Grupa Mokate

3.6 Dodaj merytoryczną opinię

Historia

 

Rok 1900

W miejscowości Dobra (Śląsk Cieszyński, dziś w granicach Republiki Czech) nazwisko Mokryš jest już kojarzone z rynkiem. Protoplasta obecnej rodziny Mokryszów zakłada sklep z towarami „kolonialnymi”. Ma na imię Józef i niezależnie od działalności handlowej para się licznymi innymi zajęciami; zakłada ochotniczą straż pożarną, ludową szkółkę rękodzieła, wspiera patriotyczna organizację „Sokoła”. Po jakimś czasie pójdzie w jego ślady młodszy brat - Alojzy. Uczyni to na terenie Goleszowa. Tu zmieni pisownie nazwiska na „Mokrysz”. Wszystko to dzieje się pod rządami cesarza Franciszka Józefa, a wspomniane miejscowości znajdują się w granicach ówczesnego światowego mocarstwa, czyli monarchii Austro-Węgierskiej.  

Rok 1927

Zamiast MOKATE jest firma Mokrysz. Od nazwiska właściciela, jak nakazywał obyczaj. Najpierw sklep w Goleszowie (Śląsk Cieszyński) potem restauracja i jeszcze betoniarnia. Pod niezmienioną nazwą rodzinny interes trwa przez trzy następne pokolenia. 

Rok 1990

Kazimierz Mokrysz wnuk pierwszego właściciela, przekazuje firmę małżonce. Teresa Mokrysz zmienia nazwę na MOKATE (czyli MOkrysz-KAzimierz-TEresa). Zmienia też profil firmy, która produkuje teraz śmietankę do kawy. Wszystko to dzieje się juz w Ustroniu. 

Rok 1992

Na rynek wkracza MOKATE Cappuccino. Nie bez problemów, dla konsumentów to zupełna nowość. Przełom przynosi jesienna kampania telewizyjna z instruktażowym filmem: jak przyrządzać cappuccino. 

Rok 1994

MOKATE Cappuccino opanowuje polski rynek. Firma ma za sobą pierwsze próby eksportu (do krajów ościennych). Produkcja z najwyższym trudem nadąża za rosnącym zapotrzebowaniem rynku. Zapada decyzja o inwestowaniu. W kwietniu, na pobliskiej posesji rusza budowa nowego zakładu.

Rok 1995

W dniu 30 marca uroczyste otwarcie nowej siedziby MOKATE. Na powierzchni 3.500 m2 mieszczą się nowoczesne odziały produkcyjne, magazyny biura. W ciągu roku ilość produkcji podwaja się. W ofercie jest już ponad 100 pozycji asortymentowych, w tym czekolada do picia. Eksport obejmuje 10 krajów. Znów brakuje powierzchni. 

Rok 1998

Powstaje nowa, dwukondygnacyjna hala produkcyjna o powierzchni 7.500 m2. Zatrudnienie zbliża się do 500 osób. Nowoczesne linie produkcyjne pozwalają zwiększyć asortyment do 200 pozycji. produkty MOKATE docierają do blisko 30 krajów. Laboratoria zajmują teraz powierzchnię większą od całego MOKATE sprzed kilku laty pracując nad nowymi recepturami. 

Rok 2000

Przełomowy rok w inwestycjach. W Ustroniu wyrasta „wieża”, czyli oddział proszkowni rozpyłowej w 12-piętrowej hali. Uniezależnia MOKATE od importu zabielaczy i spieniaczy. Teraz firma sama staje się dostawcą tych półproduktów dla przemysłu spożywczego, także poza granicami kraju. Do użytku oddany zostaje również supernowoczesny magazyn rolkowo-przesuwowy. Łączna powierzchnia obiektów w Ustroniu sięga 15.000 m2. Równocześnie w Żorach (odległych o ok. 30 km.) trwa budowa drugiego MOKATE, tej samej wielkości. 

Rok 2001

Rusza zakład w Żorach, również wyposażony w „wieże”. W obu miejscowościach MOKATE zatrudnia 700 pracowników. Eksport sięga wszystkich kontynentów. W połowie roku zmienia się struktura organizacyjna firmy. W Ustroniu oprócz dawnej F.P.U.H MOKATE powstaje MOKATE S.A. Na czele Zarządu staje Prezes Marek Tarnowski, znany polski menadżer. W Żorach działa MOKATE Sp. z o.o.. Poza granicami kraju funkcjonują MOKATE INTERNATIONAL - w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. W Moskwie rozwija działalność Przedstawicielstwo.

