Labo Print S. A.

2.1 Udziel wywiadu o firmie

Wywiady Labo Print S. A.

Miniaturka
Paweł Niedzielski
Marketing Manager Labo Print S. A.
Z Labo Print związany jest od blisko dekady. Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, uczestnik licznych szkoleń i kursów z zakresu m.in. marketingu, sprzedaży, wystąpień publicznych. Współpracę z firmą zaczynał jako handlowiec, by w ciągu kilku lat zająć się prowadzeniem krajowego Działu Sprzedaży. Dziś już w roli Marketing Manager`a, dba o marketingową i wizerunkową stronę przedsiębiorstwa. W pracy niezwykle ceni otwarty umysł i dynamikę, które często owocują kreatywnymi rozwiązaniami.

Labo Print S. A.

Ponad 7,2 tys. m2 powierzchni produkcyjno-magazynowej i blisko 1,5 tys. m2 biurowej, kilkadziesiąt nowoczesnych urządzeń do druku, przygotowania i obróbki końcowej, prawie siedem milionów złotych zainwestowanych w park maszynowy w samym 2018 roku. Stały rozwój kolejnych segmentów produkcyjnych, roczny zadruk metrów kwadratowych równy powierzchni 252 boisk piłkarskich, ogólnoeuropejski zasięg dostaw, systematyczny dwucyfrowy procentowo wzrost przychodów rok do roku to niezaprzeczalne fakty, którymi możemy się pochwalić. Wszystko to byłyby jednak nierealne, gdyby nie ludzie. Znakomity zespół ponad 300 osób, które każdego dnia wkładają swoja pracę w rozwój Labo Print. Dzięki tym ludziom od lat wyznaczamy w branży nowe kierunki, budując silną markę znaną w Polsce i cenioną w całej Europie.

Jak opisałby Pan firmę w kilku zdaniach?

Labo Print to cyfrowa drukarnia wielkoformatowa, jednakże od jakiegoś czasu to wyrażenie nie do końca wystarczająco dobrze nas określa. W ciągu kilku lat z pięcioosobowej firmy z jedną maszyną, przekształciliśmy się w przedsiębiorstwo zatrudniające ponad 200 osób, dysponujące 3 zakładami i pracujące na blisko 30 nowoczesnych urządzeniach. Warto też wspomnieć, że jesteśmy jedyną drukarnią cyfrową w naszym kraju notowaną na giełdzie (GPW w Warszawie) i jedną z zaledwie kilku w Europie.

Posiadacie wieloletnie doświadczenie. Co wyróżnia Was wśród innych firm w tej branży?

Wszechstronność, to chyba najlepsze określenie, będące naszym wyróżnikiem. Jesteśmy w stanie wydrukować praktycznie wszystko, począwszy od standardów takich jak papierowe plakaty, siatki winylowe, banery, przez flagi i inne tekstylia, folie okienne i samochodowe, a na zadruku pleksi, PVC i innych tworzyw skończywszy. Wprawdzie druk wielkoformatowy nie ma dla nas tajemnic i nadal stanowi podstawową część naszego biznesu, lecz nie zatrzymujemy się, pojawiając się w kolejnych segmentach rynku, jakimi są opakowania tekturowe i standy oraz drukowane cyfrowo etykiety. Jedno miejsce, a tak wiele możliwości.

Czy konkurenci wywierają dużą presję?

Wolny rynek zwykle charakteryzuje się dużą konkurencyjnością. Nie inaczej jest w naszej branży. W naszym kraju są oczywiście firmy o profilu działalności podobnym do naszej. Niemniej nie należymy do grona naśladowców, a raczej to zawsze my staramy się wyznaczać nowe standardy. Wybieramy ciekawe i ambitne kierunki rozwoju, często jako pierwsi eksplorując nowe segmenty rynku, inwestując w urządzenia i rozwiązania technologiczne, będące nowinkami na rodzimym rynku. Dość wspomnieć, o pierwszej w tym kraju cyfrowej linii produkcji etykiet, którą niedawno uruchomiliśmy.

  

Na jakie stanowiska najczęściej rekrutujecie pracowników?

Jako, że Labo Print ustawicznie się rozwija, rekrutację prowadzimy niemal przez cały rok. Poszukujemy pracowników do wszystkich działów i do wszystkich trzech zakładów naszego przedsiębiorstwa. Oferujemy pracę zarówno dla osób chcących wykonywać proste prace fizyczne, jak i dla drukarzy, grafików, handlowców czy pracowników obsługi klienta. Zapotrzebowania w ciągu roku są naprawdę różnorodne i warto śledzić pojawiające się w sieci ogłoszenia.

Jak wygląda ten proces? Z ilu etapów się składa?

Proces rekrutacji zależny jest od stanowiska, na które aplikuje kandydat. Najczęściej składa się z trzech etapów tj. analiza nadesłanych aplikacji i wybór kandydatów, pierwsza rozmowa, a następnie druga rozmowa z wybranymi wcześniej osobami. W zależności od stanowiska, rozmowę prowadzi bezpośredni przełożony bądź dyrektor. W przypadku stanowisk specjalistycznych, sprawdzamy omawiane umiejętności praktyczne na stanowisku pracy i pod nadzorem osoby zarządzającej.

Co sprawia, że kandydat budzi Państwa zaufanie?

