logo ABRA

ABRA

Kraków

Wywiadu udzieliła:
Jolanta Strumińska
Kierownik ds. Rozwoju Personelu ABRA
Odpowiedzialna za cały obszar personalny w Abra S.A, od rekrutacji poprzez szkolenia i rozwój pracownika. Karierę w Abrze rozpoczęła się w kwietniu 2013 roku. Wcześniej przez 5 lat pracowała w dużej polskiej sieci handlowej. Lata pracy w tych firmach to czas poświęcony na wspieranie pracowników, dbanie o ich rozwój, zapewnianie sprawnej wewnętrznej komunikacji. To również pomoc kadrze kierowniczej w zarządzaniu jej personelem. W swojej pracy zawodowej kieruje się zasadą, że dział HR tworzy dla pracowników platformę do współpracy i świadczenia wzajemnych usług z pracodawcą. Dlatego zasięg oddziaływania polityki personalnej firmy nie ogranicza się jedynie do jednego działu. Prywatnie, matka i żona. Ceni spokojne wieczory w towarzystwie ciekawej książki i inspirowanie innych do działania.
ABRA
Liczba pracowników: 600
Rok założenia: 1990
Adres:
ul. Łagiewnicka 33a
30-417 Kraków
Branże:
  • Sprzedaż
O firmie:
Już od ponad 25 lat oferta Abry tworzona jest z myślą o potrzebach Klientów, meble są funkcjonalne oraz zapewniają odpowiedni komfort użytkowania, a jednocześnie są atrakcyjne cenowo. Profesjonalizm działania oraz jakość produktów doceniają zarówno klienci, jak i jurorzy ogólnopolskich konkursów. Dzięki temu firma może pochwalić się wieloma prestiżowymi nagrodami, które świadczą o jej dynamicznym rozwoju, zaangażowaniu społecznym i wysokich standardach. Wśród nagród i wyróżnień przyznanych spółce znajdują się tytuł Odkrycie Roku 2008, Laur Konsumenta 2010 i Laur Konsumenta – Grand Prix 2010, tytuł Diamentu „Forbesa” 2011 i Dużej Perły Polskiej Gospodarki 2011, Godło Jakość Obsługi 2012, Gwiazda Jakość Obsługi 2013 oraz tytuł Superbrands 2014/2015. Spółka konsekwentnie realizuje strategię ekspansji rynkowej. W 2012 roku pod marką Abry działało 80 sklepów, w 2014 było ich 89, a w 2015 firma zarządza siecią ponad 100 sklepów. Od czerwca 2015 roku firma wprowadza nowy logotyp i odświeża wizualizację sklepów, podkreślając tym samym przemiany zachodzące w firmie. Pierwszy sklep pod szyldem Abra powstał w 1990 roku w Krakowie. W 2001 roku firma stała się częścią międzynarodowego koncernu JD Group, co umocniło jej pozycję rynkową i pozwoliło na dynamiczny rozwój. Od 2011 roku Abra działa w strukturach międzynarodowej grupy handlowej Steinhoff International Holdings Limited – jednej z największych na świecie firm z sektora wyposażenia wnętrz i artykułów gospodarstwa domowego. Firma współpracuje w większości z krajowymi producentami mebli.
Abra Meble – spełniamy marzenia naszych Klientów
W sklepach Abra panuje spory ruch. Słychać żywe rozmowy,  atmosfera jest przyjazna, można powiedzieć domowa. „Wzięłam parę dni urlopu, aby odnowić pokój moich dzieci. Od dawna chciałam zrobić im przyjemność. Pomalowaliśmy ściany, teraz czas na nowe meble” – mówi Aleksandra, która na zakupy do Abry przyszła z synem i córką. „W sklepie Abra sprzedawca pomógł mi wybrać łóżka pod wymiar pokoju, rodzaj materaców, komplet szafek na ubrania i książki oraz zamówił transport do domu. Bez niego nie udałoby mi się wszystkiego zorganizować” – mówi klientka sklepu. Tak wygląda codzienna praca w sklepach Abra: pomoc, doradztwo, rozmowa z Klientem. Jak o swojej pracy mówią sami przedstawiciele firmy?
„Sprzedawca mebli jest w pewnym sensie pośrednikiem w spełnianiu marzeń. Ludzie przychodzą do sklepu meblowego, aby spełnić swoje pragnienia o przytulnych i pięknych domach, a my jesteśmy po to, aby im w tym pomóc” – tak o pracy w firmie Abra mówi nasza rozmówczyni Jolanta Strumińska, Kierownik ds. Rozwoju Personelu Abra S.A. 
 