Rok 2002

Grupa Firm MOKATE umacnia swą pozycję dostawcy półproduktów. Na rynek kawy przebojem wchodzi nowy produkt - MOKATE CAFE instant, efekt długich przygotowań laboratoryjnych i marketingowych analiz. Pojawiają się nowe odmiany kakao Biały Miś i czekolady na gorąco. W październiku firma dokonuje przejęcia Consumera, jednego z największych w kraju producentów herbaty. Pod koniec roku MOKATE posiada już 18% polskiego rynku herbaty. Łączna wartość sprzedaży przekracza pułap 80 mln euro. Zatrudnienie wzrasta do blisko 1.000 osób. A ponadto - mija 10 lat wprowadzenia na polski rynek MOKATE Cappuccino. Wielka satysfakcja. I święto wszystkich ludzi MOKATE.

Rok 2003

Poszerza się asortyment herbat MOKATE, pojawiają się nowe linie herbat: BIONATURAL, a następnie PERFECTION, która pozwala zająć firmie poczesne miejsce na górnej półce, wśród herbat kategorii "premium ". Zmienia się wzornictwo opakowań herbat - na bardziej funkcjonalne i nowoczesne. Firma opiera całą swą herbacianą produkcję na recepturach i dostawach z legendarnego londyńskiego "domu herbaty ", Thompson Lloyd&Ewart (na rynku od 1760 roku). Sklepowe półki zdobywa nowy produkt instant: "NYCoffee 2+1 ", czyli kawa zabielana i cukier w jednej poręcznej saszetce. Eksport zwiększa swój udział w sprzedaży do blisko 25%, przebojem eksportowym stają sie zabielacze. Zarząd firmy przyjmuje nową strategię ekspansji na okres unijnej akcesji.

Rok 2005

Od 2004 roku trwa intensywna kampania podtrzymująca pozycję cappuccino na rynku. Do koszyka zakupów coraz częściej trafiają miksy kawowe, popyt rozdziela się pomiędzy ten nowy produkt a cappuccino. Prowadzone są sondaże rynku w nowych obszarach, z zamiarem poszerzenia kręgu odbiorców półproduktów. W ramach zmodyfikowanej strategii, firma przystępuje do budowy nowych kanałów dystrybucji herbat. Obejmują one również rynki zagraniczne. Wiosną 2005 roku Mokate przejmuje czeskiego czołowego producenta herbaty, firmę DUKAT w Zlinie. Poszerza się krąg doświadczeń; czeski rynek preferuje herbaty owocowe i ziołowe. Mokate utrzymuje tradycyjne marki DUKATA i zapewnia możliwość zwiększenia oferty, przenosząc bazę produkcyjną do lepiej wyposażonego Ustronia. Pracę w Ustroniu podejmują czescy technolodzy, powstają nowe propozycje asortymentowe ukierunkowane zarówno na rynek czeski jak i polski. Do kanałów dystrybucji przejętej firmy trafiają również nasze produkty, uprzednio w Czechach nie oferowane. Po zmianach – firma w Żorach staje się głównym producentem kaw w grupie Mokate. Rośnie eksport w skali całej firmy, pod koniec roku stanowi 27% wartości sprzedaży.

Rok 2006

MOKATE dokonuje przejęcia firmy TIMEX w Czechach. To już trzeci podmiot gospodarczy w Czechach, wchodzący w skład grupy firm MOKATE. Tym razem jest to potentat w grupie czeskich producentów instantów, co wprowadza MOKATE do czołówki na tym segmencie rynku. Przejęcie TIMEXU potwierdza konsekwencję MOKATE w realizowaniu strategicznego celu, jakim jest dalsze umocnienie pozycji firmy w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Równocześnie trwa sondaż rynku ukraińskiego i ustalanie priorytetów handlowo-produkcyjnych dla MOKATE w Kijowie. Na koniec I. kwartału grupa MOKATE liczy 8 przedsiębiorstw.

