Prowadząc własną działalność w dzisiejszych czasach nie sposób pominąć marketingu internetowego. Każdy przedsiębiorca chce się rozwijać i odnieść sukces, lecz ciężko jest pozyskiwać klientów tylko działaniami i reklamami offline. Dlatego tak ważne jest promowanie swojej działalności w internecie. Odpowiednio zoptymalizowana i dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania w Google strona to rzecz, bez której osiągnięcie sukcesu jest w dzisiejszych czasach praktycznie niemożliwe. Dlatego tak ważne jest posiadanie odpowiedniej strategii pozycjonowania strony internetowej, przygotowanej przez dobrego specjalistę SEO. 

Czym jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) – czyli szeroki zakres działań mający na celu wypromowanie witryny internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania pod kątem konkretnych fraz kluczowych. Oznacza to, że po wpisaniu danych słów kluczowych w wyszukiwarkę internetową, konkretna witryna powinna się od razu wyświetlać. Pojawianie się jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania w Google to główny cel pozycjonowania stron internetowych. Na dobrą i skuteczną strategię SEO składa się szereg działań, które należy skrupulatnie wykonywać, aby dana strona internetowa faktycznie wyświetlała się wysoko w rankingu wyszukiwania witryn w Google.

Działania SEO można podzielić na działania off-page (poza stroną) i on-page (działania związane stricte z samą stroną). W praktyce przykładowe czynniki, które mogą podlegać optymalizacji to: treść tekstowa na stronie (teksty dostosowane pod kątem słów kluczowych), struktura samej witryny (np. linkowanie wewnętrzne), warstwa techniczna (np. mobilność strony), użyteczność strony (np. przejrzystość strony, user experience) czy profil linków (np. linkowanie zewnętrzne).  

Kim jest specjalista SEO?

Dla wielu osób niezaznajomionych z marketingiem internetowym zawód specjalisty SEO może nie mówić kompletnie nic. Często samo pojęcie pozycjonowania stron internetowych może być “czarną magią’ dla osób, które nie mają z nim na co dzień styczności. Specjalista do spraw pozycjonowania powinien jednak wiedze na ten temat posiadać w “małym palcu” i bez problemu rozumieć wszystkie mechanizmy ze świata marketingu internetowego. Jak sama nazwa wskazuje specjalista SEO to osoba zajmująca się optymalizacją stron pod kątem silnika wyszukiwarki m.in (algorytmów Google). Jednak w rzeczywistości praca specjalisty SEO to wszystkie działania poprawiające ranking i widoczność strony, a nie tylko sama optymalizacja. Poszczególne miejsca pracy i firmy mogą narzucać specjalistom SEO nieco inne obowiązki, jednak do głównych zadań osób na tym stanowisku mogą należeć:

  • optymalizacja serwisów
  • tworzenie audytów SEO
  • analiza pod kątem słów, fraz kluczowych
  • tworzenie strategii marketingowej
  • samodzielne prowadzenie kampanii SEO
  • pozyskiwanie zewnętrznych linków
  • tworzenie, opieka i rozbudowa zapleczy SEO
  • SEO copywriting
  • zwiększanie efektywności prowadzonych kampanii poprzez testy, rekomendacje i optymalizację

Rodzaje specjalistów SEO

Pod określeniem “specjalista SEO” może tak naprawdę kryć się wiele osób z różnymi obowiązkami i zadaniami na swoim stanowisku pracy. Wszystko zależy od tego, czego oczekuje dana firma, od doświadczenia i umiejętności danej osoby i często również od jej stażu pracy. Oprócz podstawowej formy jaką jest Specjalista SEO, na rynku możemy znaleźć jeszcze kilka innych przykładów:

Techniczny specjalista SEO – to pozycjoner, który nie tylko zarządza systemem CMS, ale też jest w stanie budować i edytować kod strony internetowej. Taka osoba sama jest w stanie wdrażać zmiany optymalizacyjne i usprawniać działanie witryny internetowej. 

Manager SEO – jest to kierownik całego działu SEO. Weryfikuje on pracę całego działu odpowiedzialnego za pozycjonowanie w danej firmie, nadzoruje jego działanie i rozdziela zadania poszczególnym osobom z zespołu. Jest to osoba, która w dużej mierze jest głową, twarzą wszystkich działań związanych z SEO w danej firmie. 

Koordynator działu SEO – najczęściej łącznik pomiędzy działami SEO w dużych firmach, tzw. “prawa ręka” managera. Osoba dzięki, której praca osób zajmujących się różnymi zadaniami z zakresu pozycjonowania może przebiegać płynnie. 

