W żadnej szatni dla pracowników nie powinno zabraknąć szafek pracowniczych, na odzież ochronną i własną pracowników! W kuchni trzeba za to przewidzieć miejsce na szafki śniadaniowe. Czym różnią się między sobą i jakie rodzaje szafek pracowniczych wyróżniamy? Tłumaczymy, jak przepisy regulują tę kwestię!
Szafki pracownicze – do czego służą?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w każdej szatni dla pracowników powinny znajdować się wygodne, przestronne szafki pracownicze. Można w nich przechowywać nie tylko ubrania i rzeczy prywatne pracowników, ale i odzież, obuwie ochronne oraz środki ochrony indywidualnej.
Z kolei szafki śniadaniowe służą do przechowywania żywności i również powinno się znaleźć dla nich miejsce w firmowej kuchni. Czy projektując przestrzeń pomieszczeń socjalnych dla pracowników możecie wybierać dowolne szafki pracownicze? Kodeks pracy reguluje te kwestię!
SPRAWDŹ TEŻ: Szatnia pracownicza – jakie wymagania musi spełnić?
Szafki pracownicze – jakie rodzaje szafek rozróżniamy?
Zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, pracodawca ma obowiązek zapewnić wygodne i komfortowe miejsce do przechowywania odzieży, butów, posiłków, napojów i innych rzeczy przynoszonych przez pracowników z domu.
Jakie rodzaje szafek pracowniczych więc rozróżniamy? Są to:
- szafy ubraniowe dla pracowników
- szafki pracownicze na jedzenie
Pracownicze szafki ubraniowe muszą znajdować się w:
- szatniach odzieży własnej pracowników;
- szatniach podstawowych;
- szatniach odzieży ochronnej i roboczej;
- szatniach przepustowych (składających się również z części wyposażonej w natryski).
Z kolei szafki śniadaniowe dla pracowników powinny znajdować się w firmowej kuchni lub innym pomieszczeniu socjalnym tego typu.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ: Kontrola szafek pracowniczych – czy jest legalna?
Szafki pracownicze – jakie wymagania muszą spełnić?
W zależności od rodzaju wykorzystywanych szafek pracowniczych, muszą spełniać one założenia zawarte w przepisach BHP. Jak regulują one wymiary szafek pracowniczych i inne wymagania?
Szukasz pracy w Łodzi? Sprawdź najlepsze oferty na GoWork.pl!
Szafki pracownicze – BHP
Zgodnie z przepisami BHP szafek ubraniowych, wymiary przejść między rzędami szafek roboczych muszą wynosić minimum 150 cm. Z kolei odległość rzędu szafek pracowniczych od ściany musi wynosić co najmniej 110 cm. Takie wymagania mają ścisły związek z zasadami bezpieczeństwa w miejscu pracy, a także zapewniają możliwość swobodnego poruszania się pracowników na terenie firmy.
Liczba pracowniczych szafek ubraniowych, jaka przysługuje na każdego pracownika, zależna jest również od tego, jakiego rodzaju szatnię pracowniczą mamy w swoim zakładzie pracy.
Jeśli jest to:
- Szatnia odzieży własnej pracowników – w tym przypadku wymaga się, aby każdy pracownik miał dostęp do indywidualnej drewnianej, lub metalowej szafki pracowniczej;
- Szatnia odzieży ochronnej lub roboczej/ Szatnia przepustowa – w tym przypadku wymaga się, aby każdy pracownik miał do dyspozycji własną metalową lub drewnianą szafkę pracowniczą;
- Szatnia podstawowa – w tym przypadku wymaga się, aby każdy pracownik miał dostęp do jednej lub dwóch szafek pracowniczych, w których zostanie wydzielone osobne miejsce na odzież własną oraz ochronną lub roboczą.
Popularny staje się również montaż szafek pracowniczych z ławkami, które od razu zapewniają także miejsce do spoczynku dla pracowników.
Szafki śniadaniowe dla pracowników – wymiary, wymagania
Co do szafek pracowniczych na żywność, głównym wymogiem przepisów jest to, aby były one zamykane. Można tu zastosować podział na indywidualne szafki śniadaniowe, jak i na wspólne. Jednak, aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa i higieny zalecane są te osobne.
ZOBACZ TEŻ: Pomysły na jedzenie do pracy
Szafki pracownicze na żywność powinny zapewniać optymalne warunki do przechowywania żywności oraz napojów. Dlatego do najbardziej popularnych, niezabierających zbyt wiele miejsca rodzajów szafek śniadaniowych zaliczamy:
- szafki śniadaniowe drewniane
- szafki śniadaniowe metalowe
Jakie wymiary szafki śniadaniowej sprawdzą się najlepiej? Nie muszą być ogromne – chodzi w końcu o schowanie zabranego z domu pojemnika z obiadem, czy napoju w butelce. Jeśli Wasza firma mieści się w małym budynku i raczej zabraknie Wam miejsca na okazałe szafy, postawcie na szafki skrytkowe śniadaniowe, które będą zgodne z przepisami i zadowolą pracowników.
MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ TEŻ: Śniadanie do pracy – kilka pomysłów na zdrowy lunchbox w biurze
Komentarze
Kazimierz
A czy szafki pracownicze mogą być umieszczone w pomieszczeniu gdzie są kabiny prysznicowe i stać centralnie przy nich? lub tam gdzie są umywalki?