Rok 2007

Coraz więcej zagranicy w Mokate. Eksport sięgnął około 40% ogólnej sprzedaży, cała sprzedaż zamknęła się kwotą około 100 mln Euro. Największą dynamikę wykazują nadal półprodukty; zabielacze i spieniacze, oprócz odbiorców krajowych, trafiają do 60 krajów świata. Zatrudnienie wzrasta do 1200 osób, największą firmą produkcyjną pozostaje Mokate sp. z o.o. w Żorach (cała grupa obejmuje w dalszym ciągu osiem podmiotów).

Rok 2008

Kontynuacja kampanii na rzecz cappuccino przynosi efekty. Po raz pierwszy od kilku lat udaje się nie tylko wyhamować spadek obrotów, ale pojawia się wyraźna dynamika sprzedaży. Jest to zasługa Mokate, które jako absolutny lider w tej kategorii na polskim rynku (około 80% udziału) – poczuwa się do odpowiedzialności za strukturę spożycia. Obserwatorzy rynku obwieszczają: wraca moda na cappuccino. W kawach rozpuszczalnych doskonałe efekty przynosi praca firmowego Centrum Badań i Wdrożeń; na rynek trafiają innowacyjne napoje: Mokate Latte, Macchiato i Mocca. Odnowiona Carmen („jeszcze bardziej śmietankowa”) zdobywa uznanie klientów. Nie ustaje ofensywa Mokate na rynku herbat. Trwa tam podbój dokonywany przez herbatki z serii „Babcia Jagoda”, o swoje miejsce na półce rozpoczyna walkę seria Grzańców. Te ostatnie prezentują zupełnie nowatorską technologię łączenia herbaty z alkoholem, stawiając firmę w rzędzie prekursorów branży spożywczej w Europie. Produkty herbaciane zdobywają liczne nagrody i wyróżnienia na prestiżowych imprezach handlowych. Ekspansja zagraniczna obejmuje nie tylko eksport (w tym zabielaczy i spieniaczy); pod koniec roku firma podejmuje starania o przejęcie kolejnego (trzeciego) przedsiębiorstwa w Czechach. Obiektem zainteresowania jest producent kawy i ciastek, z lokalizacja pod Pragą. W kraju kontynuowane są inwestycje, wzbogacające głównie park maszynowy. W Spółce z o. o. w Żorach zakończone zostają prace (proekologiczne) związane z odzyskiem ciepła poprodukcyjnego. Tamtejsza firma dokupuje ok. 3 ha gruntu, powiększającego dotychczasową posesję; to podwaliny dalszej rozbudowy kombinatu. Rok zostaje zamknięty ok. 10- procentową dynamiką sprzedaży - w porównaniu do roku poprzedniego.

Rok 2009

Mokate tworzy w pełni zintegrowaną grupę 9 firm, z czego 6 ma siedziby poza granicami kraju. W Polsce działają: Mokate Sp. z o. o. w Żorach, Mokate S.A. w Ustroniu oraz FPUH. Poza granicami znajdują się: Mokate Czechy, Timex (w Czechach), Marila (w Czechach), Mokate Słowacja, Mokate Węgry i Mokate Ukraina. Udział eksportu w obrotach ogółem przekroczył 50%. Odbiorcami towarów z Mokate staja się m.in. Chiny, kraje arabskie, państwa Afryki. Mokate pozostaje absolutnym liderem cappuccino, w herbatach plasuje się na drugim miejscu w kraju. W ofercie Mokate pojawiają się kawy ziarniste i mielone, pochodzące z nowoczesnej palarni w przejętej w Czechach firmie Marila. Górną półkę zajmuje w sklepach kolejny produkt Mokate – kawa Global. Półprodukty umacniają swoja pozycję za granicą, m.in. dostarczają komponenty do cappuccino – włoskim producentom. W ten sposób wyrób z Żor uczestniczy w rynku, który jest tradycyjną „ojczyzną” cappuccino. Zatrudnienie we wszystkich podmiotach wynosi 1 500 osób. Firma nadal inwestuje. W Ustroniu rozpoczyna się budowa nowych magazynów, w Żorach natomiast, na dokupionej działce 3,5 ha, podjęto budowę kolejnego zakładu produkcyjnego. 

