Ciekawych wniosków dostarcza „Barometr rynku pracy 2023” od Gi Group Holding. Aż 56% pracowników mimo niepewnej sytuacji względem zatrudnienia nie obawia się zwolnień, a 62% badanych oczekuje podwyżki. Mają oni również wiele rozwiązań, dzięki którym minimalizują skutki spowolnienia gospodarczego.
Badanie „Barometr rynku pracy 2023” od Gi Group Holding bazuje na próbie przedsiębiorców z małych, średnich i dużych firm, a także na odpowiedziach ponad 550 pracowników. Analiza dostarcza wielu informacji o aktualnym rynku pracy, również z perspektywy zatrudnionego.
Sytuacja pracowników na rynku pracy
Jak wynika z badania, pracownicy mają świadomość, że sytuacja jest dość niepewna – można stracić pracę, ale jednocześnie zmienić ją w razie potrzeby. W związku z tym dość duży odsetek badanych bierze pod uwagę również odważne kroki, w tym także przebranżowienie się. Jak pracownicy oceniają własną sytuację?
- 62% pracowników oczekuje podwyżki wynagrodzenia w najbliższych miesiącach;
- 56% nie obawia się zwolnień, pomimo pogorszenia się sytuacji gospodarczej;
- 40% jest zainteresowanych zmianą pracy;
- 61% obawiających się utraty pacy lub chcących ją zmienić aktywnie poszukuje nowego pracodawcy;
- 66% pracowników jest niezadowolonych ze swojej obecnej pracy;
- 71% obawiających się utraty pracy lub chcących ją zmienić jest skłonnych przebranżowić się;
- 42% pracowników zmieniłoby pracodawcę, gdyby otrzymało ofertę na podobnych warunkach, ale w formule zdalnej / hybrydowej.
Jak pracownicy radzą sobie ze spowolnieniem gospodarczym?
Choć spowolnienie gospodarcze w dużej mierze wpłynęło głównie na funkcjonowanie firm, ponad 78,4% pracowników odczuło negatywne skutki tego procesu. Mimo wszystko wielu z nich w związku z kryzysem i wysoką inflacją bierze pod uwagę pewne zmiany związane ze swoim zatrudnieniem. Badanie wskazuje, że:
- 38% pracowników szuka dodatkowych zleceń lub pracy dorywczej;
- 27,5% będzie starać się o podwyżkę wynagrodzenia;
- 24,7% chce zmienić pracę na lepiej płatną;
- 18,4% planuje podwyższyć swoje kwalifikacje lub się przebranżowić się;
- 18% chce znaleźć dodatkową pracę na stałe;
- 15,3% chce brać dodatkowe godziny u obecnego pracodawcy;
- 10,9% rozważa emigrację / chce poszukać pracy za granicą;
- 6,4% chce założyć własną działalność gospodarczą;
- 14,9% nie planuje nic zmieniać.
Jak widać, zdecydowanie więcej pracowników szuka nowych rozwiązań i możliwości, niż pozostaje biernymi wobec niekorzystnej sytuacji na rynku pracy.
Zmiana pracy i poszukiwanie nowej
Z grupy 39,9% pracowników deklarujących chęć zmiany pracy, 3,5% chce to zrobić w najbliższym miesiącu, a 9,3% w najbliższym półroczu. Najwięcej jednak zadeklarowało zmianę pracy w najbliższym roku (14,2%) i dwóch latach (12,9%).
A jak pracownicy szukają nowego zatrudnienia? W raporcie znajdziemy informacje, że najczęściej jest to:
- przeglądanie ogłoszeń na portalach pracy (63,9%);
- zgłoszenie się do agencji rekrutacyjnej lub agencji zatrudnienia (15,7%);
- przez znajomych, czyli osobiste kontakty i polecenia (43,1%);
- przez aplikacje do szukania pracy (39,6%);
- przez media społecznościowe np. LinkedIn, Facebook (38,8%);
- wyszukiwanie ofert w zakładkach „Kariera” na stronach internetowych firm (34,5%);
- przez reklamy ofert pracy np. w prasie, radiu lub w komunikacji miejskiej (18%);
- przez Urząd Pracy (16,5%);
- przez informacje na tablicach, słupach z ogłoszeniami (14,1%);
- na targach pracy (8,2%).
Metody są więc dość zróżnicowane. Oferty pracy w Internecie nadal wiodą prym, wykazując największą popularność wśród pracowników i poszukujących zatrudnienia.