Nasze przedsiębiorstwo to znakomity park maszynowy, ogromne możliwości, ale przede wszystkim ludzie. To właśnie odpowiedni ludzie są najważniejsi w całym procesie. Dlatego też tak dużą wagę przywiązujemy do procesu rekrutacji i stawiamy na osoby dynamiczne, otwarte, zaangażowane i pozytywnie nastawione do życia. Doceniamy doświadczenie i cieszymy się, gdy pracownik wnosi do firmy nowe spojrzenie. My też ciągle się uczymy i zmieniamy – trzeba być otwartym na te zmiany. Świat druku to również bardzo ciekawe miejsce dla ludzi, którzy stawiają pierwsze kroki na rynku pracy. Dlatego na wybranych stanowiskach, chętnie zatrudniamy osoby bez doświadczenia, za to z wielkim zapałem do nauki. Osoby, które wpisują się w powyższe kryteria i spełniają wymagania dotyczące konkretnych stanowisk, są na dobrej drodze, żeby dołączyć do naszego zespołu.

Zdarza się Wam zadawać nietypowe pytania podczas rozmowy z kandydatem? Czego dotyczą?

Jest to uzależnione od osoby prowadzącej rozmowę. Nawet jeśli zaskakujemy, to proszę się nie obawiać, tylko pozytywnie. Nie będę niczego zdradzać, by nie psuć kandydatom niespodzianki.

 

 

Stawiają Państwo na osoby z doświadczeniem czy wolicie nauczać od podstaw?

Wiele stanowisk w naszej firmie wymaga specjalistycznych umiejętności i tutaj doświadczenie jest warunkiem koniecznym. Niemniej jak wspomniałem wcześniej, zatrudniamy też osoby bez doświadczenia, które uczymy wszystkiego od podstaw. Druk to bardzo specyficzna dziedzina, która wymaga sporej wiedzy. My tę wiedzę mamy i chętnie się nią dzielimy. Jesteśmy otwarci i jeśli ktoś naprawdę chce pracować, bardzo możliwe, że znajdzie u nas swoje miejsce.

Jaka panuje atmosfera w pracy?

O to należałoby zapytać już raczej naszych pracowników. Myślę, że niewielka rotacja, wielu długoletnich pracowników i liczne awanse wewnętrzne, świadczą całkiem dobrze o atmosferze i kulturze pracy w naszym przedsiębiorstwie.

Jaki był dotychczas największy sukces Państwa firmy?

Z pewnością największe sukcesy dopiero przed nami!

 

Jak widzicie swoją firmę za 5 lat? Macie konkretne cele, do których dążycie?

Mamy wiele celów i jasną wizję, jak firma ma wyglądać za kilka lat. Póki co jednak, zachowamy ją dla siebie i jak do tej pory o naszych kolejnych krokach i zamierzeniach będziemy Państwa informować na naszej stronie internetowej, w zakładce relacje inwestorskie:

http://www.laboprint.eu/pl/relacje/spolka/strategia-rozwoju.html

Czy angażują się Państwo w działania prospołeczne?

Tak. Wspieramy różnego rodzaju inicjatywy prospołeczne, głównie lokalne, bierzemy regularnie udział w charytatywnych eventach sportowych typu Business Run czy XLPL Ekiden, gdzie propagujemy aktywność fizyczną w jej najlepszym możliwym wydaniu, czyli połączoną z pomaganiem potrzebującym.

Jeden z naszych użytkowników pyta, na jakich rynkach głównie działacie?

Swoim zasięgiem obejmujemy rynki całej Europy. Jak już wspominałem jesteśmy otwarci na kreatywność pracowników, a nasi handlowcy są najlepszym tego przykładem. Nie stawiamy ograniczeń i jeżeli ktoś widzi niszę do zagospodarowania, tutaj znajdzie możliwość, aby się wykazać.

 

Naszych użytkowników ciekawi również, czy w firmie istnieje system kar i nagród?

Współpracujemy na zasadzie dialogu. Dla lepszego zrozumienia cele, założenia i oczekiwania są zawsze omawiane, a następie także wspólnie rozliczane. Jesteśmy zawsze otwarci na sugestie pracownicze, dlatego zgodnie z Lean Management, wręcz sami o nie prosimy. Oczywiście najlepsze pomysły są następnie wdrażane, a pomysłodawcy nagradzani. Prócz tego można się spodziewać premii, bonusów czy konkursów działowych, co dla wygranych, też wiąże się z nagrodami.

Błędy to naturalny element przy zaangażowaniu i pracy nad czymkolwiek. Jeżeli one się notorycznie nie powtarzają, a ktoś wyciąga z nich wnioski na przyszłość i nie działa celowo na szkodę firmy, nie ma potrzeby uciekania się do kar. Wystarczy konstruktywna rozmowa i wspólny pomysł, jak danego błędu uniknąć w przyszłości.

Czego mogę życzyć na przyszłość?

Możliwości realizacji założonych celów. Przyszłość dla Labo Print to podążanie drogą rozwoju. Jeśli zewnętrzne czynniki będą sprzyjające, będziemy dalej dynamicznie iść do przodu. Dlatego też życzymy sobie sprzyjających warunków gospodarczych i tak znakomitych współpracowników, jak dotychczas.

Labo Print S. A.