Rok 2010

Grupę nadal tworzy 9 firm, przy czym 4 z nich mają siedziby w Polsce. Są to: Mokate Sp. z o. o. w Żorach, Mokate S.A. w Ustroniu, FPUH w Ustroniu oraz Global Coffee Group w Ustroniu. Poza granicami działają: Mokate Czechy, Timex Czechy, Mokate Słowacja, Mokate Węgry i Mokate Ukraina. Łączne zatrudnienie w grupie przekracza 1 600 osób. W obrotach grupy w dalszym ciągu dominuje eksport. Szczególnie wysoką dynamiką wyróżniają się tzw. Rynki Południowe, obejmujące już nie tylko Czechy, Węgry i Słowację, ale stopniowo poszerzające się o kraje byłej Jugosławii. Drugim obszarem nasilonej ekspansji Mokate stają się kraje Bliskiego Wschodu. Rok 2010 przynosi ponadto umocnienie przyczółków eksportowych na dwu krańcach kontynentu afrykańskiego – na północy (Algieria) oraz na południu (RPA). Dominującą rolę w sukcesie eksportowym odgrywają półprodukty, których wysoka jakość i elastycznie kształtowany asortyment pozwalają uzyskać przewagę konkurencyjną. Szereg pozytywnych zmian zachodzi w pozycji firmy na poszczególnych rynkach branżowych w kraju. Zwiększa się udział Mokate w rynku herbaty – jako wicelidera, a wszelkie rekordy popularności bije „Minutka”. Nową jakość do oferty kaw mielonych i ziarnistych wprowadza „Mokate tostato all’Italiana”, produkt bazujący na specyficznej, włoskiej metodzie upalania ziaren. O rosnącym znaczeniu firmy na rynku kaw mielonych i ziarnistych świadczy umowa z Lavazzą, która wyznacza Mokate rolę autoryzowanego przedstawiciela tej globalnej marki w Polsce – od początku roku 2011. Rozbudowuje się również baza magazynowa i produkcyjna. Do kompleksu budynków w Ustroniu dołączyła hala magazynowa wysokiego składowania dla surowców herbacianych (o pow. 2 200 m.kw.). W Żorach „wyszły z ziemi” kolejne obiekty kubaturowe, które w przyszłym roku powinny powiększyć zdolności produkcyjne tamtejszego kombinatu. Znacznej modernizacji poddano zakład produkcyjny dawnej „Marili” pod Pragą (Mokate Czechy). Wszystkie wymienione działania stanowią kontynuację strategicznej linii Mokate. Pozwoliła ona firmie wyjść obronną ręka z kryzysu o światowym zasięgu i pomimo niekorzystnych uwarunkowań – zapewnić sobie w 2010 roku dalszy rozwój.

ROK 2011

Grupa Mokate (nadal 9 firm w kraju i za granicą) umacnia pozycje na krajowym rynku i w eksporcie. Zgodnie ze strategią firmy najwyższą dynamikę osiąga eksport, zdecydowanie dominując w przychodach. Kawy, herbaty i półprodukty (eksportowy atut Mokate) znajdują uznanie nie tylko na Bliskim, ale także na Dalekim Wschodzie. Pojawiają się nowi klienci, przy czym szerokim echem w mediach odbija się sukces firmy na hermetycznym rynku Arabii Saudyjskiej. Europa Środkowo-Wschodnia tradycyjnie pozostaje w centrum uwagi, jednak firma deklaruje dalekosiężne plany związane z całą Unią Europejską, skupiającą 100 milionów potencjalnych klientów. Osiągnięcia Mokate na zewnętrznych rynkach znajdują uznanie w kraju; minister rolnictwa przyznaje tytuł „Wybitnego Eksportera Roku 2011” firmie Mokate S.A., a Stowarzyszenie Eksporterów Polskich honoruje Mokate Sp. z o.o. w Żorach tytułem „Lidera Polskiego Eksportu 2011”.
Rynek kawy w Polsce (łącznie z kawami ziarnistymi) to obszar skoncentrowanej ekspansji Mokate w Żorach. Firma plasuje się w czołówce praktycznie wszystkich podstawowych kategorii kawy, a w cappuccino – trwa na pozycji absolutnego lidera z blisko 80-procentowym udziałem rynkowym. Nowy produkt, „Cappuccino One Cap” toruje sobie skutecznie drogę zwłaszcza do pań, wsparty pomysłową promocją w mediach i w miejscach sprzedaży. W popularnym konkursie zostaje on wyróżniony mianem „Produktu na medal”. Pełny rok dystrybucji Lavazzy z Mokate w roli autoryzowanego dystrybutora przynosi kilkunasto-procentowy wzrost sprzedaży; firma potwierdza w ten sposób swą doskonałą znajomość rynku i kwalifikacje kadry handlowców.
Dobre rezultaty przynosi ofensywa ustrońskiego Mokate na herbacianym rynku w Polsce. Duże zainteresowanie wzbudza „nowe otwarcie” herbat LOYD z Justyną Steczkowską, jako ambasadorką. Minutka pozostaje najpopularniejszą w swojej grupie herbat i poszerza asortyment. Konsumencki plebiscyt uznaje ją za „Produkt Roku 2011”. Ziołowe herbatki Mokate zajmują już ¼ krajowego rynku w tej kategorii.
Planowo przebiega budowa nowych obiektów produkcyjnych w Żorach, postępuje również modernizacja linii technologicznych we wszystkich zakładach Mokate. W uznaniu dla dotychczasowych efektów – Instytut Nauk Ekonomicznych PAN zalicza Mokate do 21. najbardziej innowacyjnych firm w Polsce. Prestiżowa, XX Edycja Laurów Umiejętności i Kompetencji, przynosi Pani Teresie Mokrysz „Kryształowy Laur” – za Jej wkład w rozwój gospodarki Regionu i Polski.

