Na czym polega praca w biurze obsługi klienta? W tym tekście przyjrzymy się temu, jakie rodzaje usług oferuje i jaki jest zakres obowiązków pracowników biura obsługi klienta. To oni mają pomóc w wyborze nowej oferty, czy w przypadku problemów. Ile zarabia się na takim stanowisku?

Biuro-obsługi-klienta-czym-zajmują-się-pracownicy

Praca w obsłudze klienta na ogół kojarzy się prowadzeniem nieustających rozmów, które mają na celu spełnić potrzeby odbiorców. Wbrew pozorom takie stanowisko jest bardzo wymagające, ponieważ dotyczy wielu złożonych obowiązków. Na czym dokładnie polega praca w obsłudze klienta? Kto może pracować na takim stanowisku? Z jakimi zarobkami wiąże się zatrudnienie w profesji związanej z obsługą klienta?

Biuro obsługi klienta – czym jest i jakie usługi oferuje?

Kiedy zwracamy się do biura obsługi klienta? Najczęściej wtedy, kiedy chcemy dokonać wyboru nowej oferty bądź mamy problem z wykupioną usługą. Pomóc mogą nam pracownicy takich biur – czym dokładnie się zajmują? W dalszej części tekstu omówimy ich zakres obowiązków, a także to, jakie umiejętności są potrzebne, aby podjąć się pracy w biurze obsługi klienta.

Czy zadaniem pracowników biur obsługi klienta jest tylko odpowiadanie na zapytania klientów, czy udzielanie im informacji na temat oferty produktowej? Od konsultantów najczęściej oczekujemy też cierpliwości, fachowej pomocy i wiedzy.

Bezpośredni kontakt z klientem, szczególnie w przypadku np. zgłoszeń awarii, potrafi być trudnym obowiązkiem. Dlatego od pracowników biur obsługi klienta czy call center oczekuje się także wysokiej komunikatywności, dobrej podzielności uwagi i umiejętności uważnego słuchania innych.

Pracownik BOK – zakres obowiązków

Jaki zakres obowiązków ma pracownik BOK-u? Do typowych zajęć na tym stanowisku należy ogólnie logistyczna obsługa klienta, czyli spełnianie zadań związanych z odbiorcami. Ma ona jednak różne formy. To przede wszystkim:

  • aktywne pozyskiwanie nowych klientów poprzez kontakt telefoniczny i nawiązywanie z klientami długotrwałych relacji;
  • udzielanie klientom informacji na temat produktów i usług firmy, dbając o spełnienie oczekiwań klientów;
  • odpowiadanie na pytania klientów związane z ofertą i rozwiązywanie problemów z nią związanych;
  • przekazywanie sprawy klienta dalej do odpowiednich działów, jeśli rozwiązanie problemu nie leży w kompetencjach pracownika;
  • przedstawianie informacji na temat oferty firmy i zachęta do korzystania z niej;
  • udzielanie informacji na temat terminów włączenia lub wyłączenia danej usługi;
  • pomoc klientom w problemach związanych z działaniem wykupionej usługi lub produktu;
  • przyjęcie i obsługa, czyli rozpatrywanie reklamacji składanych przez klientów;
  • koordynacja kontaktu z klientem – telefoniczna, mailowa oraz osobista;
  • przygotowywanie ofert dla klientów indywidualnych;
  • sporządzanie ofert handlowych i raportów;
  • wprowadzanie danych do systemu.

Choć podany zakres obowiązków może różnić się w zależności od charakteru firmy, w której będziecie pracować, takich zadań należy spodziewać się stanowisku pracownika biura obsługi klienta.

Pracownicy-biura-obsługi-klienta

Pracownik biura obsługi klienta – jakie kwalifikacje powinien posiadać?

Jakie umiejętności należy posiadać, aby móc zostać pracownikiem biura obsługi klienta? Choć kierunkowe wykształcenie raczej nie będzie tu wymagane, przydadzą się za to tzw. umiejętności miękkie, a także np. znajomość języków obcych. Szanse na zatrudnienie w takim zawodzie mają szczególnie osoby z dobrą dykcją.

