Marketing szeptany to dla wielu przedsiębiorców jeden z podstawowych działań promocyjnych. Na czym polega buzz marketing i czy warto stosować go w swojej firmie? Sprawdź, jakie korzyści może przynieść marketing szeptany. Przykłady efektywnych kampanii tego typu potwierdzają jego skuteczność.

Marketing szeptany – co to?

Niezależnie od rodzaju i branży, w której obraca się dana firma, dla wszystkich spółek priorytetem powinien być klient. Czy warto w tym celu stosować marketing szeptany? Im większa satysfakcja konsumentów, tym większe prawdopodobieństwo na pozyskanie kolejnych użytkowników. Jak dotrzeć do potencjalnych odbiorców i pozyskać szerokie grono klientów? Warto podjąć różnego rodzaju działania marketingowe, które wypromują oferowane przez dane przedsiębiorstwo usługi lub produkty. Reklama internetowa, banery promocyjne czy buzz marketing to najczęściej wybierane techniki promocyjne. Która z nich jest najbardziej skuteczna? Wiele zależy od rodzaju kampanii i wykorzystanych narzędzi.

Marketing szeptany: definicja

Na jakich zasadach działa marketing szeptany? Co to znaczy buzz i dlaczego marketerzy cenią sobie tę metodę promocji? Technika ta polega na informowaniu klientów o korzyściach i zaletach, jakie niesie za sobą korzystanie z oferowanego produktu lub usługi. Celem tego typu działań marketingowych jest wywołanie pozytywnych opinii wśród konsumentów i nienachalne nakłonienie do dyskusji i rozmów na temat danej marki. Jego głównym zadaniem jest pozyskiwanie pozytywnych opinii od klientów i rekomendacji, a nie jak np. w marketingu afiliacyjnym bezpośrednia reklama towarów.

Na czym polega marketing szeptany?

Na czym polega marketing szeptany i jak go odróżnić od innych metod promocyjnych? Przede wszystkim celem marketerów wykorzystujących tę technikę promocji jest wywołanie dyskusji i zachęcenie klientów do podzielenia się z innymi swoimi odczuciami i spostrzeżeniami na temat danego produktu. Ważne, aby nakłonienie konsumentów do rozmowy było niewymuszone i nienachalne.

Pobudzenie wśród konsumentów dyskusji na temat oferowanego towaru sprawia, że coraz więcej osób dołącza się do debaty, przez co przekazywane informacje rozchodzą się w szerszych kręgach, a to wspomaga pozyskiwanie grona potencjalnych klientów. Szeptany marketing działa więc podobnie jak plotka, która szybko się rozchodzi, jednak nie ma on charakteru pejoratywnego, tylko pozytywny.

Marketing szeptany: przykłady

Buzz marketing może przybierać konkretne formy i być realizowany na różne sposoby. W zależności od specyfiki reklamowanego towaru i rodzaju grupy docelowej wyróżnia się następujące przykłady marketingu szeptanego:

  • Community marketing – dotarcie do niszowych społeczności poprzez promowanie produktów na grupach specjalistycznych, fan clubach i forach internetowych.
  • Evangelist marketing – stworzenie u konsumentów tak silnego zaufania, by zaczęli sami utożsamiać się z daną marką, przywiązali się do niej i zaczęli promować ją wśród znajomych.
  • Trendsetting – wykreowanie mody na dany produkt przy pomocy osób wpływowych np. celebrytów i influencerów, którzy promują daną markę i używają konkretnych produktów, aby wywołać naśladownictwo wśród swoich odbiorców.
  • Product seeding – dostarczanie próbek i testerów produktów dla osób wpływowych, których opinia zachęci odbiorców do skorzystania z danych towarów.
  • Cause marketing – wspieranie kwestii społecznych np. ekologii, aby zbudować autorytet marki i zdobyć szacunek danej grupy docelowej.
  • Brand blogging – wykorzystanie sfery blogowej lub tworzenie blogów w celu dzielenia się ważnymi informacjami i opiniami o danym produkcie z czytelnikami.

