Nikt nie lubi plotek na swój temat. Plotkowanie w pracy to kiepski zwyczaj, który nie wpływa pozytywnie na atmosferę w biurze. Jak reagować na obmawianie w pracy, aby je ukrócić i nie narobić sobie dodatkowych kłopotów? Jak radzić sobie z plotkami w pracy na swój temat? Tego dowiecie się z tego tekstu!

Plotki w pracy: normalna sprawa czy potencjalne kłopoty?

Z jednej strony plotkowanie przy kawie w biurowej kuchni lub na korytarzach może wydawać się niewinne, a z drugiej – takie działanie potrafi narobić niezłych kłopotów. Chyba nie musimy tłumaczyć, jak szybko może okazać się, że szepnięta „na uszko” drugiej koleżance plotka w pracy obiegła zdecydowanie więcej osób, niż planowaliśmy. Wkrótce już całe biuro może wiedzieć o czymś, co miało być tajemnicą dwóch albo kilku osób.

Dlatego na nieprawdziwe plotki w pracy lepiej uważać! Na co warto zwrócić uwagę w takiej sytuacji?


Szukasz pracy w Warszawie? Sprawdź najlepsze oferty na GoWork.pl!


Jak reagować na plotki w pracy? 5 sposobów

Jak reagować na plotki o sobie? Jak w ogóle reagować na plotki aby do nich nie dołączać i samemu nie stać się ich obiektem? Mamy dla Was 5 niezawodnych sposobów na to, jak ukrócić plotki w pracy.

1. Aby uniknąć plotek w pracy na swój temat, nie zwierzajcie się z prywatnych spraw

Im ostrożniejsi będziecie w biurze z informacjami na temat swojego życia prywatnego, tym lepiej! To najlepszy materiał na plotkę w pracy. Nie oznacza to, że nie możecie zwierzyć się z niczego! Do rozmów o życiu poza pracą warto jednak wybrać zaufane osoby, co do których mamy pewność, że nie powtórzą innym tego, co usłyszeli od nas. To dotyczy także treści zamieszczanych w mediach społecznościowych. Romans w pracy lub nieoczekiwane kłopoty w relacjach z przełożonym? O tym lepiej nie opowiadać publicznie!

2. Jak uciąć plotki w pracy? Ignorujcie je

Dobrym sposobem na to, jak uciąć plotki w pracy, jest także ignorowanie tych, które do nas docierają. Przerwijcie niewygodną rozmowę najprostszym wytłumaczeniem – macie jeszcze wiele obowiązków zaplanowanych na dziś i musicie się śpieszyć. To powinno dać do myślenia tym, którzy lubią plotkować w pracy. Ta sama metoda sprawdzi się także w przypadku plotek na nasz własny temat. Puszczanie złośliwości mimo uszu nie da satysfakcji plotkarzom!

3. Skonfrontujcie się z autorem plotek

Wielbiciele plotek lubią myśleć, że są anonimowi. Nic bardziej mylnego! Jeśli dotrą do Was nieprawdziwe plotki w pracy na Wasz temat lub kogoś bliskiego z biura, spróbujcie dyskretnie wybadać, kto puścił je „w obieg”. Następnie dajcie wyraźnie odczuć tej osobie, że znacie jej mały „sekret”. Udaje, że nie wie, o co chodzi? Wtedy najlepiej skonfrontować się z nią bezpośrednio, a nawet… na oczach innych współpracowników.

4. Zgłoście plotki w pracy do przełożonego

Choć to już poważny krok, konsekwencje plotek w pracy potrafią być nieprzyjemne. Ich autorzy powinni brać to pod uwagę, jeśli więc macie już dość krążących na Wasz temat, nieprawdziwych informacji, zgłoście problem przełożonemu. Wasz komfort pracy jest tak samo ważny, jak innych, a uporczywe obmawianie może być nawet traktowane jako forma mobbingu.

5. Jak radzić sobie z pomówieniami i plotkami w pracy? Rozważcie zmianę zatrudnienia

Jeśli poprzednie sposoby zawiodły i macie wrażenie, że plotki w pracy to już norma w Waszej firmie, czas rozważyć zmianę środowiska zawodowego. Bywa, że w tym, w którym aktualnie się znajdujemy, szanse na jakąkolwiek zmianę są zbyt małe. Tymczasem praca powinna być miejscem, w którym możecie się realizować zawodowo i skupiać na dalszym rozwoju! Choć to niełatwy krok, może przynieść Wam wiele ulgi.


POLECAMY TEŻ: Zła atmosfera w pracy – jak sobie radzić?


Jak plotki wpływają na atmosferę w biurze?

Teraz wiecie już, jak radzić sobie z plotkami w pracy. Czy walka z tym zjawiskiem na w ogóle sens? Jak wynika z badań grupy Sedlak&Sedlak dotyczących marnowania czasu w pracy, blisko 34% respondentów przyznało się, że zdarza im się plotkować w godzinach pracy. Jakie są przyczyny takiego zachowania?

„To naturalna i ludzka potrzeba. Czasem chodzi o pozbycie się frustracji – gdy panuje wśród ludzi niepokój o firmę, jej przyszłość i nasze miejsca pracy – i jest to zjawisko absolutnie nieuniknione. Czasem o zwykłą rozrywkę – poruszenia ekscytującego, frapującego tematu” – tłumaczył w rozmowie z portalem Puls HR Stefan Bulaszewski, wieloletni szef HR, obecnie trener i senior coach w TTX Institute.

O czym plotkujemy?

Okazuje się, że wyjątkowo gorący jest tu temat awansów, podwyżek i zachowania współpracowników podczas imprez integracyjnych. To jednak najczęściej niewinny sposób na oderwanie się od obowiązków dnia codziennego. O ile tego typu „ploteczki” mogą być jednak w dużej mierze nieszkodliwe, o tyle plotki o romansie w pracy czy czyjejś orientacji seksualnej mogą być już znacznie bardziej przykre, a nawet groźne. W skrajnych przypadkach ich autorzy mogą zostać posądzeni o seksizm lub dyskryminację w pracy.

O atmosferę w biurze dobrze jest dbać wspólnie – to w końcu w pracy spędzamy najwięcej czasu. Dlatego warto rozróżnić, kiedy ktoś próbuje dać sobie radę z presją, a kiedy już przekracza nasze indywidualne granice. Tego ignorować nie wolno!

Oceń artykuł
4.8/5 (6)