ROK 2012

Grupa 9 firm realizuje priorytetowe cele, będące wyznacznikami strategii Mokate. Największe zadanie inwestycyjne - trzecia już „wieża rozpyłowa” (w Mokate Sp. z o.o. w Żorach) - weszła w końcowe stadium realizacji, praktycznie umożliwiając włączenie jeszcze bogatszej oferty półproduktów do zadań planowych następnego roku. Oznacza to nie tylko ilościowe powiększenie oferty, ale również jej rodzajowe poszerzenie o nowe półprodukty, tzw. wysokotłuszczowe. Oczekuje się, że otworzą one kolejne rynki dla naszych półproduktów, zwłaszcza w eksporcie.
Rok 2012 przyniósł dalsze zwiększenie wolumenu eksportu Mokate – w całym przekroju asortymentowym. Jego udział nadal zdecydowanie przekracza połowę sprzedaży, również w ujęciu wartościowym. Istotne znaczenie dla eksportowych sukcesów miało uczestnictwo Mokate w międzynarodowych, prestiżowych imprezach targowych. W styczniu Mokate Ingredients zaprezentowało na Międzynarodowych Targach Słodyczy ISM w Kolonii szeroką gamę nowości produktowych. Pod koniec marca Mokate zadebiutowało (z powodzeniem) w Warszawie na największych targach branżowych HoReCa – „EuroGastro”, występując z ofertą kaw, herbaty, czekolady oraz asortymentu Lavazzy. Kolejne dwa miesiące zapisały się w kalendarzu imprez targowych udanymi „występami” firmy: na Międzynarodowej Wystawie Producentów i Odbiorców Hurtowych Private Label w Amsterdamie oraz na „Diazagro” (targach sektora rolno-spożywczego) w Algierze, przy aktywnym udziale Mokate Ingredients. Nie zabrakło również Mokate na jednej z największych imprez tego typu na świecie – Targach Żywności SIAL w Paryżu, tradycyjnie w październiku.
Innowacje pozostały liczącym się atutem Mokate. Zdecydowały o tym nowe linie technologiczne oraz szereg produktowych nowości, często o pionierskim charakterze na rynku. Do takich zaliczyć należy m.in. serię kaw deserowych „Moje inspiracje” (w tym - warstwowa kawa latte w wygodnej duo-saszetce).
Wyniki sprzedaży, zarówno na rynku krajowym jak i w eksporcie, przyniosły dynamikę przekraczającą średnie krajowe. Zaowocowało to szeregiem nagród i wyróżnień. Poza wymienionym wcześniej „Kryształowym Laurem” oraz tytułem „IKONY Śląska 2011” dla Pani Prezes Teresy Mokrysz wspomnimy tu o zaliczeniu Mokate do prestiżowego grona nagrodzonych „Superbrands Poland” oraz o przyznaniu czarnej ekspresowej „Minutce” - „Złotego Paragonu”.
Dobre rezultaty sprzedaży i cenne nagrody, to efekt nie tylko znakomitej oferty i prężnej działalności wszystkich służb Mokate, ale także - przemyślanego marketingu. W 2012 roku cechował go szczególnie udział w wielu wydarzeniach kulturalnych i społecznych, m.in. w kampanii Sekrety Życia (wraz ze Stowarzyszeniem Amazonek, inicjatorek akcji propagujących profilaktykę nowotworową), w konkursie „Od kawy do sławy” wraz z ambasadorkami marki One Cup oraz w licznych pokazach mody i premierach teatralnych (w tym - w Teatrze Wielkim, Teatrze Syrena i w Teatrze Roma w Warszawie).

