Zarobki handlowca bardzo często są uzależnione od osiąganych wyników. W tym zawodzie nieustanny rozwój i niesłabnąca chęć bicia rekordów sprzedaży może zapewnić wysoką pensję, a system premiowy to jeden z podstawowych motywatorów w branży. Sprawdź, czy wysoka prowizja jest bardziej opłacalna niż stałe wynagrodzenie.

Ile zarabia handlowiec?

Branża sprzedażowa jest bardzo dynamiczna i wymaga od pracowników określonych efektów. Dobre wyniki często przekładają się na satysfakcjonujące wynagrodzenie. Właśnie tak jest w systemie premiowym, który bardzo często jest proponowany kandydatom na stanowisko handlowca. Czy warto wybrać ten model wynagrodzenia? Czy to, ile zarabia handlowiec, wpływa na jego produktywność? Team Managerowie z GoWork.pl podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat odpowiedniego systemu płacy dla handlowców. Co ich zdaniem jest bardziej opłacalne? Poznaj opinie specjalistów z branży sprzedaży, których zespoły odnotowują rekordowe wyniki i każdego miesiąca ciągle idą po więcej!

Jak wynagradzać najlepszych handlowców?

Odpowiednie podejście do systemu premiowego powinno charakteryzować zarówno pracodawcę, jak i zatrudnionego handlowca. Dobrze obmyślona strategia przyznawania wynagrodzenia i korzystne warunki zatrudnienia to niewątpliwe atuty, na które zwracają uwagę kandydaci na stanowisko handlowca. Firmy stosują różne warianty płac, jednak w sprzedaży jedną z najczęstszych form wynagrodzenia pracowników jest: podstawa + premia. Zasady przyznawania określonej pensji i warunki, które należy spełnić, aby otrzymać premię, zależą od danego przedsiębiorstwa i charakteru spółki. Natomiast to, czy dany handlowiec zdobędzie dodatkowe wynagrodzenie, jest uzależnione od jego zaangażowania i osiąganych wyników. 

Handlowiec — zarobki uzależnione od wyników

Jak wynagradzać tych, których efekty pracy są najlepsze? Nasi Team Managerowie: Marcin Chęsiak i Grzegorz Gospodarec zgodnie stwierdzają, że wysokie zarobki handlowca motywują do dalszych sukcesów, jednak w dzisiejszych czasach konkurencyjne stawki to nie wszystko. Pracownicy oczekują czegoś więcej, a pracodawcy powinni zadbać o ich komfort i dobre samopoczucie w zespole. Jak zachęcać handlowców do podnoszenia poprzeczki? Pieniądze to jeden z podstawowych motywatorów w sprzedaży, ale nie tylko one są w stanie mobilizować pracowników.

Pieniądze to nie wszystko

Uznanie to największa motywacja i nagroda dla tych, którzy swoimi działaniami stale udowadniają, że są numerem jeden: Jeśli jestem najlepszy, to chcę, aby wszyscy o tym wiedzieli – mówi Grzegorz Gospodarec, którego podopieczni raz po raz biją rekordy sprzedaży. To najlepiej potwierdza efektywne zarządzanie i dobrze dobrany pakiet motywacyjny przez ich Managera. Osiąganie rekordowych wyników i stałe podnoszenie poprzeczki powinno zostać zauważone i docenione przez przełożonego, a sukcesy jednego handlowca w zgranym zespole sprzedażowym motywują pozostałych pracowników i są potwierdzeniem, że ciężka praca i skupienie się na wyznaczonym celu jest opłacalne, nie tylko w aspekcie finansowym.

Premia jako motor napędowy w sprzedaży

Team Manager: Marcin Chęsiak

Team Manager: Marcin Chęsiak

Premia to substytut zarządzania obecny w wielu branżach, na wszelkiego rodzaju stanowiskach. Jak zauważa Marcin Chęsiak to właśnie ona skłania pracowników do osiągania lepszych rezultatów i dla wielu osób jest niczym motor napędowy. Zwłaszcza w sprzedaży motywuje pracowników do działania i generowania wysokich wyników. Zadaniem pracodawcy jest natomiast wyznaczanie celów realnych do osiągnięcia, które są przejrzyste dla wszystkich zatrudnionych. Dobry sprzedawca powinien czuć się doceniony, a pochwała słowna i wyrażenie uznania na forum całego teamu inspiruje do dalszego bicia rekordów.

Najlepsi mają zarabiać najwięcej: najlepsi mają czuć się docenieni .

Właśnie tak należy wynagradzać wybitnych sprzedawców zdaniem Team Managera z GoWork.pl 

Jak dobry model wynagradzania pracowników wpływa na produktywność zespołu?

Team Manager: Grzegorz Gospodarec

Team Manager: Grzegorz Gospodarec

Premia dla handlowców przynosi zyski dla obu stron. Pracownicy cieszą się z dodatkowych środków finansowych, które są potwierdzeniem ich zaangażowania, natomiast przedsiębiorstwo, w którym pracują, pozyskuje kolejnych klientów. Dobry model wynagradzania wpływa na produktywność zespołu, a handlowcy, którzy widzą, jakie korzyści przyniosą dobre wyniki, zrobią wszystko, by osiągnąć wyznaczony cel. Branża sprzedaży skupia w swoich czeluściach osoby przedsiębiorcze, a te nie chcą iść w kierunku, w którym nie widzą zysku. 

W zamian za zjedzenie całego obiadu jako dziecko mogłem liczyć na jakieś słodycze, na studiach za świetną średnią i wyniki mogłem liczyć na stypendium, a w pracy w zamian za dobrze wykonane zadanie – mogę otrzymać premię.

Jak słusznie dostrzega Grzegorz Gospodarec, u podstaw systemu motywacyjnego zawsze leży jakaś nagroda, o czym większość z nas przekonała się już w dzieciństwie. Premia to pewnego rodzaju pochwała dla tych, którzy z zaangażowaniem pracowali na korzystny wynik.

Zarobki handlowca: wynagrodzenie stałe czy system premiowy?

Mając do wyboru określony system płacy, warto zastanowić się, nad tym, który z nich będzie dla nas korzystniejszy. Wynagrodzenie stałe czy system premiowy – co się bardziej opłaca? Na to pytanie trudno wskazać jednoznaczną odpowiedź. Handlowcy, którzy chcą widzieć efekty swojej ciężkiej pracy w postaci satysfakcjonującego wynagrodzenia w danym okresie rozliczeniowym, powinni pochylić się nad systemem premiowym. Natomiast wiele zależy od czterech zasadniczych czynników:

  • oczekiwań kandydata na stanowisko handlowca,
  • celu danego przedsiębiorstwa,
  • etapu rozwoju współpracowników,
  • specyfiki sprzedawanego produktu.

System płac oferowany przez pracodawcę w znacznym stopniu zależy od rynku, w jakim funkcjonuje dana spółka oraz od rodzaju oferowanego produktu. Stała kwota wynagrodzenia wcale nie musi demotywować handlowców do osiągania świetnych wyników, jednak perspektywa otrzymania dodatkowych środków finansowych za osiągnięcie założonego wcześniej celu jest bardzo kusząca dla wszystkich tych, którzy pragną sięgać wyżej i wybić się ponad przeciętność.

Oceń artykuł
2.6/5 (5)