstruktywny
Przekaz, który zachęci do aplikowania: umożliwimy Ci zaangażowanie się w ciekawe projekty, szanujemy Twoją niezależność
Elementy atrakcyjnego EVP: możliwość wpływania na rozwój organizacji, praca z misją w nowoczesnym środowisku
Kanały pozyskiwania kandydatów: media społecznościowe, kampanie marketingowe, uczelniane biuro karier, zakładka kariera, aplikacje na smartfony
Pamiętaj, że powyższe charakterystyki powinny stanowić jedynie punkt wyjścia w projektowaniu komunikacji. Zawsze staraj się możliwie najdokładniej zdefiniować grupę docelową – pokolenie to wyłącznie jeden z wielu czynników. W tym celu najlepiej stworzyć personę – dowiedz się, jak to zrobić.
Źródła:
Notre Dame of Maryland University Online