ROK 2013

Rok 2013 był dla Mokate bardzo udany. Firma dokonała ważnych inwestycji, a jej pozycja na rynkach zagranicznych wzmocniła się.
W zakresie inwestycji najważniejszym wydarzeniem było ukończenie budowy trzeciej już wieży rozpyłowej w technologii Filter Mat, która stanęła w Żorach. Co ważne, powierzchnia i możliwości nowej wieży niemal od początku były wykorzystywane w 100 procentach. To sukces działu Business Unit pod przewodnictwem dra Adama Mokrysza. Ponadto żorska fabryka zainwestowała w nowe linie do pakowania produktów z serii Moje inspiracje i YogoCrunch. Nowoczesny magazyn, pozwalający przechowywać w idealnych warunkach mieszanki herbaciane, zyskała fabryka w Ustroniu. Sam zakład został doposażony w nowoczesne linie i urządzenia pakujące.
Jednym z głównych filarów rozwoju Mokate w 2013 roku pozostał eksport, który od 2009 roku stanowi ponad połowę przychodów firmy. Nasze wyroby są eksportowane do 73 krajów na całym świecie. Sprzedają się z powodzeniem m.in. w takich państwach jak Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Wielka Brytania, a nawet w tak odległych od siebie rejonach świata jak Tajlandia, Malezja i Japonia. W samej tylko Europie udało się zwiększyć sprzedaż o 40 proc. Znacznie poprawiliśmy notowania na Bałkanach i w krajach nadbałtyckich, w których ugruntowaliśmy status wicelidera pod względem sprzedaży herbat (zwiększenie udziałów rynkowych o 34 proc.). W firmie odpowiada za nie Sylwia Mokrysz. Absolutnym hitem eksportowym właśnie wśród herbat były piramidki LOYD. Wśród kaw królowało Cappuccino.
W mijającym roku Mokate wzmocniło swoją pozycję w Czechach, gdzie ma swoją fabrykę. Na uwagę zasługiwała bardzo dobra sprzedaż brandów (wzrost o 15 proc. w porównaniu z 2012 rokiem). Zdecydowanie najlepiej sprzedawały się piramidki LOYD i seria „To Go”. Dużym zainteresowaniem cieszyła się również nowość, czyli ciasteczki Hi Mini.
W 2013 roku firma była obecna na licznych targach spożywczych. Jednymi z ważniejszych były FI ASIA w Bangkoku, gdzie stoisko działu Business Unit dało okazję do rozmów i kontaktów z kilkudziesięcioma potencjalnymi klientami. Mokate nie zabrakło oczywiście na najważniejszym wydarzeniu w branży spożywczej, czyli targach Anuga w Kolonii, które przez pięć dni odwiedziło 155 tys. osób z 187 krajów. Ponadto nasza firma obecna była m.in. w Nowym Jorku, Dubaju i Kijowie.
Na pomyślność biznesową w 2013 roku złożyło się również zwiększenie udziałów Mokate w segmencie HoReCa.
2013 rok obfitował w nagrody dla firmy i dla naszych produktów. Jednym z najważniejszych wyróżnień było przyznanie kolejny raz z rzędu tytułu „Lidera Polskiego Eksportu 2013” Mokate Sp. z o.o. w Żorach przez Stowarzyszenie Eksporterów Polskich. Doceniano również nasze wyroby, na które spadł deszcz nagród. W kwietniu marka LOYD otrzymała statuetkę Superbrands Created in Poland 2013. Nagroda ta, stworzona wyłącznie dla marek, które powstały w Polsce, została wręczona po raz pierwszy. Przy ocenie pod uwagę brane były m.in.: wysoka rozpoznawalność marki i dobry wizerunek zarówno wśród konsumentów, jak i w ocenie ekspertów.
16 maja „Poradnik Handlowca” przyznał Mokate Cappuccino wyróżnienie „20 lat z nami w sklepach branży FMCG w Polsce”, 21 maja nasza czarna herbata ekspresowa Minutka otrzymała w konkursie „Życia Handlowego” tytuł „Przebój FMCG 2013”, a 23 maja czytelnicy „Hurtu i Detalu” wyróżnili nagrodą „Złoty Paragon – Nagroda Kupców Polskich” herbatę ekspresową Minutka oraz herbatę owocową LOYD o smaku maliny i truskawki.
2013 rok był także bogaty w nowości produktowe. Znacząco poszerzyła się linia „Moje inspiracje”, która liczy już dziewięć aromatycznych propozycji. Rozrosła się także, za sprawą Delicious 3w1 i 2w1, półka miksów kawowych. Do rodziny Carmen dołączyła „Mleczna pianka”. Nie próżnowano w nowej dla Mokate kategorii przekąsek YogoCrunch, która wzbogaciła się aż o trzy smaki malin z żurawiną, bananów z jabłkami oraz owoców leśnych. Koronna od lat linia Maestro Renato Bonni zaskoczyła karmelową odsłoną najpopularniejszego cappuccino w Polsce.
Powiększyło się również firmowe portfolio herbaciane. Najważniejszymi nowościami były Minutka Ice Tea oraz Green Energy Tea LOYD. Oferta ustrońskiej fabryki została również uzupełniona o Minutkę z miodem i witaminą C, kolejną linię puszek LOYD oraz linię rozgrzewających herbat Warming Tea.
Rok 2013 dał podstawy do dalszego intensywnego rozwoju firmy w 2014 roku. Jednym z efektów będzie powiększenie ustrońskiej fabryki, na terenie której powstanie kolejny nowoczesny obiekt, a także dalsza ekspansja eksportowa na wszystkich kontynentach.