Jaka jest historia sklepów Abra i kto jest ich właścicielem?
Pierwszy sklep meblowy Abra powstał ponad 25 lat temu w Krakowie, natomiast dzisiaj sieć Abra działa na terenie całego kraju, a liczba sklepów przekroczyła już setkę. Siecią zarządza spółka Abra S.A. z siedzibą w Krakowie. Firma należy do międzynarodowej grupy kapitałowej Steinhoff International Holdings Limited – jednej z największych na świecie firm z branży wyposażenia wnętrz. Trzonem działalności firmy Abra jest handel detaliczny. Ponieważ firma stale się rozwija i otwiera kolejne placówki, nabór na wolne stanowiska trwa w zasadzie nieustannie. Szukamy nie tylko nowych Kierowników Sklepów, ale również Sprzedawców, Pracowników Technicznych – wszystkich osób, które są niezbędne do sprawnego działania naszych sklepów. 
 
 
Na czym się Państwo skupiają w codziennej działalności? Jaki jest klucz do Państwa sukcesu rynkowego?
Wciąż otwieramy nowe sklepy, głównie w mniejszych polskich miastach. Niemal codziennie wzbogacamy nasz asortyment i zdobywamy nowe kwalifikacje w handlu meblami. Ponieważ od wielu lat skupiamy się na szybkim dostosowywaniu naszej oferty do aktualnych potrzeb Polaków, jesteśmy w tym zakresie ekspertami. Dzięki przyjętemu modelowi działania możemy wprowadzać nowości produktowe w bardzo krótkim czasie, a także weryfikować dotychczasową ofertę i dokonywać w niej niezbędnych zmian. Jeśli robisz coś każdego dnia, przestaje to być trudne, a powoli okazuje się nawykiem, w którym z czasem stajesz się po prostu dobry. 
 
Kto może pracować w sklepach Abra? Czy przyjmują Państwo również osoby mniej doświadczone w sprzedaży? 
Aktualnie zatrudniamy około 600 osób, ale ponieważ otwieramy nowe sklepy, szukamy ludzi chętnych do pracy w nowych punktach handlowych w różnych regionach Polski. Liczba pracowników Abry ciągle się zwiększa. Wchodzimy na nowe lokalne rynki, więc możemy zaoferować wiele dobrych, stabilnych posad.  Jeśli chodzi o doświadczenie, na kandydatów patrzymy pod kątem ich potencjału, ponieważ jego rozwój jest dla nas bardzo ważny. Z miesiąca na miesiąc chcemy być coraz lepsi, a to możliwe jest tylko dzięki ciągłemu rozwojowi całego naszego zespołu. Na stanowiska Sprzedawców zatrudniamy osoby, które lubią sprzedawać i chcą osiągać na tym polu sukcesy. Potrzebujemy pracowników otwartych na ludzi i ich potrzeby, a zarazem dobrych doradców – „spełniaczy marzeń”. Szukamy ludzi, którzy dobrze się czują w bezpośrednim kontakcie z Klientami, osób otwartych, dynamicznych, nastawionych na realizację celów i pracę zespołową. Takich, które pomogą nam sprostać oczekiwaniom naszych Klientów. Szczególnie interesują nas kandydaci rozumiejący, że znajomość potrzeb naszych Klientów to najlepsza droga do spełnienia ich marzeń związanych z wyposażeniem domu – i ostatecznie sukces sprzedażowy samych pracowników Abry. 
 