Copywriter SEO – osoba odpowiedzialna za tworzenie wysokiej jakości treści w oparciu o frazy i słowa kluczowe. Nazywana również specjalistą do spraw contentu SEO, osoba ta nie jest bezpośrednio związana z pozycjonowaniem, jednak jej działanie i jakość wykonywanej pracy mają duże znaczenie we wdrażaniu skutecznej strategii pozycjonowania stron internetowych. 

Specjalista SXO – osoba posiadająca szeroką wiedzę nie tylko z zakresu SEO, ale również z zakresu UX (user experience). Jest to więc osoba, która poza stricte pozycjonowaniem, zajmuje się też dostosowaniem witryn pod standardy i wymagania użytkowników. 

Specjalista ds. link buildingu – osoba, do której głównych obowiązków zalicza się pozyskiwanie jakościowych linków zewnętrznych do danych witryn internetowych. 

SEO Web Developer – osoba, która poza wiedza z zakresu pozycjonowania posiada również wiedzę na temat programowania. Pozycja bardzo podobna do wcześniej wspomnianego technicznego specjalisty SEO, jednak z tą różnicą, że poziom Web Developera z zakresu programowania jest zaawansowany, a nie jedynie podstawowy.

W sieci udało się znaleźć jeszcze kilka innych stanowisk: Head of SEO, SEO Team Leader, Full Stack SEO, Full Stack SEO Expert bądź Full Stack SEO Developer.

Cechy i wiedza dobrego specjalisty SEO

Tak jak w każdej branży, tak w branży SEO również istnieją pewne wymagane cechy i umiejętności, które są niezbędne do wykonywania tego zawodu. Prawdziwy, dobry i profesjonalny specjalista w zakresie pozycjonowania stron charakteryzuje się posiadaniem szerokiego zakresu różnych umiejętności i atrybutów.

Dobry specjalista SEO powinien przede wszystkim posiadać umiejętności analityczne. Stałym elementem w pracy w SEO jest analizowanie różnych tabel czy wykresów. Bardzo ważną umiejętnością jest wyciąganie właściwych wniosków z danych, które ma się do dyspozycji. Osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie powinna być również dociekliwa. Sporą częścią pracy specjalisty do spraw SEO jest szukanie odpowiedzi i rozwiązywanie problemów. Dlatego bardzo dobrze sprawdzi się na tym stanowisku ktoś, kto bez przerwy będzie testowała i sprawdzała nowe rozwiązania, bez względu na niepowodzenie strategii czy inne przeszkody.

Ważna w pracy specjalisty ds. pozycjonowania stron internetowych jest także cierpliwość. Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i efekty jego działań mogą być czasem widoczne nawet po kilku miesiącach. Dlatego osoba zajmująca się SEO powinna być wytrwała, konsekwentna w swoich działaniach, a także powinna być cierpliwa wobec klientów, którzy mogą być sfrustrowani brakiem szybkich efektów. Inną cechą jaką powinien charakteryzować się specjalista SEO jest kreatywność. Tak naprawdę każdy przypadek i każda witryna internetowa są inne. Dlatego osoba zajmująca się pozycjonowaniem musi znajdować rozwiązania, na które nie zawsze jest tak łatwo wpaćś, szczególnie gdy ma się doczyniania z niestandardowymi projektami, przy których problemy mogą być naprawdę złożone.

Bardzo ważna w pracy specjalisty SEO jest także komunikatywność. Osoby odpowiedzialne za pozycjonowanie stron internetowych często kontaktują się z klientami, którzy nie mają zbyt dużej wiedzy w tym zakresie. Dlatego bardzo ważna jest umiejętność przekazywania wszystkich informacji, ustaleń, modyfikacji i efektów, tak aby klient mógł zrozumieć bez większych problemów jakie działania zostały podjęte i jakie przynoszą efekty. Kolejna rzeczą, która cechuje dobrych specjalistów SEO jest nieustanna chęć rozwoju. SEO zmienia się nieustannie, dlatego dobry specjalista ds. pozycjonowania powinien cały czas się rozwijać i śledzić nowinki i informacje branżowe. 

Poza cechami i umiejętnościami miękkimi, specjalista SEO powinien również posiadać praktyczną wiedzę z zakresu obsługi technicznych narzędzi. Umiejętności te będą się oczywiście różniły w zależności od rodzaju specjalisty SEO. Nie sposób wymienić ich wszystkich, jednak można wskazać kilka najważniejszych umiejętności, jakimi powinien odznaczać się specjalista ds. pozycjonowania:

  • znajomość podstawowych technologii webowych takich jak CSS, HTML, JavaScript, PHP
  • znajomość systemów CMS czyli obsługa systemów zarządzania treścią np. WordPress
  • znajomość podstawowych narzędzi Google takich jak Google Search Console czy Google Analytics
  • znajomość narzędzi off-page czyli obsługa programów do analizy linków przychodzących np. Majestic SEO, Ahrefs, Senuto, SEMrush
  • znajomość narzędzi on-page czyli znajomość programów i aplikacji do przeprowadzania audytu SEO np. Screaming Frog, Sitebulb
  • znajomość narzędzi keyword research czyli programów do wyszukiwania optymalnych słów kluczowych np. Planer Słów Kluczowych
  • umiejętność korzystania z arkusza Excel, Google Sheets
  • wiedza z zakresu UX

Jest to oczywiście tylko kilka przykładowych umiejętności technicznych jakimi powinien odznaczać się dobry specjalista SEO. Przydatne w tym zawodzie są także dodatkowe umiejętności, nie związane stricte z pozycjonowaniem. Znajomość innych narzędzi marketingu internetowego takich jak np. Google Ads mogą być bardzo ważną częścią jeżeli chodzi o rozwój i ścieżki kariery. Dzięki wiedzy na temat kampanii Google Ads mamy możliwość pracy jako specjalista PPC, a wiedza na temat obu metod marketingu sprawia że mamy możliwość pracy jako specjalista SEM. Search Engine Marketing (marketing w wyszukiwarkach internetowych) – to ogół działań marketingowych, na które składa się ruch organiczny oraz reklama PPC ( pay par click – opłaty za kliknięcie). Oba narzędzia w rękach specjalisty sprawiają że staje się on bardzo cenną osobą na rynku pracy. Trzeba jednak pamiętać żę wiedza w tym obszarze jest bardzo szeroka i wymaga kilku lat komercyjnego doświadczenia.

Jak zostać specjalistą SEO?

Większość pozycjonerów stron internetowych zaczynało swoją karierę w zupełnie innej dziedzinie. Nie ma żadnego wykształcenie powiązanego bezpośrednio z samym SEO. Dobrym sposobem na zaczęcie swojej przygody w tym temacie mogą być studia z zakresu marketingu czy informatyki w biznesie, jednak nie zapewnią one konkretnych umiejętności technicznych, które są obowiązkowe w dziedzinie SEO. Dlatego dobrym pomysłem może być nauka technik pozycjonowania na własną rękę. Istnieją też specjalne kursy i szkolenia z zakresu SEO, które mogą pomóc zdobyć niezbędne umiejętności w temacie pozycjonowania stron internetowych.

Najlepszą drogą, która może pomóc uzyskać największą wiedzę jeśli chodzi o SEO, może być staż i droga po szczeblach kariery w agencji marketingowej zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych. Droga od stażysty, poprzez młodszego specjalistę SEO, aż do eksperta daje najbardziej kompleksowe i największe doświadczenie, a także obycie z branżą marketingu internetowego jeśli chodzi o pozycjonowanie stron

Gdzie możemy pracować jako Specjalista SEO?

Jako Specjalista SEO możemy pracować w agencji internetowej, in-house lub jako freelancer. Najczęściej spotykana forma jest praca w agencji SEO. Praca w agencji pozwala na styczność z różnorodnymi stronami i projektami, dzięki temu mamy możliwość szybkiej nauki na podstawie różnych casów które napotykamy.

Pracując in-house pracujemy dla jednej marki. Najczęściej pracujemy nad jednym bądź max kilkoma projektami dla jednej firmy, natomiast dzięki temu posiadamy więcej czasu, aby ją poznać, zmaksymalizować jej promocję i swobodę eksperymentowania z nowymi rozwiązaniami. Ostatnia forma to praca jako freelancer. W takiej formie mamy największą swobodę w działaniu, wybieramy naszych klientów i organizujemy nasz dzień pracy. Bardzo przydatne są tutaj umiejętności miękkie, dobra komunikacja, a przede wszystkim bardzo dobra organizacja pracy i samodyscyplina.

Podsumowanie

Jeśli chodzi o pracę związaną z pozycjonowaniem, możliwości jest sporo. W zależności od tego co potrafimy i co chcemy robić, możemy znaleźć swoje miejsce w branży SEO i w razie potrzeby w prosty sposób się przekwalifikować. Specjalista SEO to jednak stanowisko, które wymaga odpowiednich umiejętności technicznych i cech charakteru. Znajomość odpowiednich narzędzi i posiadanie odpowiednich atrybutów, to rzeczy, które są konieczne, aby zostać ekspertem w tym odłamie marketingu. Dlatego warto się zainteresować możliwościami ścieżki kariery, która pozwoli na zostanie specjalistą SEO, szczególnie patrząc na czasy w jakich żyjemy i na to, że internet z roku na rok odgrywa coraz rolę w promowaniu produktów i usług. 

Oceń artykuł
5/5 (4)