ROK 2015

Mokate świętuje 25 lat marki. Jak pokazuje spisana powyżej historia - mijające lata to dynamiczny rozwój na wszystkich polach działania. Z niewielkiej, lokalnej firmy stała się jednym z głównych graczy na rynku kawy i herbaty w Polsce oraz uznanym na całym świecie producentem półproduktów dla przemysłu spożywczego. Eksport osiągnął poziom 60% ogólnej sprzedaży, a Mokate współpracuje z kontrahentami z najdalszych stron świata. Podobnie jak w latach poprzednich, w ręce Zarządu trafiły tytuły Lidera Polskiego Eksportu oraz „Wybitnego Eksportera Roku 2015” przyznane przez Stowarzyszenie Eksporterów Polskich. Globalna kariera marki stała się faktem.
W jubileuszowym roku systematycznie pojawiały się nowości produktowe. Z dużym zainteresowaniem klientów spotkały się m.in.: linia LOYD Manuka oraz LOYD Tea & Wine. Na uwagę zasługują także herbaty LOYD w eleganckich puszkach. Oferta kaw wzbogaciła się o „Coffee Selected”- wyjątkowe kawy ziarnistych z trzech różnych krajów pochodzenia – Ameryki Południowej, Azji i Afryki. Nowością były także owsianki w poręcznych jednorazowych opakowaniach.
Cały czas prowadzone są inwestycje, których celem jest umacnianie pozycji firmy i podnoszenie konkurencyjności. Główne działania skierowane były na rozwój półproduktów dla przemysłu spożywczego. W tym właśnie celu rozpoczęła się w Żorach budowa czwartej już wieży rozpyłowej. Modernizacje miały również miejsce w czeskiej fabryce Mokate – w Voticach pod Pragą.
W historii Mokate 2015 rok zapisze się wielkimi zmianami. Pozytywnymi oczywiście. W pierwszej połowie roku miała miejsce największa zmiana wizerunkowa w historii firmy. Na sztandarowych, kawowych opakowaniach markę Mokate zastąpiła „Caffetteria Mokate” - jak wskazuje nazwa, ekspert od kawiarnianych przyjemności.
Rok zakończył się powołaniem na stanowisko Prezesa Zarządu Mokate SA - dr. Adama Mokrysza, syna właścicieli Mokate, który jednocześnie został CEO Grupy Mokate. Tym samym na czele firmy stanęło kolejne, czwarte już pokolenie rodziny Mokryszów.

 


www.mokate.com

Grupa Mokate