W jaki sposób rekrutują Państwo kandydatów?
Korzystamy z wielu kanałów rekrutacyjnych, bo tego oczekuje dzisiejszy rynek pracy. Czasy zamieszczania ogłoszenia w jednej gazecie czy portalu się skończyły. Nasi rekruterzy szukają nowych pracowników nie tylko za pośrednictwem prasy lokalnej czy Internetu, ale również współpracują z lokalnymi urzędami pracy. Coraz częściej wykorzystujemy do tego celu również serwisy społecznościowe. Oczywiście wszystko zależy od samego stanowiska i oczekiwanych kwalifikacji. Na szczęście nasza firma ma dobrą markę i liczba odpowiedzi na zamieszczane ogłoszenia jest znaczna, pozostaje tylko wyłonić z tego grona najlepszych. 
 
 
Na jakie benefity, programy szkoleniowe czy wreszcie możliwości awansu i premii może liczyć osoba pracująca w firmie? 
Nasi pracownicy mają dostęp do usług medycznych w prywatnej placówce i otrzymują dodatkowe świadczenia, takie jak bony podarunkowe dla dzieci na święta, możliwość udziału w imprezie rodzinnej z okazji Dnia Dziecka czy też prezenty dla dzieci na Mikołajki. Pracownicy wspierający sprzedaż – myślę tu np. o działach administracji, księgowości i innych zlokalizowani w biurze w Krakowie korzystają z zadaniowego czasu pracy – związanego z terminową realizacją obowiązków, a nie z punktualnym odbijaniem wejściówki przy drzwiach firmy.  Przyjęty w firmie system premiowy dla pracowników sklepów jest bardzo motywujący – nie ma kwoty granicznej. Każdy pracownik wie jakiego wynagrodzenia powinien się spodziewać ponieważ wie ile udało mu się sprzedać. Wraz z rozwojem firmy oraz powstawaniem nowych sklepów pojawiają się nowe szanse rozwoju dla naszych pracowników. Przykładem są awanse ze stanowisk sprzedażowych na kierownicze, a z kierowniczych na wyższe szczeble menedżerskie. Kierując się podstawowymi kryteriami, jakimi są umiejętności i kompetencje potrzebne do wykonywania zadań na danym stanowisku, ułatwiamy naszym pracownikom awans w zgodzie z ich aspiracjami i kompetencjami. Z powodzeniem rozpoczęliśmy Program Rozwoju Kompetencji Menedżerskich i  traktujemy go jako niezbędną inwestycję w naszą kadrę. Nasi najlepsi pracownicy zajmują coraz wyższe stanowiska – zarówno w strukturze operacyjnej, jak i w centrali firmy. Potwierdza to fakt, że wielu z naszych obecnych Kierowników zaczynało swoją karierę od stanowiska Sprzedawcy. 
 
Czy Abra zatrudnia praktykantów, stażystów?
Stawiając na współpracę z młodymi ludźmi, chętnymi do nauki, pełnymi zapału do nowych wyzwań, ze świeżym spojrzeniem, dajemy im możliwość odbycia praktyk w naszej centrali w Krakowie. Każdy praktykant ma swojego opiekuna – doświadczonego pracownika – dzięki czemu może krok po kroku poznawać obowiązki i metody pracy oraz sprawdzać się w coraz bardziej samodzielnych zadaniach. Urozmaicone i merytoryczne zadania gwarantują zdobycie cennego doświadczenia oraz praktycznych umiejętności. Praktyki trwają zwykle od 1 do 3 miesięcy. Godziny pracy są elastyczne i dopasowane do dyspozycyjności uczących się praktykantów. Kandydaci mogą również aplikować na praktyki w okresie wakacji. Ważne jest dla nas, aby liczba godzin spędzonych w Abrze przekłada się bezpośrednio na wartościowe doświadczenia. Ponadto w wypadku najlepszych praktykantów przewidujemy możliwość zatrudnienia, jednak zależy to od aktualnych potrzeb kadrowych. Zapraszamy do aplikowania wszystkich – zarówno doświadczonych pracowników sprzedaży, poszukujących rzetelnego pracodawcy, jak i osoby dopiero rozpoczynające swoją karierę, które chcą się uczyć i pracować w dobrej atmosferze. 
 
Dziękujemy za rozmowę.