Ciekawych wniosków dostarcza „Barometr rynku pracy 2023” od Gi Group Holding. Aż 56% pracowników mimo niepewnej sytuacji względem zatrudnienia nie obawia się zwolnień, a 62% badanych oczekuje podwyżki. Mają oni również wiele rozwiązań, dzięki którym minimalizują skutki spowolnienia gospodarczego.

Pracownicy mimo spowolnienia gospodarczego gotowi na odważne decyzje

Badanie „Barometr rynku pracy 2023” od Gi Group Holding bazuje na próbie przedsiębiorców z małych, średnich i dużych firm, a także na odpowiedziach ponad 550 pracowników. Analiza dostarcza wielu informacji o aktualnym rynku pracy, również z perspektywy zatrudnionego.

Sytuacja pracowników na rynku pracy

Jak wynika z badania, pracownicy mają świadomość, że sytuacja jest dość niepewna – można stracić pracę, ale jednocześnie zmienić ją w razie potrzeby. W związku z tym dość duży odsetek badanych bierze pod uwagę również odważne kroki, w tym także przebranżowienie się. Jak pracownicy oceniają własną sytuację?

  • 62% pracowników oczekuje podwyżki wynagrodzenia w najbliższych miesiącach;
  • 56% nie obawia się zwolnień, pomimo pogorszenia się sytuacji gospodarczej;
  • 40% jest zainteresowanych zmianą pracy;
  • 61% obawiających się utraty pacy lub chcących ją zmienić aktywnie poszukuje nowego pracodawcy;
  • 66% pracowników jest niezadowolonych ze swojej obecnej pracy;
  • 71% obawiających się utraty pracy lub chcących ją zmienić jest skłonnych przebranżowić się;
  • 42% pracowników zmieniłoby pracodawcę, gdyby otrzymało ofertę na podobnych warunkach, ale w formule zdalnej / hybrydowej.

Jak pracownicy radzą sobie ze spowolnieniem gospodarczym?

Choć spowolnienie gospodarcze w dużej mierze wpłynęło głównie na funkcjonowanie firm, ponad 78,4% pracowników odczuło negatywne skutki tego procesu. Mimo wszystko wielu z nich w związku z kryzysem i wysoką inflacją bierze pod uwagę pewne zmiany związane ze swoim zatrudnieniem. Badanie wskazuje, że:

  • 38% pracowników szuka dodatkowych zleceń lub pracy dorywczej;
  • 27,5% będzie starać się o podwyżkę wynagrodzenia;
  • 24,7% chce zmienić pracę na lepiej płatną;
  • 18,4% planuje podwyższyć swoje kwalifikacje lub się przebranżowić się;
  • 18% chce znaleźć dodatkową pracę na stałe;
  • 15,3% chce brać dodatkowe godziny u obecnego pracodawcy;
  • 10,9% rozważa emigrację / chce poszukać pracy za granicą;
  • 6,4% chce założyć własną działalność gospodarczą;
  • 14,9% nie planuje nic zmieniać.

Jak widać, zdecydowanie więcej pracowników szuka nowych rozwiązań i możliwości, niż pozostaje biernymi wobec niekorzystnej sytuacji na rynku pracy.

Zmiana pracy i poszukiwanie nowej

Z grupy 39,9% pracowników deklarujących chęć zmiany pracy, 3,5% chce to zrobić w najbliższym miesiącu, a 9,3% w najbliższym półroczu. Najwięcej jednak zadeklarowało zmianę pracy w najbliższym roku (14,2%) i dwóch latach (12,9%).

A jak pracownicy szukają nowego zatrudnienia? W raporcie znajdziemy informacje, że najczęściej jest to:

  • przeglądanie ogłoszeń na portalach pracy (63,9%);
  • zgłoszenie się do agencji rekrutacyjnej lub agencji zatrudnienia (15,7%);
  • przez znajomych, czyli osobiste kontakty i polecenia (43,1%);
  • przez aplikacje do szukania pracy (39,6%);
  • przez media społecznościowe np. LinkedIn, Facebook (38,8%);
  • wyszukiwanie ofert w zakładkach „Kariera” na stronach internetowych firm (34,5%);
  • przez reklamy ofert pracy np. w prasie, radiu lub w komunikacji miejskiej (18%);
  • przez Urząd Pracy (16,5%);
  • przez informacje na tablicach, słupach z ogłoszeniami (14,1%);
  • na targach pracy (8,2%).

Metody są więc dość zróżnicowane. Oferty pracy w Internecie nadal wiodą prym, wykazując największą popularność wśród pracowników i poszukujących zatrudnienia.

Oceń artykuł
5/5 (1)