Szukasz nowego zatrudnienia w województwie pomorskim? Odwiedź zakładkę: praca Gdynia na GoWork.pl i już teraz aplikuj na najciekawsze oferty pracy w Twojej okolicy!


Marketing szeptany w internecie

Polecanie danych produktów twarzą w twarz budzi zaufanie i pozytywnie wpływa na decyzję zakupową klientów, jednak specjaliści stawiają głównie na marketing szeptany w internecie. Powszechny dostęp do sieci, media społecznościowe i spora liczba edukujących blogów o wybranej tematyce znacznie ułatwia działania marketingowe w tym zakresie. Wiele portali oraz sklepów internetowych umożliwia swoim klientom pozostawienie merytorycznej opinii na temat zakupionego towaru, która może być pomocna dla przyszłych zainteresowanych kupnem użytkowników.

Marketing szeptany na forach internetowych

Wiele wpisów na specjalistycznych forach internetowych zawiera prośbę o opinie na temat użytkowania danego produktu. W zależności od tematyki forum, każdy zainteresowany znajdzie tam potrzebne informacje, a to właśnie gwarantuje marketing szeptany. Sposoby na rekomendacje w internecie mogą być różne. Miłośniczki makijażu dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat kosmetyków, zapaleni wędkarze wymieniają swoje doświadczenia odnośnie różnego rodzaju spławików, a programiści proszą o merytoryczny komentarz dotyczący skorzystania z usług danej firmy z branży IT.

Marketing szeptany na Facebooku

Firmowy profil na Facebooku to dobra forma promocji, która może przynieść wiele korzyści wizerunkowych danej marce. Możliwość umieszczania recenzji, oceniania usług i pozostawienia komentarzy przez użytkowników znacznie wzmacnia zaufanie konsumentów i gwarantuje pozyskiwanie kolejnych zadowolonych klientów.

Marketing szeptany: zalety i wady

Wszelkie działania marketingowe mogą nieść za sobą wiele korzyści, ale również zagrożeń dla wizerunku firmy. Jak na postrzeganie danej marki wpływa marketing szeptany? Zalety i wady tej metody promocji są następujące:

Marketing szeptany: zalety

Największym plusem buzz marketingu jest niski koszt promocji danego produktu. Nakłonienie konsumentów do wyrażania swojej opinii na temat oferowanego towaru sprawia, że informacje same rozprzestrzeniają się w danych kręgach, bez wykorzystania narzędzi i płatnych form reklamy. Budowanie wiarygodności i zaufania wśród klientów to kolejne zalety tego typu działań marketingowych. Co więcej, stały kontakt z klientami i dbanie o poprawną komunikację wspomaga budowanie więzi i przywiązanie do marki.

Zagrożenia związane z buzz marketingiem

Jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą marketing szeptany? Skuteczność rekomendacji konsumentów działa w dwie strony, a negatywne opinie dotyczące danego produktu mogą zmniejszyć liczbę jego użytkowników. Brak kontroli nad rozprzestrzenianiem się informacji i osądów wydawanych przez klientów może mieć fatalne skutki. Dlatego należy dbać o pozytywny feedback ze strony klientów i reagować zarówno na pozytywne jak i mniej pochlebne opinie wystawione w internecie. 

Marketing szeptany – skuteczność

Odpowiednia promocja firmy przynosi spore korzyści w postaci nowych klientów i większych obrotów. Warto wprowadzać zróżnicowane działania marketingowe, które przyczyniają się do zwiększenia rozpoznawalności danej marki. Reklama zewnętrzna, kampanie internetowe czy marketing szeptany to tylko niektóre z wielu form wspomagających promowanie biznesu. Wraz z rozwojem technologii metody promocji ewoluują, dlatego warto śledzić nowinki marketingowe, aby na bieżąco ulepszać swój wizerunek w branży.

Oceń artykuł
5/5 (1)