Praca w biurze obsługi klienta – wymagania

Jakie wymagania należy spełnić, ubiegając się o pracę w biurze obsługi klienta? Aby ją otrzymać, wystarczy zazwyczaj wykształcenie średnie, jednak jeśli ukończyliście kierunki takie jak socjologia, czy np. marketing, mogą one okazać się pomocne.

Jeśli planujecie pracę z zagranicznym klientem, możecie liczyć na wyższe stawki – konieczna będzie jednak dobra znajomość choć jednego języka obcego. Szczególnie cenione na rynku są też te rzadziej spotykane typu hiszpański, rosyjski czy francuski.

Jakie jeszcze kwalifikacje mogą „wpaść w oko” nowemu pracodawcy? Od pracowników biur obsługi klienta oczekuje się też wysokiej komunikatywności, łatwości w nawiązywaniu relacji z klientem, znajomości technik negocjacyjnych oraz sprzedażowych i dobrze rozwiniętych umiejętności interpersonalnych.

Przydatne będzie też opanowanie sztuki jasnego i klarownego przekazywania informacji innym. Myślicie, że to żadne wyzwanie? To spróbujcie wytłumaczyć komuś przez telefon krok po kroku, jak sprawdzić, czy dekoder działa poprawnie.

Jakie cechy powinien posiadać pracownik biura obsługi klienta?

Jakie cechy osobowości mogą sprawić, że pracownik biura obsługi klienta odniesie sukces zawodowy? Jak w każdej pracy, wymagającej kontaktu z klientem, przydadzą się otwartość na innych oraz sporo cierpliwości.

Zadaniem pracowników biur nie jest tylko znalezienie odpowiedzi na zapytanie klienta, ale także skłonienie go do zaufania firmie i pomoc w budowaniu długoterminowych relacji z odbiorcami marki. Ten, kto potrafi uważnie słuchać i sprawić, aby druga osoba poczuła się, jakby jej problem był dla nas najważniejszy, z pewnością dobrze sprawdzi się na takim stanowisku.

Pracownik-biura-obsługi-klienta-obowiązki

Pracownik BOK-u – warunki pracy

Jakich warunków pracy mogą spodziewać się potencjalni pracownicy biur obsługi klienta? Warto przygotować się na elastyczne godziny pracy. Stąd taka praca może być idealnym wyborem dla studentów, którzy chcą pogodzić pracę zawodową z nauką. 

System pracy zmianowej może jednak wymagać nieco większej odpowiedzialności, związanej z organizacją czasu pracy. Przy odpowiednim planowaniu zadań nie powinno to jednak stanowić większego problemu dla zdyscyplinowanych osób.

Jak dbać o głos pracując w biurze obsługi klienta?

Jeśli pracy podejmujecie się też w call center, warto wziąć pod uwagę, że pracować będziecie głównie głosem. Przydatne mogą więc być np. zajęcia z dykcji, emisji głosu, a także wsparcie organizmu. W jaki sposób? Aby chronić struny głosowe przed nadwerężeniem, radzimy unikać zimnych oraz gazowanych napojów. Zamieńcie je na szklankę wody – odpowiednie nawadnianie będzie tu konieczne!

Pracownik biura obsługi klienta – zarobki

Jakich zarobków możemy spodziewać się na stanowisku pracownika biura obsługi klienta? Jak wynika z informacji podanych w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń, specjalista ds. obsługi klienta w 2023 roku może liczyć na średnie wynagrodzenie w kwocie 5 140 zł. Osoby, które dysponują już odpowiednim doświadczeniem i cennymi umiejętnościami osiągają stawki powyżej 7 200 zł.

Oczywiście, wartość wynagrodzenia będzie tu zależna od zakresu obowiązków, a także tego, czy odpowiadać będziemy np. za obsługę infolinii, czy też również za sprzedaż produktów, wiążąca się zazwyczaj z systemem prowizyjnym. 

Ostatecznie osoba pracująca w dziale obsługi klienta może zarabiać znacznie więcej niż 5 tys. zł. Prowizja od sprzedanych produktów i usług, które będą mieć wysoką cenę, sprawią, że pensja na takim stanowisku może wynieść dwukrotnie więcej niż wyżej podana kwota.

Oceń artykuł
5/5 (1)